Užitkové Renaulty míří do terénu, Master dokonce s pohonem všech kol

Renault Master může být nově vybaven pohonem všech kol.
Renault Master může být nově vybaven pohonem všech kol., foto: Renault
ar6 21. dubna 2016 03:15
Sdílej:

Vrcholem terénních ambicí užitkových Renaultů Kangoo, Trafic a Master byl až doposud systém Extended Grip, což je v podstatě pouze vylepšená kontrola trakce pro povrchy s mírně zhoršenou přilnavostí. S technologií X-Track, nebo dokonce pohonem všech kol, se ale francouzské dodávky stávají mnohem schopnějšími.

Technologie X-Track, pocházející od francouzského specialisty Poclain Véhicules, bude dostupná pro Kangoo, Trafic i Master a skládá se ze čtyř základních prvků. Tím asi nejdůležitějším je instalace diferenciálu s omezenou svorností, který umí až čtvrtinu točivého momentu kola, jenž ztratilo přilnavost, přenést na kolo s větší přilnavostí. Nahoru šla světlá výška, v případě Kangoo a Traficu o 30 milimetrů, u Masteru dokonce o 40 milimetrů. Podvozek před poškozením o odletující kamínky chrání třímilimetrový ocelový plát, standardem jsou rovněž celoroční pneumatiky. Aktivace celého systému probíhá automaticky, do prodeje zamíří v září.

Master ve skříňovém provedení nebo jako podvozek může být dále vybaven také pohonem všech kol, na jehož výrobě a instalaci spolupracuje Renault s německým specialistou Oberaigner Automotive. Pod kapotou čtyřkolky mohou být naftové motory o výkonu 125, 135 nebo 165 koní v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou, zákazník také může volit mezi rozvorem o délce 3682 milimetrů nebo 4332 milimetrů, případně mezi dvoukolovou nebo čtyřkolovou zadní nápravou.

Samotný systém pohonu je opatřen diferenciálem na přední nápravě (volitelně je možné sáhnout po uzamykatelném zadním diferenciálu) a redukční převodovkou, za běžných podmínek je ale síla posílána pouze na zadní nápravu. Po aktivaci pohonu všech kol (děje se tak za pomoci tlačítka na palubní desce a při rychlostech do 25 km/h) je síla posílána na obě nápravy s tím, že pokud je jedna z nich více zatížená, jde na ni i více točivého momentu. Pokud je čtyřkolka aktivní, dojde také k deaktivaci ABS a ESC. Vypnutí pohonu všech kol probíhá prostřednictvím stejného tlačítka, rychlost však musí být nižší než 20 km/h.

Vedle samotné technologie pohonu má Master 4x4 rovněž vyšší světlou výšku o 65 milimetrů vpředu a 58 milimetrů vzadu v případě dvoukolové nápravy, respektive o 45 milimetrů vzadu v případě čtyřkolové nápravy. Komponenty motoru, podvozku i převodovky jsou chráněny ocelovým plátem, kola jsou pak obuta do celoročních pneumatik. Brodivost je u dodávky i podvozku solidních 300 milimetrů (nesmíte jet více než 10 km/h), nájezdové úhly se pak liší podle zvolené karosérie a rozvoru. Přední se pohybuje od 23 do 24 stupňů, zadní od 10 do 17,4 stupňů. Prodej vozu by se měl rozběhnout do konce dubna, ceny zatím Francouzi nezveřejnili.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?