ROZHOVOR; Ott Tänak je zpět. Dva roky poté, co jej na konci sezony 2012 M-Sport propustil po nepovedené sezoně plné nehod, se stal Estonec pro příští sezonu týmovým kolegou Elfyna Evanse. Server wrc.com přináší s Ottem rozhovor.
26 letý jezdec dostává další velkou šanci. Chráněnec Markko Märtina, bývalého továrního jezdce Subaru, Fordu a Peugeotu, se letos vrátil do šampionátu WRC, konkrétně do kategorie WRC2 s novým spolujezdcem, Raigo Molderem. Se serverem wrc.com promluvil o svém návratu do elitní kategorie WRC s Fordem od M-Sportu.
O: Při příležitosti podpisu smlouvy s M-Sportem jste řekl, že cítíte, že jste jezdecky od roku 2012 vyspěl. Co se změnilo?Ott Tänak: Hlavní věcí je, že mám více zkušeností. Je jasné, že rok 2012 pro nás nebyl vůbec jednoduchý. Byla to moje první sezona s WRC a možná že moje očekávání byla trošku moc vysoká. Hned od začátku jsem se snažil držet tempo se špičkou a v tu ránu přicházely chyby. Poté jsem se dostal do deprese, že výsledky nepřicházejí. Bylo to těžké. Ale s více roky a zkušenostmi začnete trošku přemýšlet. Během ježdění je důležité používat hlavu. Nemůžete jet pořád flat out.
O: A mimo auto? Zdáte se být více pozitivní a relaxovaný, než jste býval předtím...OT: Když jsem byl v roce 2013 mimo [WRC], tak jsem si uvědomil, že mi ten šampionát chybí. Po dvou měsících jsem byl připravený udělat cokoliv, abych se vrátil do auta! Letos se nám to povedlo a je to skvělé. Užíval jsem si každý den. S více roky jsem se stal také bystřejším. Více se dokáži ovládnout a vím, jak na to [rally]. To je další zdroj energie.
Ott letos na Barum Czech Rally Zlín s Fordem Fiesta R5
O: Letos jste se dal opět dohromady se svým bývalým spolujezdcem, Raigo Molderem. Jak důležité to pro Vaší výkonnost bylo?OT: Byl pro mě důležitý, ale nebylo to pro něj lehké. Byla to jeho první sezona ve WRC a musel se toho hodně učit. Hodně se zlepšil a já jsem rád, když po svém boku vidím kluka, který pracuje stejně tvrdě jako já. Chce vyhrávát tak moc jako já. Nejde jenom o to, že dělá svoji práci. Vždycky na to chce tlačit a získávat dobré výsledky.
O: Vy a Elfyn budete mít stejný týmový status v roce 2015, ale vy nahrazujete Mikko Hirvonena. Zvyšuje to na Vás tlak?OT: OK, nějaký tlak tu je. Ale je to dobré, donutí Vás to pracovat ještě tvrději. S M-Sportem jsem strávil už dlouhý čas a znám všechny ty kluky. Jsem si jistý, že si to užiji, ale na druhou stranu musíme pro tým získat výsledky. Takže ano, je tu nějaký tlak, ale rád takto pracuji.
O: Jaké máte v plánu testy před sezonou 2015?OT: Začneme v polovině prosince s mixem testů na Mote Carlo s aktuální verzí Fordu Fiesta RS WRC a vývojem nového vozu. Jsem si jistý, že toho bude dost. S autem specifikace 2015 jsme ještě nejezdili. Bude představeno v průběhu sezony. Pro Monte Carlo bude největší změnou řazení pomocí pádel pod volantem.
Ott odjel od sezony 2012 zhruba 20 soutěží, havaroval ve 3, což je slibné
O: Jaký je Váš cíl pro rok 2015?OT: Pro začátek je v plánu získat dobrý pocit z vozu i týmu. Začneme na Mote Carlu, což je jedna z nejobtížnějších soutěží. Tam musíme jen přežít, protože je tak důležité získat zkušenosti. Pak jedeme do Švédska a Mexika a myslím, že na obou by se nám mohlo dařit dobře. Zbytek soutěží již znám a všechny si je užívám.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.