Americký institut pro bezpečnost na silnicích poslal proti bariéře několik vozů. Nešlo však o běžný crash test, ale o nárazový test s malým přesahem, který dělá problémy.
Roli organizací jako IIHS nebo EuroNCAP, které se zaměřují na měření bezpečností vozů nárazovými testy, jistě nelze bagatelizovat. Kritici nicméně varují, že přemíra testování může vést k tvorbě vozů bezpečných jen naoko, tedy vytvořených přesně tak, aby vyhověly v normovaných testech na úkor těch nenormovaných, kterých se nicméně v reálném provozu stává většina. Tento problém lze řešit jedině změnami v metodikách testů, což je zase problematické pro srovnatelnost výsledků. Zbývá tak jen rozšiřování palety zkoušených parametrů, což je však přirozeně finančně nákladné.
Touto cestou se vydal americký institut pro bezpečnost na silnicích (IIHS), který se rozhodl pro zavedení nového testu. Je jím test s malým přesahem. Již jsme informovali o první várce takto testovaných vozů, nyní tu mám várku druhou.
Malý přesah je pro vozy problematický. Hlavní bezpečnostní struktura se nachází mezi koly, což pro standardní 40% přesah stačí. Nestačí to však pro přesah patnáctiprocentní, který využívá IIHS. Náraz je navíc veden do pevné překážky. Vůz by se správně měl po překážce sklouznout tak, aby nebyla bořena bezpečnostní struktura kabiny. Ta je tvořena zejména rámy kolem dveří a pro bezpečnost je klíčová, neboť jakékoliv vniknutí do tohoto prostoru je považováno za rizikové.
Není-li bezpečností struktura dobře řešena, může k takovému průniku dojít. Poté dojde k ohnutí přístrojové desky včetně volantu směrem do středu vozu. Ohnutí samotné přístrojové desky je menší problém, ačkoliv zde může dojít k poranění nohou a rukou. Největší problém je, že spolu s volantem je odkloněn také airbag. Vzhledem k tomu, že moderní zádržné systémy s aktivací airbagu přímo počítají, dochází ke střetu hlavy řidiče s přístrojovou deskou, nyní ještě vysunutou. Tento střed může mít velmi vážné následky.
Testu se tentokrát zúčastnilo 18 vozů. Nejlepšího hodnocení dosáhly dva z nich, Honda Accord a Suzuki Kizashi.
Hodnocení akceptovatelné získaly vozy (dle pořadí v testu) Ford Fusion (do Evropy by měl dorazit jako Mondeo), dvoudveřová Honda Accord, Kia Optima, Nissan Altima, Nissan Maxima, Subaru Legacy, Subaru Outback, Dodge Averger, Chrysler 200, Mazda 6 a Volkswagen Passat.
Nedostatečnou ochranu nabízejí podle testů vozy Hyundai Sonata, Chevrolet Malibu a Volkswagen Jetta. Největšími propadáky jsou pak modely od Toyoty - Camry a Prius v (u nás jako Prius+).
K dispozici jsou u všech testů videa, naleznete je na oficiálním kanále IIHS. Níže přikládáme tři videa, první je průvodní, ukazuje rozdíly mezi třemi vozy na opačných koncích žebříčku. Pod ním vkládáme dvě videa ukazující celý průběh testu nejlepšího vozu a nejhoršího vozu.
Honda Accord
Toyota Prius v (neboli Prius+)
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?