Velkým zpestřením české rally scény byly v loňské sezóně starty Lumíra Firly ve dvoukolkách. Jezdec z Orlové měl do té doby minimum zkušeností s vozy s jednou poháněnou nápravou. Loňskou sezónu Lumír rozjel dobře, ale přišel moment, který soutěžní rok předčasně ukončil. Jak je na tom Lumír nyní a zda ho uvidíme letos na tratích erzet, se dočtete v následujícím rozhovoru.
Lumíre, pojďme na skok na přelom roku 2017 a 2018. V té době ses rozmýšlel, zda usedneš do peugeotu nebo mitsubishi. Co u tebe hrálo hlavní roli?
"Dlouhá léta jsem jezdil v mitsubishi nebo subaru, proto přišla chvíle vyzkoušet i něco nového a volba proto logicky padla na dvoukolku. Hned při prvních testech mě dvoukolka oslovila velmi příjemně, tudíž to byla pro mě velká výzva pokračovat a poprat se s novou technikou."
České soutěže jsi do roku 2018 až na jednu výjimku odjezdil se čtyřkolkami, byla dvoukolka novou motivací?
"Ano, dvoukolka byla pro mne rozhodně obrovskou motivací. Navíc jsem chtěl vyzkoušet, zda udržím krok v nové třídě s mladšími jezdci."
S vozy specifikace R2 jezdí spousta mladých kluků „dravců“, nebyly trošku obavy, že by ses tady ztratil?
"Když koukám jako divák u rychlostní zkoušky, jak se jede dravě a rychle, tak mé obavy byly oprávněné, ale taky vím, že i já dokážu jet taky dravě a rychle. Jen jsem se potřeboval sžít s technikou, a to si myslím, že se mi povedlo velmi rychle."
Navíc do nové sezóny jsi vstupoval s novým spolujezdcem…
"Nevěděl jsem, zda pojedu, takže jsem dal Jurkovi volný výběr, a ten si sehnal dobrého pilota v R5. Po tom, co jsem se rozhodl odstartovat do nové sezony, jsem hledal nového spolujezdce a myslím si, že jsem našel dobrého parťáka."
Jen tak na okraj, víš kolikátý mitfára vedle tebe loni seděl? Bude to tím, že tvá jízda je hodně dravá a spousta mitfárů ji chce zažít?
Prosím tě počkej, musím zavzpomínat… (nastalo půlhodinové mlčení pozn. autora) Myslím si, že v normálním šampionátu sedmý. Když jsem začínal v rally, tak jsem spolujezdce sehnat nemohl, protože jsem skočil hned do WRC a na začátek měl každý obavy. V dnešní době si myslím, že se se mnou každý rád sveze." (Lumír Firla jel první rally v roce 2004 při Rally Šou Modřice se Seatem Cordoba WRC a od tohoto data mu četlo noty 13 spolujezdců)
První start v sezóně 2018 jsi zaznamenal na Valašské rally a hned z toho byl výsledek skoro z říše snů. Být druhý ve dvoukolkách, to jsi asi nečekal…
"Ano, máš pravdu. To jsem ani já nečekal, ale jak říkám, peugeotek mi sedl do ruky a jelo se mi velmi krásně bez jakýchkoliv krizí a stresu. Vždy začínám s rozumem a pomalu a díky tomu přišel i krásný výsledek."
V Klatovech to bylo 5. místo ve třídě 6
"V Klatovech to nebylo úplně podle představ, velikou roli pro mě hrálo počasí, ve kterém jsem si s novou technikou nebyl úplně jistý."
A pak přišel Český Krumlov a s ním senzační vítězství ve dvoukolkách… Ale taky šokující třetí nejrychlejší čas absolutně, kdy jsi porazil i takové jezdce jako například Honzu Kopeckého nebo Filipa Mareše…
"Český Krumlov byl pro mě největší zážitek, co se týče počasí a těžkých podmínek na RZ, ale s přibývajícími kilometry v peugeotu jsem si byl jistější. Když jsem odstartoval do RZ a viděl, co se na trati děje, tak jsme si v kabině řekli: hlavně dojet celí do cíle. V cíli RZ mi můj spolujezdec Jakub nahlásil, že jsme měli skoro o minutu lepší čas než kluci v naší třídě a daleko větší překvapení přišlo při zjištění, že jsme absolutně třetí v dané RZ."
S těmito výsledky jsi musel být maximálně spokojený….
"Při vstupu do sezony jsem absolutně neočekával takové pěkné výsledky, ale v hloubi duše závodníka jsem je chtěl."
Pak ale přišel moment, jenž hodně ovlivnil tvé další starty v sezóně. Co se přihodilo?
"Nic lepšího mě nenapadlo, než si koupit motorku, a to se mi stalo osudným."
Jak jsi na tom nyní po zdravotní stránce?
"Zdravotní stránka je každým dnem lepší a v sezoně 2019 bych se chtěl svézt."
Důležitá otázka: svrbí tě ruce po soutěžním volantu?
"Hloupá otázka, Mirku, samozřejmě mě svrbí ruce, těším se, až si sednu do závodního auta."
Jak trávíš zimní přestávku?
"Asi jako každý. Užívám si krásné zimy a nabírám síly do nové sezony."
Plánuješ sezónu 2019? Kde a s čím tě uvidíme?
"V sezoně 2019 plánuji starty na okruzích v BMW a v rally plánujeme alespoň dva starty, ale nevím, jestli malé nebo velké a s jakou technikou."
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?