Nabíjení baterií za pět minut? Tato doba se prý blíží...

Marek Litzman, 12. června 2012, 11:04 Google+

Kanadská společnost Hydro-Quebec vyvíjí ultrarychlý způsob dobíjení akumulátorů ve voze. Nabíjecí čas by se měl zkrátit na minuty.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Leaf

Leaf | foto: Nissan

Sdílejte článek

Právě neschopnost načerpat energii dostatečnou rychlostí je v současné době hlavním důvodem reálné diskvalifikace elektromobilů ze života motoristy. Elektromobily s dojezdem něco málo přes sto kilometrů (přičemž zejména v zimě se dojezd ještě dále zásadně snižuje) jsou vhodné jen pro ty, kteří dojíždějí kratší trasy a naprosto neumožňují žádnou delší cestu.

Tento problém by měla řešit kanadská firma Hydro-Quebec. Oznámila, že je již nyní velmi blízko tomu, aby dovedla dostat energii do akumulátoru za pouhých pět minut. To je již doba, kterou není problém při "tankování" vyčkat.

Tento ambiciózní plán má však mnohá úskalí. Ten největší se jmenuje proud. Aby bylo možné do baterie natlačit za pět minut dostatek energie, bude to vyžadovat z hlediska běžného využití opravdu mimořádnou přenosovou soustavu. Vezmeme-li třeba Nissan Leaf (na obrázku) a jeho baterii o kapacitě 24 kWh, znamená to, že pro její nabití za 10 minut by byl nutný příkon 144 kW (bez započetí ztrát). Při polovičním čase by šlo o 288 kW. Čistě pro srovnání - nejvýkonnější rychlovarné konvice dosahují příkonu 3kW.

Při napětí 400 V by bylo nutné do vozu přenášet masivní proud 360 až 720 A (deset či pět minut nabíjení). To je o řád výše, než se pohybují běžné domovní přípojky, což podobný systém pro užití v domácnosti činí nepoužitelným. I ve specializovaných dobíjecích místech však bude nutné vyřešit mnohá technická úskalí. Jsme tedy zvědavi, jak se s tím konstruktéři popasují. Ambice mají věru vysoké.

Vytisknout

Diskuze: Nabíjení baterií za pět minut? Tato doba se prý blíží...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Megané

Renault připravuje Megane SUV

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud