Autonomní řízení automobilů je pravděpodobně nejdiskutovanější a hlavně nejproblematičtější technologií budoucnosti automobilismu. Alespoň z pohledu člověka, pro kterého je řízení automobilů skutečné potěšení. Toto potěšení bude ale pravděpodobně již za několik málo let lidstvu odepřeno.
Je to pochopitelné. Žijeme v době, která klade až přehnaný důraz na bezpečnost. A bylo tak jen otázkou času než se vyskytne otázka: „Opravdu je bezpečné, nechat lidi ovládat několika tunová kovová monstra, které se navíc pohybují vysokými rychlostmi?“.
Již několik let jsou proto vyvíjeny automobily s autonomním řízením. Jednou z automobilek, které se do vývoje těchto vozidel vrhla po hlavě je japonský Nissan. Ten na právě probíhajícím autosalonu v Tokiu představil nový koncept autonomního elektromobilu, který se pravděpodobně stane předobrazem druhé generace oblíbeného Leafu.
Automobiloví nadšenci se při pohledu na tyto automobily vždy otřásli hrůzou a začali odříkávat „andělíčku můj strážníčku“, při čemž se uklidňovali tím, že autonomní technologie se usídlí pouze v městských minivozech. Všechny ale jistě vyděsí prohlášení víceprezidenta Nissanu, Takaa Asami.
Ten bohužel prohlásil v rozhovoru pro britský magazín AutoExpress, že sporťák typu 370Z ani supersport GT-R pravděpodobně v budoucnu nebudou ušetřeny a budou vybaveny autonomní technologií.
Může nás alespoň částečně uklidnit tvrzení generálního ředitele Nissanu, Carlose Ghosna. Ten sice potvrdil přítomnost těchto technologií, zároveň ale zdůraznil, že Nissan nemá v žádném případě v plánu postavit automobil, ve kterém bude řidič pouhým pasažérem, ale bude moci zasáhnout do řízení, nebo ho zcela převzít kdykoli bude chtít.
Každopádně se praví „petrolheadi“ mají rozhodně čeho obávat. Může se totiž lehce stát, že za pár let budeme se slzami v očích vzpomínat na časy, kdy jsme byly řidiči a ne jen pouhými pasažéry nějakého softwaru.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?