Benzínový Volkswagen? Od Up! po Passat a od T-Cross po Tiguan jen dva motory TSI evo

AutoRoad.cz, 9. prosince 2020, 23:33 Google+

Motory TSI evo se zdvihovým objemem 1,0 nebo 1,5 litru jsou doma v téměř všech modelových řadách, od malého vozu up! GTI až po Passat a od SUV T-Cross až po Tiguan. V nabídce značky Volkswagen jsou tedy doslova ztělesněním zážehového motoru. Tříválce i čtyřválce nabízejí vysoké výkony i mimořádnou hospodárnost díky rozsáhlému souboru konstrukčních řešení ze světa high-tech.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Motory TSI evo (eTSI) se zdvihovým objemem 1,0 a 1,5 litru jsou doma v téměř všech modelových řadách Volkswagenu

Motory TSI evo (eTSI) se zdvihovým objemem 1,0 a 1,5 litru jsou doma v téměř všech modelových řadách Volkswagenu | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

„Zkratka TSI prozrazuje kombinaci přeplňování a přímého vstřikování paliva,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti Volkswagen, odpovědný za technický vývoj. „Již 15 let vyrábíme kompaktní motory TSI a důsledně je zdokonalujeme pomocí nových technologií. Jednotky 1.0 TSI a 1.5 TSI jsou velmi hospodárné a technicky vyspělé agregáty, s nimiž máme dnes před konkurencí velký náskok.“

Síla se snoubí s hospodárností. Ať se jedná o tříválec, nebo čtyřválec, o verzi s výkonem 90 k, nebo 150 k, kompaktní motory TSI evo kombinují ve všech verzích působivé výkony s vysokou hospodárností. Například pro rodinu modelů Golf je na výběr 1.0 eTSI s mild hybridní technologií. Nejvyšší výkon je v tomto případě 81 kW (110 k) a maximální točivý moment 200 N.m je k dispozici mezi 2000 a 3000 min-1. Tříválcový Golf může jet rychlostí až 202 km/h, v kombinovaném cyklu EU však spotřebuje v průměru pouhých 4,3 až 4,5 litru benzinu na 100 km (v závislosti na výbavě). To odpovídá emisím 98 až 102 g CO2 na km.

Od EA 211 k EA 211 evo. Jednotky 1.5 TSI a 1.0 TSI náleží k řadě motorů označované zkratkou EA 211, která se začala používat v roce 2012 v modelu Golf 7. V letech 2016/2017 byly čtyřválce zásadním způsobem modernizovány a současně se jejich zdvihový objem 1,4 a 1,2 litru zvýšil na jednotných 1,5 litru. V roce 2019 převzaly jejich vylepšení i tříválce 1,0 litru. Po technické modernizaci nesou oba agregáty označení EA 211 TSI evo.

img-responsive

Motory TSI evo (eTSI) se zdvihovým objemem 1,0 a 1,5 litru jsou doma v téměř všech modelových řadách Volkswagenu | foto: Volkswagen

Oba základní motory pokrývají široké spektrum výkonů s pouhými dvěma zdvihovými objemy – 999 a 1498 cm3. Nabídka jednotek 1.0 TSI sahá od 66 kW (90 k) do 85 kW (115 k), motory 1.5 TSI mají nejvyšší výkon 96 kW (130 k), resp. 110 kW (150 k). Kromě toho se pro modely Polo4 a Golf5 dodávají také tříválce a čtyřválce TGI koncipované pro spalování stlačeného zemního plynu. Další novinka byla uvedena na trh v letošním roce. V rodině modelů Golf pracují oba motory s mild hybridním systémem na základě elektrické soustavy s napětím 48 V. Tato technika snižuje spotřebu paliva, zvyšuje hnací sílu a umožňuje spontánnější nárůst točivého momentu.

Zdokonalený spalovací proces s Millerovým cyklem. V závislosti na počtu válců a úrovni výkonu využívají kompaktní motory TSI evo rozmanité technické moduly. Čtyřválec s výkonem 96 kW (130 k) a tříválce používají spalovací proces s Millerovým cyklem, který snižuje spotřebu paliva především v oblasti částečného zatížení, tedy při běžném jízdním stylu. Základem je brzké uzavírání sacích ventilů, jež snižuje ztráty sání a umožňuje vysoký kompresní poměr – 12,5:1 u čtyřválce a 11,5:1 u tříválce.

Menší objem vzduchu ovšem nesmí způsobit pokles výkonu a točivého momentu. Proto zahrnuje konstrukce motorů dvě náročné technologie. Větší množství vzduchu lze po sešlápnutí pedálu plynu přivádět do válců díky plynule nastavitelné vačkové hřídeli na straně sání. Do optimální polohy ho uvádí extrémně rychlý a precizní hydraulický systém. Nastavitelná je rovněž vačková hřídel na straně výfuku.

Turbodmychadlo disponuje variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) – poprvé u zážehových motorů v mainstreamovém segmentu. Turbodmychadlo vytváří absolutní plnicí tlak až 2,3 baru u čtyřválce o výkonu 96 kW (130 k), u tříválce je to dokonce 2,8 baru. Motory nabízejí díky tomu spontánní nárůst točivého momentu až na maximální hodnotu již ve velmi nízkých otáčkách. U motoru 1.0 TSI odolává turbodmychadlo teplotám výfukových plynů až 950 °C a dosahuje maximálních otáček 289 000 min-1.

img-responsive

Motory TSI evo (eTSI) se zdvihovým objemem 1,0 a 1,5 litru jsou doma v téměř všech modelových řadách Volkswagenu | foto: Volkswagen

Deaktivace válců ACT. Dalším technickým řešením pro snižování spotřeby paliva je u motoru 1.5 TSI systém deaktivace válců ACT (Active Cylinder Technology). ACT deaktivuje druhý a třetí válec v pásmu nízkých až středních otáček při nízkém až středním zatížení, a to přerušením vstřikování, zapalování a ovládání ventilů. Tento přechod probíhá bleskurychle a prakticky nepozorovatelně. Aktivní válce pracují s vyšší účinností, zatímco prostřední válce se pohybují s výrazně minimalizovanými ztrátami. Při razantnějším sešlápnutí pedálu plynu se znovu zapojí do činnosti.

Vstřikovací tlak 350 barů. Vstřikovací soustava common rail pracuje ve všech zážehových motorech TSI evo s maximálním vstřikovacím tlakem 350 barů. Během jednoho pracovního taktu lze uskutečnit až pět dílčích vstřiků. Palivo je velmi jemně rozprašováno, řízení tvorby směsi je precizní a množství vznikajících emisí je minimální. Hned za motorem je uložen filtr pevných částic, který zbavuje výfukové plyny téměř všech pevných částic.

Hliníkový blok válců se speciální povrchovou úpravou třecích ploch. Motory TSI evo jsou velmi lehké díky bloku válců z hliníku. Například tříválec má hmotnost pouhých 88 kilogramů. U tříválce a čtyřválce o výkonu 110 kW (150 k) snižuje tření náročná výrobní technologie. Třecí plochy válců jsou opatřeny žárově nanesenou vrstvou železa o tloušťce 100 mikrometrů. Elektronicky řízená chladicí soustava zaručuje u jednotek 1.5 TSI a 1.0 TSI výkonné chlazení a udržování optimální provozní teploty. Důležitým komponentem je sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců, protože přispívá k rychlému zahřátí na provozní teplotu, a tím k brzké aktivaci systému dodatečného čištění výfukových plynů.

Vytisknout

Diskuze: Benzínový Volkswagen? Od Up! po Passat a od T-Cross po Tiguan jen dva motory TSI evo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Ojeté vozy táhnou. Zajímavosti z prvního pololetí

Ilustrační fotografie

Ministr Havlíček prozradil druhého zájemce o stavbu továrny na baterie pro elektromobily

Škoda 1101 Tudor

75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW Sportline

Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

DS 9

Česká premiéra luxusního sedanu DS 9, má na to konkurovat německým prémiovkám?

pohonné hmoty

Kdo natankuje nejvíc benzínu z průměrné mzdy?

Chevrolet Bolt

Tiskový mluvčí GM stručně. Elektromobil Chevrolet Bolt má zásadní problém. Stále

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Zájem o elektromobily v Česku a v Evropě? Tragický, ale naši sousedi...

Heku Car Camp

Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

Peugeot 308 SW

Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

Novomanželé David a jeho krásná Anička

Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

Ilustrační foto

Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

Škoda Enyaq iV 80

Test: Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

reklama

Doporučujeme

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Zcela nová Mirai ukazuje, co nabízí vodíkový pohon. Toyota překvapila svět svým…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ministr Havlíček prozradil druhého zájemce o stavbu továrny na baterie pro elektromobily

  2. 75 let všestranné legendy ŠKODA 1101 „Tudor“

  3. Škoda Superb 2.0 TSI 200 kW aneb splašený jezevčík na steroidech

  4. Česká premiéra luxusního sedanu DS 9, má na to konkurovat německým prémiovkám?

  5. Kdo natankuje nejvíc benzínu z průměrné mzdy?

  6. Tiskový mluvčí GM stručně. Elektromobil Chevrolet Bolt má zásadní problém. Stále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud