Kopřivnická Tatra je, zdá se, z někdejších finančních i výrobních problémů venku. Nejen, že je delší dobu zpátky v českých rukách, postupně také přijímá nové zaměstnance a navyšuje výrobu. To se nyní odráží i modelové paletě, jež dostává upravená označení. Při té příležitosti také není na škodu připomenout si, jaká auta vlastně na Novojičínsku vznikají.
Tatra v současné době nabízí několik řad středně těžkých a těžkých nákladních automobilů. Aby se v nich bylo možné lépe orientovat, přichází pro nový modelový rok přehlednější členění do čtveřice obchodních řad. U některých došlo ke změněn názvu, všechny se potom pyšní logem s novým typem písma a jeho barevností. Jména modelů, objevující se nyní výhradně na dveřích jednotlivých kabin, mají uhlazenější a kulatější font písma, všechna jsou pak vyvedena ve stříbrné barvě. Nově rozdělená nabídka se pak řídí hesly modernost, dynamika, robustnost, solidnost, výdrž a efektivita.
Jak již bylo zmíněno, členění celého portfolia je nyní zjednodušeno na čtyři obchodní řady. Stěžejní je Phoenix s podvozkem takzvané tatrovácké koncepce (použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek) a kabinou a motory od DAFu. K dispozici je několik typů nástaveb pro použití ve stavebnictví, těžařství, lesnictví nebo zemědělství. V útrobách se objevuje několik motorů, a to specifikace do Euro 5 (označení Phoenix) i specifikace Euro 6 (označení Phoenix Euro 6). Civilní klientele je určena rovněž řada těžkých nákladních automobilů Terrn01. U nich jsou zkombinovány již zmíněný podvozek tatrovácké koncepce s kabinou modelu 815 Terrn01 po faceliftu. V průběhu příštího roku tato řada z nabídky zmizí a bude nahrazena výrazně omlazenými modely s označením Terra.
Řada speciálních těžkých nákladních automobilů s nízkou kabinou nesla dříve označení T 815-7. Nově ji v nabídce najdeme jako Force, což mimo jiné údajně vystihuje určení a terénní schopnosti jednotlivých modelů této řady. V základní konfiguraci je opět podvozek tatrovácké koncepce, osazený vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem vlastní výroby v emisní specifikaci Euro 3 až Euro 5, vlastní převodovkou (na přání se systémem elektronického řazení) a přídavným (sestupným) převodem. V nabídce jsou rovněž kapalinou chlazené motory Cummins kombinované s převodovkami Tatra nebo Allison a přídavnou (sestupnou) převodovkou Tatra. Na přání lze vozidla osadit motory a převodovkami Caterpillar, včetně přídavné (distribuční) převodovky kopřivnické výroby. Poslední řada středně těžkých nákladních vozů nese označení Tactic a je určena především pro vojenské účely, čemuž ostatně odpovídá i označení. Modely, známé dříve pod označením T 810, mají portálové nápravy a pohon 4x4 nebo 6x6.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.