Válka o klimatizace graduje, Francie zakazuje prodej Mercedesů

A
A, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 12. července 2013 11:45
Sdílej:

Mezi automobilovými výrobci a státy v současné době graduje boj o novou generaci náplní do klimatizačních systémů. Mercedes se rozhodl vzdorovat, Francie ho trestá.

Francie se rozhodla nezaregistrovat žádný mercedes třídy A, B, CLA a SLK vyrobené po datu 12. června. Fakticky to znamená zákaz jejich prodeje v zemi, neboť neregistrované vozidlo není možné používat a k registraci by muselo dojít v jiném státě. Graduje tak válka o plnivo do klimatizací.

Donedávna bylo zhusta používáno chladivo R-134a (1,1,1,2-Tetrafluoroethan), které bylo považováno za bezpečného nástupce freonových chladiv. U chladiv do klimatizací je přitom podmínka bezpečnosti pro životní prostředí  naprosto nezbytná, neboť netěsnosti jsou u klimatizačních systémů běžné.

Zpřísňování limitů na chladiva, která slouží již více než 20 let, proto není až tak podivné. Potíží je, že jediný vyvinutý substitut je chladivo R-1234yf (2,3,3,3-Tetrafluoropropen). Dané chladivo má sice násobně nižší index příspěvku ke globálnímu oteplování a jeho degradace v přírodě je výrazně rychlejší, je ale také násobně dražší. To však není hlavním problémem. 

Nové chladivo má totiž bezpečnostní rizika. Na rozdíl od staršího je mírně hořlavé, což však ještě není takový problém. Větším problémem je jeho možná reakce na požár. Při něm může docházet k rozkladu na fluorovodík, který je vysoce toxický. Při styku s vlhkostí se mění na silnou kyselinu fluorovodíkovou. Nebezpečím je zejména zasažení očí a dýchacích cest, které mohou být nevratně poškozeny. 

Fluorovodík sice může vznikat i z chladiva R-134a, avšak podle testů Mercedesu je riziko u nové generace chladiv vyšší. Z tohoto důvodu odmítl do svých vozů nové chladivo dávat. Německé úřady mu udělily výjimku, kterou však jiné státy, v čele s Francií, odmítají akceptovat. Vše tedy nyní bude muset rozhodnout Evropská komise, která může výjimku shledat nelegální a dožadovat se jejího zrušení.

Pravděpodobně tak nezbývá čekat až na další generaci chladících plynů. Jako nejnadějnější se jeví R-744, což je kód pro běžný oxid uhličitý. Jeho výhodou je běžná dostupnost a bezpečnost daná mimo jiné tím, že je to plyn běžný v atmosféře. Přitom nehoří, naopak oheň spíše dusí, a nerozkládá se na nebezpečné produkty. Potíží však je, že jeho zavedení znamená pro automobilky obrovské investice. Zatímco R-1234yf lze použít do klimatizačních systémů bez větších úprav, R-744 si vyžádá velmi značné změny v konstrukci klimatizací. Vzhledem k tomu, že taková změna je z hlediska uživatele jen těžko postřehnutelná, jde o těžko odůvodnitelnou investici. Za oxid uhličitý také nelobbují žádné natolik silné koncerny, jako jsou Honeywell a Du Pont, výhradní výrobci chladiva R-1234yf. Nasazení bezpečného R-744 je tak v nedohlednu...

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.