Válka o klimatizace graduje, Francie zakazuje prodej Mercedesů

Marek Litzman, 12. července 2013, 11:45 Google+

Mezi automobilovými výrobci a státy v současné době graduje boj o novou generaci náplní do klimatizačních systémů. Mercedes se rozhodl vzdorovat, Francie ho trestá.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
A

A | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Francie se rozhodla nezaregistrovat žádný mercedes třídy A, B, CLA a SLK vyrobené po datu 12. června. Fakticky to znamená zákaz jejich prodeje v zemi, neboť neregistrované vozidlo není možné používat a k registraci by muselo dojít v jiném státě. Graduje tak válka o plnivo do klimatizací.

Donedávna bylo zhusta používáno chladivo R-134a (1,1,1,2-Tetrafluoroethan), které bylo považováno za bezpečného nástupce freonových chladiv. U chladiv do klimatizací je přitom podmínka bezpečnosti pro životní prostředí  naprosto nezbytná, neboť netěsnosti jsou u klimatizačních systémů běžné.

Zpřísňování limitů na chladiva, která slouží již více než 20 let, proto není až tak podivné. Potíží je, že jediný vyvinutý substitut je chladivo R-1234yf (2,3,3,3-Tetrafluoropropen). Dané chladivo má sice násobně nižší index příspěvku ke globálnímu oteplování a jeho degradace v přírodě je výrazně rychlejší, je ale také násobně dražší. To však není hlavním problémem. 

Nové chladivo má totiž bezpečnostní rizika. Na rozdíl od staršího je mírně hořlavé, což však ještě není takový problém. Větším problémem je jeho možná reakce na požár. Při něm může docházet k rozkladu na fluorovodík, který je vysoce toxický. Při styku s vlhkostí se mění na silnou kyselinu fluorovodíkovou. Nebezpečím je zejména zasažení očí a dýchacích cest, které mohou být nevratně poškozeny. 

Fluorovodík sice může vznikat i z chladiva R-134a, avšak podle testů Mercedesu je riziko u nové generace chladiv vyšší. Z tohoto důvodu odmítl do svých vozů nové chladivo dávat. Německé úřady mu udělily výjimku, kterou však jiné státy, v čele s Francií, odmítají akceptovat. Vše tedy nyní bude muset rozhodnout Evropská komise, která může výjimku shledat nelegální a dožadovat se jejího zrušení.

Pravděpodobně tak nezbývá čekat až na další generaci chladících plynů. Jako nejnadějnější se jeví R-744, což je kód pro běžný oxid uhličitý. Jeho výhodou je běžná dostupnost a bezpečnost daná mimo jiné tím, že je to plyn běžný v atmosféře. Přitom nehoří, naopak oheň spíše dusí, a nerozkládá se na nebezpečné produkty. Potíží však je, že jeho zavedení znamená pro automobilky obrovské investice. Zatímco R-1234yf lze použít do klimatizačních systémů bez větších úprav, R-744 si vyžádá velmi značné změny v konstrukci klimatizací. Vzhledem k tomu, že taková změna je z hlediska uživatele jen těžko postřehnutelná, jde o těžko odůvodnitelnou investici. Za oxid uhličitý také nelobbují žádné natolik silné koncerny, jako jsou Honeywell a Du Pont, výhradní výrobci chladiva R-1234yf. Nasazení bezpečného R-744 je tak v nedohlednu...

Vytisknout

Diskuze: Válka o klimatizace graduje, Francie zakazuje prodej Mercedesů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nokian se ve střední Evropě zaměřuje na nabídku celoročních pnaumatik

Nokian mění strategii pro střední Evropu. Máme mít radost?

Toyota Corolla Cross - Japonci překvapili s dalším SUV

Toyota Corolla Cross - Japonci překvapili s dalším SUV. Načekáme se ale...

Renault Air4

Air4, létající Renault

HydrogenShunter 1000, vodíková lokomotiva od CZ Loko

HydrogenShunter 1000, vodíková lokomotiva od CZ Loko

Dacia Jogger

Dnes se spouští objednávky na nový model Dacia Jogger, ceny jsou skvělé

Toyota

Sedm tipů, jak bezpečně přežít zimu

Škoda Enyaq iV 80

ŠKODA ENYAQ iV má velké šance získat na cenu evropské „Auto roku“

Škoda představila modernizované SUV Karoq

Škoda představila modernizované SUV Karoq

Hackeři

Žaloba vydavatelství INCORP na programátora Borise Vala

Toyota Hilux

Toyota Hilux získala cenný titul

Ilustrační foto

Pokuty za dálniční známky přinesly balík

Ilustrační foto

Stávky se zúčastnila skoro polovina zkušebních komisařů. Ministerstvo kritiku přesto odmítá

Impozantní skok freestyle motokrosového jezdec Thomase Pagès

Dost dobře možná nejextrémnější skok na motorce v dějinách

Ford Galaxy Hybrid

Test Ford Galaxy 2.5 Hybrid Titanium – nejlepší volba pro velikou rodinu?

McLaren GT

McLaren je na prodej? Údajně kolem krouží hned dvě automobilky

reklama

Doporučujeme

opel mokka

Opel Mokka: Výroba sa presunie aj do Európy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Ford Galaxy 2.5 Hybrid Titanium – nejlepší volba pro velikou rodinu?

  2. Toyota Hilux získala cenný titul

  3. Dost dobře možná nejextrémnější skok na motorce v dějinách

  4. Pokuty za dálniční známky přinesly balík

  5. Stávky se zúčastnila skoro polovina zkušebních komisařů. Ministerstvo kritiku přesto odmítá

  6. Dnes se spouští objednávky na nový model Dacia Jogger, ceny jsou skvělé

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud