ROZHOVOR; Ott Tänak je zpět. Dva roky poté, co jej na konci sezony 2012 M-Sport propustil po nepovedené sezoně plné nehod, se stal Estonec pro příští sezonu týmovým kolegou Elfyna Evanse. Server wrc.com přináší s Ottem rozhovor.
26 letý jezdec dostává další velkou šanci. Chráněnec Markko Märtina, bývalého továrního jezdce Subaru, Fordu a Peugeotu, se letos vrátil do šampionátu WRC, konkrétně do kategorie WRC2 s novým spolujezdcem, Raigo Molderem. Se serverem wrc.com promluvil o svém návratu do elitní kategorie WRC s Fordem od M-Sportu.
O: Při příležitosti podpisu smlouvy s M-Sportem jste řekl, že cítíte, že jste jezdecky od roku 2012 vyspěl. Co se změnilo?Ott Tänak: Hlavní věcí je, že mám více zkušeností. Je jasné, že rok 2012 pro nás nebyl vůbec jednoduchý. Byla to moje první sezona s WRC a možná že moje očekávání byla trošku moc vysoká. Hned od začátku jsem se snažil držet tempo se špičkou a v tu ránu přicházely chyby. Poté jsem se dostal do deprese, že výsledky nepřicházejí. Bylo to těžké. Ale s více roky a zkušenostmi začnete trošku přemýšlet. Během ježdění je důležité používat hlavu. Nemůžete jet pořád flat out.
O: A mimo auto? Zdáte se být více pozitivní a relaxovaný, než jste býval předtím...OT: Když jsem byl v roce 2013 mimo [WRC], tak jsem si uvědomil, že mi ten šampionát chybí. Po dvou měsících jsem byl připravený udělat cokoliv, abych se vrátil do auta! Letos se nám to povedlo a je to skvělé. Užíval jsem si každý den. S více roky jsem se stal také bystřejším. Více se dokáži ovládnout a vím, jak na to [rally]. To je další zdroj energie.
Ott letos na Barum Czech Rally Zlín s Fordem Fiesta R5
O: Letos jste se dal opět dohromady se svým bývalým spolujezdcem, Raigo Molderem. Jak důležité to pro Vaší výkonnost bylo?OT: Byl pro mě důležitý, ale nebylo to pro něj lehké. Byla to jeho první sezona ve WRC a musel se toho hodně učit. Hodně se zlepšil a já jsem rád, když po svém boku vidím kluka, který pracuje stejně tvrdě jako já. Chce vyhrávát tak moc jako já. Nejde jenom o to, že dělá svoji práci. Vždycky na to chce tlačit a získávat dobré výsledky.
O: Vy a Elfyn budete mít stejný týmový status v roce 2015, ale vy nahrazujete Mikko Hirvonena. Zvyšuje to na Vás tlak?OT: OK, nějaký tlak tu je. Ale je to dobré, donutí Vás to pracovat ještě tvrději. S M-Sportem jsem strávil už dlouhý čas a znám všechny ty kluky. Jsem si jistý, že si to užiji, ale na druhou stranu musíme pro tým získat výsledky. Takže ano, je tu nějaký tlak, ale rád takto pracuji.
O: Jaké máte v plánu testy před sezonou 2015?OT: Začneme v polovině prosince s mixem testů na Mote Carlo s aktuální verzí Fordu Fiesta RS WRC a vývojem nového vozu. Jsem si jistý, že toho bude dost. S autem specifikace 2015 jsme ještě nejezdili. Bude představeno v průběhu sezony. Pro Monte Carlo bude největší změnou řazení pomocí pádel pod volantem.
Ott odjel od sezony 2012 zhruba 20 soutěží, havaroval ve 3, což je slibné
O: Jaký je Váš cíl pro rok 2015?OT: Pro začátek je v plánu získat dobrý pocit z vozu i týmu. Začneme na Mote Carlu, což je jedna z nejobtížnějších soutěží. Tam musíme jen přežít, protože je tak důležité získat zkušenosti. Pak jedeme do Švédska a Mexika a myslím, že na obou by se nám mohlo dařit dobře. Zbytek soutěží již znám a všechny si je užívám.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.