Velkým zpestřením české rally scény byly v loňské sezóně starty Lumíra Firly ve dvoukolkách. Jezdec z Orlové měl do té doby minimum zkušeností s vozy s jednou poháněnou nápravou. Loňskou sezónu Lumír rozjel dobře, ale přišel moment, který soutěžní rok předčasně ukončil. Jak je na tom Lumír nyní a zda ho uvidíme letos na tratích erzet, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Lumíre, pojďme na skok na přelom roku 2017 a 2018. V té době ses rozmýšlel, zda usedneš do peugeotu nebo mitsubishi. Co u tebe hrálo hlavní roli?
"Dlouhá léta jsem jezdil v mitsubishi nebo subaru, proto přišla chvíle vyzkoušet i něco nového a volba proto logicky padla na dvoukolku. Hned při prvních testech mě dvoukolka oslovila velmi příjemně, tudíž to byla pro mě velká výzva pokračovat a poprat se s novou technikou."
České soutěže jsi do roku 2018 až na jednu výjimku odjezdil se čtyřkolkami, byla dvoukolka novou motivací?
"Ano, dvoukolka byla pro mne rozhodně obrovskou motivací. Navíc jsem chtěl vyzkoušet, zda udržím krok v nové třídě s mladšími jezdci."
S vozy specifikace R2 jezdí spousta mladých kluků „dravců“, nebyly trošku obavy, že by ses tady ztratil?
"Když koukám jako divák u rychlostní zkoušky, jak se jede dravě a rychle, tak mé obavy byly oprávněné, ale taky vím, že i já dokážu jet taky dravě a rychle. Jen jsem se potřeboval sžít s technikou, a to si myslím, že se mi povedlo velmi rychle."
Navíc do nové sezóny jsi vstupoval s novým spolujezdcem…
"Nevěděl jsem, zda pojedu, takže jsem dal Jurkovi volný výběr, a ten si sehnal dobrého pilota v R5. Po tom, co jsem se rozhodl odstartovat do nové sezony, jsem hledal nového spolujezdce a myslím si, že jsem našel dobrého parťáka."
Jen tak na okraj, víš kolikátý mitfára vedle tebe loni seděl? Bude to tím, že tvá jízda je hodně dravá a spousta mitfárů ji chce zažít?
Prosím tě počkej, musím zavzpomínat… (nastalo půlhodinové mlčení pozn. autora) Myslím si, že v normálním šampionátu sedmý. Když jsem začínal v rally, tak jsem spolujezdce sehnat nemohl, protože jsem skočil hned do WRC a na začátek měl každý obavy. V dnešní době si myslím, že se se mnou každý rád sveze." (Lumír Firla jel první rally v roce 2004 při Rally Šou Modřice se Seatem Cordoba WRC a od tohoto data mu četlo noty 13 spolujezdců)
První start v sezóně 2018 jsi zaznamenal na Valašské rally a hned z toho byl výsledek skoro z říše snů. Být druhý ve dvoukolkách, to jsi asi nečekal…
"Ano, máš pravdu. To jsem ani já nečekal, ale jak říkám, peugeotek mi sedl do ruky a jelo se mi velmi krásně bez jakýchkoliv krizí a stresu. Vždy začínám s rozumem a pomalu a díky tomu přišel i krásný výsledek."
V Klatovech to bylo 5. místo ve třídě 6
"V Klatovech to nebylo úplně podle představ, velikou roli pro mě hrálo počasí, ve kterém jsem si s novou technikou nebyl úplně jistý."
A pak přišel Český Krumlov a s ním senzační vítězství ve dvoukolkách… Ale taky šokující třetí nejrychlejší čas absolutně, kdy jsi porazil i takové jezdce jako například Honzu Kopeckého nebo Filipa Mareše…
"Český Krumlov byl pro mě největší zážitek, co se týče počasí a těžkých podmínek na RZ, ale s přibývajícími kilometry v peugeotu jsem si byl jistější. Když jsem odstartoval do RZ a viděl, co se na trati děje, tak jsme si v kabině řekli: hlavně dojet celí do cíle. V cíli RZ mi můj spolujezdec Jakub nahlásil, že jsme měli skoro o minutu lepší čas než kluci v naší třídě a daleko větší překvapení přišlo při zjištění, že jsme absolutně třetí v dané RZ."
S těmito výsledky jsi musel být maximálně spokojený….
"Při vstupu do sezony jsem absolutně neočekával takové pěkné výsledky, ale v hloubi duše závodníka jsem je chtěl."
Pak ale přišel moment, jenž hodně ovlivnil tvé další starty v sezóně. Co se přihodilo?
"Nic lepšího mě nenapadlo, než si koupit motorku, a to se mi stalo osudným."
Jak jsi na tom nyní po zdravotní stránce?
"Zdravotní stránka je každým dnem lepší a v sezoně 2019 bych se chtěl svézt."
Důležitá otázka: svrbí tě ruce po soutěžním volantu?
"Hloupá otázka, Mirku, samozřejmě mě svrbí ruce, těším se, až si sednu do závodního auta."
Jak trávíš zimní přestávku?
"Asi jako každý. Užívám si krásné zimy a nabírám síly do nové sezony."
Plánuješ sezónu 2019? Kde a s čím tě uvidíme?
"V sezoně 2019 plánuji starty na okruzích v BMW a v rally plánujeme alespoň dva starty, ale nevím, jestli malé nebo velké a s jakou technikou."
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.