Jistě si spousta fanoušků rally vybaví loňskou Rally Šumava a krásný sport v podání bratrů Talašů. Za chvíli se rozběhne sezona nová a nejenom já bych rád viděl Honzu i Jakuba znovu v nehořlavých kombinézách. Nejenom o tom je následující rozhovor.
Chtěl jsem se na úvod rozhovoru zeptat, zda se držíš pořekadel?
„No vzhledem k tomu, že jich moc neznám, tak asi úplně ne (smích).”
Jedno takové pořekadlo říká, že „dobrého stačí málo“ a to tě přesně vystihuje. Jeden perfektní závod a jinak nic… Proč?
„Na to je docela jednoduchá odpověď, kterou již vyslovilo několik jezdců přede mnou. Těžko se závodí, když nejsou peníze a jak všichni víme, v automobilovém sportu to platí obzvláště. Další starty jsem tedy v loňské sezoně nepřidal, ale v kolotoči rally jsem byl neustále. Začal jsem pronajímat náš Peugeot 208 R2 a skloubit závodění s půjčováním vozu lze jen těžce. Chtěl jsem se maximálně věnovat potencionálním klientům, proto šlo mé závodění stranou.“
Pojďme se vrátit k tvému startu na Šumavě, jak jsi ho prožíval?
„Myslím si, že je sen každého závodníka, který se věnuje automobilovým soutěžím dlouhodobě, aby se postavil na start domácího podniku s vozem nejvyšší možné specifikace. A když přišel brácha s myšlenkou, že by on jel našeho Peugeota a já Fábii R5, bylo vymalováno. Je ale nutné zdůraznit, že nebýt bratra, tak bych patrně nejel. To on vše domlouval a obvolával, samozřejmě hlavně proto, aby mohl startovat on sám (smích). Jinak je to opravdu famózní zážitek startovat doma s vozem R5. Navíc, když víte, kolik vás přijde podpořit fanoušků a přátel. Já jsem si celý závod užíval na 300 % a hodně mne bavil krásný souboj s Věroslavem Cvrčkem, který nakonec vyšel vítězně pro nás. Byl to zkrátka jeden dlouhý nejkrásnější pocit a euforie. Ne každý rok se vám podaří dojet doma a navíc na tak výborném místě (smích).“
Říká se, že domácí tratě jsou výhodou, ale zároveň hodně svazující, jak tomu bylo u tebe?
„Pro mě byla v podstatě jediná zkouška, kterou jsem více znal a tou byl Čínovský okruh. Nedaleko jsem vyrůstal do svých 23 let, takže už jako malý kluk jsem se tady chodil dívat na závody. Já ale osobně nemám moc rád tratě, které znám nazpaměť, protože tady se stávají největší havárie, právě díky tomu - tady to znám, tady mohu přidat. I proto jsem erzetu na Čínovském okruhu lehce vypustil. Co se týká ostatních rychlostních zkoušek, tak znám jen pár kilometrů. Tím, že se jezdí po běžných silnicích, tak jsou úseky, po kterých občas jedu při práci. Pro mne tedy domácí erzety nejsou nijak výhodné. Navíc jsem naučený od Zbyňka Pilse, se kterým jsem v rally začínal, vše se učit na rozpis. Proto, i když nějakou erzetu znám, tak spoléhám hlavně na spolujezdcův diktát.”
Na Šumavě jste zazářili společně s bratrem Jakubem, to musela být máma asi hodně dlouho pyšná…
„Loňská Šumava se mně i bratrovi opravdu hodně povedla. Já dojel absolutně pátý a Kuba byl třetí ve dvoukolkách a k tomu vyhrál třídu RC4. To jsou pro oba opravdu výsledky z říše snů. Máma a celá naše rodina prožívala Šumavu s námi a vidět ty rozesmáté tváře v cíli, to je krásná odměna. Ostatně, celá rodina nám fandí od začátku našeho závodění a za to jim moc děkujeme.“
Zatímco brácha vytahoval jeden lepší výsledek v motokárách za druhým, ty jsi se lopotil „jen“ v montérkách, nebylo ti to líto?
„Ne, rozhodně mi to líto nebylo. Pokud to jde, tak jedu Kubu podpořit na jeho závody a po titulu v KZ v motokárách jsme prahli oba strašně moc. Proto jsme dělali všichni maximum, aby to konečně vyšlo. Už jsme měli oba mockrát našlápnuto k titulu, ale většinou kvůli nějakým blbostem jsme to pokazili, nebo při nás nestálo štěstí. Jsem hrdý, že to brácha dokázal.”
Sám jsi to již lehce nakousl... Začal ses zabývat pronájmem vozu, jak se dařilo tvým klientům?
„V loňském roce jsme se začali věnovat pronájmu závodních aut a také koučinku v motokárách. Nejvíce s naším Peugeotem odjeli Dominik Novotný s Tomášem Brůžkem a podle mne předvedli perfektní výkony. V průběhu roku končili závody vždy na bedně ve třídě a při německé 3-Städte-Rallye 2022 dokonce ovládli české dvoukolky. Po jednom startu měli vloni Adam Michálek a manželé Heroldovi. Pro nás bylo důležité, že všechny starty byly úspěšně dokončené, což svědčí o dobré týmové práci. Věřím, že s Dominikem budeme spolupracovat i v letošním roce a budeme opět u jeho výborných výsledků.“
Uvažuješ o modernizaci vozů v garáži?
„Mohu prozradit, že nejenom uvažuji, ale taky posouvám představu do reálné podoby. V letošním roce díky partnerovi AUTO Tomáš K z Horšovského Týna přibude k osvědčenému Peugeotu 208 R2 nový vůz Opel Corsa Rally4. Také jsme začali spolupracovat s týmem AFB motorsport Honzy Žaluda, který nám svěřil do péče a k pronájmu své Clio RN7. Pro sezonu 2023 tak budou v naší nabídce tři vozy různých specifikací a myslím, že bychom tím mohli oslovit větší okruh potencionálních zákazníků. Tyto vozy budou k pronájmu na veškeré podniky z domácího „velkého mistráku“, pro rallysprintové mistrovství, ale také závody v ČMPR nebo různé volné a amatérské podniky. Zároveň připravujeme jezdeckou školu, zážitkové jízdy a možnost představení vozů na různých firemních akcích. Tím naše aktivity však nekončí. Rád bych ještě zmínil, že se náš tým umí postarat i o jiná závodní auta majitelům, kteří nemají stálý tým. Těm můžeme nabídnout jak péči o vůz, tak i zajištění kompletního zázemí na závodech.”
Jaké máš plány pro letošní rok a zkus mi slíbit, že se za volant zase posadíš…
„Otázku kdy a s čím pojedu, slýchávám často. Kdyby bylo jen na mně, tak hned usedám do závodničky a jedu na všechny závody, které se dají stíhat. Já se ale chci stoprocentně věnovat pronájmům tak, aby byli naší klienti maximálně spokojeni. S ohledem na to, že pronajímáme závodní auta teprve krátce, tak se máme stále co učit. Proto jaksi nejde dohromady závodění a pronájmy. Vždy by bylo něco ochuzeno na úkor druhého a to nechci. K tomu všemu máme s bratrem motokárový tým, kde máme šest jezdců, takže moc času na mé závodění nebude. Pokud se přeci jen něco uvolní a já se nasoukám do závodní kombinézy, tak to vidím spíše na nějaký zahraniční start.“
Bude letošní Šumava opět v režii bratrů Talašů?
„Bylo by to jistě velice pěkné a ani já, ani Kuba bychom se nijak nebránili (smích). V letošním roce půjdou naše investice do našeho týmu, tak uvidím, jak se nám bude dařit.“
Jak vypadá běžný pracovní den Honzy Talaše?
„Pracuji ve vlastní dílně jako automechanik. Takže takový normální den, nic zajímavého. Ráno vstanu a mířím do dílny a do toho spousta vyřizování přes telefon. Když nejsem v dílně, tak jedu do Německa pro nějaké šikovné auto a když nejsem v Německu, tak jsem na závodech. Občas si také odskočím k TOK SPORTu a dělám tam mechanika. Letos jsme byl s nimi na Monte, loni jsem třeba pracoval na autě od Mikkelsena. A když nejsem nikde k zastižení, tak spím unaven po probdělých nocích v garáži. Ještě se nestalo, abych byl někde jinde (smích).“
Pozdrav příznivcům rally…
„Jelikož jsme na začátku sezony, tak jim přeji spoustu krásných zážitků spojených s rally, ať už na domácích nebo světových rychlostních zkouškách. Letos budeme mít možnost uvidět světové jezdce v Česku a věřím, že spousta z nás si tuto akci nenechá ujít. Takže, bavte se... Jo a kdyby jste se nudili, přijďte mne pozdravit do servisu. Rád vás uvidím.“
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.