ROZHOVOR; Je to už dlouho, co jsme neměli mistra světa z Finska. Jedním z těch, kteří by to mohli změnit, je Jari-Matti Latvala. Musel by si ale především poradit se silným soupeřem z vlastního týmu. V rozhovoru pro německý rallye-magazin.de se rozmluvil mimo jiné i o tom, jak chce svého týmového kolegu porazit.
Jste novým vedoucím mužem MS. Začne teď velký boj mezi vámi a vaším týmovým kolegou Sébastienem Ogierem?Jari-Matti Latvala: V to doufám. Ale jedno je jisté: Seb bude už v Mexiku zatraceně hladový po vítězství. Samozřejmě i já chci být mistrem světa. Je to můj velký sen. K tomu potřebujete perfektní celkový paket a na tom teď pracuji. Jsou ale samozřejmě i další jezdci, kteří mají tento sen a proto se díváme od soutěže k soutěži. Seb je opravdu silný. Když ho chcete porazit, tak musíte přijít s konstantními výkony a to na všech površích.
Na co jste myslel, když jste se během Rally Sweden dozvěděl, že Sébastien Ogier udělal chybu?J-ML: Je také jen člověkem. Samozřejmě, kdybyste měli před sebou jen loňskou sezonu, tak budete mít dojem, že Seb nedělá žádné chyby. Jsem přesvědčen o tom, že každý časem na nějaké rally udělá chybu. Ještě jednou: Všichni jsme jen lidé.
Se svými dobrými výsledky zvyšujete tlak na své týmové kolegy...J-ML: Jako jezdec samozřejmě sledujete výsledky svých týmových kolegů. Když byl Sébastian vloni tak rychlý, tak jsem byl pod tlakem. I přesto si myslím, že jsme profesionálové a s tlakem bychom si měli umět poradit.
Důležitou věcí bylo pro Latvalu po příchodu k VW testování
Máte ze Sébastiena Ogiera strach?J-ML: Je hodně silným jezdcem. Také po mentální stránce. Na všech površích se cítí dobře. Je tedy velmi těžké ho porazit, ale i přesto by člověk nikdy neměl mít strach. Když má někdo strach, tak ničeho nedosáhne. Člověk by měl mít respekt z ostatních jezdců, ale ne strach. Jak se říká: Abyste vyhráli šampionát, musíte předvádět konstantně dobré výkony.
V Mexiku na všechny čeká první šotolinová rally sezony. Jak se na ní Volkswagen připravuje?J-ML: Na Rally Mexiko jsme se připravovali dva dny ve Španělsku. Jeden den jsem za volantem seděl já, druhý Sébastien. Seb si na nové podmínky zvykl šíleně rychle. Rychleji než já. Na šotolině potřebuji vždy trochu času. Proto často používám shakedownu, abych si na povrch zvykl. Stejně tak to bylo na Rally GB v minulé sezoně. Když jsem na šotolině nejel dva měsíce, tak jsem to hned poznal.
Co od Rally Mexiko očekáváte?J-ML: Samozřejmě mi vítězství dalo extra sebedůvěru. Zároveň musím ale jako vedoucí jezdec [průběžného pořadí] zůstat realistou. Pokud si člověk v Mexiku dovolí udělat chybu, tak už se s vítězstvím může rozloučit. V roce 2012 jsem jel s vítězstvím ze Švédska do Mexika. Tehdy jsem měl na Rally Mexiko super pocit, bohůžel jsem tehdy ale odstoupil. Člověk se musí jednoduše snažit, aby získal co možná nejvíce bodů. Není to moje nejsilnější rally, ale samozřejmě vítězství je možné, ale není mým hlavním cílem. Podium by bylo super.
Jari-Matti v Mexiku 2012 za volantem Fiesty RS WRC
Váš krajan, Marcus Grönholm, byl v roce 2002 [a předtím v roce 2000] mistrem světa, není už pomalu čas na dalšího finského mistra světa?J-ML: Vytváří to na mě trochu tlak, že jsme už 12 let neměli finského mistra světa. Předtím 20 let byl mistrem světa pořád nějaký Fin. Ve Finsku toho ode mě lidi hodně očekávají, i když rallysport trochu ztratil na popularitě. Kdybych získal titul, tak by určitě vzrostla i oblíbenost rally.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?