David Směja stojí před svojí třetí sezonou v rally. Dva roky jsme jej mohli vídat v Hondě Civic VTi. V loňské sezoně společně se spolujezdcem Janem Matulíkem dokázali vybojovat titul ve třídě RN6. Pro letošní sezonu zůstává závodní technika stejná, ale již brzy by se chtěl David přesunout do vozu kategorie Rally4. Navíc do rallyového světa nakoukne také jeho syn Tomáš…
Můžeš se fanouškům krátce představit? Co děláš, když nezávodíš?
„Jmenuji se David Směja, bydlím v Kvasicích u Kroměříže. Mám dvě děti a narodil jsem se ve stejném roce jako Roman Kresta. Pracuji jako stavbyvedoucí v naší menší firmě. Od mala jsem velký fanoušek rally a celkově motorsportu, hlavně všeho, co má čtyři kola. Fyzičku si udržuju na běžkách, turistikou nebo jezdím rád na kole. Všechny tyto činnosti se, ale musí spláchnout pivem v občerstvovacích stanicích.“
Jaká byla tvá cesta k prvnímu závodu v rally?
„K automobilovým závodům mě přivedl můj táta. Snad od tří let se mnou jezdil po soutěžích. Později jsem po závodech provázel i svoje děti a říkal si, že se už konečně musím rozhoupat a závodit taky. V roce 2020 jsme se společně s Honzou Matulíkem postavili na start Rally Kroměříž ve vypůjčené Hondě. Sice nám na RZ 8 praskla poloosa, ale zážitek to byl takový, že jsem do měsíce měl doma svoji vlastní Hondu.“
Kdo je tvým vzorem v rally a čeho by jsi ty sám chtěl dosáhnout?
„Můj vzor je Sebastien Loeb a podle mě náš nejlepší závodník - Jan Kopecký. Kopecký je mistr světa a dlouhodobě se dokáže držet na špičce v našem šampionátu. Hrdinové jsou ale všichni jezdci, kteří se dokáží postavit na start jakéhokoliv závodu. Jen my víme, co obnáší nachystat auto, sehnat peníze atd. Start v samotné soutěži je už jenom odměna za předešlou práci. Cíl je dojet v pořádku každý závod. Už teď přemýšlím nad sezonou 2024, kde bych chtěl startovat s vozem kategorie Rally4.“
Máš za sebou již dva roky ve sprintrally, který závod se ti nejvíce líbí a který naopak nemáš rád?
„Každá rally má svoje kouzlo a každý závod je v něčem jiný a specifický. Já mám nejraději úzké, technické tratě. Takže rád startuji na Kopné a ve Vsetíně, kde letos bohužel chyběl úsek Jabloňová. Neoblíbenou soutěž nemám, moc jsem toho zatím neodjel, abych mohl takový závod vybrat.“
V loňské sezoně se vaší posádce podařilo získat titul ve třídě RN6. Jaká to pro tebe byla sezona?
„Byla to úžasná sezona s nádhernými souboji a já za ni děkuji soupeřům, ale hlavně spolujezdci Honzovi, který je takový můj hromosvod. Vždy je ochotný a zapálený pro věc a nikdy, nikdy nepřevrací oči, když dojedeme později do časovky, protože jsem si musel dát ještě jednu rychlou cigaretu.
Od začátku sezony nás neustále zlobila převodovka. Sice jsem se ji snažil po každém závodě nějak udržet v provozu, ale po Rally Morava to už dál nešlo. Musel jsem pořídit novou, protože nás čekal Vsetín, kde šlo o celkové vítězství ve třídě. Bohužel i nová převodovka začala zlobit a od druhé RZ vyskakoval pátý kvalt. Musel jsem řídit na frajera s pravou rukou na „šajtře“. Podařilo se nám vyhrát ve třídě i titul. Slavili jsme tři dny a tři noci. S jednou rukou na řadící páce jsme ještě odjeli Rally Kroměříž, naši domácí soutěž. Teď je převodovka zpátky u výrobce, tak doufám, že už bude v pořádku.“
Podařilo se vám vyhrát třídu na všech závodech kromě Valašské rally a Rally Vyškov, proč to na dvou závodech nevyšlo?
„Na Valašce jsem měl vedle sebe zkušeného spolujezdce Martina Fabiána. Chtěl jsem si zkusit velký mistrák a rozjet se před sezonou. Hned na RZ 2 jsme museli ze závodu odstoupit, ale v sobotu jsme pokračovali v rámci super rally. Odstoupili jsme ve vracáku u Čertova mlýna. Martin říká: netahej za tu ručku, vykruž to. Jenže mi to nedalo, potáhl jsem a praskl vnější kloub poloosy. Ve Vyškově jsem přehlédl beton v katu a vyrobil defekt na předním kole. Výměna nám trvala dlouhých 5,5 minut. Chtěl jsem odstoupit, naštěstí mě Honza přesvědčil, ať to dojedeme. Díky mu, parádně jsme si to užili. Všechny tyto odstoupení nebo zdržení byly po jezdeckých chybách a musím se z nich poučit.“
Jaké máš plány do nadcházející sezony?
„Pokud se nám podaří zajistit rozpočet, tak chceme začít na Valašské rally a potom pokračovat ve velkém mistráku. Samozřejmě s mojí Hondou Civic. Ještě mě letos čeká role sponzora a rádce mého 16ti letého syna Toma. Bude jezdit slalomy a na podzim ho chci posadit do Hondy na nějakém sprintu.“
Poděkování, vzkaz fanouškům…
„Poděkovat bych chtěl hlavně mojí ženě Barči za trpělivost a celé rodině. Spolujezdci Honzovi, mechanikům Martinům také děkuji. Moc díky též Adamovi za všechno, panu Smolovi za reporty a dalším. Nesmím zapomenout na naše sponzory a podporovatele, bez kterých by to nešlo - SAKER, ALUSAK, FERDUS, CENTRING, UNICARS CZ, PIPEMONT, F CARS, AUTOLAKOVNA KOSTKA, HARKO. Kdo by měl zájem, může se podívat na náš Facebook DS RALLY TEAM.“
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.