A je to tu zas. Neustále soupeření jednotlivých automobilek o ten „nejrychlejší“ čas na Nurburgringu nebere konce. Tento týden už jsme vás informovali o Porsche 911 GT2 RS, které doslova zadupalo konkurenci do země. Jak je na tom ale kategorie nejrychlejší SUV?
Podle všeho si na nejrychlejšího okruhového krále v kategorii SUV brousí zuby Lamborghini Urus, jeho časy poznáme ale až příští rok. To nejlepší a nejrychlejší kolo zatím předvedla Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, která zdolala „zelené peklo“ za pouhých 7 minut a 51 vteřin.
Pokud se ptáte, jak je na tom konkurence, pak uvádíme časy předchozích vítězů. Mezi ty patřil například Range Rover SVR (výkon 542 k, čas 8:14) a Porsche Cayenne Turbo S o výkonu 562 koní s časem 7:59).
Je neuvěřitelné, že se výsledný čas tohoto SUV dokonce shoduje s nejrychlejším časem BMW M4, a pouze o pár vteřin zaostává za nejrychlejší předokolkou, kterou je aktuálně Honda Civic Type R (7:43). Neznáme pravdu ohledně toho, jak moc sériové vozy, se kterými se testy provádí, vlastně jsou. Soutěživost automobilek je v tomto ohledu ale neuvěřitelná. Pochyby a debaty o hodinách a hodinách tréninků, speciálních pneumatikách, které nikde jinde neseženete, a dalších „performance úpravách“ jsou ale běžné.
Stelvio Quadrifoglio pohání dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu 2,9 litru poskytující výkon 505 k a úžasných 600 Nm. točivého momentu. Díky pohonu všech kol dosahuje také obdivuhodného zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 vteřiny. Maximální rychlost je omezena na 285 km/h.
„Stelvio Quadrifoglio je speciálně navrhnuté tak, aby stanovilo vysokou úroveň testování a nezklamalo, což se mu díky rekordnímu času 7 minut a 51 vteřin na Nurburgringu opravdu povedlo,“ řekl Reid Bigland, vedoucí týmu Alfa Romeo. „Jsme hrdí na to, že máme hned dva časové rekordy Nurburgringu s Giulia Quadrifoglio jako nejrychlejší čtyřdvéřový sedan a nyní i Stelvio Quadrifoglio jako nejrychlejší sériové SUV.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?