Pokud máte v kapse či na stole některý z moderních smartphonů či tabletů, dost možná se s Gorilla glass setkáváte doslova při každém použití. Nyní by se tohle sklo mohlo dostat i do aut.
Gorilla Glass se již nějakou dobu prosazuje na menších zařízeních, zejména na mobilních telefonech. V poslední době začínají výhod tohoto tvrzeného skla využívat i výrobci notebooků, tabletů a dalších větších zařízení. V principu však lze tohle odolné sklo vyrobit v jakékoliv velikosti, což chtějí využit výrobci automobilů.
Dnes se používá prakticky výhradně laminované sklo, tedy dva pláty skla, mezi kterými je zatavena průhledná fólie. Tato technologie se používá již sto let (zavedl ji Ford v roce 1919) a i přes stálé zlepšování má svá úzká místa. Typickým problémem je zejména poškrábání. Sklo není zrovna měkký materiál, avšak po stovkách tisíc kilometrů se projeví abrazivní schopnosti písku a prachu na silnicích. Aniž by se ho někdo dotknul, je sklo poškrábané, což vadí zejména při jízdě proti slunci.
Gorilla glass je sklo odolné proti poškrábání a daný problém by mohlo do značné míry řešit. Mimo to je možné díky jeho pevnosti vyrobit lehčí tabule skla, což se dnes, kdy se šetří každé deko, rozhodně počítá. A do třetice, i akustické parametry mají být údajně lepší.
Jak to tak ale bývá, výhody obvykle končí u ceny. Proto se nové technologie prozatím dočkají jen automobily nejvyšší třídy od výrobce, který prozatím nebyl zveřejněn.
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.