Olomoucký Michal Horák má za sebou sezónu, kdy si splnil klukovský sen a usedl do vozu specifikace R5. Jaká to byla sezóna, co se mu podařilo, co se nepovedlo i to co se chystá, se dozvíte z následujícího rozhovoru.
První rok za volantem R5, jak moc složitý byl pro tebe tento přechod?
„Samozřejmě, že přechod do čtyřkolky a vozu specifikace R5 byl pro mne velkou výzvou. Navíc, co si budeme povídat, je to sen každého kluka a tedy i můj. Pro mne to bylo o to složitější, že jsem nikdy ve čtyřkolce nejezdil, takže jsem byl ze všeho zpočátku hodně nervózní. Před prvním závodem, kterým byla Rally Příbram, jsem měl krátký test o třiceti kilometrech, což bylo tak akorát na osahání auta. Ostřejší zkoušení, co si s autem mohu dovolit, se tedy odehrávalo až na samotných erzetách. Co se týká rozpisu, ten jsem moc upravovat nemusel. Nejhorší pro mě bylo jet s autem tak, abych mu nic neudělal, protože nebylo pojištěné. Ale i tak jsem byl nadšený, že sedím v R5. Bylo tedy na mně, jak se se vším popasuji. Vzpomínám si, že začátky byly hodně nervózní, když jsem třeba do rychlostní zkoušky vyrazil s vypnutým turbem. Inu školácká chyba (smích). Ale musím přiznat, že jsem měl vedle sebe velkou oporu. Po čtyřech sezónách se ke mně vrátil táta. I pro něj to byly první starty ve čtyřkolce, a tak se musel naučit rychleji číst rozpis, neboť v porovnání s dvoukolkou ubíhá krajina venku poněkud rychleji.“
Co vše se změnilo v porovnání s Opelem Adam R2, který jsi krotil v roce 2019?
„Co se nejvíce změnilo, logicky hned každého napadne finanční náročnost. Tedy musím velice poděkovat našemu dlouholetému sponzoru Milanu Korčákovi, protože nebýt jeho, tak ve Fiestě R5 nikdy nesedím. Největší rozdíl je v brzdách a rychlostech… (smích) Na to jsem si dlouho zvykal a pořád to ještě není z mé strany ono. Jinak ve fordu je jiný posed oproti opelu a celkově je to naprosto jiné auto. S adamem se mi lépe parkovalo (smích). Ale zpět do R5, bylo nádherné, když se s tímto autem jede v kontrolovaném smyku. V tom jsem si lebedil.“
Překvapilo tě něco ve fiestě?
„Tady bych to rozdělil na příjemné překvapení a lehké zklamání. Nejvíc se mi líbily brzdy. Ty se s R2 prostě nedají porovnávat. V tomto směru mám z R5 zkušenost pouze s fordem a nemohu se tedy vyjádřit k ostatním vozům v této specifikaci. Láká mne vyzkoušet fabii a na to srovnání jsem hodně zvědavý. A když jsem nakousl zklamání, tak to se týká motoru. Rozhodně jsem čekal víc.“
Dá se říci, na kolik % jsi dokázal fiestu využít?
„Ze začátku tak na 50 %, ale s přibývajícími kilometry se to zlepšovalo. S každým dalším závodem jsem si v autě víc věřil. Ale abych byl úplně spokojený, tak by těch ostrých kilometrů za volantem R5 muselo mnohonásobně přibýt. A k tomu bych potřeboval i testy před soutěžemi, porovnání pneumatik a další drobnosti, ze kterých se dělají pěkné výsledky. To vše je ovšem o financích, a tak stojím nohama na zemi. Já mám však i jeden hendikep. Příprava na závody totiž není dokonalá. Já jsem pořád v práci, a když ne, tak mám aktivity okolo domu, který dostavuji. Volného času mi tedy moc nezbývá. Chybí takové to větší rozebírání dat po závodu nebo příprava na další rally, kdy bych seděl u pc a prohlížel si on boardy z předchozích ročníků. Jak mi řekl nedávno můj známý, na závod přijedu pomalu v montérkách, bez přípravy odjedu závod a pak se vracím zpět do montérek.“
Jak jsi, či nejsi spokojený s výsledky v loňské sezóně?
„S ohledem na fakt, že se čtyřkolkou jsem startoval zcela poprvé, tak by bylo šílené dávat si nějaké cíle na umístění. Rozhodně pro mne bylo důležité auto dobře poznat a využít jeho potenciál. Hlavně jsme si nechtěli udělat ostudu, což se doufám splnilo. Ke konci roku, když už jsem si začal zvykat, tak jsem měl nižší odstup na špičku, což beru jako pozitivum. Závod od závodu jsem se zlepšoval a je jen škoda, že se v malém mistráku odjely jen čtyři soutěže.“
Který závod se ti nejvíce podařil?
„Tady odpověď plynule navazuje na odpověď předchozí. Při prvním startu v Příbrami jsem ztrácel na špičku přibližně dvě a půl vteřiny na kilometr. Postupně jsem se s autem sžíval a třeba ve Vyškově jsem ten odstup stáhl například na račické zkoušce na rozdíl 1,2. Pořád ale musím zdůrazňovat, že to vše bez testů a dalších velkých příprav. Právě ve Vyškově se sprint vyvíjel dobře, ale při druhém průjezdu podivické zkoušky přišel defekt a s ním se rozplynuly i šance na dobrý výsledek. Hodně jsem se těšil na svůj domácí závod v Šternberku, kde jsem v roce 2018 vyhrál mezi dvoukolkami. Vloni jsem dojel sedmý. Jen je škoda, že se při „Jeseníkách“ nejely technické erzety, které tam jsou. Přece jen zkoušky leteckého typu mi moc nejdou.“
V závěru roku jsi testoval Fiestu, ale R4, znamená to návrat do kategorie dvoukolek?
„Novou fiestu jsem si chtěl zkusit, zajímalo mě porovnání s atmosférickými R2. Musím říct, že to auto je motorově úplně někde jinde. Atmosférické R2 nebudou mít šanci, pokud ve Fiestě R4 bude sedět dobrý pilot. Jediné, co mě zklamalo, byly brzdy, neboť v R2 jsou podle mne lepší, ale výkon motoru to vynahradí. Podvozkově moc srovnávat nemůžu, neboť tento test jsem odjel na kopřivnickém polygonu a tady se podvozek moc nepozná. Přece jen klasické erzety jsou u nás mnohem víc uskákané.“
Už máš nějak narýsovaný rok 2021? Kde, s kým a čím?
„Další sezónu bude mít asi spousta posádek s obrovským otazníkem. Největší neznámou bude, co nám vláda povolí v této podivné době. Těžko nyní tedy předvídat, kolik závodů se pojede, já jsem ale optimista a věřím, že se uvidíme na tratích erzet mnohem víc než tomu bylo vloni. Co se týká mne, tak mohu prozradit, že budu opět startovat s tátou. Současná nejistá doba ovšem moc nenapomáhá rázným rozhodnutím, proto v tuto chvíli nemohu říct, s čím budeme závodit. Jediné, co vím jistě, je, že v nejhorším případě se objevím v R2 ve sprintovém šampionátu. Jaká značka to ale bude, to také ještě nevím. Vše záleží na tom, jak se rozhodne náš hlavní sponzor Milan Korčák. Stále je tady totiž i varianta setrvání v R5.“
Poděkování…
„Chtěl bych poděkovat Milanu Korčákovi a jeho firmě Futures contproduct, firmě Autoperfekta, GRM systems, CRA o ostatním partnerům, za podporu v této nelehké době. Velké díky patří rovněž i mé přítelkyni za toleranci a tátovi za bezchybný diktát.“
Vzkaz fanouškům…
„Přeji jim všechno nejlepší do nového roku, hlavně hodně zdraví, ať nás pokud možno co nejrychleji opustí tato „covidková“ doba. Věřím, že se brzy uvidíme na rychlostních zkouškách, tak nezapomeňte fandit.“
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.