Konstruktér Fordu Fiesta WRC: S příchodem Ogiera přišel i tlak

Nový vůz M-Sportu, připravený v dílnách pro Sébastiena Ogiera
Nový vůz M-Sportu, připravený v dílnách pro Sébastiena Ogiera, foto: Red Bull
iM2 18. ledna 2017 22:44
Sdílej:

Chris Williams je u M-Sportu zodpovědný za vývoj nové Fiesty WRC. V interview uveřejněném na německém serveru rallye-magazin.de prozrazuje, že cílem týmu je být se Sébastienem Ogierem opět mistry světa a tomu odpovídá také tlak, pod kterým tým teď je.

Otázka: Kdy začala práce na nové Fiestě WRC?Chris Williams: Máme lidi, kteří pracují na konceptu od poloviny roku 2015. Jako u každého nového auta jde nejdříve o to, nastudovat si pravidla a rozhodnout, na kterém místě najdeme nové myšlenky nebo budeme moci udělat změny. To bylo z části náročné, protože pravidla nebyla ještě pevně daná.

O: Jak moc volnosti nová pravidla dávají?CW: Definitivně o mnoho více možností udělat něco jinak a to člověk může vidět už na aerodynamice. Každý tým pracoval v utajení a vyvinul přitom rozdílné věci, ačkoliv se některé oblasti na autech podobají. Člověk musí najít balanc mezi vztlakem, přítlakem, výrdží a robustností. My jsme toho dosáhli. Tady se musí každý rozhodnout, do jak velkého rizika chce jít, když se rozhoduje mezi rychlostí a výdrží. 

O: Kolik je toho na nové Fiestě úplně nového?CW: Jednoduchá odpověď: Mnoho. Skoro každý díl auta byl pro tento projekt optimalizován. Chtěli jsme postavit co možná nejlepší rally auto a měli jsme pro to vše, co jsme potřebovali. Kdybychom si vzali kupříkladu přenos hnací síly, tak jsme vzali starý díl z Fiesty S2000 a dále jej vyvinuli pro použití ve World Rally Car [minulé specifikace]. Letos byl přenos hnací síly nově zkonstruován a optimalizován jen pro nasazení v nové Fiestě WRC. 

O: Šlo ve vývoji vše podle plánu?CW: Byla to náročná práce. Máme malý, ale silný tým lidí, kteří v zákulisí pracují 24 hodin denně. Samozřejmě, že je v novém autě neustále několik oblastí, na které by se člověk ještě podíval blíže, kdyby to čas dovolil. Ale věřím, že u ostatních je to stejně. Dali jsme do toho vše, co jsme mohli. Momentálně je těžké říci, jak konkurenceschopné to auto bude, ale to se brzy dozvíme. Každopádně jsme ve srovnání s předchozím autem udělali velký krok dopředu.

O: Jaké to je, mít za volantem čtyřnásobného mistra světa?CW: Přináší to na nás velký tlak, na druhou stranu nám to ale nabízí ohromnou šanci. Naše motivace se ale každopádně hodně zvýšila a každý se těší na to, aby mohl v sezoně odvést to nejlepší. Věřím, že můžeme skutečně říci, že to všechno na konci roku nám přineslo postrčení a postarali se o to ihned Sébastien a Julien. Sedli do auta a řekli: "Ano, to je World Rally Car 2017". To byl tedy velmi dobrý start.

O: Jaká bude atmosféra v týmu před Rally Monte Carlo?CW: Nemyslím si, že budeme před startem spát. Než přijde první mezičas, bude to pro nás úzkostný moment. Uvidíme, jestli to bude přímý souboj, nebo budou mít rozhodující vliv [povětrnostní] podmínky. V našich rukou máme největší šanci za mnoho let. Máme nejlepšího jezdce, kterého jsme mohli dostat a teď to leží na nás. Je to jednoduché: Musíme podat výsledky. Tlak tu tedy je!

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?