ROZHOVOR; Je to už dlouho, co jsme neměli mistra světa z Finska. Jedním z těch, kteří by to mohli změnit, je Jari-Matti Latvala. Musel by si ale především poradit se silným soupeřem z vlastního týmu. V rozhovoru pro německý rallye-magazin.de se rozmluvil mimo jiné i o tom, jak chce svého týmového kolegu porazit.
Jste novým vedoucím mužem MS. Začne teď velký boj mezi vámi a vaším týmovým kolegou Sébastienem Ogierem?Jari-Matti Latvala: V to doufám. Ale jedno je jisté: Seb bude už v Mexiku zatraceně hladový po vítězství. Samozřejmě i já chci být mistrem světa. Je to můj velký sen. K tomu potřebujete perfektní celkový paket a na tom teď pracuji. Jsou ale samozřejmě i další jezdci, kteří mají tento sen a proto se díváme od soutěže k soutěži. Seb je opravdu silný. Když ho chcete porazit, tak musíte přijít s konstantními výkony a to na všech površích.
Na co jste myslel, když jste se během Rally Sweden dozvěděl, že Sébastien Ogier udělal chybu?J-ML: Je také jen člověkem. Samozřejmě, kdybyste měli před sebou jen loňskou sezonu, tak budete mít dojem, že Seb nedělá žádné chyby. Jsem přesvědčen o tom, že každý časem na nějaké rally udělá chybu. Ještě jednou: Všichni jsme jen lidé.
Se svými dobrými výsledky zvyšujete tlak na své týmové kolegy...J-ML: Jako jezdec samozřejmě sledujete výsledky svých týmových kolegů. Když byl Sébastian vloni tak rychlý, tak jsem byl pod tlakem. I přesto si myslím, že jsme profesionálové a s tlakem bychom si měli umět poradit.
Důležitou věcí bylo pro Latvalu po příchodu k VW testování
Máte ze Sébastiena Ogiera strach?J-ML: Je hodně silným jezdcem. Také po mentální stránce. Na všech površích se cítí dobře. Je tedy velmi těžké ho porazit, ale i přesto by člověk nikdy neměl mít strach. Když má někdo strach, tak ničeho nedosáhne. Člověk by měl mít respekt z ostatních jezdců, ale ne strach. Jak se říká: Abyste vyhráli šampionát, musíte předvádět konstantně dobré výkony.
V Mexiku na všechny čeká první šotolinová rally sezony. Jak se na ní Volkswagen připravuje?J-ML: Na Rally Mexiko jsme se připravovali dva dny ve Španělsku. Jeden den jsem za volantem seděl já, druhý Sébastien. Seb si na nové podmínky zvykl šíleně rychle. Rychleji než já. Na šotolině potřebuji vždy trochu času. Proto často používám shakedownu, abych si na povrch zvykl. Stejně tak to bylo na Rally GB v minulé sezoně. Když jsem na šotolině nejel dva měsíce, tak jsem to hned poznal.
Co od Rally Mexiko očekáváte?J-ML: Samozřejmě mi vítězství dalo extra sebedůvěru. Zároveň musím ale jako vedoucí jezdec [průběžného pořadí] zůstat realistou. Pokud si člověk v Mexiku dovolí udělat chybu, tak už se s vítězstvím může rozloučit. V roce 2012 jsem jel s vítězstvím ze Švédska do Mexika. Tehdy jsem měl na Rally Mexiko super pocit, bohůžel jsem tehdy ale odstoupil. Člověk se musí jednoduše snažit, aby získal co možná nejvíce bodů. Není to moje nejsilnější rally, ale samozřejmě vítězství je možné, ale není mým hlavním cílem. Podium by bylo super.
Jari-Matti v Mexiku 2012 za volantem Fiesty RS WRC
Váš krajan, Marcus Grönholm, byl v roce 2002 [a předtím v roce 2000] mistrem světa, není už pomalu čas na dalšího finského mistra světa?J-ML: Vytváří to na mě trochu tlak, že jsme už 12 let neměli finského mistra světa. Předtím 20 let byl mistrem světa pořád nějaký Fin. Ve Finsku toho ode mě lidi hodně očekávají, i když rallysport trochu ztratil na popularitě. Kdybych získal titul, tak by určitě vzrostla i oblíbenost rally.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.