Užitkové Renaulty míří do terénu, Master dokonce s pohonem všech kol

Renault Master může být nově vybaven pohonem všech kol.
Renault Master může být nově vybaven pohonem všech kol., foto: Renault
ar6 21. dubna 2016 03:15
Sdílej:

Vrcholem terénních ambicí užitkových Renaultů Kangoo, Trafic a Master byl až doposud systém Extended Grip, což je v podstatě pouze vylepšená kontrola trakce pro povrchy s mírně zhoršenou přilnavostí. S technologií X-Track, nebo dokonce pohonem všech kol, se ale francouzské dodávky stávají mnohem schopnějšími.

Technologie X-Track, pocházející od francouzského specialisty Poclain Véhicules, bude dostupná pro Kangoo, Trafic i Master a skládá se ze čtyř základních prvků. Tím asi nejdůležitějším je instalace diferenciálu s omezenou svorností, který umí až čtvrtinu točivého momentu kola, jenž ztratilo přilnavost, přenést na kolo s větší přilnavostí. Nahoru šla světlá výška, v případě Kangoo a Traficu o 30 milimetrů, u Masteru dokonce o 40 milimetrů. Podvozek před poškozením o odletující kamínky chrání třímilimetrový ocelový plát, standardem jsou rovněž celoroční pneumatiky. Aktivace celého systému probíhá automaticky, do prodeje zamíří v září.

Master ve skříňovém provedení nebo jako podvozek může být dále vybaven také pohonem všech kol, na jehož výrobě a instalaci spolupracuje Renault s německým specialistou Oberaigner Automotive. Pod kapotou čtyřkolky mohou být naftové motory o výkonu 125, 135 nebo 165 koní v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou, zákazník také může volit mezi rozvorem o délce 3682 milimetrů nebo 4332 milimetrů, případně mezi dvoukolovou nebo čtyřkolovou zadní nápravou.

Samotný systém pohonu je opatřen diferenciálem na přední nápravě (volitelně je možné sáhnout po uzamykatelném zadním diferenciálu) a redukční převodovkou, za běžných podmínek je ale síla posílána pouze na zadní nápravu. Po aktivaci pohonu všech kol (děje se tak za pomoci tlačítka na palubní desce a při rychlostech do 25 km/h) je síla posílána na obě nápravy s tím, že pokud je jedna z nich více zatížená, jde na ni i více točivého momentu. Pokud je čtyřkolka aktivní, dojde také k deaktivaci ABS a ESC. Vypnutí pohonu všech kol probíhá prostřednictvím stejného tlačítka, rychlost však musí být nižší než 20 km/h.

Vedle samotné technologie pohonu má Master 4x4 rovněž vyšší světlou výšku o 65 milimetrů vpředu a 58 milimetrů vzadu v případě dvoukolové nápravy, respektive o 45 milimetrů vzadu v případě čtyřkolové nápravy. Komponenty motoru, podvozku i převodovky jsou chráněny ocelovým plátem, kola jsou pak obuta do celoročních pneumatik. Brodivost je u dodávky i podvozku solidních 300 milimetrů (nesmíte jet více než 10 km/h), nájezdové úhly se pak liší podle zvolené karosérie a rozvoru. Přední se pohybuje od 23 do 24 stupňů, zadní od 10 do 17,4 stupňů. Prodej vozu by se měl rozběhnout do konce dubna, ceny zatím Francouzi nezveřejnili.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.