ROZHOVOR; Ott Tänak je zpět. Dva roky poté, co jej na konci sezony 2012 M-Sport propustil po nepovedené sezoně plné nehod, se stal Estonec pro příští sezonu týmovým kolegou Elfyna Evanse. Server wrc.com přináší s Ottem rozhovor.
26 letý jezdec dostává další velkou šanci. Chráněnec Markko Märtina, bývalého továrního jezdce Subaru, Fordu a Peugeotu, se letos vrátil do šampionátu WRC, konkrétně do kategorie WRC2 s novým spolujezdcem, Raigo Molderem. Se serverem wrc.com promluvil o svém návratu do elitní kategorie WRC s Fordem od M-Sportu.
O: Při příležitosti podpisu smlouvy s M-Sportem jste řekl, že cítíte, že jste jezdecky od roku 2012 vyspěl. Co se změnilo?Ott Tänak: Hlavní věcí je, že mám více zkušeností. Je jasné, že rok 2012 pro nás nebyl vůbec jednoduchý. Byla to moje první sezona s WRC a možná že moje očekávání byla trošku moc vysoká. Hned od začátku jsem se snažil držet tempo se špičkou a v tu ránu přicházely chyby. Poté jsem se dostal do deprese, že výsledky nepřicházejí. Bylo to těžké. Ale s více roky a zkušenostmi začnete trošku přemýšlet. Během ježdění je důležité používat hlavu. Nemůžete jet pořád flat out.
O: A mimo auto? Zdáte se být více pozitivní a relaxovaný, než jste býval předtím...OT: Když jsem byl v roce 2013 mimo [WRC], tak jsem si uvědomil, že mi ten šampionát chybí. Po dvou měsících jsem byl připravený udělat cokoliv, abych se vrátil do auta! Letos se nám to povedlo a je to skvělé. Užíval jsem si každý den. S více roky jsem se stal také bystřejším. Více se dokáži ovládnout a vím, jak na to [rally]. To je další zdroj energie.
Ott letos na Barum Czech Rally Zlín s Fordem Fiesta R5
O: Letos jste se dal opět dohromady se svým bývalým spolujezdcem, Raigo Molderem. Jak důležité to pro Vaší výkonnost bylo?OT: Byl pro mě důležitý, ale nebylo to pro něj lehké. Byla to jeho první sezona ve WRC a musel se toho hodně učit. Hodně se zlepšil a já jsem rád, když po svém boku vidím kluka, který pracuje stejně tvrdě jako já. Chce vyhrávát tak moc jako já. Nejde jenom o to, že dělá svoji práci. Vždycky na to chce tlačit a získávat dobré výsledky.
O: Vy a Elfyn budete mít stejný týmový status v roce 2015, ale vy nahrazujete Mikko Hirvonena. Zvyšuje to na Vás tlak?OT: OK, nějaký tlak tu je. Ale je to dobré, donutí Vás to pracovat ještě tvrději. S M-Sportem jsem strávil už dlouhý čas a znám všechny ty kluky. Jsem si jistý, že si to užiji, ale na druhou stranu musíme pro tým získat výsledky. Takže ano, je tu nějaký tlak, ale rád takto pracuji.
O: Jaké máte v plánu testy před sezonou 2015?OT: Začneme v polovině prosince s mixem testů na Mote Carlo s aktuální verzí Fordu Fiesta RS WRC a vývojem nového vozu. Jsem si jistý, že toho bude dost. S autem specifikace 2015 jsme ještě nejezdili. Bude představeno v průběhu sezony. Pro Monte Carlo bude největší změnou řazení pomocí pádel pod volantem.
Ott odjel od sezony 2012 zhruba 20 soutěží, havaroval ve 3, což je slibné
O: Jaký je Váš cíl pro rok 2015?OT: Pro začátek je v plánu získat dobrý pocit z vozu i týmu. Začneme na Mote Carlu, což je jedna z nejobtížnějších soutěží. Tam musíme jen přežít, protože je tak důležité získat zkušenosti. Pak jedeme do Švédska a Mexika a myslím, že na obou by se nám mohlo dařit dobře. Zbytek soutěží již znám a všechny si je užívám.
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.