Olomoucký Michal Horák má za sebou sezónu, kdy si splnil klukovský sen a usedl do vozu specifikace R5. Jaká to byla sezóna, co se mu podařilo, co se nepovedlo i to co se chystá, se dozvíte z následujícího rozhovoru.
První rok za volantem R5, jak moc složitý byl pro tebe tento přechod?
„Samozřejmě, že přechod do čtyřkolky a vozu specifikace R5 byl pro mne velkou výzvou. Navíc, co si budeme povídat, je to sen každého kluka a tedy i můj. Pro mne to bylo o to složitější, že jsem nikdy ve čtyřkolce nejezdil, takže jsem byl ze všeho zpočátku hodně nervózní. Před prvním závodem, kterým byla Rally Příbram, jsem měl krátký test o třiceti kilometrech, což bylo tak akorát na osahání auta. Ostřejší zkoušení, co si s autem mohu dovolit, se tedy odehrávalo až na samotných erzetách. Co se týká rozpisu, ten jsem moc upravovat nemusel. Nejhorší pro mě bylo jet s autem tak, abych mu nic neudělal, protože nebylo pojištěné. Ale i tak jsem byl nadšený, že sedím v R5. Bylo tedy na mně, jak se se vším popasuji. Vzpomínám si, že začátky byly hodně nervózní, když jsem třeba do rychlostní zkoušky vyrazil s vypnutým turbem. Inu školácká chyba (smích). Ale musím přiznat, že jsem měl vedle sebe velkou oporu. Po čtyřech sezónách se ke mně vrátil táta. I pro něj to byly první starty ve čtyřkolce, a tak se musel naučit rychleji číst rozpis, neboť v porovnání s dvoukolkou ubíhá krajina venku poněkud rychleji.“
Co vše se změnilo v porovnání s Opelem Adam R2, který jsi krotil v roce 2019?
„Co se nejvíce změnilo, logicky hned každého napadne finanční náročnost. Tedy musím velice poděkovat našemu dlouholetému sponzoru Milanu Korčákovi, protože nebýt jeho, tak ve Fiestě R5 nikdy nesedím. Největší rozdíl je v brzdách a rychlostech… (smích) Na to jsem si dlouho zvykal a pořád to ještě není z mé strany ono. Jinak ve fordu je jiný posed oproti opelu a celkově je to naprosto jiné auto. S adamem se mi lépe parkovalo (smích). Ale zpět do R5, bylo nádherné, když se s tímto autem jede v kontrolovaném smyku. V tom jsem si lebedil.“
Překvapilo tě něco ve fiestě?
„Tady bych to rozdělil na příjemné překvapení a lehké zklamání. Nejvíc se mi líbily brzdy. Ty se s R2 prostě nedají porovnávat. V tomto směru mám z R5 zkušenost pouze s fordem a nemohu se tedy vyjádřit k ostatním vozům v této specifikaci. Láká mne vyzkoušet fabii a na to srovnání jsem hodně zvědavý. A když jsem nakousl zklamání, tak to se týká motoru. Rozhodně jsem čekal víc.“
Dá se říci, na kolik % jsi dokázal fiestu využít?
„Ze začátku tak na 50 %, ale s přibývajícími kilometry se to zlepšovalo. S každým dalším závodem jsem si v autě víc věřil. Ale abych byl úplně spokojený, tak by těch ostrých kilometrů za volantem R5 muselo mnohonásobně přibýt. A k tomu bych potřeboval i testy před soutěžemi, porovnání pneumatik a další drobnosti, ze kterých se dělají pěkné výsledky. To vše je ovšem o financích, a tak stojím nohama na zemi. Já mám však i jeden hendikep. Příprava na závody totiž není dokonalá. Já jsem pořád v práci, a když ne, tak mám aktivity okolo domu, který dostavuji. Volného času mi tedy moc nezbývá. Chybí takové to větší rozebírání dat po závodu nebo příprava na další rally, kdy bych seděl u pc a prohlížel si on boardy z předchozích ročníků. Jak mi řekl nedávno můj známý, na závod přijedu pomalu v montérkách, bez přípravy odjedu závod a pak se vracím zpět do montérek.“
Jak jsi, či nejsi spokojený s výsledky v loňské sezóně?
„S ohledem na fakt, že se čtyřkolkou jsem startoval zcela poprvé, tak by bylo šílené dávat si nějaké cíle na umístění. Rozhodně pro mne bylo důležité auto dobře poznat a využít jeho potenciál. Hlavně jsme si nechtěli udělat ostudu, což se doufám splnilo. Ke konci roku, když už jsem si začal zvykat, tak jsem měl nižší odstup na špičku, což beru jako pozitivum. Závod od závodu jsem se zlepšoval a je jen škoda, že se v malém mistráku odjely jen čtyři soutěže.“
Který závod se ti nejvíce podařil?
„Tady odpověď plynule navazuje na odpověď předchozí. Při prvním startu v Příbrami jsem ztrácel na špičku přibližně dvě a půl vteřiny na kilometr. Postupně jsem se s autem sžíval a třeba ve Vyškově jsem ten odstup stáhl například na račické zkoušce na rozdíl 1,2. Pořád ale musím zdůrazňovat, že to vše bez testů a dalších velkých příprav. Právě ve Vyškově se sprint vyvíjel dobře, ale při druhém průjezdu podivické zkoušky přišel defekt a s ním se rozplynuly i šance na dobrý výsledek. Hodně jsem se těšil na svůj domácí závod v Šternberku, kde jsem v roce 2018 vyhrál mezi dvoukolkami. Vloni jsem dojel sedmý. Jen je škoda, že se při „Jeseníkách“ nejely technické erzety, které tam jsou. Přece jen zkoušky leteckého typu mi moc nejdou.“
V závěru roku jsi testoval Fiestu, ale R4, znamená to návrat do kategorie dvoukolek?
„Novou fiestu jsem si chtěl zkusit, zajímalo mě porovnání s atmosférickými R2. Musím říct, že to auto je motorově úplně někde jinde. Atmosférické R2 nebudou mít šanci, pokud ve Fiestě R4 bude sedět dobrý pilot. Jediné, co mě zklamalo, byly brzdy, neboť v R2 jsou podle mne lepší, ale výkon motoru to vynahradí. Podvozkově moc srovnávat nemůžu, neboť tento test jsem odjel na kopřivnickém polygonu a tady se podvozek moc nepozná. Přece jen klasické erzety jsou u nás mnohem víc uskákané.“
Už máš nějak narýsovaný rok 2021? Kde, s kým a čím?
„Další sezónu bude mít asi spousta posádek s obrovským otazníkem. Největší neznámou bude, co nám vláda povolí v této podivné době. Těžko nyní tedy předvídat, kolik závodů se pojede, já jsem ale optimista a věřím, že se uvidíme na tratích erzet mnohem víc než tomu bylo vloni. Co se týká mne, tak mohu prozradit, že budu opět startovat s tátou. Současná nejistá doba ovšem moc nenapomáhá rázným rozhodnutím, proto v tuto chvíli nemohu říct, s čím budeme závodit. Jediné, co vím jistě, je, že v nejhorším případě se objevím v R2 ve sprintovém šampionátu. Jaká značka to ale bude, to také ještě nevím. Vše záleží na tom, jak se rozhodne náš hlavní sponzor Milan Korčák. Stále je tady totiž i varianta setrvání v R5.“
Poděkování…
„Chtěl bych poděkovat Milanu Korčákovi a jeho firmě Futures contproduct, firmě Autoperfekta, GRM systems, CRA o ostatním partnerům, za podporu v této nelehké době. Velké díky patří rovněž i mé přítelkyni za toleranci a tátovi za bezchybný diktát.“
Vzkaz fanouškům…
„Přeji jim všechno nejlepší do nového roku, hlavně hodně zdraví, ať nás pokud možno co nejrychleji opustí tato „covidková“ doba. Věřím, že se brzy uvidíme na rychlostních zkouškách, tak nezapomeňte fandit.“
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.