Na rozdíl od běžných mylných představ řidičů mají zimní pneumatiky stejný valivý odpor jako pneumatiky letní. Důvodem této skutečnosti je materiál, použitý k výrobě zimních pneumatik, jejich nižší hmotnost a dezén.
Tato konstrukční měřítka snižují deformaci pneumatiky během jízdy a tím také valivý odpor. Z tohoto důvodu je pro řidiče velmi neekonomické odkládat výměnu pneumatik, protože nejchladnější část roku se rychle blíží a brzdné vlastnosti zimních pneumatik jsou v tomto období nesrovnatelně lepší než u pneumatik letních. Skutečnost, že je spotřeba paliva v zimních měsících vyšší než v ostatních částech roku, je způsobena výhradně tím, že vlivem nízkých venkovních teplot potřebuje motor více času, aby se zahřál na optimální provozní teplotu.
Snížení valivého odporu bylo po dlouhou dobu jedním z hlavních cílů ve vývoji moderních zimních pneumatik. Inženýři zabývající se vývojem a konstrukcí pneumatik společnosti Continental zaměřili svou pozornost na produkty řady ContiEcoContact. Nakonec tato společnost s hlavním sídlem v Hanoveru prodala během 15 let více než 160 miliónů pneumatik tohoto typu. Inženýrům společnosti Continental se v porovnání s předchozí modelovou řadou Eco podařilo úspěšně snížit valivý odpor pneumatik o celých 20 %. Současný výzkum se soustředí na model pneumatik třetí generace a v řešení dřívějších zdánlivě zcela neslučitelných konfliktů mezi „nízkým valivým odporem“ a „záběrem na mokré vozovce“ byl učiněn významný pokrok.
„Díky výsledkům naší nepřetržité práce na výzkumu již neexistují žádné rozdíly ve valivém odporu zimních a letních pneumatik,“ poukazuje Dr. Burkhard Wies, viceprezident Tire Line Development Worldwide společnosti Continental. „U některých modelů našich zimních pneumatik je koeficient valivého odporu okolo hodnoty 1,0 cr, což je dokonce ještě o něco méně než v případě letních pneumatik.“ Z tohoto důvodu má Dr. Wies jednoduché vysvětlení zvýšené spotřeby paliva u mnoha automobilů v zimním období – s ohledem na nízké teploty oproti letním měsícům totiž trvá delší dobu, než se motor zahřeje na optimální provozní teplotu. Následkem této skutečnosti je zvýšení spotřeby paliva nevyhnutelné. Rada Dr. Weise zní: chcete-li udělat něco pro životní prostředí, měli byste každopádně používat zimní pneumatiky, a pokud to bude jen trochu možné, příležitostně místo jízdy vozidlem jít pěšky, přestože bude třeba špatné počasí.
Moderní zimní pneumatiky mají lamelovaný dezén, aby dobře přilnuly k povrchu vozovky pokryté uježděným sněhem nebo k namrzlému povrchu. K dispozici je proto množství záběrových hran. Mezery mezi bloky dezénu musí být dostatečně velké, aby rozptylovaly vodu při jízdě v dešti, ale zároveň nesmějí být tak hrubé, aby negativně ovlivňovaly pružnost pneumatiky. Dezény navržené tímto způsobem, jako například nová pneumatika ContiWinterContact TS 830, zaznamenají jen stěží větší deformaci při kontaktu s vozovkou než moderní letní pneumatiky. Continental
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?