Anketu o nejlepší auto, technické řešení nebo interiér pravděpodobně znáte. Většina podobných anket přitom stojí spíše na vkusu hodnotitele než uživatelské přívětivosti. Proto se americká organizace Wards Auto rozhodla vyhlásit desítku uživatelsky nejlepších kabin v současných autech. Čekáte-li samé luxusní vozy, budete nejspíše překvapeni.
Wards 10 Best UX (od User Experience), tak se oficiálně jmenuje anketa americké organizace Wards Auto (ta vyhlašuje každoročně i nejlepší interiéry roku), hodnotící uživatelskou přívětivost interiérů nových automobilů. Velký důraz je kladen na palubní systémy, respektive jejich (ne)rušení řidiče od sledování dopravní situace, nebo bezpečnost provozu ve městě i na dálnici. „Zvláštní pozornost přisuzujeme dotykovým obrazovkám, navigacím a infotainmentům, u nichž chceme vědět, jestli dobře funguje hlasové ovládání nebo jak jednoduché je propojení systému s chytrým telefonem,“ vysvětluje kritéria hodnocení Drew Winter z Wards Auto. „Snažíme se kvantifikovat, jak jednoduchá je celková interakce s vozidlem. Je jednoduché pochopit jednotlivé funkce nebo musíte nahlédnout do manuálu? Jsou jízdní asistenty spolehlivé? A zlepšují materiály v interiéru celkovou uživatelskou přívětivost?“ upřesnil Winter. Celkem tak odborníkům prošlo rukama v detroitském provozu mezi červencem a srpnem 29 nových nebo výrazně omlazených automobilů na americkém trhu. Z nich vzešla tato desítka, seřazená podle abecedy.
Audi Q7 – cena: 72 875 dolarů (cca 1 754 000 korun)
Velké německé SUV je jedním ze čtyř vozů své kategorie v tomto žebříčku. Porotu zaujala Q7 například intuitivním Virtual Cockpitem, multimediálním systémem s vysokým rozlišením, jasnými barvami, výbornou čitelností a snadnou konektivitou nebo možností připojení k internetu prostřednictvím WiFi. Uživatelský zážitek z kabiny byl celkově ohodnocen jako překvapivý a potěšující. Chválu si vysloužily také kvalitní audiosystém a především adaptivní tempomat, spolupracující s navigací, který dokáže vozidlo automaticky zpomalit před blížící se zatáčkou. To pomáhá ve chvíli, kdy řidič nedává úplně pozor.
BMW 750i – cena: 128 445 (cca 3 092 000 korun)
Nová řada 7 je drahá, ne však na poměry segmentu, kam spadá. Různými vychytávkami, ulehčujícími řidiči život, je navíc daleko i před mnohem dražšími automobily. Tak například ve chvíli, kdy na parkovišti své auto nemůžete najít nebo chcete zkontrolovat stav paliva v nádrži, stačí použít aplikaci v mobilním telefonu. A když je řeč o něm, limuzína boduje rovněž konektivitou s palubním systémem. Uznání zasluhují tablety pro zadní cestující, které lze vyjmout z předem určených míst a jednoduše tak ovládat audiosystém, střešní okno nebo osvěžení vzduchu některou z dostupných vůní. Navíc je tady ještě klíček se zabudovanou obrazovkou, to zkrátka jinde nenajdete.
Ford Escape – cena: 35 370 dolarů (cca 851 000 korun)
Středně velké SUV, v Evropě známé jako Kuga, prošlo nedávno rozsáhlým faceliftem, který mimo jiné zjednodušil interiér. Auto je rovněž důkazem, že uživatelská přívětivost neznamená utratit majlant, protože pod v přepočtu 900 tisíc korun dostanete v Americe adaptivní tempomat, parkovací asistent nebo infotainment Sync s osmipalcovou obrazovkou. A právě ten je jedním z trumfů vozu, disponuje totiž rozhraním Apple CarPlay i Android Auto, výrazně usnadňující práci s chytrým telefonem za jízdy. Stejně jako BMW pak umí Ford nabídnout aplikaci s mnoha informacemi o autě, aniž byste v něm museli sedět. Pochvalu si vysloužilo i bezdotykové otevírání víka kufru.
GMC Acadia Denali – cena: 52 285 dolarů (cca 1 259 000 korun)
V Evropě neprodávané a prakticky neznámé prémiové SUV za velkou louží boduje především intuitivním multimediálním systémem. Ten nabízí WiFi hotspot, navigaci, předpověď počasí pro aktuální i cílovou destinaci na jedné rozdělené obrazovce, hlasové ovládání nebo tlačítka v blízkosti dotykového displeje. Vysoké bodové ohodnocení si odnesl adaptivní tempomat, fungující autonomně na základě rychlosti vpředu jedoucího vozu.
Honda Ridgeline – cena: 42 270 dolarů (cca 1 018 000 korun)
Druhá generace japonského pickupu je jediným autem svého druhu v žebříčku Wards Auto. Jedním z jeho nejzajímavějších prvků jsou do korby zabudované reproduktory. Není to však jen o nich, Honda totiž nabízí také několik povedených bezpečnostních asistentů. Například adaptivní tempomat dokáže vůz automaticky zpomalit na 32 km/h a následně upozornit řidiče, že by měl dále brzdit či alespoň dávat pozor na cestu. Za zmínku stojí také udržování v jízdním pruhu, pracující na základě kamery, s nastavitelnou intenzitou upozornění na vybočení ze zvoleného směru.
Hyundai Elantra – cena: 27 710 dolarů (cca 667 000 korun)
Nejlevnější auto z celého žebříčku známe také z evropských silnic. Sedan nižší střední třídy porotu zaujal například nabídkou bezpečnostních asistentů, zahrnující nejen autonomní nouzové brzdění, ale také adaptivní tempomat, jenž auto dokáže téměř zastavit. Infotainment pro změnu zabodoval rozhraním Android Auto i Apple CarPlay nebo technologií Clari-Fi, upravující zvuk komprimovaných hudebních souborů.
Chrysler Pacifica – cena: 48 445 dolarů (cca 1 166 000 korun)
U nás méně známý nástupce Chrysleru Voyager umí hýčkat hlavně mladší pasažéry na zadních sedadlech. Pro ně má připraveny samostatné výdechy a ovládání klimatizace nebo dva velké tablety s množstvím her, multimédií a informací. Celá kabina pak nabízí hned sedm USB portů. Vpředu si pozornost zaslouží infotainment UConnect s ovládáním ve stylu tabletů, jednoduchým párováním s telefonem a možností nakonfigurovat si oblíbené aplikace či funkce pro rychlý přístup. Potěší rovněž čitelné budíky, jednoduché hlasové ovládání a samočinné parkování. Naopak některé ovladače jsou možná zbytečné.
Infiniti Q50 – cena: 57 475 dolarů (cca 1 384 000 korun)
Jeden by řekl, že dva velké dotykové displeje na středové konzoli jsou nepřehledné a uživatelsky nepříliš pohodlné. Jak však vyplývá z testu, opak je pravdou. Menu obou obrazovek je jasné, přehledné a jednoduše ovladatelné. Snadné je rovněž spárování infotainmentu InTouch s chytrým telefonem. Podobně jako displeje jsou přehledné a dobře čitelné i budíky. Bohatá je zásoba asistenčních systémů, včetně upozornění na dopravu za vozidlem při couvání, nouzového brzdění a panoramatického kamerového systému. Několik kilometrů navíc umí sedan na dálnici ujet úplně bez zásahů řidiče.
Lexus RX – cena: 56 845 dolarů (cca 1 368 000 korun)
Ačkoliv se může vzhled kabiny japonského SUV zdát někomu poněkud divoký, uživatelsky je naopak velmi příjemný. Multimediální systém je snadno propojitelný s chytrým telefonem, stejně jednoduché je i ovládání přes joystick na středovém tunelu. Nejdůležitější informace má řidič z první ruky díky barevnému head up displeji. Slova chvály zasluhuje radarový tempomat, který dokáže SUV v případě hrozící nehody úplně zastavit. Pomáhá rovněž při popojíždění v hustém provozu, dobré hodnocení s vysloužilo také udržování v jízdním pruhu.
Mercedes-Benz třídy E – cena: 72 995 dolarů (cca 1 757 000 korun)
Nová generace modelu vyšší střední třídy se představila teprve letos v lednu, rázem se ale stala jedním z nejpokrokovějších vozů na trhu. Začít můžeme například dotykovými plochami na volantu, zaujímající místo konvenčních tlačítek. Jednoduše lze skrze ně ovládat multimediální systém s 12,3palcovou obrazovkou. Druhý stejně velký displej obsluhuje palubní desku, oba jsou potom pod jedním krytem. Nabíjet telefony lze bezdrátovou nabíječkou, zaujmou rovněž částečně autonomní řízení, automatické parkování nebo možnost komunikace s dalšími vozidly i semafory. Přes aplikaci v chytrém telefonu je možné s vozem vyjet z parkovacího místa, aniž by do něj musel řidič sednout.
Od 21. září se na stránkách WardsAuto.com objeví postupně profily všech deseti automobilů, výrobci obdrží speciální ocenění 4. října na konferenci Wards Auto User Experience. Volit uživatelsky nejlepší auto mohou také samotní čtenáři, stačí zavítat na tento odkaz. Mezi původní devětadvacítkou nominovaných automobilů se mimochodem objevily i Audi A4, Bentley Bentayga, Fiat 500X, Genesis G90, Jaguar F-Pace, Kia Optima, Porsche 911, Toyota RAV4, Volkswagen Passat, Volvo S90 nebo Volvo XC90.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?