Ještě ve čtvrtek to vypadalo tak, že Thierry Neuville v Německu ani startovat nebude. V neděli už slavil vítězství. V interview zveřejněném na rallye-magazin.de se Belgičan vrací k úspěšnému víkendu.
Otázka: Thierry, gratulace k vašemu prvnímu vítězství v MS a stejně tak i k prvnímu vítězství pro Hyundai. Jak se cítíte?Thierry Neuville: Ten pocit je překrásný! Myslím, že to bude trvat nějaký čas, než porozumíme tomu, čeho jsme dosáhli. Tento víkend pro nás nezačal tím shakedownem ve čtvrtek zrovna dobře. Byla to malá chyba, ale s velkými následky. Dokonce jsme se obávali, že bude těžké se vůbec postavit na start, ale naši mechanici při opravách auta odvedli fantastickou práci. Byl jsem tak rád, když jsem v pátek ráno stál na startu.
Pak jsem ze sebe chtěl vydat to nejlepší pro všechny, kteří na autě tak tvrdě pracovali a získat pro ně dobrý výsledek. To, že tu teď sedím jako vítěz, jsem vůbec nemohl očekávat. S autem a nastavením jsem byl velice spokojený, ale věděl jsem, že to bude těžké, protože naši konkurenti jsou na asfaltu velmi silní.
Bylo to pro nás těžké, ale měli jsme úžasný víkend. Zvláště v sobotu, kdy jsem na to opravdu tlačil, ale vyvaroval se chyb. Jen jsem auto držel na trati, jel jsem čistou stopu a trefil také nejlepší volbu pneumatik, protože jsme měli dobrá data o počasí. Díky tomu jsme mohli dohnat Daniho a dokonce se přiblížit Krisi Meekovi a dostat je tak pod tlak. V neděli ráno pro nás šlo vše dobře. Samozřejmě je mi líto Krise a Jariho-Mattiho. Udělali chybu, ale pro nás to bylo jen pozitivní.
O: Když se ještě vrátíme ke čtvrtku. Ten výlet byl docela tvrdý. Šestkrát jste se přetočil, možná dokonce ještě víckrát. Ty obrázky viděli lidé na celém světě. Myslel jste si tehdy: 'Teď je vše pryč'? TN: Ano, určitě. Když jsem zpětně viděl video, tak jsem teprve pochopil, jaké štěstí jsme měli. V autě to nebylo tak strašné. Pak jsem ale viděl ty obrázky a řekl si: Měl jsem štěstí, že vůbec můžu startovat, což bylo zmíněno již dříve. Takové šestinásobné přetočení jsem ještě nezažil. Možná se tím vše v mé hlavě vrátilo opět na správné místo. V pátek ráno jsme byli jednoduše tak rychlí, jak jsme byli předtím na všech ostatních rallych.
Thierry při cestě za svým prvním vítězstvím ve WRC...
O: Odstartoval jste do soutěže trochu rozvážněji. Byl to následek toho, co se stalo v pátek? Byly tam také problémy s ruční brzdou, ne?TN: Začalo to malým problémem, to byl následek mého přetočení ze shakedownu. Nikomu kvůli tomu nic nevyčítám, ale ztratili jsme tam asi 5 sekund. Pak jsme měli jiný problém, když jsme v autě měli dým a dokonce i malý požár. Takže jsme ztratili ještě více času, ale tu situaci jsme dobře zvládli a zůstali jsme ve hře. Jsem opravdu hrdý na to, co jsme v autě dokázali. Rally jsme si dobře rozčlenili: Tlačili jsme na to, když to bylo nutné a na těžkých místech jsme si udrželi dobrý rytmus. Celkově to byl úžasný výkon.
O: V sobotu jste mohl opravdu dohánět. Získal jste zpět svoji sebedůvěru? TN: Každopádně. Napoprvé jsem se cítil dobře. Můj inženýr udělal na změnách v nastavení auta vynikající práci. Když jsem jel na zkoušky, tak jsem si všiml, že trakce mého auta je super. Vyvážení odpovídalo mé představě. S tím jsem byl plný naděje a mohl tak od prvních kilometrů zatlačit.
O: A pak šílená neděle. Po druhé RZ jste byl ve vedení. Jaký pocit jste měl, když jste věděl, že stačí odjet už jen dvě zkoušky?TN: Když jsem dostal zprávu, že Jari-Matti vylétl, tak jsem tomu napřed nemohl uvěřit, protože jeho náskok byl opravdu velký. Potřeboval jsem nějaký čas, než jsem jsem tomu porozuměl. Chtěl jsem si udržet svůj rytmus, ale krátce před cílem jsem udělal malou chybu. Pak jsme byli na druhém místě, ale hodně blízko k prvnímu.
Řekl jsem si: 'Vloni jsem byl také blízko, ale nepodařilo se'. Tento rok jsem si jasně předsevzal, že to dokážu. Cítil jsem se dobře, takže jsem chtěl v prvním sektoru další zkoušky zaútočit. Byl jsem tam opravdu hodně, hodně rychlý. Předpokládal jsem, že to Kris ví a pak udělal chybu, která ho vyřadila ze soutěže.
...první vítězství to bylo také pro Hyundai
O: Na konci poslední zkoušky, když tam byli všichni vaši příbuzní a fanoušci, to musel být zvláštní moment. Jaké to bylo, když jste vystoupil a věděl, že jste si vyjel první vítězství a že všichni pro vás důležití lidé byli u toho?TN: Byli tam všichni. Během zkoušek o tomto víkendu bylo vidět jen belgické prapory a belgické fanoušky. Atmosféra byla velkolepá, s tak velkým publikem a tak blízko domovu. Narodil jsem se jen 80 kilometrů odtud, je to pro mě více méně domácí závod. To, že zde teď můžu slavit moje první vítězství v MS s celou svoji rodinou, která mě v uplynulých šesti letech podporovala v dobrých i zlých časech, je něco neobvyklého. Je skvělé vidět, že nám všichni věří - mockrát jim za to děkuji!
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.