Zimní pneumatiky nejsou jen na led a sníh

AutoRoad.cz, 23. října 2008, 16:39 Google+

Bezpečná jízda v zimních podmínkách začíná u zimních pneumatik, tvrdí na základě svých bohatých zkušeností odborníci od firmy Bridgestone.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Bridgestone

Bridgestone | foto: Bridgestone

Sdílejte článek

Přemýšlej než vyjedeš. Tento známý slogan celosvětové bezpečnostní kampaně, kterou společnost Bridgestone Corporation (dále jen Bridgestone) pořádá ve spolupráci s Nadací FIA a národními automobilovými kluby, je základem bezpečné jízdy zvláště v zimním období. Každý automobil udržuje spojení s vozovkou pouze prostřednictvím relativně malé styčné plochy běhounu pneumatik. Proto volba správného druhu a typu pneumatik patří k nejdůležitějším aspektům, které ovlivňují jízdní vlastnosti vozidla v různých podmínkách, a tím i bezpečnost jízdy. Koneckonců každý, kdo aspoň trochu sleduje motoristický sport, ví, jak je volba správných pneumatik důležitá.

„Stejně jako v zimě nevyrážíme do ulic v sandálech, tak bychom měli podobným způsobem přistupovat i k obutí našich plechových miláčků, “ říká k problematice zimních pneumatik Robert Koutný, generální ředitel Bridgestone CR, s.r.o. Rozdíly v počasí mezi létem a zimou jsou obrovské nejen z hlediska lidského vnímání, ale i pro pneumatiky. Letní pneumatiky mají konstrukci a složení směsi vhodnou pro vysoké teploty, zatímco s klesajícími teplotami začínají převažovat výhody zimních plášťů. Oba druhy pneumatik musí zajistit skvělé chování vozu na suchém i mokrém povrchu, ale za rozdílných teplot, což klade odlišné požadavky na složení směsi běhounu letních a zimních pneumatik. Zimní pneumatiky musí být navíc schopné nabídnout perfektní přilnavost na sněhu a ledu, což jsou povrchy, s nimiž se při konstrukci letních pneumatik z pochopitelných důvodů nepočítá. Prodejní čísla z posledních let napovídají, že tyto skutečnosti, dané fyzikálními zákony, si začíná uvědomovat stále více řidičů i v České republice, kteří si umí spočítat, že investice do zimního obutí se jim velmi rychle vrátí,

Přesné údaje nejsou k dispozici, ale některé odborné odhady hovoří o tom, že je to stále jen asi třetina českých motoristů, která na podzim přezouvá své vozy z letních pneumatik na zimní. Mnozí řidiči totiž stále žijí v zajetí nejrůznějších předsudků. Někteří uživatelé se například domnívají, že zimní pneumatiky jsou opodstatněné pouze na sněhu a náledí. Skutečnost je samozřejmě jiná. Hlavním kritériem pro používání zimních pneumatik totiž vůbec není povrch, po němž se jezdí, nýbrž teploty, za nichž se jezdí. Speciální směs zimních pneumatik s vysokým obsahem siliky a přírodního kaučuku zajišťuje pružnost a přilnavost těchto plášťů i ve velmi tuhých mrazech, zatímco letní pneumatiky s klesající teplotou tvrdnou a ztrácejí přilnavost. Obecně lze říci, že vhodný okamžik pro přezutí na zimní pneumatiky nastává při poklesu teplot pod 7°C. Rozhodně není vhodné čekat až na první sníh. V zeměpisných šířkách naší země trvá tedy sezona zimních pneumatik přibližně od října do konce března.

Další argument proti zimním pneumatikám zní často z úst majitelů stále více oblíbených vozů 4x4 a SUV, kteří spoléhají na to, že je i na letních pneumatikách dostane z nesnází všemocný pohon všech kol. V porovnání s rovněž „letně“ obutým vozem s pohonem jen jedné nápravy na tom budou bezesporu o něco lépe, ale se speciálními zimními pneumatikami vyvinutými zvlášť pro tento druh automobilů by mohli využívat skvělých schopností svých vozů v mnohem větší míře, a to nejen při akceleraci a zatáčení, ale i při brzdění, což je z hlediska bezpečnosti ještě významnější.

Podobně neudržitelné je přesvědčení mnohých řidičů o tom, že když nepřezují, tak ušetří za nákup zimních pneumatik. Neuvědomují si však, že provozem na zimních pneumatikách se životnost jejich letních pneumatik přibližně zdvojnásobuje. Rovněž nekalkulují s mnohem větším rizikem nehody při jízdě na letních pneumatikách v zimě. Další výtky se týkají komfortu a jízdních vlastností. Podle nich jsou zimní pneumatiky nepohodlné a hlučné, nedá se s nimi jezdit rychle a mají nižší stabilitu při průjezdu zatáčkou. Tyto výhrady byly před mnoha lety do jisté míry oprávněné, ovšem současné technologie výroby běhounu pneumatiky a materiály používané při výrobě kostry pláště zabezpečují stejnou hladinu hlučnosti a úroveň pohodlí jako u letních pneumatik. Dokonce ani omezení rychlosti nepřipadá v případě zimních pneumatik vůbec v úvahu, neboť v prodeji jsou zimní pneumatiky pro rychlosti až do 270 km/h.

Výměna pneumatik dvakrát ročně a skladování nepoužívaných pneumatik je pro mnohé možná otravná záležitost, ale z výše uvedeného textu je patrné, že výhody tohoto řešení rozhodně převažují nad možnými nevýhodami, pokud vůbec nějaké existují. Kromě toho v dnešní době nepředstavuje výměna pneumatik žádný problém. Navíc většina prodejců pneumatik nabízí  zákazníkům uskladnění nepoužívaných pneumatik. Tato možnost dále zvyšuje bezpečnost, protože pneumatiky jsou kontrolovány odborníkem, který případně upozorní na zjištěné závady.

Zimní pneumatiky tedy přinášejí při teplotách pod 7°C nesporné výhody v podobě vynikající trakce a stability na vlhkém povrchu, vysokou odolnost vůči aquaplaningu, kratší brzdnou dráhu, výbornou přilnavost v zatáčkách, na náledí a sněhu, nízkou hlučnost, pohodlnou jízdu a dlouhou životnost. Řidiče, který vsadí na zimní pneumatiky, navíc nepřekvapí ani v České republice od 1. července 2008 nově zavedená značka „Zimní výbava“. Ta totiž vyznačuje úseky, po nichž smí řidiči vozidel kategorie M a N v období od 1.11. do 30.4. jezdit pouze se zimními pneumatikami, u nichž musí hloubka dezénu dosahovat minimálně 4 mm na všech kolech (vozidla do 3,5 t), resp. minimálně 6 mm na všech hnacích kolech (nad 3,5 t).

Bridgestone

Vytisknout

Diskuze: Zimní pneumatiky nejsou jen na led a sníh

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Avensis

Toyota prodá méně než čekala

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud