Server CarAdvice hovořil během testů Hyundaie ve Španělsku se šéfem týmu, Michelem Nandanem. Jak si tým stojí ve vývojovém programu a proč si jako testovacího jezdce vybrali Chrise Atkinsona?
Otázka: Hodně teď na voze pracujete, až projde i20 WRC homologací, budete ještě moci vůbec něco na voze měnit?Michel Nandan: Během sezony můžete změnit cokoliv chcete, ale existuje omezení, kolik takových změn můžete za rok provést. Dám příklad, můžete změnit například píst, ale to Vás stojí jeden žolík za rok. Stejné je to s váčkovou hřídelí.
Celkově na motor jsou tři 'žolíci' na sezonu, jeden je na software a další tři jsou na zbytek auta. Během sezony tedy máte sedm možností zásadně na autě něco změnit.
O: Tohle je poprvé, co se Hyundai stará o svůj program ve WRC sám, neměl jste z toho obavy?MN: Ne, vůbec ne. Naopak, naše vývojové středisko v Namyangu nám už během testování hodně pomohlo. Také hodně aerodynamické práce jsme odvedli v Koreji. Pomáhají nám se simulacemi a kalkulacemi.
O: Na jaké charakteristiky se při vývoji soutěžního vozu zvláště zaměřujete?MN: Regule WRC praví, že auto musí být kompaktní, proto si všichni zúčastnění výrobci vybrali vůz z kompaktní třídy. Můžete toho docela dost změnit, z auta uděláte čtyřkolku, také proběhne hodně změn na podvozku, ale změny můžete provádět jen do určitého okamžiku.
O: Na čem koknrétně pracujete dnes?MN: Dnes zkoušíme různá nastavení převodovky a také diferenciálu. Máme také upravy na zavěšení, aby se Chris [Atkinson] ve voze cítil lépe.
O: Jak moc záleží během testování na schopnostech jezdce?MN: Ve skutečnosti jsou určité oblasti, které preferujeme, když je otestuje více jezdců. Máme tak vazbu od více jezdců s rozdílnými jízdními styly. Jde především o brzdy a diferenciály.
O: Proč jste si pro testování vybrali právě Chrise Atkinsona?MN: Chris byl vybrán pro svoje zkušenosti, o tom, co se v MS děje, má velmi dobrý přehled a má s tím šampionátem zkušenosti. To je pro nás důležité. Chris jezdil v poslední době s hodně rozdílnými vozy, což mu umožňuje dát nám velmi zajímavou zpětnou vazbu. Zatím nám během testů dává opravdu velmi dobrou zpětnou vazbu a cenné informace.
O: V příštím roce můžete během sezony uspořádat 46 testovacích dní, nezvažujete jet v šampionátu se dvěma jezdci a mít třetího pro testování?MN: Ano, podle nás dává smysl mít dva testovací jezdce a další, kteří budou pracovat na vývoji auta. Navíc když nás čeká stavba vozu pro sezonu 2015 (založen na nové generaci i20, pozn. redaktora). S jeho přípravou začneme zhruba v polovině roku. Měl bych podotknout, že příští rok je pro nás jedním velkým testem. Budeme se učit pro budoucnost.
O: Jakým největším výzvám jste během letošního roku čelili?MN: Během testu už jsme dělali jen malé změny, máme totiž štěstí, že naše oddělení vývoje výzkumu začalo s projektem WRC již před více než dvěma roky. To znamená, že i20 byla už zkraje docela dost dobrá.
O: Používáte produkční blok motoru?MN: Ze začátku jsme zkoušeli různé derivace standartního bloku motoru. Teď je blok válců specifický pro WRC.
O: Naskytly se nějaké věci, které jste chtěl udělat, ale nemohl jste?MN: Ke konci tohoto roku bychom měli mít hotové vývojové centrum pro motor v naší továrně. To by nám mělo umožnit provádět vývoj v naší režii namísto zadávání ho vnějším firmám.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.