Autonomní řízení automobilů je pravděpodobně nejdiskutovanější a hlavně nejproblematičtější technologií budoucnosti automobilismu. Alespoň z pohledu člověka, pro kterého je řízení automobilů skutečné potěšení. Toto potěšení bude ale pravděpodobně již za několik málo let lidstvu odepřeno.
Je to pochopitelné. Žijeme v době, která klade až přehnaný důraz na bezpečnost. A bylo tak jen otázkou času než se vyskytne otázka: „Opravdu je bezpečné, nechat lidi ovládat několika tunová kovová monstra, které se navíc pohybují vysokými rychlostmi?“.
Již několik let jsou proto vyvíjeny automobily s autonomním řízením. Jednou z automobilek, které se do vývoje těchto vozidel vrhla po hlavě je japonský Nissan. Ten na právě probíhajícím autosalonu v Tokiu představil nový koncept autonomního elektromobilu, který se pravděpodobně stane předobrazem druhé generace oblíbeného Leafu.
Automobiloví nadšenci se při pohledu na tyto automobily vždy otřásli hrůzou a začali odříkávat „andělíčku můj strážníčku“, při čemž se uklidňovali tím, že autonomní technologie se usídlí pouze v městských minivozech. Všechny ale jistě vyděsí prohlášení víceprezidenta Nissanu, Takaa Asami.
Ten bohužel prohlásil v rozhovoru pro britský magazín AutoExpress, že sporťák typu 370Z ani supersport GT-R pravděpodobně v budoucnu nebudou ušetřeny a budou vybaveny autonomní technologií.
Může nás alespoň částečně uklidnit tvrzení generálního ředitele Nissanu, Carlose Ghosna. Ten sice potvrdil přítomnost těchto technologií, zároveň ale zdůraznil, že Nissan nemá v žádném případě v plánu postavit automobil, ve kterém bude řidič pouhým pasažérem, ale bude moci zasáhnout do řízení, nebo ho zcela převzít kdykoli bude chtít.
Každopádně se praví „petrolheadi“ mají rozhodně čeho obávat. Může se totiž lehce stát, že za pár let budeme se slzami v očích vzpomínat na časy, kdy jsme byly řidiči a ne jen pouhými pasažéry nějakého softwaru.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.