Katylzátor je dnes jeden ze základních stavebních kamenů ekologického provozu a je považován za absolutní samozřejmost. Je však docela drahý.
Katalyzátor umožňuje rozklad škodlivých plynů vycházejících z výfuků na plyny neškodné. Jde zejména o oxid uhelnatý a uhlovodíky, které jsou měněny na neškodný oxid uhličitý a vodu. Také oxidy dusíku jsou rozkládány na plynný dusík a kyslík.
Potíží však je, že automobilový katalyzátor potřebuje speciální látky, které takovou reakci umožní, říkáme jim chemické katalyzátory. V automobilech se prakticky výhradně používá platina, která je z tohoto hlediska velmi účinná, ale také velmi drahá.
Platina je dnes prakticky stejně drahá jako zlato. Trojská unce (přibližně 31 gramů) se obchoduje přibližně za 1500 dolarů, avšak v uplynulých letech atakovala i cenu dvou tisíc dolarů za trojskou unci. Celková těžba platiny se pak pohybuje mírně pod 200 tunami ročně. V autech se přitom ročně využije kolem 100 tun tohoto cenného kovu. Část samozřejmě pochází z recyklace.
Vzhledem k nemalé ceně tohoto materiálu je snahou výrobců vytvořit katalyzátor s menší potřebou platiny. Přestože objem platiny pomalu klesá, všechny snahy převálcoval katalyzátor Noxicat. Díky využití nanočástic dokázali vývojáři platinu úplně vypustit. S pomocí výrazně běžnějších a levnějších matriálů se podařilo napodobit katalytické vlastnosti platiny.
Katalyzátor je však nejen levnější, ale také o 45 % účinnější, což se v dnešní době počítá.
Je otázkou, kdy se bude moci nový typ katalyzátoru dostat do vozidel. Prozatím je určen jen pro dieselové motory, ale lze očekávat, že levnější alternativa i pro milovníky benzínu na sebe nenechá příliš dlouho čekat.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?