Nabíjení baterií za pět minut? Tato doba se prý blíží...

Leaf
Leaf, foto: Nissan
Marek Litzman 12. června 2012 11:04
Sdílej:

Kanadská společnost Hydro-Quebec vyvíjí ultrarychlý způsob dobíjení akumulátorů ve voze. Nabíjecí čas by se měl zkrátit na minuty.

Právě neschopnost načerpat energii dostatečnou rychlostí je v současné době hlavním důvodem reálné diskvalifikace elektromobilů ze života motoristy. Elektromobily s dojezdem něco málo přes sto kilometrů (přičemž zejména v zimě se dojezd ještě dále zásadně snižuje) jsou vhodné jen pro ty, kteří dojíždějí kratší trasy a naprosto neumožňují žádnou delší cestu.

Tento problém by měla řešit kanadská firma Hydro-Quebec. Oznámila, že je již nyní velmi blízko tomu, aby dovedla dostat energii do akumulátoru za pouhých pět minut. To je již doba, kterou není problém při "tankování" vyčkat.

Tento ambiciózní plán má však mnohá úskalí. Ten největší se jmenuje proud. Aby bylo možné do baterie natlačit za pět minut dostatek energie, bude to vyžadovat z hlediska běžného využití opravdu mimořádnou přenosovou soustavu. Vezmeme-li třeba Nissan Leaf (na obrázku) a jeho baterii o kapacitě 24 kWh, znamená to, že pro její nabití za 10 minut by byl nutný příkon 144 kW (bez započetí ztrát). Při polovičním čase by šlo o 288 kW. Čistě pro srovnání - nejvýkonnější rychlovarné konvice dosahují příkonu 3kW.

Při napětí 400 V by bylo nutné do vozu přenášet masivní proud 360 až 720 A (deset či pět minut nabíjení). To je o řád výše, než se pohybují běžné domovní přípojky, což podobný systém pro užití v domácnosti činí nepoužitelným. I ve specializovaných dobíjecích místech však bude nutné vyřešit mnohá technická úskalí. Jsme tedy zvědavi, jak se s tím konstruktéři popasují. Ambice mají věru vysoké.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.