Ford oznámil rozšíření nabídky o historicky první Transit s celkovou hmotností pěti tun. U prodejců Ford bude k dispozici od listopadu ve verzi Van nebo podvozek s kabinou.
Nejrobustnější model v historii Transitu prodělal rozsáhlé mechanické úpravy, aby si i při vysoké nosnosti zachoval spolehlivost, kultivovanost a jízdní vlastnosti podobné osobním vozům, protože právě těmto atributům vděčí řada Transit za svoji oblibu u živnostníků a firem.
„Pětitunovým" Transitem upevňuje Ford svoje postavení na evropském trhu užitkových automobilů.1 Tři sta kilogramů navíc oproti dosud největší variantě uvítají zejména zákazníci, kteří hledají robustnější základ pro přestavby typu sklápěčů, ambulancí, policejních vozidel, minibusů s 19 sedadly atd.
„Naslouchali jsme našim partnerům z oboru výroby nástaveb i jejich zákazníkům, kteří potřebovali pro svoje firmy vozy s větší nosností. Pětitunový Transit s robustní konstrukcí a velkou flexibilitou je pro ně ideální volbou," řekl Hans Schep, generální ředitel divize užitkových automobilů ve Ford of Europe.
Varianta pro každého zákazníka
Možnost vytvářet přestavby podle svých individuálních provozních potřeb bývá pro zákazníky „pětitunových" užitkových automobilů často zásadní. Proto Ford nabízí tento model v širokém rozpětí variant. Zákazníci mohou vybírat ze tří délek rozvoru, čtyř délek rámu a dvou provedení kabiny, přičemž do dvojkabiny se i s řidičem vejde až sedm osob. Nejvyšší přípustné zatížení podvozku s kabinou činí 2 886 kg,2 což odpovídá čisté nosnosti 2 558 kg při osazení tovární valníkovou nástavbou.
Transit podvozek s kabinou je ideální pro těžší přestavby od sklápěčů přes vysokozdvižné plošiny až po valníky na přepravu automobilů. Zvýšená celková hmotnost činí z této varianty vhodný základ pro výrobu sanitních nebo policejních automobilů, ale také minibusů nebo vysokokapacitních vozidel pro přepravu tělesně hendikepovaných.
„Pětitunový" Transit lze objednat rovněž jako „Jumbo" dodávku L4 s vysokou střechou. Takový model se pyšní užitečným zatížením 2 383 kg, objemem nákladového prostoru 15,1 m3 a podlahovou plochou dostatečně velkou pro přepravu až pěti europalet. Bočnice nákladového prostoru jsou s ohledem na možnost přepravy těžších břemen zesílené. Plochá podlaha s délkou ložné plochy 4 217 mm, kotevní body pro upevnění nákladu a stupínek integrovaný v zadním nárazníku usnadňují nakládání a přepravu velmi dlouhých předmětů, jako jsou například trubky.
Zákazníci požadující specializované řešení se mohou obrátit na některého ze 165 certifikovaných výrobců nástaveb ze 13 zemí, kteří splňují Fordem stanovené standardy výroby, řízení kvality i péče o zákazníky a garantují stejný rozsah záruky jako samotná automobilka.
Zesílená mechanika pro těžkou práci
Všechny varianty „pětitunového" Transitu mají kvůli optimální trakci při plném zatížení pohon zadních kol. Vznětový motor EcoBlue v provedení Heavy Duty Truck (HDT) dosahuje výkonu 125 kW (170 k) a točivého momentu 390 Nm.
Vyšší užitečné zatížení si vyžádalo také odpovídající úpravy podvozku. Náboje kol i samotná kola mají zesílenou konstrukci, zadní pneumatiky byly rozšířeny na 205 mm a posílením prošly rovněž zadní brzdy. Skříňová dodávka má navíc vyztuženou konstrukci karoserie v horní části.
S „pětitunovým" Transitem dále poprvé přichází do Evropy zesílená zadní náprava o nosnosti 3 500 kg, která již prokázala svoji robustnost a odolnost v severoamerických variantách Transitu.
Snadná obsluha i údržba
I nový „pětitunový" Transit těží z pokročilých bezpečnostních, komunikačních a asistenčních technologií zavedených do řady Transit koncem roku 2019.
Patří k nim komunikační a zábavní systém Ford SYNC 33 nebo Upfitter Interface Module, rozhraní mezi elektroinstalací vozu a nástavby. Díky němu může například výrobce sklápěče zajistit, aby se sklápěcí korbou nebylo možné manipulovat, pokud není vůz zaparkován a nemá zataženou ruční brzdu.
Inovativní online funkce Fordu navíc pomáhají provozovatelům plánovat údržbu a minimalizovat prostoje. Sériově dodávaný palubní modem FordPass Connect4 umožňuje například dálkové aktualizace softwaru bez návštěvy servisu nebo kontrolu některých provozních parametrů vozu přes aplikaci FordPass Pro.5
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.