Vrcholem terénních ambicí užitkových Renaultů Kangoo, Trafic a Master byl až doposud systém Extended Grip, což je v podstatě pouze vylepšená kontrola trakce pro povrchy s mírně zhoršenou přilnavostí. S technologií X-Track, nebo dokonce pohonem všech kol, se ale francouzské dodávky stávají mnohem schopnějšími.
Technologie X-Track, pocházející od francouzského specialisty Poclain Véhicules, bude dostupná pro Kangoo, Trafic i Master a skládá se ze čtyř základních prvků. Tím asi nejdůležitějším je instalace diferenciálu s omezenou svorností, který umí až čtvrtinu točivého momentu kola, jenž ztratilo přilnavost, přenést na kolo s větší přilnavostí. Nahoru šla světlá výška, v případě Kangoo a Traficu o 30 milimetrů, u Masteru dokonce o 40 milimetrů. Podvozek před poškozením o odletující kamínky chrání třímilimetrový ocelový plát, standardem jsou rovněž celoroční pneumatiky. Aktivace celého systému probíhá automaticky, do prodeje zamíří v září.
Master ve skříňovém provedení nebo jako podvozek může být dále vybaven také pohonem všech kol, na jehož výrobě a instalaci spolupracuje Renault s německým specialistou Oberaigner Automotive. Pod kapotou čtyřkolky mohou být naftové motory o výkonu 125, 135 nebo 165 koní v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou, zákazník také může volit mezi rozvorem o délce 3682 milimetrů nebo 4332 milimetrů, případně mezi dvoukolovou nebo čtyřkolovou zadní nápravou.
Samotný systém pohonu je opatřen diferenciálem na přední nápravě (volitelně je možné sáhnout po uzamykatelném zadním diferenciálu) a redukční převodovkou, za běžných podmínek je ale síla posílána pouze na zadní nápravu. Po aktivaci pohonu všech kol (děje se tak za pomoci tlačítka na palubní desce a při rychlostech do 25 km/h) je síla posílána na obě nápravy s tím, že pokud je jedna z nich více zatížená, jde na ni i více točivého momentu. Pokud je čtyřkolka aktivní, dojde také k deaktivaci ABS a ESC. Vypnutí pohonu všech kol probíhá prostřednictvím stejného tlačítka, rychlost však musí být nižší než 20 km/h.
Vedle samotné technologie pohonu má Master 4x4 rovněž vyšší světlou výšku o 65 milimetrů vpředu a 58 milimetrů vzadu v případě dvoukolové nápravy, respektive o 45 milimetrů vzadu v případě čtyřkolové nápravy. Komponenty motoru, podvozku i převodovky jsou chráněny ocelovým plátem, kola jsou pak obuta do celoročních pneumatik. Brodivost je u dodávky i podvozku solidních 300 milimetrů (nesmíte jet více než 10 km/h), nájezdové úhly se pak liší podle zvolené karosérie a rozvoru. Přední se pohybuje od 23 do 24 stupňů, zadní od 10 do 17,4 stupňů. Prodej vozu by se měl rozběhnout do konce dubna, ceny zatím Francouzi nezveřejnili.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?