V letošní sezoně má šumperský Karel Kupec na svém triku zatím pouze tři závody. Vždy bojoval o umístění na bedně a na Kanárských ostrovech dosáhl na životní výsledek. Pojďme se nyní v krátkosti ohlédnout za třemi zcela rozdílnými závody z pohledu čtyřiadvacetiletého jezdce.
Za sebou máš dva starty v ERC Juniorů. Jak náročné jsou tyto závody, co se týká logistiky?
„Sezona začala dvěma nejvzdálenějšími závody. Na Azory i Kanáry tým musel vyrazit asi 14 dní před samotným závodem, aby se stihl včas dostavit na trajekt, protože pokud by to nestihl, závodu bychom se nemohli zúčastnit. Před začátkem sezony jsme byli naštvaní, proč udělali pořadatelé tyto první dva závody tak daleko, ale zároveň blízko od sebe. Abych to vysvětlil - na to, aby tým zůstal i s autem ve Španělsku, a vyrazil z Azorů rovnou na Kanáry, bylo moc času, na druhou stranu na to, aby přijel domů, přestavěl auto a odjel zase zpátky přes 3000km moc času nezbylo. Přesun přes půl Evropy samozřejmě není nic levného a tak jsme hledali varianty, jak to udělat. Nakonec vše rozhodla havárie na Azorech, takže jsme se museli vrátit domů a byli rádi za každý den, který jsme měli na opravu auta. Pokud to převedeme na čísla, tak na první dva závody v ERC Juniorů jsme najeli cirka 13 000 kilometrů.“
Na úvod se jela šotolinová rally na Azorských ostrovech. Jak se ti líbily rychlostní zkoušky? Pomohl ti fakt, že ses do soutěží rekrutoval z rallycrosu?
„Nejen rychlostní zkoušky, ale i celý ostrov a vše okolo závodu bylo na Azorech fantastické. Snad jenom to počasí by mohlo být trošku stálejší. Rychlostní zkoušky byly opravdu náročné a moc nás mrzí, že jsme závod nedokončili. Ani ne tak kvůli ztraceným bodům, jako kvůli tomu, že jsme se nemohli zúčastnit sobotní etapy, která byla podle všeho extrémně náročná. Co se týče zkušeností z autokrosu, tak ty se nějak extra do světa rally přenést nedají. Samozřejmě znalost nezpevněného povrchu je výhodou, na druhou stranu v rally je v každé druhé zatáčce povrch jiný a tratě jsou daleko užší než v autokrosu. Zkrátka to vůbec nejde porovnávat.“
Na Azorech ses držel do osudné havárie na 3. místě mezi Juniory. Nebylo pro tebe toto umístění překvapením s ohledem na to, že jsi jel na zcela neznámé trati?
„Letošní sezonu v Evropském šampionátu Juniorů bereme hlavně jako testovací a seznamovací. To ovšem neznamená, že pojedeme vlažně. Tento styl by nám ani moc nevyhovoval. Našim cílem bylo učit se, a pokud by to šlo, občas i soupeře pozlobit. V koutku duše jsme si říkali, že bychom mohli prorazit ve výsledcích výše na některé z erzet, ale že bychom počítali s průběžným hodnocením v závodě o umístění na bedně, to rozhodně ne. Přece jen se jedná o nové prostředí, nové zkoušky a nové soupeře. Na Azorech jsme vstoupili do závodu v dobrém tempu a to se odrazilo na časech, se kterými jsme byli spokojeni. Jedinou vadou na kráse bylo, že jsme Azorskou rally nedotáhli až do konce.“
To, co se ti nepodařilo dotáhnout do konce na Azorech, se ti povedlo na Kanárských ostrovech. Už se ti dostalo nějaké odezvy za tvé dosahované časy v obou soutěžích?
„Kanárské ostrovy – další krásné prostředí s pestrou faunou i flórou. Vůbec se nedivím, že tyto ostrovy jsou vyhledávanou turistickou destinací. My jsme neměli zase až tolik času vychutnat všechny krásy ostrova, ale určitě se sem rád vrátím. I tady musím říci - nádherné a těžké rychlostní zkoušky. V soutěži se nám podařilo chytit správné tempo a již po první etapě jsme byli „na bedně“ mezi Juniory. To byl samozřejmě výsledek z říše snů. A když jsme pak vyhráli i tři zkoušky a pokořili tovární jezdce týmu Opel, dokázali jsme si, že by se dalo s těmito kluky bojovat, i když podmínky zázemí jsou nesrovnatelné. Po závodě nám přišla spousta gratulací a povzbuzujících zpráv nejenom od kluků, co jezdí rally, ale také od fanoušků. Ačkoliv se nám podařilo zajet pěkný výsledek, tak pozitivní dopad na sponzory to tedy nemělo :-(.“
Dá se dostat ve výsledcích ještě výš? Bylo by jistě krásné, kdyby závod Juniorů vyhrál český jezdec…
„Určitě by to bylo moc krásné, s tím nejde nic než souhlasit. Přiznám se, že to bylo jednou z motivací, proč jsme se rozhodli vstoupit do tohoto seriálu závodů. V tuto chvíli jsou kluci s Opely lepší, ale my se snažíme nacházet cenné desetinky vteřin, abychom se k nim co nejvíce přiblížili. Třeba se nám to jednou povede. Koneckonců, někdy jen stačí mít štěstí a být ve správný čas na správném místě.“
Poprvé letos jsi startoval i na české soutěži. V Českém Krumlově jsi vyrazil do závodu s Opelem Adam R2. Jak vyšlo porovnání těchto dvou vozů?
„To je otázka, na kterou kdybych uměl jednoznačně odpovědět, měl bych asi o hodně starostí méně. Opel nás v Krumlově nepřesvědčil, ale zatím to přisuzujeme tomu, že nevíme, v jakém stavu byly tlumiče. Ať jsme udělali jakoukoliv změnu v nastavení, auto bylo pořád příšerně nervózní a poskakovalo. Krumlov je zrovna jedna ze soutěží, kde je potřeba mít skvěle nastavené auto, což jsme my neměli. Dobrý pocit ale máme z technických pasáží, kde by Opel asi mohl být lepší než Peugeot. Zeptejte se mě po sezóně, to už snad budu vědět přesně :-).“
Změna vozu znamená, že do dalších závodů ERC Juniorů se naskýtá možnost volby mezi Peugeotem a Opelem?
„Ano, je dobré, že máme z čeho vybírat. Ale byl bych radši, kdybychom měli vychytané jedno auto a nestřídali je. Peugeota už vychytaného máme, teď musíme zapracovat na Opelu. Pak se uvidí. Nyní nás čekají mezi Juniory tři asfaltové soutěže a tady předpokládáme, že se objevíme s Adámkem. To ovšem souvisí s tím, že jej na asfaltové erzety perfektně vyladíme. V Lotyšsku na posledním závodě sezony se pojede na šotolině a tady nejspíš budeme startovat s Peugeotem, protože na Opela zatím nemáme šotolinový podvozek.“
V Krumlově jsi dosáhl na tři nejrychlejší časy ve dvoukolkách, což v silné konkurenci a s Adamem je jistě velký úspěch…
„Jak jsem již zmiňoval v předchozí odpovědi, v Krumlově jsme laborovali s nastavením tlumičů. Vyrážet na erzety s tím, že podvozek není TOP, není zrovna med, a my jsme to nezvládli. O to víc nás těšilo průběžné umístění ve dvoukolkách. Samozřejmě jsme rádi za tři nejrychlejší časy, ale v kontextu soutěže to opravdu nic neznamená. Jak se říká, rally končí až na rampě a tady se to nepodařilo dotáhnout do konce.“
Na pódium v Jelení zahradě pod českokrumlovským zámkem jsi ale nedorazil. Co se stalo?
„Na druhém průjezdu rychlostní zkouškou Kohout nám Opel na brzdách odskočil a my jsme lehce probrzdili levotočivou zatáčku. Naneštěstí jsme spadli do příkopu, který byl plný bláta. Bohužel na místě nebyl nikdo jiný než pořadatel a tak se nám auto nepodařilo vyprostit ven :-(. Je to škoda, neboť to byla další dobře rozjetá soutěž :-(.“
Na závěr klasická otázka, co tě čeká v nejbližší době?
„Tento víkend vyrážím společně s bratrem na další závod rallysprintového mistrovství do Mostu. Zde budu fungovat jako podpůrný člen týmu a mechanik v jedné osobě. Čtrnáct dní po sprintu startuje další podnik z velkého mistráku v Hustopečích - rally mezi vinicemi. Tato soutěž je velice krásná a rád bych se jí účastnil. V tuto chvíli ovšem nedokážu říct, zda si obleču kombinézu nebo montérky.“
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?