Chris Williams je u M-Sportu zodpovědný za vývoj nové Fiesty WRC. V interview uveřejněném na německém serveru rallye-magazin.de prozrazuje, že cílem týmu je být se Sébastienem Ogierem opět mistry světa a tomu odpovídá také tlak, pod kterým tým teď je.
Otázka: Kdy začala práce na nové Fiestě WRC?Chris Williams: Máme lidi, kteří pracují na konceptu od poloviny roku 2015. Jako u každého nového auta jde nejdříve o to, nastudovat si pravidla a rozhodnout, na kterém místě najdeme nové myšlenky nebo budeme moci udělat změny. To bylo z části náročné, protože pravidla nebyla ještě pevně daná.
O: Jak moc volnosti nová pravidla dávají?CW: Definitivně o mnoho více možností udělat něco jinak a to člověk může vidět už na aerodynamice. Každý tým pracoval v utajení a vyvinul přitom rozdílné věci, ačkoliv se některé oblasti na autech podobají. Člověk musí najít balanc mezi vztlakem, přítlakem, výrdží a robustností. My jsme toho dosáhli. Tady se musí každý rozhodnout, do jak velkého rizika chce jít, když se rozhoduje mezi rychlostí a výdrží.
O: Kolik je toho na nové Fiestě úplně nového?CW: Jednoduchá odpověď: Mnoho. Skoro každý díl auta byl pro tento projekt optimalizován. Chtěli jsme postavit co možná nejlepší rally auto a měli jsme pro to vše, co jsme potřebovali. Kdybychom si vzali kupříkladu přenos hnací síly, tak jsme vzali starý díl z Fiesty S2000 a dále jej vyvinuli pro použití ve World Rally Car [minulé specifikace]. Letos byl přenos hnací síly nově zkonstruován a optimalizován jen pro nasazení v nové Fiestě WRC.
O: Šlo ve vývoji vše podle plánu?CW: Byla to náročná práce. Máme malý, ale silný tým lidí, kteří v zákulisí pracují 24 hodin denně. Samozřejmě, že je v novém autě neustále několik oblastí, na které by se člověk ještě podíval blíže, kdyby to čas dovolil. Ale věřím, že u ostatních je to stejně. Dali jsme do toho vše, co jsme mohli. Momentálně je těžké říci, jak konkurenceschopné to auto bude, ale to se brzy dozvíme. Každopádně jsme ve srovnání s předchozím autem udělali velký krok dopředu.
O: Jaké to je, mít za volantem čtyřnásobného mistra světa?CW: Přináší to na nás velký tlak, na druhou stranu nám to ale nabízí ohromnou šanci. Naše motivace se ale každopádně hodně zvýšila a každý se těší na to, aby mohl v sezoně odvést to nejlepší. Věřím, že můžeme skutečně říci, že to všechno na konci roku nám přineslo postrčení a postarali se o to ihned Sébastien a Julien. Sedli do auta a řekli: "Ano, to je World Rally Car 2017". To byl tedy velmi dobrý start.
O: Jaká bude atmosféra v týmu před Rally Monte Carlo?CW: Nemyslím si, že budeme před startem spát. Než přijde první mezičas, bude to pro nás úzkostný moment. Uvidíme, jestli to bude přímý souboj, nebo budou mít rozhodující vliv [povětrnostní] podmínky. V našich rukou máme největší šanci za mnoho let. Máme nejlepšího jezdce, kterého jsme mohli dostat a teď to leží na nás. Je to jednoduché: Musíme podat výsledky. Tlak tu tedy je!
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.