Crash testy s malým přesahem: Toyoty propadly, Honda Accord je bezpečná

Crash testy s malým přesahem: Toyoty propadly, Honda Accord je bezpečná
Crash testy s malým přesahem: Toyoty propadly, Honda Accord je bezpečná, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 27. prosince 2012 07:43
Sdílej:

Americký institut pro bezpečnost na silnicích poslal proti bariéře několik vozů. Nešlo však o běžný crash test, ale o nárazový test s malým přesahem, který dělá problémy.

Roli organizací jako IIHS nebo EuroNCAP, které se zaměřují na měření bezpečností vozů nárazovými testy, jistě nelze bagatelizovat. Kritici nicméně varují, že přemíra testování může vést k tvorbě vozů bezpečných jen naoko, tedy vytvořených přesně tak, aby vyhověly v normovaných testech na úkor těch nenormovaných, kterých se nicméně v reálném provozu stává většina. Tento problém lze řešit jedině změnami v metodikách testů, což je zase problematické pro srovnatelnost výsledků. Zbývá tak jen rozšiřování palety zkoušených parametrů, což je však přirozeně finančně nákladné.

Touto cestou se vydal americký institut pro bezpečnost na silnicích (IIHS), který se rozhodl pro zavedení nového testu. Je jím test s malým přesahem. Již jsme informovali o první várce takto testovaných vozů, nyní tu mám várku druhou.

Malý přesah je pro vozy problematický. Hlavní bezpečnostní struktura se nachází mezi koly, což pro standardní 40% přesah stačí. Nestačí to však pro přesah patnáctiprocentní, který využívá IIHS. Náraz je navíc veden do pevné překážky. Vůz by se správně měl po překážce sklouznout tak, aby nebyla bořena bezpečnostní struktura kabiny. Ta je tvořena zejména rámy kolem dveří a pro bezpečnost je klíčová, neboť jakékoliv vniknutí do tohoto prostoru je považováno za rizikové. 

Není-li bezpečností struktura dobře řešena, může k takovému průniku dojít. Poté dojde k ohnutí přístrojové desky včetně volantu směrem do středu vozu. Ohnutí samotné přístrojové desky je menší problém, ačkoliv zde může dojít k poranění nohou a rukou. Největší problém je, že spolu s volantem je odkloněn také airbag. Vzhledem k tomu, že moderní zádržné systémy s aktivací airbagu přímo počítají, dochází ke střetu hlavy řidiče s přístrojovou deskou, nyní ještě vysunutou. Tento střed může mít velmi vážné následky.

Testu se tentokrát zúčastnilo 18 vozů. Nejlepšího hodnocení dosáhly dva z nich, Honda Accord a Suzuki Kizashi. 

Hodnocení akceptovatelné získaly vozy (dle pořadí v testu) Ford Fusion (do Evropy by měl dorazit jako Mondeo), dvoudveřová Honda Accord, Kia Optima, Nissan Altima, Nissan Maxima, Subaru Legacy, Subaru Outback, Dodge Averger, Chrysler 200, Mazda 6 a Volkswagen Passat.

Nedostatečnou ochranu nabízejí podle testů vozy Hyundai Sonata, Chevrolet Malibu a Volkswagen Jetta. Největšími propadáky jsou pak modely od Toyoty - Camry a Prius v (u nás jako Prius+).

K dispozici jsou u všech testů videa, naleznete je na oficiálním kanále IIHS. Níže přikládáme tři videa, první je průvodní, ukazuje rozdíly mezi třemi vozy na opačných koncích žebříčku. Pod ním vkládáme dvě videa ukazující celý průběh testu nejlepšího vozu a nejhoršího vozu.

Honda Accord

Toyota Prius v (neboli Prius+)

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.