Katylzátor je dnes jeden ze základních stavebních kamenů ekologického provozu a je považován za absolutní samozřejmost. Je však docela drahý.
Katalyzátor umožňuje rozklad škodlivých plynů vycházejících z výfuků na plyny neškodné. Jde zejména o oxid uhelnatý a uhlovodíky, které jsou měněny na neškodný oxid uhličitý a vodu. Také oxidy dusíku jsou rozkládány na plynný dusík a kyslík.
Potíží však je, že automobilový katalyzátor potřebuje speciální látky, které takovou reakci umožní, říkáme jim chemické katalyzátory. V automobilech se prakticky výhradně používá platina, která je z tohoto hlediska velmi účinná, ale také velmi drahá.
Platina je dnes prakticky stejně drahá jako zlato. Trojská unce (přibližně 31 gramů) se obchoduje přibližně za 1500 dolarů, avšak v uplynulých letech atakovala i cenu dvou tisíc dolarů za trojskou unci. Celková těžba platiny se pak pohybuje mírně pod 200 tunami ročně. V autech se přitom ročně využije kolem 100 tun tohoto cenného kovu. Část samozřejmě pochází z recyklace.
Vzhledem k nemalé ceně tohoto materiálu je snahou výrobců vytvořit katalyzátor s menší potřebou platiny. Přestože objem platiny pomalu klesá, všechny snahy převálcoval katalyzátor Noxicat. Díky využití nanočástic dokázali vývojáři platinu úplně vypustit. S pomocí výrazně běžnějších a levnějších matriálů se podařilo napodobit katalytické vlastnosti platiny.
Katalyzátor je však nejen levnější, ale také o 45 % účinnější, což se v dnešní době počítá.
Je otázkou, kdy se bude moci nový typ katalyzátoru dostat do vozidel. Prozatím je určen jen pro dieselové motory, ale lze očekávat, že levnější alternativa i pro milovníky benzínu na sebe nenechá příliš dlouho čekat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?