Když se vysloví příjmení Zpěvák, mnoho příznivců hned napadne Daniel a jeho S2000. Nyní se však do popředí dere „mladá“ krev. Kryštof společně s Pavlem Fuksou měli loňskou sezónu náročnou. Pro letošek hlásí přestup do výkonnější techniky.
Druhá sezóna v Opel Adam cupu, co ti dala?
„Určitě velkou porci zkušeností, ať už jsou jakékoli. Spoustu silných zážitků, a taky pár nepříjemných okamžiků. Poznal jsem spoustu lidí – kamarádů a celkově si začal dělat obrázek o české rally. Moc by se mi líbilo, kdyby se vyrovnanost a vysoká úroveň jako je v Opel Adam cupu přenesla do celého startovního pole.“
Dáváš si na dnešní poměry docela velkou porci startů, kdy vloni to bylo jedenáct závodů. To byla hodně výživná sezóna…
„Myslím si, že pořád platí to, že nejlepší test je závod. A toho se snažím držet. I když třeba na celkově dobrý výsledek to kvůli slabší technice není a na Valašce nebo Barumce se těžce s Adamem prosadím. I letos bych chtěl ale v tomto trendu pokračovat.“
Startoval jsi jak v malém, tak i velkém mistráku. Který byl prioritní a jaké jsi měl cíle do sezóny?
„Mojí prioritou byl Adam cup, tím pádem sprinty plus Bohemka, která se jela jeden den v rámci cupu. V plánu bylo sbírat co nejvíc kilometrů, a taky se začít přibližovat slušným výsledkům. Začínal jsem na Valašské rally, která pro mne měla být jakousi zahřívací soutěží před sezónou. Bohužel jsem tento závod jako test z cupových posádek využil jen já. Bylo tedy těžké se s někým porovnávat, přesto dílčích úspěchů nebylo málo. Například na RZ Poličná, kterou jsem si moc užil, se mi podařilo porazit mnoho silnějších aut. O to víc mě mrzel zrušený druhý průjezd.“
Pojďme na malé ohlédnutí za loňským rokem…
„Začal bych u sprintů. Přestože to byla má priorita a těšil jsem se na ně víc, s konečným výsledkem jsem nebyl vůbec spokojený. I když sezóna nebyla špatná a dokonce jsme s Pavlem sahali i po dobrém celkovém umístění, vše jsem si sám zkomplikoval dvěma karamboly. Zvlášť ten ve Vsetíně hodně bolel.
Na druhou stranu musím ale uznat, že velký mistrák mě naprosto uchvátil. Ať už náročností a rozmanitostí rychlostních zkoušek, nebo fantastickou atmosférou na Barumce. A když k zlínské soutěži ještě připočítám Valašku a Hustopeče, vzejdou z toho mé už teď hodně srdeční záležitosti. Tyto soutěže jsem jel „nadplán“ a musím říct, že na ně dlouho nezapomenu.“
Dvě havárie sis poctivě rozdělil do každého mistráku jednu, co se přihodilo?
„Bohužel v obou případech jsem si za to mohl jen já sám. Ač nerad, musím uznat, že v tom sehrála velkou roli nezkušenost. Před Bohemkou jsem se svezl v rámci testu s turbovou Fiestou a skok zpátky asi nebyl tak ideální, jak všichni čekali. Nemohl jsem se s Adamem nějak zpětně sžít. Nájezdové rychlosti byly přes limit, i když jsem měl pocit, že je to v pohodě, navíc osudná zatáčka utáhla, což jsem neměl poznačené. Pak už následoval jen skok do příkopy a kopanec, který nás otočil na střechu. Samozřejmě, že mne havárie mrzela, ale auto nebylo zas tak rozbité a velká část sezóny, kde se dalo bojovat, byla ještě před námi.
Ovšem havárie ze Vsetína mi bude ještě dlouho ležet v žaludku. Osudná pro mne byla RZ Semetín. Měl jsem možnost neodstartovat a požadovat zrušení rychlostní zkoušky, protože se před startem dlouho stálo kvůli jiné havárii. Už třikrát mi tuto zkoušku v různých podobách letos zrušili. Dvakrát tomu bylo při Barum rally a při vsetínském sprintu to byl první průjezd. Já však moc chtěl semetínskou erzetu jet. Jednak aby se svezly posádky, neboť rušení rychlostních zkoušek je hlavně pro ty vzadu vždy nepříjemné, a pak taky proto, aby si fanoušci podél zkoušky přišli na své. Tudíž jsem neprotestoval a odstartoval, byť to bylo na úkor bezpečnosti. Dnes vím, že to byla chyba. Stejně se zkouška po pár autech po nás zrušila.
Nyní ale k mé kolizi… Přesto, že jsem měl většinu zkoušky za sebou, zadní pneumatiky se po dlouhém stání nedokázaly optimálně zahřát. První velké varování o tom, že to klouže, jsem dostal o zatáčku dřív. Byl jsem připravený kontrovat, bohužel pro mne se ale v půlce smyku pneumatiky chytly a najednou jsem šel dopředu proti betonové skruži a stromům. Byl to dost bolestivý náraz. Hlavně jsem odstupoval z prvního místa v cupu, což vždy obzvláště mrzí. Pokud by se nám podařilo udržet na cestě až do cíle, a že nebyl vůbec daleko, skončili bychom v celoročním hodnocení na druhém místě.“
Nyní ale od Adamu odcházíš, respektive Opel Adam cup je prodaný. Kudy se dál budou ubírat tvé cesty?
„Rozhodování nebylo jednoduché a ve vzduchu viselo několik možností. Chtěl jsem ještě zkusit rok zabojovat v cupu. Hodně dobrých kluků ale letos odešlo, a tak jsem se rozhodl udělat další krok. V podstatě je už teď všechno v běhu a netrpělivě očekávám příjezd naší nové Fiesty Rally4.“
Již jsi testoval Peugeot 208 R2 (Mikuláš rally) a Ford Fiesta Rally4 (Rally Hustopeče a Rentor rally), který z těchto dvou adeptů se ti víc zamlouvá?
„Přesto, že jsme se už rozhodli pro Ford, mně k srdci přirostl víc Peugeot. S 208 je rozhodně větší adrenalinový zážitek, už minimálně kvůli zvuku a celkovému projevu jak uvnitř, tak i pro diváky. Pamatuju si jak včera, když ho táta poprvé testoval a následně kupoval po Honzovi Černém, byl to mimochodem první „pegy“ v Česku. Hned jsem věděl, že se chci k takové technice taky někdy dostat. Naštěstí se mi to aspoň jednou podařilo, za což jsem hodně vděčný Dominiku Brožovi, který nám svou R2 na poslední chvíli zapůjčil do Slušovic.
I když mé srdce víc táhne k Peugeotu, stejně u nás nakonec letos vítězí Ford, hlavně kvůli většímu potenciálu do budoucna.“
Můžeš v této chvíli nastínit, kde tě uvidíme?
„Hlavní prioritou bude letos velký mistrák, kde se chci ukázat v co nejlepším světle. Uvědomuju si ale, že to nebude jednoduché. Nové tratě, nové auto, které vyžaduje úplně jiný jízdní styl, tak snad se mi ty návyky z atmosféry alá „furt plný“ nebudou moc vracet.“
Živě si pamatuji, jak jsem před pár lety dělal rozhovor s tvým tátou a on se dušoval, že tě za volant nepustí, ať dál vesluješ. Nemrzí tě odchod od veslování, přece jen jsi to tam měl taky hodně dobře rozjeté? A skousl už táta, že z tebe bude rychlý jezdec v rally?
„To víš, že mě to mrzí. Dostal jsem se do stádia, kdy jsem ve veslování byl na svém vrcholu a zároveň přede mnou stála výzva v podobě rally. Když to šlo, tak jsem s tátou jezdil po závodech a po očku pokukával, co vše se v soutěžích děje. A jelikož mě rally bavila, toužil jsem i já jednou usednout za volant. A jak to už bývá, pokud chcete něco dělat pořádně, nemůžete to dělat na více tratích. Proto jsem se musel rozhodnout. Stálo mne to nějakou dobu ukecávání, ale nakonec to klaplo. A aby mě doma pustili, musel jsem slíbit, že budu jezdit pomalu (smích). Celá rodina mě ale v soutěžích podporuje, za což jsem nesmírně vděčný.“
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.