Naposledy usedl Adam Březík do kokpitu závodního vozu při loňském Mikuláš Rally ve Slušovicích. Letos se mladý jezdec poprvé na start postavil jako předjezdec na Rally Kroměříž. Poté následoval start na letošním posledním podniku jednodenních závodů – Futures Contproduct Rally Morava. V okolí Šternberku Adam závodil se Škodou Fabií R5 a na sedadlo spolujezdce si přizval Marka Omelku. Posádka soutěž dokončila na skvělém 2. místě absolutního pořadí
V závodním voze jsi seděl naposledy na Mikuláš Rally v loňském roce, jak jsi pauzu snášel?
„Bohužel z důvodu opatření, které vznikly nebylo možné dát dohromady potřebné finance a my letos nemohli startovat. Jsem proto rád, že se nám to podařilo alespoň takto na konci sezóny. Pauzu jsem vyplnil závody na kole, které jsem jezdil už dřív, než jsem začal závodit v autě. Je to víceméně podobná disciplína, protože se závodí formou rally. Vždy jsou dvě erzety a každá se jede dvakrát, časy se potom sčítají. Bylo pro mě velkým překvapením, že i když jsem na kolo sedl po několika letech, ihned jsem byl schopný jet se špičkou a na konci sezóny je z toho 2. místo v absolutní klasifikaci.“
Jak probíhal závod ve Šternberku z tvého pohledu?
„Byli jsme zde hlavně testovat a sbírat zkušenosti. Vůbec jsme netušili jak si povedeme, jak rychle dokážeme jet a jestli to bude stačit třeba na TOP 5. Proto hned na první RZ jsem byl velmi překvapen časem, který jsme zajeli. Ještě víc mne to těšilo, když jsem věděl, že mám velké rezervy a je kde zrychlovat, i když to nebylo v plánu. Zbytek soutěže jsme pojali ve stejném klidném duchu a dokonce jsme dokázali vyhrát oba průjezdy nejdelšího testu Jívová.“
Sváděli jste souboj s Petrem Semerádem, oba dva jste talentovaní mladí jezdci, jak jste si ten souboj užívali?
„Souboj s Petrem jsme moc neřešili, nebylo naším cílem s ním závodit o výsledek, ale bylo to hezké zpestření celé soutěže. Před startem jsem si nemyslel, že pojedeme takto vyrovnaně. Přece jen Petr má v autě kategorie R5 odjeto mnohonásobně víc. Letos odjel všechny tuzemské soutěže a byl rozjetý, o to víc nás těší, že jsme byli v cíli rychlejší.“
Nakonec jsi dojel na 2. místě absolutního pořadí, čekal jsi takový výsledek?
„Druhé místo v absolutním pořadí je pro nás výsledek z říše snů. Do soutěže jsme šli s tím si ji užít a sžívat se s autem. Hlavním cílem pro nás bylo neublížit vozu a dojet až na cílovou rampu. Před startem jsme si s Markem říkali, že kdybychom byli do TOP 5, tak by to bylo super.“
Jaké máš vyhlídky/plány do budoucnosti?
„Když by všechno šlo jak si přejeme, tak bychom rádi odjeli kompletní sezónu s vozem kategorie R5 ve velkém mistráku. Dále jsou možné příležitostné starty ve sprintech, ale vše závisí na tom, kolik se nám podaří sehnat financí.“
Chtěl bys na závěr někomu poděkovat?
„Ano, chtěl bych poděkovat všem, díky kterým se podařilo start zrealizovat. Hlavně mému taťkovi, bez kterého bych v žádném autě nikdy neseděl. Dále děkuji firmě Samohýl motor a.s.. Velké poděkování patří také celému teamu, bez kterého bychom startovat nemohli. Na celém výsledku má velký podíl i spolujezdec Marek Omelka, kterému patří taky velký dík!“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.