Britská studie Society of Motor Manufactures and Traders přináší zajímavé výsledky. Diesely se od roku 2000 zlepšily, jsou úspornější a hlavně čistší. Emise CO2 se snížily o 23 procent.
V roce 2000 vypouštěly dieselové motory do ovzduší průměrně 129,2 g CO2 každý jeden ujetý kilometr, dnešní vznětové motory vypouští v průměru „pouhých“ 83 gramů CO2/km. Je to velký pokrok. Však samotná konstrukce naftových motorů se radikálně změnila. Z atmosféricky plněných agregátů s malými výkony se „vyklubaly“ turbodmychadlem přeplňované velmi výkonné motory a přitom jejich „čistota“ dosahuje o 23% lepších výsledků.
Studie pojednává také o benzinových motorech., které se zlepšili ještě více než ty dieselové. Dnešní nové benzinové agregáty mají o 29,7 procent nižší emise oproti motorům z roku 2000. Motory spalující benzín vypouštěly v roce 2000 průměrně 183,2 g CO2/km. Dnešní moderní agregáty vypouští průměrně „jen“ 128,8 g CO2/km a nejlepší, čistě benzínové auto zvládá vypouštět jen 90 g CO2/km.
To jsou však jen tabulkové hodnoty. Pokud vás zajímá, jak jsou na tom motory se spotřebou, to se v této studii nedozvíte. Lze ji však přepočítat. Jeden litr spáleného benzínu znamená 24 g CO2/km a 26,7 g CO2/km v případě nafty.
Zdroj: smmt.co.uk
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?