Latvala: Když získám titul, tak zase vzroste oblíbenost rally ve Finsku

Latvala, Jari-Matti - Anttila, Miikka
Latvala, Jari-Matti - Anttila, Miikka, foto: Joel Martin, RallyZone.cz
iM2 27. února 2014 18:59
Sdílej:

ROZHOVOR; Je to už dlouho, co jsme neměli mistra světa z Finska. Jedním z těch, kteří by to mohli změnit, je Jari-Matti Latvala. Musel by si ale především poradit se silným soupeřem z vlastního týmu. V rozhovoru pro německý rallye-magazin.de se rozmluvil mimo jiné i o tom, jak chce svého týmového kolegu porazit.

Jste novým vedoucím mužem MS. Začne teď velký boj mezi vámi a vaším týmovým kolegou Sébastienem Ogierem?Jari-Matti Latvala: V to doufám. Ale jedno je jisté: Seb bude už v Mexiku zatraceně hladový po vítězství. Samozřejmě i já chci být mistrem světa. Je to můj velký sen. K tomu potřebujete perfektní celkový paket a na tom teď pracuji. Jsou ale samozřejmě i další jezdci, kteří mají tento sen a proto se díváme od soutěže k soutěži. Seb je opravdu silný. Když ho chcete porazit, tak musíte přijít s konstantními výkony a to na všech površích. 

Na co jste myslel, když jste se během Rally Sweden dozvěděl, že Sébastien Ogier udělal chybu?J-ML: Je také jen člověkem. Samozřejmě, kdybyste měli před sebou jen loňskou sezonu, tak budete mít dojem, že Seb nedělá žádné chyby. Jsem přesvědčen o tom, že každý časem na nějaké rally udělá chybu. Ještě jednou: Všichni jsme jen lidé.

Se svými dobrými výsledky zvyšujete tlak na své týmové kolegy...J-ML: Jako jezdec samozřejmě sledujete výsledky svých týmových kolegů. Když byl Sébastian vloni tak rychlý, tak jsem byl pod tlakem. I přesto si myslím, že jsme profesionálové a s tlakem bychom si měli umět poradit.

Důležitou věcí bylo pro Latvalu po příchodu k VW testování

Máte ze Sébastiena Ogiera strach?J-ML: Je hodně silným jezdcem. Také po mentální stránce. Na všech površích se cítí dobře. Je tedy velmi těžké ho porazit, ale i přesto by člověk nikdy neměl mít strach. Když má někdo strach, tak ničeho nedosáhne. Člověk by měl mít respekt z ostatních jezdců, ale ne strach. Jak se říká: Abyste vyhráli šampionát, musíte předvádět konstantně dobré výkony.

V Mexiku na všechny čeká první šotolinová rally sezony. Jak se na ní Volkswagen připravuje?J-ML: Na Rally Mexiko jsme se připravovali dva dny ve Španělsku. Jeden den jsem za volantem seděl já, druhý Sébastien. Seb si na nové podmínky zvykl šíleně rychle. Rychleji než já. Na šotolině potřebuji vždy trochu času. Proto často používám shakedownu, abych si na povrch zvykl. Stejně tak to bylo na Rally GB v minulé sezoně. Když jsem na šotolině nejel dva měsíce, tak jsem to hned poznal.

Co od Rally Mexiko očekáváte?J-ML: Samozřejmě mi vítězství dalo extra sebedůvěru. Zároveň musím ale jako vedoucí jezdec [průběžného pořadí] zůstat realistou. Pokud si člověk v Mexiku dovolí udělat chybu, tak už se s vítězstvím může rozloučit. V roce 2012 jsem jel s vítězstvím ze Švédska do Mexika. Tehdy jsem měl na Rally Mexiko super pocit, bohůžel jsem tehdy ale odstoupil. Člověk se musí jednoduše snažit, aby získal co možná nejvíce bodů. Není to moje nejsilnější rally, ale samozřejmě vítězství je možné, ale není mým hlavním cílem. Podium by bylo super.

Jari-Matti v Mexiku 2012 za volantem Fiesty RS WRC

Váš krajan, Marcus Grönholm, byl v roce 2002 [a předtím v roce 2000] mistrem světa, není už pomalu čas na dalšího finského mistra světa?J-ML: Vytváří to na mě trochu tlak, že jsme už 12 let neměli finského mistra světa. Předtím 20 let byl mistrem světa pořád nějaký Fin. Ve Finsku toho ode mě lidi hodně očekávají, i když rallysport trochu ztratil na popularitě. Kdybych získal titul, tak by určitě vzrostla i oblíbenost rally. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.