Chris Williams je u M-Sportu zodpovědný za vývoj nové Fiesty WRC. V interview uveřejněném na německém serveru rallye-magazin.de prozrazuje, že cílem týmu je být se Sébastienem Ogierem opět mistry světa a tomu odpovídá také tlak, pod kterým tým teď je.
Otázka: Kdy začala práce na nové Fiestě WRC?Chris Williams: Máme lidi, kteří pracují na konceptu od poloviny roku 2015. Jako u každého nového auta jde nejdříve o to, nastudovat si pravidla a rozhodnout, na kterém místě najdeme nové myšlenky nebo budeme moci udělat změny. To bylo z části náročné, protože pravidla nebyla ještě pevně daná.
O: Jak moc volnosti nová pravidla dávají?CW: Definitivně o mnoho více možností udělat něco jinak a to člověk může vidět už na aerodynamice. Každý tým pracoval v utajení a vyvinul přitom rozdílné věci, ačkoliv se některé oblasti na autech podobají. Člověk musí najít balanc mezi vztlakem, přítlakem, výrdží a robustností. My jsme toho dosáhli. Tady se musí každý rozhodnout, do jak velkého rizika chce jít, když se rozhoduje mezi rychlostí a výdrží.
O: Kolik je toho na nové Fiestě úplně nového?CW: Jednoduchá odpověď: Mnoho. Skoro každý díl auta byl pro tento projekt optimalizován. Chtěli jsme postavit co možná nejlepší rally auto a měli jsme pro to vše, co jsme potřebovali. Kdybychom si vzali kupříkladu přenos hnací síly, tak jsme vzali starý díl z Fiesty S2000 a dále jej vyvinuli pro použití ve World Rally Car [minulé specifikace]. Letos byl přenos hnací síly nově zkonstruován a optimalizován jen pro nasazení v nové Fiestě WRC.
O: Šlo ve vývoji vše podle plánu?CW: Byla to náročná práce. Máme malý, ale silný tým lidí, kteří v zákulisí pracují 24 hodin denně. Samozřejmě, že je v novém autě neustále několik oblastí, na které by se člověk ještě podíval blíže, kdyby to čas dovolil. Ale věřím, že u ostatních je to stejně. Dali jsme do toho vše, co jsme mohli. Momentálně je těžké říci, jak konkurenceschopné to auto bude, ale to se brzy dozvíme. Každopádně jsme ve srovnání s předchozím autem udělali velký krok dopředu.
O: Jaké to je, mít za volantem čtyřnásobného mistra světa?CW: Přináší to na nás velký tlak, na druhou stranu nám to ale nabízí ohromnou šanci. Naše motivace se ale každopádně hodně zvýšila a každý se těší na to, aby mohl v sezoně odvést to nejlepší. Věřím, že můžeme skutečně říci, že to všechno na konci roku nám přineslo postrčení a postarali se o to ihned Sébastien a Julien. Sedli do auta a řekli: "Ano, to je World Rally Car 2017". To byl tedy velmi dobrý start.
O: Jaká bude atmosféra v týmu před Rally Monte Carlo?CW: Nemyslím si, že budeme před startem spát. Než přijde první mezičas, bude to pro nás úzkostný moment. Uvidíme, jestli to bude přímý souboj, nebo budou mít rozhodující vliv [povětrnostní] podmínky. V našich rukou máme největší šanci za mnoho let. Máme nejlepšího jezdce, kterého jsme mohli dostat a teď to leží na nás. Je to jednoduché: Musíme podat výsledky. Tlak tu tedy je!
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.