Klatovák Lukáš Frána má za sebou druhý rok s DéeS trojkou. S tímto vozem dokončil loňskou sezónu na druhém místě ve třídě 5 ve velkém mistráku, čímž zopakoval výsledek z roku 2019. Nastal čas bilancování a plánů…
Lukáši, loňská sezóna byla hodně krátká, jak se na ni díváš?
„Byla to hodně složitá sezóna plná nejistoty a člověk vůbec nevěděl, co bude následovat za den, natož za týden. Do poslední chvíle nebylo nic jisté. Příprava na závody byla těžší, než kdy jindy, a od toho se vše odvíjelo. Tady bych chtěl smeknout poklonu před pořadateli, kteří investovali svůj čas, energii a nemalé peníze do pořádání závodů. Ne vždy byla jejich snaha dovedena až do konce, ale to je jiná kapitola. Díky za každý závod.“
Ty jsi ze zkrácené sezóny vydoloval post vicemistra ve třídě 5, spokojenost?
„V průběhu roku startovalo ve třídě 5 pět posádek, z toho já a Václav Stejskal pravidelně. Proto si myslím, že z tohoto pohledu se takové umístění očekávalo. Samozřejmě mohlo to být i lepší, ale také horší. Spokojenost převládá.“
Stejné umístění jako v roce 2019… Který vicemistr má pro tebe větší hodnotu?
„Rok 2019 se nesl v duchu premiérového roku s novým vozem. Ve třídě jsme byli tři pravidelně startující, ale jinak bodovalo deset jezdců. Když jsme si s Pavlem na konci roku došli pro ocenění za celkovou druhou příčku, tak jsme měli pochopitelně velkou radost. Zároveň jsem ovšem cítil, že nám chybí rychlost. Vloni jsem stejné umístění zopakoval. Ale pokud porovnám tyto dvě sezóny, tak vloni jsme byli k Vaškovi už mnohem blíž a někde jsme byli i rychlejší. Tudíž loňského výsledku si cením více.“
Druhá sezóna s Citroënem DS3 R3T Max, na kolik % dokážeš toto auto využít?
„Využít na 100 % tak obtížné auto jako je DS3 v nastavení a řízení, tak to ještě určitě neumím. Za sucha je to v pohodě a docela si věřím, což je vidět i na časech, kdy se pohybujeme vepředu i v celé skupině dvoukolek. Bohužel největší problém nám dělá ještě stále voda nebo dost střídavé podmínky, nedaří se nám úplně správně nastavovat setup, a tím hodně ztrácíme. Mám tedy ještě stále na čem pracovat.“
Jak jsi vnímal souboje s Václavem Stejskalem?
„Vloni už byla mezi námi cítit rivalita. Bylo hezké, když jsme se na některých erzetách přetahovali o vteřiny, někdy i o desetiny. Na Valašce jsme dokonce vyhráli první etapu, bylo o co závodit, a tak to má být. Oba jsme přátelé a sportovně přiznávám, že Vašek byl lepší a vítězství ve třídě si zasloužil, ale motivace pokořit jej, je velká.“
Který závod byl pro tebe tím nejpovedenějším?
„Odjeli jsme tři závody a ten nejpovedenější pro nás nedopadl dobře. Valašskou rally jsme dobře rozjeli a to i přesto, že Michelin pro nás neměl gumy. V první etapě jsme byli ve třídě třikrát nejrychlejší a i zbývající časy byly slušné. Na konci dne jsme vedli třídu a těšili se na další souboje. V úvodu druhé etapy ale přišly problémy s brzdami a my museli odstoupit. Z prvního místa ve třídě a třetího mezi dvoukolkami to hodně mrzelo.“.
Nyní jsme opět v „zakazovaném a uzavřeném“ období, jak trávíš svůj volný čas a udržuješ si fyzičku?
„Co si budeme namlouvat, je to špatná doba. Já se to snažím moc neřešit, neboť pokud bych měl denně sledovat čísla a co nám „vrchnost“ přikazuje, nejspíše bych se rychle zbláznil. Chodím do zaměstnání a následně pracuji na svém. Přestavuji barák, takže práce mám víc než dost a mohu se soustředit na pro mne důležitější věci. A co se týká fyzičky, ta je a bude v pořádku.“
Sezóna 2021 je hodně zastřená, přesto… jak by mohl vypadat tvůj plán?
„No to je složitá otázka. Ta nejistota je špatná a nic nejde plánovat. Vůbec nevím, jak bude vypadat další sezóna. Samozřejmě, že bych velice rád co nejvíce závodil. Čekají mne ovšem povinnosti okolo dokončení bydlení a s tím spojené další záležitosti. Přece jen závodím pro radost a žádný pohár za vítězství mi domov nepostaví. Uvidíme, jak to všechno dopadne, jestli budou prostředky a sponzoři. Necháme se překvapit…“
Poděkování…
„Chtěl bych poděkovat za uplynulou sezónu hlavně rodině a nejvíce tátovi, potom Pavlovi za skvělou spolupráci a našim mechanikům, fanouškům a sponzorům, prostě všem, kteří i přes tuto dobu byli s námi. Vážím si toho.“
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.