Pro letošní sezónu si Vlastimil Zigo dal za cíl bojovat v kompletním seriálu závodů rallysprint série. Třinecký jezdec se svými spolujezdci motivaci měli, kdo ji však postrádal, byla technika, která posádce dovolila pouze dvakrát dokončit sprint. Suma sumárum, 5. místo ve třídě 14 jistě Vlastíka nakopne k lepším výsledkům.
Než se pustíme do povídání, zkus se nám prosím představit sebe a svou posádku…
Ahoj, jmenuji se Vlastimil Zigo, pracuji jako řidič – záchranář u záchranné služby v Třinci. Jsem ženatý s krásnou ženou Míšou a mám dva úžasné kluky – Dominika a Adámka. Mezi mé hlavní zájmy a koníčky patří především rally, ale taky i má práce. Díky své práci jsem se seznámil s nadšencem - chirurgem MUDr. Juliusem Örhalmim, který má stejné zájmy a záliby v závodech, jako já.
Automobilovým soutěžím se nepravidelně - pravidelně věnuješ od roku 2007. Co tě ke sportu, kde voní benzín a smrdí brzdy, přivedlo?
Ano, v roce 2007 jsme s MUDr. Örhalmim poprvé usedli do soutěžního vozu. Tehdy to byl Seat Ibiza. Ale já osobně jsem seděl poprvé v rallyovém autě už o něco dříve, a to jako spolujezdec Zdeňka Bambuška, který mi právě v roce 2007 na Valašskou Rally své auto zapůjčil. Ještě před rally jsem se věnoval zpočátku závodům do vrchu a později i okruhům. K závodění mi pomohl Martin Sopúch, který ještě pořád aktivně závodí se svou ženou Karin. Byl to on, kdo věděl, jak po tom toužím a taky kdo mi pomohl a dal mi šanci to zkusit a hlavně začít. Za to mu patří velké dík.
Pokud pomineme letošní sezónu, tak sis vybíral soutěže hlavně na moravském poli. Z čeho vyplývala tato volba?
Výběr soutěží byl závislý především na financích. A pak proto, že na Moravě jsme doma, je to tzv. kolem komína, takže náklady jsou menší, což bylo v tu dobu pro nás rozhodujícím, ale taky i proto, že to tady již známe.
Letos ses vydal i do Mostu a Pačejova. Když připočítám Kopnou, Vyškov a Vsetín, tak je to kompletní rallysprintová sezona. Jak ji hodnotíš ze svého pohledu?
Tak myslím si, že výsledek mluví za vše. Naše nadšení a nadrženost byly velké, chtěli jsme zkusit kompletní sezonu a podívat se všude. Podívali jsme se sice opravdu všude, ale to bylo asi vše. Chtěli jsme zkusit zajet nějaký celkový výsledek, abychom se na konci sezony mohli podívat mezi „velké“ kluky při závěrečném vyhlášení. Aspoň to třetí místo jsme chtěli ochutnat, ale bohužel.
Pokud se podívám do tvých statistik, tak v ní nenajdu důvod odstoupení pro havárii. Znamená to, že máš auto pevně v rukách?
No to nevím, nemyslím si, spíše naopak. Otec mi kdysi říkal, když jsem se poprvé požduchal na okruhu, že kdo nemění jednou za rok střechu – je pomalý. Takže to asi ještě pořád není ono, ale snažím se zlepšovat a klidně i tu střechu vyměním, pokud bude třeba. Jen hlavně ať neublížím tomu, kdo bude vedle mě.
Spolujezdci… u tebe se vystřídali čtyři chlapci. Jde tady o pomoc od kamarádů a ty nemáš problém poslouchat „kohokoliv“? (dodatečně se ještě jednou omlouvám Julkovi za problém s jeho příjmením na rampě Vsetína)
Mým spolujezdcem číslo jedna je doktor. Ten ale bohužel vzhledem k tomu, že se jedná o velice kvalifikovaného odborníka a kapacitu ve své práci, tak poptávka po něm je velká po celém světě. Díky tomu je na tom s časem celkem špatně. Mám ale vedle sebe Miloše Petýrka, který má obrovské nadšení a chuť jezdit po závodech, a proto si udělal licenci, aby mi mohl chybějícího spolujezdce (doktora) nahradit. Tento sport, i když to jsou velice často nervy, děláme především pro radost a ta radost, pohoda a nadšení musí být i v autě a pokud tam je, tak nemám problém poslouchat kohokoliv. Funkce spolujezdce není také nic jednoduchého, a proto jsem moc rád, že kluci sednou vedle mě.
A ještě jednou ke skladbě posádky, tentokráte trošku z jiné strany. Zigo, Örhalmi a Greschner, to nejsou ryze české jména a pra pra pra předci patrně neprošli okolo hory Říp, nebo se pletu?
Jméno Zigo jsem tady dovezl ze Slovenska, odkud mám oba rodiče, a to z okolí Trenčína. Pokud jde o doktora, tak jméno Örhalmi je z Košic, takže také Slovensko, ale jsou tam cítit i maďarské kořeny. Ale abych se přiznal, Dan Greschner, kde přišel na své příjmení, to nemám ponětí – asi po starém Greschnerovi nejspíš :-) Ale zjistím to.
Pojďme ještě nakouknout k tvému potěru. Doma tě občas pozlobí dva synátoři, chtěl bys, aby z nich vyrostli závodníci v rally, jako táta?
Ano, ano, doma mám dva úžasné a krásné kluky, Dominika a Adama, a i když občas umí pořádně pozlobit, tak to jsou taťkovi borci. Myšlenka na to, někdy je v budoucnu doprovázet na závodech, je pěkná, ale vím, o čem to je, co to bere a co to dává. Můžu to nazvat drogou a závislostí, a pokud nejste zahrnutí financemi, tak se člověk plácá a tak nějak trápí. Nechtěl bych jim to dát zkusit a pak je zklamat, že nikde dále to prostě nejde. Takže rád je podpořím v něčem jiném. I když rally je nádherné.
A otázka na závěr, kde tě uvidíme v roce 2018 a chystáš nějakou změnu?
Rád bych řekl, že bych zase chtěl zkusit celou sezonu, ale momentálně můžu jen říct, že v to doufám. Je to především o takovém detailu, jako jsou peníze. Přál bych si, aby bylo auto trochu víc spolehlivé a na základě toho pro sebe nastřádat více štěstí na příští rok. Jinak žádná zásadní změna v plánu není.
Jen na závěr, pokud bych mohl toho využít, rád bych poděkoval klukům kolem sebe, těm bláznům, co mi pomáhají J A to: Miloši Petýrkovi, Miloši Elšíkovi, Tomáši Kurečkovi a samozřejmě doktorovi MUDr. Juliusi Örhalmimu – KLUCI DĚKUJI, VÁŽÍM SI TOHO. Bez vás by to nešlo a ani by to nebylo ono.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.