Jistě si spousta fanoušků rally vybaví loňskou Rally Šumava a krásný sport v podání bratrů Talašů. Za chvíli se rozběhne sezona nová a nejenom já bych rád viděl Honzu i Jakuba znovu v nehořlavých kombinézách. Nejenom o tom je následující rozhovor.
Chtěl jsem se na úvod rozhovoru zeptat, zda se držíš pořekadel?
„No vzhledem k tomu, že jich moc neznám, tak asi úplně ne (smích).”
Jedno takové pořekadlo říká, že „dobrého stačí málo“ a to tě přesně vystihuje. Jeden perfektní závod a jinak nic… Proč?
„Na to je docela jednoduchá odpověď, kterou již vyslovilo několik jezdců přede mnou. Těžko se závodí, když nejsou peníze a jak všichni víme, v automobilovém sportu to platí obzvláště. Další starty jsem tedy v loňské sezoně nepřidal, ale v kolotoči rally jsem byl neustále. Začal jsem pronajímat náš Peugeot 208 R2 a skloubit závodění s půjčováním vozu lze jen těžce. Chtěl jsem se maximálně věnovat potencionálním klientům, proto šlo mé závodění stranou.“
Pojďme se vrátit k tvému startu na Šumavě, jak jsi ho prožíval?
„Myslím si, že je sen každého závodníka, který se věnuje automobilovým soutěžím dlouhodobě, aby se postavil na start domácího podniku s vozem nejvyšší možné specifikace. A když přišel brácha s myšlenkou, že by on jel našeho Peugeota a já Fábii R5, bylo vymalováno. Je ale nutné zdůraznit, že nebýt bratra, tak bych patrně nejel. To on vše domlouval a obvolával, samozřejmě hlavně proto, aby mohl startovat on sám (smích). Jinak je to opravdu famózní zážitek startovat doma s vozem R5. Navíc, když víte, kolik vás přijde podpořit fanoušků a přátel. Já jsem si celý závod užíval na 300 % a hodně mne bavil krásný souboj s Věroslavem Cvrčkem, který nakonec vyšel vítězně pro nás. Byl to zkrátka jeden dlouhý nejkrásnější pocit a euforie. Ne každý rok se vám podaří dojet doma a navíc na tak výborném místě (smích).“
Říká se, že domácí tratě jsou výhodou, ale zároveň hodně svazující, jak tomu bylo u tebe?
„Pro mě byla v podstatě jediná zkouška, kterou jsem více znal a tou byl Čínovský okruh. Nedaleko jsem vyrůstal do svých 23 let, takže už jako malý kluk jsem se tady chodil dívat na závody. Já ale osobně nemám moc rád tratě, které znám nazpaměť, protože tady se stávají největší havárie, právě díky tomu - tady to znám, tady mohu přidat. I proto jsem erzetu na Čínovském okruhu lehce vypustil. Co se týká ostatních rychlostních zkoušek, tak znám jen pár kilometrů. Tím, že se jezdí po běžných silnicích, tak jsou úseky, po kterých občas jedu při práci. Pro mne tedy domácí erzety nejsou nijak výhodné. Navíc jsem naučený od Zbyňka Pilse, se kterým jsem v rally začínal, vše se učit na rozpis. Proto, i když nějakou erzetu znám, tak spoléhám hlavně na spolujezdcův diktát.”
Na Šumavě jste zazářili společně s bratrem Jakubem, to musela být máma asi hodně dlouho pyšná…
„Loňská Šumava se mně i bratrovi opravdu hodně povedla. Já dojel absolutně pátý a Kuba byl třetí ve dvoukolkách a k tomu vyhrál třídu RC4. To jsou pro oba opravdu výsledky z říše snů. Máma a celá naše rodina prožívala Šumavu s námi a vidět ty rozesmáté tváře v cíli, to je krásná odměna. Ostatně, celá rodina nám fandí od začátku našeho závodění a za to jim moc děkujeme.“
Zatímco brácha vytahoval jeden lepší výsledek v motokárách za druhým, ty jsi se lopotil „jen“ v montérkách, nebylo ti to líto?
„Ne, rozhodně mi to líto nebylo. Pokud to jde, tak jedu Kubu podpořit na jeho závody a po titulu v KZ v motokárách jsme prahli oba strašně moc. Proto jsme dělali všichni maximum, aby to konečně vyšlo. Už jsme měli oba mockrát našlápnuto k titulu, ale většinou kvůli nějakým blbostem jsme to pokazili, nebo při nás nestálo štěstí. Jsem hrdý, že to brácha dokázal.”
Sám jsi to již lehce nakousl... Začal ses zabývat pronájmem vozu, jak se dařilo tvým klientům?
„V loňském roce jsme se začali věnovat pronájmu závodních aut a také koučinku v motokárách. Nejvíce s naším Peugeotem odjeli Dominik Novotný s Tomášem Brůžkem a podle mne předvedli perfektní výkony. V průběhu roku končili závody vždy na bedně ve třídě a při německé 3-Städte-Rallye 2022 dokonce ovládli české dvoukolky. Po jednom startu měli vloni Adam Michálek a manželé Heroldovi. Pro nás bylo důležité, že všechny starty byly úspěšně dokončené, což svědčí o dobré týmové práci. Věřím, že s Dominikem budeme spolupracovat i v letošním roce a budeme opět u jeho výborných výsledků.“
Uvažuješ o modernizaci vozů v garáži?
„Mohu prozradit, že nejenom uvažuji, ale taky posouvám představu do reálné podoby. V letošním roce díky partnerovi AUTO Tomáš K z Horšovského Týna přibude k osvědčenému Peugeotu 208 R2 nový vůz Opel Corsa Rally4. Také jsme začali spolupracovat s týmem AFB motorsport Honzy Žaluda, který nám svěřil do péče a k pronájmu své Clio RN7. Pro sezonu 2023 tak budou v naší nabídce tři vozy různých specifikací a myslím, že bychom tím mohli oslovit větší okruh potencionálních zákazníků. Tyto vozy budou k pronájmu na veškeré podniky z domácího „velkého mistráku“, pro rallysprintové mistrovství, ale také závody v ČMPR nebo různé volné a amatérské podniky. Zároveň připravujeme jezdeckou školu, zážitkové jízdy a možnost představení vozů na různých firemních akcích. Tím naše aktivity však nekončí. Rád bych ještě zmínil, že se náš tým umí postarat i o jiná závodní auta majitelům, kteří nemají stálý tým. Těm můžeme nabídnout jak péči o vůz, tak i zajištění kompletního zázemí na závodech.”
Jaké máš plány pro letošní rok a zkus mi slíbit, že se za volant zase posadíš…
„Otázku kdy a s čím pojedu, slýchávám často. Kdyby bylo jen na mně, tak hned usedám do závodničky a jedu na všechny závody, které se dají stíhat. Já se ale chci stoprocentně věnovat pronájmům tak, aby byli naší klienti maximálně spokojeni. S ohledem na to, že pronajímáme závodní auta teprve krátce, tak se máme stále co učit. Proto jaksi nejde dohromady závodění a pronájmy. Vždy by bylo něco ochuzeno na úkor druhého a to nechci. K tomu všemu máme s bratrem motokárový tým, kde máme šest jezdců, takže moc času na mé závodění nebude. Pokud se přeci jen něco uvolní a já se nasoukám do závodní kombinézy, tak to vidím spíše na nějaký zahraniční start.“
Bude letošní Šumava opět v režii bratrů Talašů?
„Bylo by to jistě velice pěkné a ani já, ani Kuba bychom se nijak nebránili (smích). V letošním roce půjdou naše investice do našeho týmu, tak uvidím, jak se nám bude dařit.“
Jak vypadá běžný pracovní den Honzy Talaše?
„Pracuji ve vlastní dílně jako automechanik. Takže takový normální den, nic zajímavého. Ráno vstanu a mířím do dílny a do toho spousta vyřizování přes telefon. Když nejsem v dílně, tak jedu do Německa pro nějaké šikovné auto a když nejsem v Německu, tak jsem na závodech. Občas si také odskočím k TOK SPORTu a dělám tam mechanika. Letos jsme byl s nimi na Monte, loni jsem třeba pracoval na autě od Mikkelsena. A když nejsem nikde k zastižení, tak spím unaven po probdělých nocích v garáži. Ještě se nestalo, abych byl někde jinde (smích).“
Pozdrav příznivcům rally…
„Jelikož jsme na začátku sezony, tak jim přeji spoustu krásných zážitků spojených s rally, ať už na domácích nebo světových rychlostních zkouškách. Letos budeme mít možnost uvidět světové jezdce v Česku a věřím, že spousta z nás si tuto akci nenechá ujít. Takže, bavte se... Jo a kdyby jste se nudili, přijďte mne pozdravit do servisu. Rád vás uvidím.“
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.