Stanice měření emisí zaniknou, počet stanic technické kontroly naopak naroste

Stanice měření emisí v budoucnu zmizí, stanic technické kontroly bude víc.
Stanice měření emisí v budoucnu zmizí, stanic technické kontroly bude víc., foto: farmet.cz
ar6 25. května 2016 04:00
Sdílej:

Stanice technické kontroly zažily na začátku letošního roku několik poměrně zásadních změn, které ztížily řidičům průběh samotné prohlídky. Ministerstvo dopravy ale chystá i jeden pozitivní krok. V budoucnu totiž chce rozšiřovat počet stanic, což zajistí řidičům větší komfort. Nepůjde ale o jedinou plánovanou novinku.

Udělit oprávnění k provozování stanice technické kontroly (zkráceně STK) může v současnosti pouze krajský úřad, a to výpočtem na základě počtu registrovaných vozidel v daném správním obvodu. Pokud je podle této rovnice zjištěn dostatečný počet stanic (v současnosti jich je v Česku asi 370), další oprávnění udělena nejsou, a to i v případě nerovnoměrného rozdělení kontrolních míst napříč obvodem. Nyní chce ministerstvo tento způsob změnit.

Trh s provozováním STK by se mohl otevřít konkurenci, alespoň takový návrh úpravy zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který by mohl vstoupit v platnost už příští rok, ministerstvo připravuje. „Chceme, aby se zvýšil počet stanic technických kontrol tam, kde aktuálně motoristům mohou chybět. STK budou tím pádem dostupnější a objednací lhůty se zkrátí. Díky tlaku konkurence by mohlo dojít i ke snížení cen,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Více stanic se může objevit i proto, že auta registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v tom samém obvodu provozována, a nemusí tam tedy ani absolvovat technickou prohlídku.

Vedle většího komfortu pro řidiče se touto změnu ministerstvo připravuje také na aplikaci evropské směrnice, kterou mají všechny členské státy povinnost provést do května 2018. Tento unijní předpis také požaduje, aby kontrolu emisí i technickou kontrolu prováděl jeden subjekt. Z trhu tak zmizí samostatné stanice měření emisí (těch je u nás aktuálně asi 1800) a zároveň se rozšíří pravomoci stanic technické kontroly. Pro řidiče tato změna přinese komfort absolvování obou prohlídek najednou a případné zjištěné nedostatky bude moci majitel vozidla řešit ihned a společně.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.