Velkým zpestřením české rally scény byly v loňské sezóně starty Lumíra Firly ve dvoukolkách. Jezdec z Orlové měl do té doby minimum zkušeností s vozy s jednou poháněnou nápravou. Loňskou sezónu Lumír rozjel dobře, ale přišel moment, který soutěžní rok předčasně ukončil. Jak je na tom Lumír nyní a zda ho uvidíme letos na tratích erzet, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Lumíre, pojďme na skok na přelom roku 2017 a 2018. V té době ses rozmýšlel, zda usedneš do peugeotu nebo mitsubishi. Co u tebe hrálo hlavní roli?
"Dlouhá léta jsem jezdil v mitsubishi nebo subaru, proto přišla chvíle vyzkoušet i něco nového a volba proto logicky padla na dvoukolku. Hned při prvních testech mě dvoukolka oslovila velmi příjemně, tudíž to byla pro mě velká výzva pokračovat a poprat se s novou technikou."
České soutěže jsi do roku 2018 až na jednu výjimku odjezdil se čtyřkolkami, byla dvoukolka novou motivací?
"Ano, dvoukolka byla pro mne rozhodně obrovskou motivací. Navíc jsem chtěl vyzkoušet, zda udržím krok v nové třídě s mladšími jezdci."
S vozy specifikace R2 jezdí spousta mladých kluků „dravců“, nebyly trošku obavy, že by ses tady ztratil?
"Když koukám jako divák u rychlostní zkoušky, jak se jede dravě a rychle, tak mé obavy byly oprávněné, ale taky vím, že i já dokážu jet taky dravě a rychle. Jen jsem se potřeboval sžít s technikou, a to si myslím, že se mi povedlo velmi rychle."
Navíc do nové sezóny jsi vstupoval s novým spolujezdcem…
"Nevěděl jsem, zda pojedu, takže jsem dal Jurkovi volný výběr, a ten si sehnal dobrého pilota v R5. Po tom, co jsem se rozhodl odstartovat do nové sezony, jsem hledal nového spolujezdce a myslím si, že jsem našel dobrého parťáka."
Jen tak na okraj, víš kolikátý mitfára vedle tebe loni seděl? Bude to tím, že tvá jízda je hodně dravá a spousta mitfárů ji chce zažít?
Prosím tě počkej, musím zavzpomínat… (nastalo půlhodinové mlčení pozn. autora) Myslím si, že v normálním šampionátu sedmý. Když jsem začínal v rally, tak jsem spolujezdce sehnat nemohl, protože jsem skočil hned do WRC a na začátek měl každý obavy. V dnešní době si myslím, že se se mnou každý rád sveze." (Lumír Firla jel první rally v roce 2004 při Rally Šou Modřice se Seatem Cordoba WRC a od tohoto data mu četlo noty 13 spolujezdců)
První start v sezóně 2018 jsi zaznamenal na Valašské rally a hned z toho byl výsledek skoro z říše snů. Být druhý ve dvoukolkách, to jsi asi nečekal…
"Ano, máš pravdu. To jsem ani já nečekal, ale jak říkám, peugeotek mi sedl do ruky a jelo se mi velmi krásně bez jakýchkoliv krizí a stresu. Vždy začínám s rozumem a pomalu a díky tomu přišel i krásný výsledek."
V Klatovech to bylo 5. místo ve třídě 6
"V Klatovech to nebylo úplně podle představ, velikou roli pro mě hrálo počasí, ve kterém jsem si s novou technikou nebyl úplně jistý."
A pak přišel Český Krumlov a s ním senzační vítězství ve dvoukolkách… Ale taky šokující třetí nejrychlejší čas absolutně, kdy jsi porazil i takové jezdce jako například Honzu Kopeckého nebo Filipa Mareše…
"Český Krumlov byl pro mě největší zážitek, co se týče počasí a těžkých podmínek na RZ, ale s přibývajícími kilometry v peugeotu jsem si byl jistější. Když jsem odstartoval do RZ a viděl, co se na trati děje, tak jsme si v kabině řekli: hlavně dojet celí do cíle. V cíli RZ mi můj spolujezdec Jakub nahlásil, že jsme měli skoro o minutu lepší čas než kluci v naší třídě a daleko větší překvapení přišlo při zjištění, že jsme absolutně třetí v dané RZ."
S těmito výsledky jsi musel být maximálně spokojený….
"Při vstupu do sezony jsem absolutně neočekával takové pěkné výsledky, ale v hloubi duše závodníka jsem je chtěl."
Pak ale přišel moment, jenž hodně ovlivnil tvé další starty v sezóně. Co se přihodilo?
"Nic lepšího mě nenapadlo, než si koupit motorku, a to se mi stalo osudným."
Jak jsi na tom nyní po zdravotní stránce?
"Zdravotní stránka je každým dnem lepší a v sezoně 2019 bych se chtěl svézt."
Důležitá otázka: svrbí tě ruce po soutěžním volantu?
"Hloupá otázka, Mirku, samozřejmě mě svrbí ruce, těším se, až si sednu do závodního auta."
Jak trávíš zimní přestávku?
"Asi jako každý. Užívám si krásné zimy a nabírám síly do nové sezony."
Plánuješ sezónu 2019? Kde a s čím tě uvidíme?
"V sezoně 2019 plánuji starty na okruzích v BMW a v rally plánujeme alespoň dva starty, ale nevím, jestli malé nebo velké a s jakou technikou."
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.