David Směja stojí před svojí třetí sezonou v rally. Dva roky jsme jej mohli vídat v Hondě Civic VTi. V loňské sezoně společně se spolujezdcem Janem Matulíkem dokázali vybojovat titul ve třídě RN6. Pro letošní sezonu zůstává závodní technika stejná, ale již brzy by se chtěl David přesunout do vozu kategorie Rally4. Navíc do rallyového světa nakoukne také jeho syn Tomáš…
Můžeš se fanouškům krátce představit? Co děláš, když nezávodíš?
„Jmenuji se David Směja, bydlím v Kvasicích u Kroměříže. Mám dvě děti a narodil jsem se ve stejném roce jako Roman Kresta. Pracuji jako stavbyvedoucí v naší menší firmě. Od mala jsem velký fanoušek rally a celkově motorsportu, hlavně všeho, co má čtyři kola. Fyzičku si udržuju na běžkách, turistikou nebo jezdím rád na kole. Všechny tyto činnosti se, ale musí spláchnout pivem v občerstvovacích stanicích.“
Jaká byla tvá cesta k prvnímu závodu v rally?
„K automobilovým závodům mě přivedl můj táta. Snad od tří let se mnou jezdil po soutěžích. Později jsem po závodech provázel i svoje děti a říkal si, že se už konečně musím rozhoupat a závodit taky. V roce 2020 jsme se společně s Honzou Matulíkem postavili na start Rally Kroměříž ve vypůjčené Hondě. Sice nám na RZ 8 praskla poloosa, ale zážitek to byl takový, že jsem do měsíce měl doma svoji vlastní Hondu.“
Kdo je tvým vzorem v rally a čeho by jsi ty sám chtěl dosáhnout?
„Můj vzor je Sebastien Loeb a podle mě náš nejlepší závodník - Jan Kopecký. Kopecký je mistr světa a dlouhodobě se dokáže držet na špičce v našem šampionátu. Hrdinové jsou ale všichni jezdci, kteří se dokáží postavit na start jakéhokoliv závodu. Jen my víme, co obnáší nachystat auto, sehnat peníze atd. Start v samotné soutěži je už jenom odměna za předešlou práci. Cíl je dojet v pořádku každý závod. Už teď přemýšlím nad sezonou 2024, kde bych chtěl startovat s vozem kategorie Rally4.“
Máš za sebou již dva roky ve sprintrally, který závod se ti nejvíce líbí a který naopak nemáš rád?
„Každá rally má svoje kouzlo a každý závod je v něčem jiný a specifický. Já mám nejraději úzké, technické tratě. Takže rád startuji na Kopné a ve Vsetíně, kde letos bohužel chyběl úsek Jabloňová. Neoblíbenou soutěž nemám, moc jsem toho zatím neodjel, abych mohl takový závod vybrat.“
V loňské sezoně se vaší posádce podařilo získat titul ve třídě RN6. Jaká to pro tebe byla sezona?
„Byla to úžasná sezona s nádhernými souboji a já za ni děkuji soupeřům, ale hlavně spolujezdci Honzovi, který je takový můj hromosvod. Vždy je ochotný a zapálený pro věc a nikdy, nikdy nepřevrací oči, když dojedeme později do časovky, protože jsem si musel dát ještě jednu rychlou cigaretu.
Od začátku sezony nás neustále zlobila převodovka. Sice jsem se ji snažil po každém závodě nějak udržet v provozu, ale po Rally Morava to už dál nešlo. Musel jsem pořídit novou, protože nás čekal Vsetín, kde šlo o celkové vítězství ve třídě. Bohužel i nová převodovka začala zlobit a od druhé RZ vyskakoval pátý kvalt. Musel jsem řídit na frajera s pravou rukou na „šajtře“. Podařilo se nám vyhrát ve třídě i titul. Slavili jsme tři dny a tři noci. S jednou rukou na řadící páce jsme ještě odjeli Rally Kroměříž, naši domácí soutěž. Teď je převodovka zpátky u výrobce, tak doufám, že už bude v pořádku.“
Podařilo se vám vyhrát třídu na všech závodech kromě Valašské rally a Rally Vyškov, proč to na dvou závodech nevyšlo?
„Na Valašce jsem měl vedle sebe zkušeného spolujezdce Martina Fabiána. Chtěl jsem si zkusit velký mistrák a rozjet se před sezonou. Hned na RZ 2 jsme museli ze závodu odstoupit, ale v sobotu jsme pokračovali v rámci super rally. Odstoupili jsme ve vracáku u Čertova mlýna. Martin říká: netahej za tu ručku, vykruž to. Jenže mi to nedalo, potáhl jsem a praskl vnější kloub poloosy. Ve Vyškově jsem přehlédl beton v katu a vyrobil defekt na předním kole. Výměna nám trvala dlouhých 5,5 minut. Chtěl jsem odstoupit, naštěstí mě Honza přesvědčil, ať to dojedeme. Díky mu, parádně jsme si to užili. Všechny tyto odstoupení nebo zdržení byly po jezdeckých chybách a musím se z nich poučit.“
Jaké máš plány do nadcházející sezony?
„Pokud se nám podaří zajistit rozpočet, tak chceme začít na Valašské rally a potom pokračovat ve velkém mistráku. Samozřejmě s mojí Hondou Civic. Ještě mě letos čeká role sponzora a rádce mého 16ti letého syna Toma. Bude jezdit slalomy a na podzim ho chci posadit do Hondy na nějakém sprintu.“
Poděkování, vzkaz fanouškům…
„Poděkovat bych chtěl hlavně mojí ženě Barči za trpělivost a celé rodině. Spolujezdci Honzovi, mechanikům Martinům také děkuji. Moc díky též Adamovi za všechno, panu Smolovi za reporty a dalším. Nesmím zapomenout na naše sponzory a podporovatele, bez kterých by to nešlo - SAKER, ALUSAK, FERDUS, CENTRING, UNICARS CZ, PIPEMONT, F CARS, AUTOLAKOVNA KOSTKA, HARKO. Kdo by měl zájem, může se podívat na náš Facebook DS RALLY TEAM.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.