Server CarAdvice hovořil během testů Hyundaie ve Španělsku se šéfem týmu, Michelem Nandanem. Jak si tým stojí ve vývojovém programu a proč si jako testovacího jezdce vybrali Chrise Atkinsona?
Otázka: Hodně teď na voze pracujete, až projde i20 WRC homologací, budete ještě moci vůbec něco na voze měnit?Michel Nandan: Během sezony můžete změnit cokoliv chcete, ale existuje omezení, kolik takových změn můžete za rok provést. Dám příklad, můžete změnit například píst, ale to Vás stojí jeden žolík za rok. Stejné je to s váčkovou hřídelí.
Celkově na motor jsou tři 'žolíci' na sezonu, jeden je na software a další tři jsou na zbytek auta. Během sezony tedy máte sedm možností zásadně na autě něco změnit.
O: Tohle je poprvé, co se Hyundai stará o svůj program ve WRC sám, neměl jste z toho obavy?MN: Ne, vůbec ne. Naopak, naše vývojové středisko v Namyangu nám už během testování hodně pomohlo. Také hodně aerodynamické práce jsme odvedli v Koreji. Pomáhají nám se simulacemi a kalkulacemi.
O: Na jaké charakteristiky se při vývoji soutěžního vozu zvláště zaměřujete?MN: Regule WRC praví, že auto musí být kompaktní, proto si všichni zúčastnění výrobci vybrali vůz z kompaktní třídy. Můžete toho docela dost změnit, z auta uděláte čtyřkolku, také proběhne hodně změn na podvozku, ale změny můžete provádět jen do určitého okamžiku.
O: Na čem koknrétně pracujete dnes?MN: Dnes zkoušíme různá nastavení převodovky a také diferenciálu. Máme také upravy na zavěšení, aby se Chris [Atkinson] ve voze cítil lépe.
O: Jak moc záleží během testování na schopnostech jezdce?MN: Ve skutečnosti jsou určité oblasti, které preferujeme, když je otestuje více jezdců. Máme tak vazbu od více jezdců s rozdílnými jízdními styly. Jde především o brzdy a diferenciály.
O: Proč jste si pro testování vybrali právě Chrise Atkinsona?MN: Chris byl vybrán pro svoje zkušenosti, o tom, co se v MS děje, má velmi dobrý přehled a má s tím šampionátem zkušenosti. To je pro nás důležité. Chris jezdil v poslední době s hodně rozdílnými vozy, což mu umožňuje dát nám velmi zajímavou zpětnou vazbu. Zatím nám během testů dává opravdu velmi dobrou zpětnou vazbu a cenné informace.
O: V příštím roce můžete během sezony uspořádat 46 testovacích dní, nezvažujete jet v šampionátu se dvěma jezdci a mít třetího pro testování?MN: Ano, podle nás dává smysl mít dva testovací jezdce a další, kteří budou pracovat na vývoji auta. Navíc když nás čeká stavba vozu pro sezonu 2015 (založen na nové generaci i20, pozn. redaktora). S jeho přípravou začneme zhruba v polovině roku. Měl bych podotknout, že příští rok je pro nás jedním velkým testem. Budeme se učit pro budoucnost.
O: Jakým největším výzvám jste během letošního roku čelili?MN: Během testu už jsme dělali jen malé změny, máme totiž štěstí, že naše oddělení vývoje výzkumu začalo s projektem WRC již před více než dvěma roky. To znamená, že i20 byla už zkraje docela dost dobrá.
O: Používáte produkční blok motoru?MN: Ze začátku jsme zkoušeli různé derivace standartního bloku motoru. Teď je blok válců specifický pro WRC.
O: Naskytly se nějaké věci, které jste chtěl udělat, ale nemohl jste?MN: Ke konci tohoto roku bychom měli mít hotové vývojové centrum pro motor v naší továrně. To by nám mělo umožnit provádět vývoj v naší režii namísto zadávání ho vnějším firmám.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.