Crash testy s malým přesahem: Toyoty propadly, Honda Accord je bezpečná

Crash testy s malým přesahem: Toyoty propadly, Honda Accord je bezpečná
Crash testy s malým přesahem: Toyoty propadly, Honda Accord je bezpečná, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 27. prosince 2012 07:43
Sdílej:

Americký institut pro bezpečnost na silnicích poslal proti bariéře několik vozů. Nešlo však o běžný crash test, ale o nárazový test s malým přesahem, který dělá problémy.

Roli organizací jako IIHS nebo EuroNCAP, které se zaměřují na měření bezpečností vozů nárazovými testy, jistě nelze bagatelizovat. Kritici nicméně varují, že přemíra testování může vést k tvorbě vozů bezpečných jen naoko, tedy vytvořených přesně tak, aby vyhověly v normovaných testech na úkor těch nenormovaných, kterých se nicméně v reálném provozu stává většina. Tento problém lze řešit jedině změnami v metodikách testů, což je zase problematické pro srovnatelnost výsledků. Zbývá tak jen rozšiřování palety zkoušených parametrů, což je však přirozeně finančně nákladné.

Touto cestou se vydal americký institut pro bezpečnost na silnicích (IIHS), který se rozhodl pro zavedení nového testu. Je jím test s malým přesahem. Již jsme informovali o první várce takto testovaných vozů, nyní tu mám várku druhou.

Malý přesah je pro vozy problematický. Hlavní bezpečnostní struktura se nachází mezi koly, což pro standardní 40% přesah stačí. Nestačí to však pro přesah patnáctiprocentní, který využívá IIHS. Náraz je navíc veden do pevné překážky. Vůz by se správně měl po překážce sklouznout tak, aby nebyla bořena bezpečnostní struktura kabiny. Ta je tvořena zejména rámy kolem dveří a pro bezpečnost je klíčová, neboť jakékoliv vniknutí do tohoto prostoru je považováno za rizikové. 

Není-li bezpečností struktura dobře řešena, může k takovému průniku dojít. Poté dojde k ohnutí přístrojové desky včetně volantu směrem do středu vozu. Ohnutí samotné přístrojové desky je menší problém, ačkoliv zde může dojít k poranění nohou a rukou. Největší problém je, že spolu s volantem je odkloněn také airbag. Vzhledem k tomu, že moderní zádržné systémy s aktivací airbagu přímo počítají, dochází ke střetu hlavy řidiče s přístrojovou deskou, nyní ještě vysunutou. Tento střed může mít velmi vážné následky.

Testu se tentokrát zúčastnilo 18 vozů. Nejlepšího hodnocení dosáhly dva z nich, Honda Accord a Suzuki Kizashi. 

Hodnocení akceptovatelné získaly vozy (dle pořadí v testu) Ford Fusion (do Evropy by měl dorazit jako Mondeo), dvoudveřová Honda Accord, Kia Optima, Nissan Altima, Nissan Maxima, Subaru Legacy, Subaru Outback, Dodge Averger, Chrysler 200, Mazda 6 a Volkswagen Passat.

Nedostatečnou ochranu nabízejí podle testů vozy Hyundai Sonata, Chevrolet Malibu a Volkswagen Jetta. Největšími propadáky jsou pak modely od Toyoty - Camry a Prius v (u nás jako Prius+).

K dispozici jsou u všech testů videa, naleznete je na oficiálním kanále IIHS. Níže přikládáme tři videa, první je průvodní, ukazuje rozdíly mezi třemi vozy na opačných koncích žebříčku. Pod ním vkládáme dvě videa ukazující celý průběh testu nejlepšího vozu a nejhoršího vozu.

Honda Accord

Toyota Prius v (neboli Prius+)

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.