Jistě si spousta fanoušků rally vybaví loňskou Rally Šumava a krásný sport v podání bratrů Talašů. Za chvíli se rozběhne sezona nová a nejenom já bych rád viděl Honzu i Jakuba znovu v nehořlavých kombinézách. Nejenom o tom je následující rozhovor.
Chtěl jsem se na úvod rozhovoru zeptat, zda se držíš pořekadel?
„No vzhledem k tomu, že jich moc neznám, tak asi úplně ne (smích).”
Jedno takové pořekadlo říká, že „dobrého stačí málo“ a to tě přesně vystihuje. Jeden perfektní závod a jinak nic… Proč?
„Na to je docela jednoduchá odpověď, kterou již vyslovilo několik jezdců přede mnou. Těžko se závodí, když nejsou peníze a jak všichni víme, v automobilovém sportu to platí obzvláště. Další starty jsem tedy v loňské sezoně nepřidal, ale v kolotoči rally jsem byl neustále. Začal jsem pronajímat náš Peugeot 208 R2 a skloubit závodění s půjčováním vozu lze jen těžce. Chtěl jsem se maximálně věnovat potencionálním klientům, proto šlo mé závodění stranou.“
Pojďme se vrátit k tvému startu na Šumavě, jak jsi ho prožíval?
„Myslím si, že je sen každého závodníka, který se věnuje automobilovým soutěžím dlouhodobě, aby se postavil na start domácího podniku s vozem nejvyšší možné specifikace. A když přišel brácha s myšlenkou, že by on jel našeho Peugeota a já Fábii R5, bylo vymalováno. Je ale nutné zdůraznit, že nebýt bratra, tak bych patrně nejel. To on vše domlouval a obvolával, samozřejmě hlavně proto, aby mohl startovat on sám (smích). Jinak je to opravdu famózní zážitek startovat doma s vozem R5. Navíc, když víte, kolik vás přijde podpořit fanoušků a přátel. Já jsem si celý závod užíval na 300 % a hodně mne bavil krásný souboj s Věroslavem Cvrčkem, který nakonec vyšel vítězně pro nás. Byl to zkrátka jeden dlouhý nejkrásnější pocit a euforie. Ne každý rok se vám podaří dojet doma a navíc na tak výborném místě (smích).“
Říká se, že domácí tratě jsou výhodou, ale zároveň hodně svazující, jak tomu bylo u tebe?
„Pro mě byla v podstatě jediná zkouška, kterou jsem více znal a tou byl Čínovský okruh. Nedaleko jsem vyrůstal do svých 23 let, takže už jako malý kluk jsem se tady chodil dívat na závody. Já ale osobně nemám moc rád tratě, které znám nazpaměť, protože tady se stávají největší havárie, právě díky tomu - tady to znám, tady mohu přidat. I proto jsem erzetu na Čínovském okruhu lehce vypustil. Co se týká ostatních rychlostních zkoušek, tak znám jen pár kilometrů. Tím, že se jezdí po běžných silnicích, tak jsou úseky, po kterých občas jedu při práci. Pro mne tedy domácí erzety nejsou nijak výhodné. Navíc jsem naučený od Zbyňka Pilse, se kterým jsem v rally začínal, vše se učit na rozpis. Proto, i když nějakou erzetu znám, tak spoléhám hlavně na spolujezdcův diktát.”
Na Šumavě jste zazářili společně s bratrem Jakubem, to musela být máma asi hodně dlouho pyšná…
„Loňská Šumava se mně i bratrovi opravdu hodně povedla. Já dojel absolutně pátý a Kuba byl třetí ve dvoukolkách a k tomu vyhrál třídu RC4. To jsou pro oba opravdu výsledky z říše snů. Máma a celá naše rodina prožívala Šumavu s námi a vidět ty rozesmáté tváře v cíli, to je krásná odměna. Ostatně, celá rodina nám fandí od začátku našeho závodění a za to jim moc děkujeme.“
Zatímco brácha vytahoval jeden lepší výsledek v motokárách za druhým, ty jsi se lopotil „jen“ v montérkách, nebylo ti to líto?
„Ne, rozhodně mi to líto nebylo. Pokud to jde, tak jedu Kubu podpořit na jeho závody a po titulu v KZ v motokárách jsme prahli oba strašně moc. Proto jsme dělali všichni maximum, aby to konečně vyšlo. Už jsme měli oba mockrát našlápnuto k titulu, ale většinou kvůli nějakým blbostem jsme to pokazili, nebo při nás nestálo štěstí. Jsem hrdý, že to brácha dokázal.”
Sám jsi to již lehce nakousl... Začal ses zabývat pronájmem vozu, jak se dařilo tvým klientům?
„V loňském roce jsme se začali věnovat pronájmu závodních aut a také koučinku v motokárách. Nejvíce s naším Peugeotem odjeli Dominik Novotný s Tomášem Brůžkem a podle mne předvedli perfektní výkony. V průběhu roku končili závody vždy na bedně ve třídě a při německé 3-Städte-Rallye 2022 dokonce ovládli české dvoukolky. Po jednom startu měli vloni Adam Michálek a manželé Heroldovi. Pro nás bylo důležité, že všechny starty byly úspěšně dokončené, což svědčí o dobré týmové práci. Věřím, že s Dominikem budeme spolupracovat i v letošním roce a budeme opět u jeho výborných výsledků.“
Uvažuješ o modernizaci vozů v garáži?
„Mohu prozradit, že nejenom uvažuji, ale taky posouvám představu do reálné podoby. V letošním roce díky partnerovi AUTO Tomáš K z Horšovského Týna přibude k osvědčenému Peugeotu 208 R2 nový vůz Opel Corsa Rally4. Také jsme začali spolupracovat s týmem AFB motorsport Honzy Žaluda, který nám svěřil do péče a k pronájmu své Clio RN7. Pro sezonu 2023 tak budou v naší nabídce tři vozy různých specifikací a myslím, že bychom tím mohli oslovit větší okruh potencionálních zákazníků. Tyto vozy budou k pronájmu na veškeré podniky z domácího „velkého mistráku“, pro rallysprintové mistrovství, ale také závody v ČMPR nebo různé volné a amatérské podniky. Zároveň připravujeme jezdeckou školu, zážitkové jízdy a možnost představení vozů na různých firemních akcích. Tím naše aktivity však nekončí. Rád bych ještě zmínil, že se náš tým umí postarat i o jiná závodní auta majitelům, kteří nemají stálý tým. Těm můžeme nabídnout jak péči o vůz, tak i zajištění kompletního zázemí na závodech.”
Jaké máš plány pro letošní rok a zkus mi slíbit, že se za volant zase posadíš…
„Otázku kdy a s čím pojedu, slýchávám často. Kdyby bylo jen na mně, tak hned usedám do závodničky a jedu na všechny závody, které se dají stíhat. Já se ale chci stoprocentně věnovat pronájmům tak, aby byli naší klienti maximálně spokojeni. S ohledem na to, že pronajímáme závodní auta teprve krátce, tak se máme stále co učit. Proto jaksi nejde dohromady závodění a pronájmy. Vždy by bylo něco ochuzeno na úkor druhého a to nechci. K tomu všemu máme s bratrem motokárový tým, kde máme šest jezdců, takže moc času na mé závodění nebude. Pokud se přeci jen něco uvolní a já se nasoukám do závodní kombinézy, tak to vidím spíše na nějaký zahraniční start.“
Bude letošní Šumava opět v režii bratrů Talašů?
„Bylo by to jistě velice pěkné a ani já, ani Kuba bychom se nijak nebránili (smích). V letošním roce půjdou naše investice do našeho týmu, tak uvidím, jak se nám bude dařit.“
Jak vypadá běžný pracovní den Honzy Talaše?
„Pracuji ve vlastní dílně jako automechanik. Takže takový normální den, nic zajímavého. Ráno vstanu a mířím do dílny a do toho spousta vyřizování přes telefon. Když nejsem v dílně, tak jedu do Německa pro nějaké šikovné auto a když nejsem v Německu, tak jsem na závodech. Občas si také odskočím k TOK SPORTu a dělám tam mechanika. Letos jsme byl s nimi na Monte, loni jsem třeba pracoval na autě od Mikkelsena. A když nejsem nikde k zastižení, tak spím unaven po probdělých nocích v garáži. Ještě se nestalo, abych byl někde jinde (smích).“
Pozdrav příznivcům rally…
„Jelikož jsme na začátku sezony, tak jim přeji spoustu krásných zážitků spojených s rally, ať už na domácích nebo světových rychlostních zkouškách. Letos budeme mít možnost uvidět světové jezdce v Česku a věřím, že spousta z nás si tuto akci nenechá ujít. Takže, bavte se... Jo a kdyby jste se nudili, přijďte mne pozdravit do servisu. Rád vás uvidím.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.