Motory TSI evo se zdvihovým objemem 1,0 nebo 1,5 litru jsou doma v téměř všech modelových řadách, od malého vozu up! GTI až po Passat a od SUV T-Cross až po Tiguan. V nabídce značky Volkswagen jsou tedy doslova ztělesněním zážehového motoru. Tříválce i čtyřválce nabízejí vysoké výkony i mimořádnou hospodárnost díky rozsáhlému souboru konstrukčních řešení ze světa high-tech.
„Zkratka TSI prozrazuje kombinaci přeplňování a přímého vstřikování paliva,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti Volkswagen, odpovědný za technický vývoj. „Již 15 let vyrábíme kompaktní motory TSI a důsledně je zdokonalujeme pomocí nových technologií. Jednotky 1.0 TSI a 1.5 TSI jsou velmi hospodárné a technicky vyspělé agregáty, s nimiž máme dnes před konkurencí velký náskok.“
Síla se snoubí s hospodárností. Ať se jedná o tříválec, nebo čtyřválec, o verzi s výkonem 90 k, nebo 150 k, kompaktní motory TSI evo kombinují ve všech verzích působivé výkony s vysokou hospodárností. Například pro rodinu modelů Golf je na výběr 1.0 eTSI s mild hybridní technologií. Nejvyšší výkon je v tomto případě 81 kW (110 k) a maximální točivý moment 200 N.m je k dispozici mezi 2000 a 3000 min-1. Tříválcový Golf může jet rychlostí až 202 km/h, v kombinovaném cyklu EU však spotřebuje v průměru pouhých 4,3 až 4,5 litru benzinu na 100 km (v závislosti na výbavě). To odpovídá emisím 98 až 102 g CO2 na km.
Od EA 211 k EA 211 evo. Jednotky 1.5 TSI a 1.0 TSI náleží k řadě motorů označované zkratkou EA 211, která se začala používat v roce 2012 v modelu Golf 7. V letech 2016/2017 byly čtyřválce zásadním způsobem modernizovány a současně se jejich zdvihový objem 1,4 a 1,2 litru zvýšil na jednotných 1,5 litru. V roce 2019 převzaly jejich vylepšení i tříválce 1,0 litru. Po technické modernizaci nesou oba agregáty označení EA 211 TSI evo.
Oba základní motory pokrývají široké spektrum výkonů s pouhými dvěma zdvihovými objemy – 999 a 1498 cm3. Nabídka jednotek 1.0 TSI sahá od 66 kW (90 k) do 85 kW (115 k), motory 1.5 TSI mají nejvyšší výkon 96 kW (130 k), resp. 110 kW (150 k). Kromě toho se pro modely Polo4 a Golf5 dodávají také tříválce a čtyřválce TGI koncipované pro spalování stlačeného zemního plynu. Další novinka byla uvedena na trh v letošním roce. V rodině modelů Golf pracují oba motory s mild hybridním systémem na základě elektrické soustavy s napětím 48 V. Tato technika snižuje spotřebu paliva, zvyšuje hnací sílu a umožňuje spontánnější nárůst točivého momentu.
Zdokonalený spalovací proces s Millerovým cyklem. V závislosti na počtu válců a úrovni výkonu využívají kompaktní motory TSI evo rozmanité technické moduly. Čtyřválec s výkonem 96 kW (130 k) a tříválce používají spalovací proces s Millerovým cyklem, který snižuje spotřebu paliva především v oblasti částečného zatížení, tedy při běžném jízdním stylu. Základem je brzké uzavírání sacích ventilů, jež snižuje ztráty sání a umožňuje vysoký kompresní poměr – 12,5:1 u čtyřválce a 11,5:1 u tříválce.
Menší objem vzduchu ovšem nesmí způsobit pokles výkonu a točivého momentu. Proto zahrnuje konstrukce motorů dvě náročné technologie. Větší množství vzduchu lze po sešlápnutí pedálu plynu přivádět do válců díky plynule nastavitelné vačkové hřídeli na straně sání. Do optimální polohy ho uvádí extrémně rychlý a precizní hydraulický systém. Nastavitelná je rovněž vačková hřídel na straně výfuku.
Turbodmychadlo disponuje variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) – poprvé u zážehových motorů v mainstreamovém segmentu. Turbodmychadlo vytváří absolutní plnicí tlak až 2,3 baru u čtyřválce o výkonu 96 kW (130 k), u tříválce je to dokonce 2,8 baru. Motory nabízejí díky tomu spontánní nárůst točivého momentu až na maximální hodnotu již ve velmi nízkých otáčkách. U motoru 1.0 TSI odolává turbodmychadlo teplotám výfukových plynů až 950 °C a dosahuje maximálních otáček 289 000 min-1.
Deaktivace válců ACT. Dalším technickým řešením pro snižování spotřeby paliva je u motoru 1.5 TSI systém deaktivace válců ACT (Active Cylinder Technology). ACT deaktivuje druhý a třetí válec v pásmu nízkých až středních otáček při nízkém až středním zatížení, a to přerušením vstřikování, zapalování a ovládání ventilů. Tento přechod probíhá bleskurychle a prakticky nepozorovatelně. Aktivní válce pracují s vyšší účinností, zatímco prostřední válce se pohybují s výrazně minimalizovanými ztrátami. Při razantnějším sešlápnutí pedálu plynu se znovu zapojí do činnosti.
Vstřikovací tlak 350 barů. Vstřikovací soustava common rail pracuje ve všech zážehových motorech TSI evo s maximálním vstřikovacím tlakem 350 barů. Během jednoho pracovního taktu lze uskutečnit až pět dílčích vstřiků. Palivo je velmi jemně rozprašováno, řízení tvorby směsi je precizní a množství vznikajících emisí je minimální. Hned za motorem je uložen filtr pevných částic, který zbavuje výfukové plyny téměř všech pevných částic.
Hliníkový blok válců se speciální povrchovou úpravou třecích ploch. Motory TSI evo jsou velmi lehké díky bloku válců z hliníku. Například tříválec má hmotnost pouhých 88 kilogramů. U tříválce a čtyřválce o výkonu 110 kW (150 k) snižuje tření náročná výrobní technologie. Třecí plochy válců jsou opatřeny žárově nanesenou vrstvou železa o tloušťce 100 mikrometrů. Elektronicky řízená chladicí soustava zaručuje u jednotek 1.5 TSI a 1.0 TSI výkonné chlazení a udržování optimální provozní teploty. Důležitým komponentem je sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců, protože přispívá k rychlému zahřátí na provozní teplotu, a tím k brzké aktivaci systému dodatečného čištění výfukových plynů.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.