Martin Hrachovec, závodící se Škodou 130 RS, dokončil svou osmnáctou sezonu v automobilových soutěžích. V celkovém hodnocení rallysprint série se umístil na 6. příčce ve třídě 17. Vsetínský jezdec během loňského roku stihl vystřídat jednoho spolujezdce a dvě spolujezdkyně. Štěstí však při Martinovi moc nestálo a hned několikrát musel ze závodu odstoupit, kvůli technické závadě. Ovšem když vše fungovalo bez chyby, Martin Hrachovec nedal soupeřům nic zadarmo a dojížděl na stupních vítězů ve své třídě.
Jak hodnotíš loňskou sezonu?
„Od začátku roku jsem byl dohodnutý se dvěma spolujezdci. S Hanou Illéšovou, která se vrátila po delší přestávce a Martinem Poláčkem, s nímž jsem startoval už předloni v Příbrami. S Martinem přišel i nový sponzor, který měl zájem o propagaci na českém vozidle. Volba padla tedy na start se Škodou 130RS v barvách ZPS-frézovacích nástrojů. Prvním závodem, který jsme pojali jako rozjezdový po dlouhé zimní přestávce, byla Valašská Rally. Zde jsme s Martinem jeli v rámci Valašsko-Tatranského poháru. Nasadili jsme tempo a prokousávali se pěknými erzetami. Bohužel se projevily závady na karburaci a později nám vystavila stopku ulomená tyčka řazení v převodovce. Valaška každopádně splnila svůj účel a my mohli startovat s již „vychytaným“ vozem na Rallysprintu Kopná. Na místo spolujezdce usedla Hana, se kterou jsme po absolvování těžké, ale hezké soutěže dojeli na 3. místě ve třídě 17. Následoval náš oblíbený Vyškov a po umístění na Kopné jsme doufali v pěkný výsledek. Auto fungovalo na jedničku, počasí i tratě byly super. Bohužel hned na druhé RZ došlo ke zlomení klikové hřídele a totální destrukci motoru, což nám ukončilo nejen Vyškov, ale i znemožnilo start v Tatrách a Hustopečích. Po vynucené přestávce jsme opět usedli do auta v červenci při Gr.B Rallyelegenden v rakouském Melku. Na zdejších tratích s bohatou diváckou kulisou a startovním číslem 2 jsme si spravili chuť. Pak přišla domácí Star Rally Barum Rally Zlín Historic. Společně s Martinem Poláčkem jsme se snažili ukázat, co dovede naše RS, ale v půlce soutěže jsme museli odstoupit kvůli poruše spojkového válečku. Po Barumce jsme vyrazili opět do Rakouska na Austrian Rallye Legends v Admontu. S Vendulou Balejovou na místě spolujezdce jsme odjeli polovinu první etapy. Tentokrát se nám rozletěl přítlačák a my znovu odstupovali. Poslední soutěží byl rallysprint ve Vsetíně. Na notoricky známých tratích jsme s Hanou, i přes malou kolizi, získali 3. místo ve třídě 17 a důstojně zakončili celou sezonu.“
Již několikátým rokem ses účastnil rallyshow v Rakousku, jak se ti tam závodilo?
„Do Rakouska nás před lety vytáhl Roman Fluxa prostřednictvím KHSA, o.s. Vsetín. Bylo to v době, kdy jsme chtěli vyzkoušet něco nového a pokukovali jsme za hranice, co se tam děje. Pravidelně jsme se začali účastnit rallye legend. Poprvé jsme startovali v Saalfeldenu na Gr.B Rallyelegenden, která se časem přesunula do Melku. Druhá soutěž, kterou jsme si oblíbili je Austrian Rallye Legends, která se koná v Admontu. Obě soutěže jsou uspořádány s „rakouským“ nadhledem a jedou se ve velmi pohodovém duchu. Nechybí kvalitní tratě rychlostních zkoušek a veliká divácká kulisa, kterou známe z dřívějších let i u nás.“
Lze srovnávat závody u nás a v Rakousku?
„Nevím, jestli by srovnání bylo spravedlivé, protože v Rakousku jezdím jen legendy a u nás mistrovství. V Rakousku je celkově postoj k rally pozitivnější. Dle mého názoru, tam pořadatelé mají jednodušší pozici při stavbě tratí. Na druhou stranu je ale vidět, že hned po odjetí RZ nastupují úklidové čety a zametače. Třeba dvě hodiny po otevření trati už není poznat, že se tam něco jelo. Také celkový přístup pořadatelů je pohodovější, někdy až moc. Jako perličku uvedu, že bývá zvykem seskupení na hradě, nebo zámku některého z místních šlechticů, kde je i bohaté pohoštění. Bohužel ani Rakousku se nevyhýbají tragické nehody a za poslední dva roky už v Admontu zahynuli dva lidé. Což se projevuje na zpřísnění bezpečnosti. Ale zase pokud jejich technický komisař zpozoruje nějakou závadu, tak vás poučí, počká na nápravu a jedete dál. Žádné pokuty ani žádné komise se v Rakousku nekonají. V České republice je situace, kterou známe všichni. Pořadatelé mají velmi složitou úlohu - jen stěží hledají tratě a finance na uspořádání podniků. I přes snahu vyjít posádkám vstříc, vznikají někdy problémy se zbytečnou administrativou nebo složitostí technických předpisů. Dalším problémem u nás je časté pokutování. Chápu, že je třeba mírnit nedodržování rychlosti při seznamovacích jízdách. Ale výše pokut, popřípadě místa měření si myslím, že nejsou vždy v pořádku. Také udělovat pokuty za technické prohřešky (například neodjištěný hasicí přístroj) a posádku na to upozornit až na konci soutěže, je trošku mimo mísu. Každopádně rádi závodíme u nás v republice i v zahraničí a jsme vděční organizátorům za každou uskutečněnou soutěž.“
Co plánuješ do nadcházející sezony?
„Jak už jsem kdysi říkal: člověk plánuje, život mění. Rád bych odjel v pohodě co nejvíce soutěží. Snad bychom se mohli postavit opět na starty závodů v zahraničí. Také bych se rád poohlédnul po nějaké nové technice, protože udržovat RS v dnešních podmínkách konkurenceschopnou, není úplně jednoduché. Původní plány o startech s Ladou VFTS nedopadly podle našich představ. Bohužel také všichni pracujeme a nemládneme, takže uvidíme, co se nám vše splní.“
Chtěl bys něco vzkázat fanouškům, divákům?
„Fanouškům bych chtěl vzkázat, že se budeme snažit ukázat na co nejvíce soutěžích. Chtěli bychom je pobavit svou účastí a připomenout jim, co za skvosty se proháněly na našich tratích v dřívějších dobách. A za to, že i mě je závodění umožněno, bych chtěl poděkovat všem sponzorům, spolujezdcům, mechanikům, spolupracovníkům a rodinám, bez kterých by to nebylo možné.“
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).