Čím dál méně světla během dne a klesající teploty jsou znakem blížící se zimy. Pro řidiče je to jasným signálem, že je nejvyšší čas připravit svůj automobil na krušné zimní chvíle a počasí. Povinností je tak i vyměnit letní pneumatiky za zimní, protože jízda po zasněžené nebo zledovatělé silnici by na letních gumách asi moc dobře nedopadla.
Letní pláště v chladném prostředí výrazně méně ztrácejí pružnost, což se nepříznivě odráží i na jejich přilnavosti a na délce brzdné dráhy. Důležité je říci, že pokud máte sadu zimních kol připravenou v garáži například už od letošního jara, pro jistotu si zkontrolujte, zda výška dezénu všech čtyř pneumatik dosahuje alespoň čtyř milimetrů. V opačném případě jsou totiž zralé na výměnu.
Správný rozměr pneumatik
Velikost pneumatiky je dána její šířkou, profilovým číslem a jmenovitým průměrem, které jsou uvedeny vždy ve standardní formě (například 175/65 R14) na bočnici, hned za označením typu. Většina automobilů má ale kromě základního rozměru schváleny i různé alternativy, které jsou většinou určeny pro verze s vyšší výbavou.
Menší kola bývají o něco levnější, na cestě se však výrazněji projeví jejich druhá výhoda. Tou je větší profilové číslo, znamenající i vyšší bok pláště. Výsledkem je pohodlnější jízda, zvláště na rozbitých silnicích a také nižší zatížení dílů podvozku. Málokdo také ví, že na ty největší kola (21 palců a výše) většinou jdou namontovat jen některé typy sněhových řetězů.
Nosnost a rychlost pneumatik
Při volbě pneumatiky je důležité dodržet i jejich předepsanou nosnost a rychlost. Tyto údaje se nacházejí bezprostředně za označením jejich rozměru a mají formu dvouciferného čísla a písmene. Dodatečné číslo (LI - load index) je přitom kódem pro maximální možné zatížení a písmeno (SI - speed index) zase vyjadřuje nejvyšší konstrukční rychlost. Pozor! Nosnost musí vždy odpovídat údaji uvedeném v technickém průkazu vozu, případně může být samozřejmě vyšší.
S rychlostním indexem to je o poznaní horší, protože jízda na rychlostním limitu pneumatiky je čistým hazardem s vaším zdravím. Vždy je lepší vybírat pneumatiku s vyšším rychlostním indexem, ačkoliv je pravdou, že v zimním období asi nikdo nebude jezdit nijak přehnaně rychle (pokud má dostatek rozumu).
Jaká značka a typ?
Nespočet různých srovnání různými organizacemi dokazuje, že kvalitní pneumatiky rozhodně nemusí patřit jen do nejvyšších cenových kategorií. Při výběru konkrétní značky a modelu je vhodné nechat se vést výsledky aktuálních testů, které jsme zde několikrát zveřejnili a v podstatě jsou jasnými ukazately kvality.
Každá pneumatika je výsledkem několika kompromisů, proto má cenu zaměřit se nejen na její celkový výsledek v testu, ale i na dílčí hodnocení. Někoho bude zajímat nejlepší trakce na sněhu, protože bydlí v Krkonoších, jiného majitele vozu, bydlícího kupříkladu v Praze, bude pro změnu zajímat trakce na mokru a vedení vozu na suché silnici.
Při prohlížení testů se zaměřte na pneumatiky v rozměru, který vás zajímá. Jejich výsledky totiž nikdy neplatí obecně a v jiné velikosti může mít stejný typ pláště různé vlastnosti na různých površích.
Jak rozumět štítku na pneumatice?
Nedávný článek o falešných štítcích na pneumatikách je jasným důkazem toho, že v tomto oboru se začíná podvádět. Proto je znovu vhodné zmínit, že prověření světový výrobci vám nabídnou kvalitní pneu s pravými údaji.
Štítek ve formě piktogramů a je na nich zobrazen vliv pláště na spotřebu paliva, délka brzdné dráhy na mokrém povrchu a hladina hluku automobilu. První dva parametry se hodnotí od nejlepšího po nejhorší písmeny A až G, hlučnost je vyjádřena přímo údajem v dB ( A ) a i graficky počtem vln, jejichž počet stoupá s intenzitou hluku .
Jsou vhodné celoroční pláště?
Ty jsou aktuálně dlouhodobým standardem hlavně v zeměpisných pásmech, kde jsou i během zimy sněhové srážky vzácností a kde teploty jen zřídka klesnou k bodu mrazu. V takových podmínkách jsou tyto pláště spolehlivé a za poslední dobu se na trhu objevilo hned několik novinech z této oblasti.
Typickým příkladem je Michelin a její pneu CrossClimate, která je asi nejnovějším počinem na trhu s celoročními plášti. Jednoduší je ale říci, že pokud vás čeká pravidelné ježdění při minusových teplotách či dokonce po zasněžených a zamrzlých cestách, rovnou na ně zapomeňte. Celoroční pláště se dají doporučit pouze těm, co mají více vozidel a se sněhem se setkají opravdu jen výjimečně.