Válka o klimatizace graduje, Francie zakazuje prodej Mercedesů

A
A, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 12. července 2013 11:45
Sdílej:

Mezi automobilovými výrobci a státy v současné době graduje boj o novou generaci náplní do klimatizačních systémů. Mercedes se rozhodl vzdorovat, Francie ho trestá.

Francie se rozhodla nezaregistrovat žádný mercedes třídy A, B, CLA a SLK vyrobené po datu 12. června. Fakticky to znamená zákaz jejich prodeje v zemi, neboť neregistrované vozidlo není možné používat a k registraci by muselo dojít v jiném státě. Graduje tak válka o plnivo do klimatizací.

Donedávna bylo zhusta používáno chladivo R-134a (1,1,1,2-Tetrafluoroethan), které bylo považováno za bezpečného nástupce freonových chladiv. U chladiv do klimatizací je přitom podmínka bezpečnosti pro životní prostředí  naprosto nezbytná, neboť netěsnosti jsou u klimatizačních systémů běžné.

Zpřísňování limitů na chladiva, která slouží již více než 20 let, proto není až tak podivné. Potíží je, že jediný vyvinutý substitut je chladivo R-1234yf (2,3,3,3-Tetrafluoropropen). Dané chladivo má sice násobně nižší index příspěvku ke globálnímu oteplování a jeho degradace v přírodě je výrazně rychlejší, je ale také násobně dražší. To však není hlavním problémem. 

Nové chladivo má totiž bezpečnostní rizika. Na rozdíl od staršího je mírně hořlavé, což však ještě není takový problém. Větším problémem je jeho možná reakce na požár. Při něm může docházet k rozkladu na fluorovodík, který je vysoce toxický. Při styku s vlhkostí se mění na silnou kyselinu fluorovodíkovou. Nebezpečím je zejména zasažení očí a dýchacích cest, které mohou být nevratně poškozeny. 

Fluorovodík sice může vznikat i z chladiva R-134a, avšak podle testů Mercedesu je riziko u nové generace chladiv vyšší. Z tohoto důvodu odmítl do svých vozů nové chladivo dávat. Německé úřady mu udělily výjimku, kterou však jiné státy, v čele s Francií, odmítají akceptovat. Vše tedy nyní bude muset rozhodnout Evropská komise, která může výjimku shledat nelegální a dožadovat se jejího zrušení.

Pravděpodobně tak nezbývá čekat až na další generaci chladících plynů. Jako nejnadějnější se jeví R-744, což je kód pro běžný oxid uhličitý. Jeho výhodou je běžná dostupnost a bezpečnost daná mimo jiné tím, že je to plyn běžný v atmosféře. Přitom nehoří, naopak oheň spíše dusí, a nerozkládá se na nebezpečné produkty. Potíží však je, že jeho zavedení znamená pro automobilky obrovské investice. Zatímco R-1234yf lze použít do klimatizačních systémů bez větších úprav, R-744 si vyžádá velmi značné změny v konstrukci klimatizací. Vzhledem k tomu, že taková změna je z hlediska uživatele jen těžko postřehnutelná, jde o těžko odůvodnitelnou investici. Za oxid uhličitý také nelobbují žádné natolik silné koncerny, jako jsou Honeywell a Du Pont, výhradní výrobci chladiva R-1234yf. Nasazení bezpečného R-744 je tak v nedohlednu...

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?