Kopřivnická Tatra je, zdá se, z někdejších finančních i výrobních problémů venku. Nejen, že je delší dobu zpátky v českých rukách, postupně také přijímá nové zaměstnance a navyšuje výrobu. To se nyní odráží i modelové paletě, jež dostává upravená označení. Při té příležitosti také není na škodu připomenout si, jaká auta vlastně na Novojičínsku vznikají.
Tatra v současné době nabízí několik řad středně těžkých a těžkých nákladních automobilů. Aby se v nich bylo možné lépe orientovat, přichází pro nový modelový rok přehlednější členění do čtveřice obchodních řad. U některých došlo ke změněn názvu, všechny se potom pyšní logem s novým typem písma a jeho barevností. Jména modelů, objevující se nyní výhradně na dveřích jednotlivých kabin, mají uhlazenější a kulatější font písma, všechna jsou pak vyvedena ve stříbrné barvě. Nově rozdělená nabídka se pak řídí hesly modernost, dynamika, robustnost, solidnost, výdrž a efektivita.
Jak již bylo zmíněno, členění celého portfolia je nyní zjednodušeno na čtyři obchodní řady. Stěžejní je Phoenix s podvozkem takzvané tatrovácké koncepce (použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek) a kabinou a motory od DAFu. K dispozici je několik typů nástaveb pro použití ve stavebnictví, těžařství, lesnictví nebo zemědělství. V útrobách se objevuje několik motorů, a to specifikace do Euro 5 (označení Phoenix) i specifikace Euro 6 (označení Phoenix Euro 6). Civilní klientele je určena rovněž řada těžkých nákladních automobilů Terrn01. U nich jsou zkombinovány již zmíněný podvozek tatrovácké koncepce s kabinou modelu 815 Terrn01 po faceliftu. V průběhu příštího roku tato řada z nabídky zmizí a bude nahrazena výrazně omlazenými modely s označením Terra.
Řada speciálních těžkých nákladních automobilů s nízkou kabinou nesla dříve označení T 815-7. Nově ji v nabídce najdeme jako Force, což mimo jiné údajně vystihuje určení a terénní schopnosti jednotlivých modelů této řady. V základní konfiguraci je opět podvozek tatrovácké koncepce, osazený vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem vlastní výroby v emisní specifikaci Euro 3 až Euro 5, vlastní převodovkou (na přání se systémem elektronického řazení) a přídavným (sestupným) převodem. V nabídce jsou rovněž kapalinou chlazené motory Cummins kombinované s převodovkami Tatra nebo Allison a přídavnou (sestupnou) převodovkou Tatra. Na přání lze vozidla osadit motory a převodovkami Caterpillar, včetně přídavné (distribuční) převodovky kopřivnické výroby. Poslední řada středně těžkých nákladních vozů nese označení Tactic a je určena především pro vojenské účely, čemuž ostatně odpovídá i označení. Modely, známé dříve pod označením T 810, mají portálové nápravy a pohon 4x4 nebo 6x6.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.