Kopřivnická Tatra je, zdá se, z někdejších finančních i výrobních problémů venku. Nejen, že je delší dobu zpátky v českých rukách, postupně také přijímá nové zaměstnance a navyšuje výrobu. To se nyní odráží i modelové paletě, jež dostává upravená označení. Při té příležitosti také není na škodu připomenout si, jaká auta vlastně na Novojičínsku vznikají.
Tatra v současné době nabízí několik řad středně těžkých a těžkých nákladních automobilů. Aby se v nich bylo možné lépe orientovat, přichází pro nový modelový rok přehlednější členění do čtveřice obchodních řad. U některých došlo ke změněn názvu, všechny se potom pyšní logem s novým typem písma a jeho barevností. Jména modelů, objevující se nyní výhradně na dveřích jednotlivých kabin, mají uhlazenější a kulatější font písma, všechna jsou pak vyvedena ve stříbrné barvě. Nově rozdělená nabídka se pak řídí hesly modernost, dynamika, robustnost, solidnost, výdrž a efektivita.
Jak již bylo zmíněno, členění celého portfolia je nyní zjednodušeno na čtyři obchodní řady. Stěžejní je Phoenix s podvozkem takzvané tatrovácké koncepce (použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek) a kabinou a motory od DAFu. K dispozici je několik typů nástaveb pro použití ve stavebnictví, těžařství, lesnictví nebo zemědělství. V útrobách se objevuje několik motorů, a to specifikace do Euro 5 (označení Phoenix) i specifikace Euro 6 (označení Phoenix Euro 6). Civilní klientele je určena rovněž řada těžkých nákladních automobilů Terrn01. U nich jsou zkombinovány již zmíněný podvozek tatrovácké koncepce s kabinou modelu 815 Terrn01 po faceliftu. V průběhu příštího roku tato řada z nabídky zmizí a bude nahrazena výrazně omlazenými modely s označením Terra.
Řada speciálních těžkých nákladních automobilů s nízkou kabinou nesla dříve označení T 815-7. Nově ji v nabídce najdeme jako Force, což mimo jiné údajně vystihuje určení a terénní schopnosti jednotlivých modelů této řady. V základní konfiguraci je opět podvozek tatrovácké koncepce, osazený vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem vlastní výroby v emisní specifikaci Euro 3 až Euro 5, vlastní převodovkou (na přání se systémem elektronického řazení) a přídavným (sestupným) převodem. V nabídce jsou rovněž kapalinou chlazené motory Cummins kombinované s převodovkami Tatra nebo Allison a přídavnou (sestupnou) převodovkou Tatra. Na přání lze vozidla osadit motory a převodovkami Caterpillar, včetně přídavné (distribuční) převodovky kopřivnické výroby. Poslední řada středně těžkých nákladních vozů nese označení Tactic a je určena především pro vojenské účely, čemuž ostatně odpovídá i označení. Modely, známé dříve pod označením T 810, mají portálové nápravy a pohon 4x4 nebo 6x6.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.