S Tänakem o návratu k M-Sportu: O ježdění víc přemýšlím, určitý tlak cítím

Tänak, Ott - Mölder, Raigo
Tänak, Ott - Mölder, Raigo, foto: M-Sport
iM2 26. listopadu 2014 21:30
Sdílej:

ROZHOVOR; Ott Tänak je zpět. Dva roky poté, co jej na konci sezony 2012 M-Sport propustil po nepovedené sezoně plné nehod, se stal Estonec pro příští sezonu týmovým kolegou Elfyna Evanse. Server wrc.com přináší s Ottem rozhovor.

26 letý jezdec dostává další velkou šanci. Chráněnec Markko Märtina, bývalého továrního jezdce Subaru, Fordu a Peugeotu, se letos vrátil do šampionátu WRC, konkrétně do kategorie WRC2 s novým spolujezdcem, Raigo Molderem. Se serverem wrc.com promluvil o svém návratu do elitní kategorie WRC s Fordem od M-Sportu.

O: Při příležitosti podpisu smlouvy s M-Sportem jste řekl, že cítíte, že jste jezdecky od roku 2012 vyspěl. Co se změnilo?Ott Tänak: Hlavní věcí je, že mám více zkušeností. Je jasné, že rok 2012 pro nás nebyl vůbec jednoduchý. Byla to moje první sezona s WRC a možná že moje očekávání byla trošku moc vysoká. Hned od začátku jsem se snažil držet tempo se špičkou a v tu ránu přicházely chyby. Poté jsem se dostal do deprese, že výsledky nepřicházejí. Bylo to těžké. Ale s více roky a zkušenostmi začnete trošku přemýšlet. Během ježdění je důležité používat hlavu. Nemůžete jet pořád flat out.

O: A mimo auto? Zdáte se být více pozitivní a relaxovaný, než jste býval předtím...OT: Když jsem byl v roce 2013 mimo [WRC], tak jsem si uvědomil, že mi ten šampionát chybí. Po dvou měsících jsem byl připravený udělat cokoliv, abych se vrátil do auta! Letos se nám to povedlo a je to skvělé. Užíval jsem si každý den. S více roky jsem se stal také bystřejším. Více se dokáži ovládnout a vím, jak na to [rally]. To je další zdroj energie.

Ott letos na Barum Czech Rally Zlín s Fordem Fiesta R5 

O: Letos jste se dal opět dohromady se svým bývalým spolujezdcem, Raigo Molderem. Jak důležité to pro Vaší výkonnost bylo?OT: Byl pro mě důležitý, ale nebylo to pro něj lehké. Byla to jeho první sezona ve WRC a musel se toho hodně učit. Hodně se zlepšil a já jsem rád, když po svém boku vidím kluka, který pracuje stejně tvrdě jako já. Chce vyhrávát tak moc jako já. Nejde jenom o to, že dělá svoji práci. Vždycky na to chce tlačit a získávat dobré výsledky.

O: Vy a Elfyn budete mít stejný týmový status v roce 2015, ale vy nahrazujete Mikko Hirvonena. Zvyšuje to na Vás tlak?OT: OK, nějaký tlak tu je. Ale je to dobré, donutí Vás to pracovat ještě tvrději. S M-Sportem jsem strávil už dlouhý čas a znám všechny ty kluky. Jsem si jistý, že si to užiji, ale na druhou stranu musíme pro tým získat výsledky. Takže ano, je tu nějaký tlak, ale rád takto pracuji.

O: Jaké máte v plánu testy před sezonou 2015?OT: Začneme v polovině prosince s mixem testů na Mote Carlo s aktuální verzí Fordu Fiesta RS WRC a vývojem nového vozu. Jsem si jistý, že toho bude dost. S autem specifikace 2015 jsme ještě nejezdili. Bude představeno v průběhu sezony. Pro Monte Carlo bude největší změnou řazení pomocí pádel pod volantem.

Ott odjel od sezony 2012 zhruba 20 soutěží, havaroval ve 3, což je slibné

O: Jaký je Váš cíl pro rok 2015?OT: Pro začátek je v plánu získat dobrý pocit z vozu i týmu. Začneme na Mote Carlu, což je jedna z nejobtížnějších soutěží. Tam musíme jen přežít, protože je tak důležité získat zkušenosti. Pak jedeme do Švédska a Mexika a myslím, že na obou by se nám mohlo dařit dobře. Zbytek soutěží již znám a všechny si je užívám. 

Témata:
Stalo se
Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – jak jezdí ve městě, na dálnici či okresce?

Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?