Současná podoba kategorie LMP1, která je výkladní skříní vytrvalostních závodů, zůstane zachována do roku 2019. To však znamená, že je před námi jen něco málo přes 2 a půl sezóny a tak FIA společně s ACO usilovně pracují na nové podobě technických pravidel.
První návrhy nové podoby kategorie LMP1, tedy té nejlepší a samozřejmě i nejdražší třídy vytrvalostního okruhového závodění, již spatřily světlo světa. Pracovní skupina složená ze zástupců FIA, ACO a zainteresovaných výrobců (Porsche, Toyota, Peugeot) jednotlivé návrhy dále rozpracovala a z těchto podkladů vzešel základ další epochy novodobé podoby vytrvalostních závodů. V předvečer legendárního závodu 24 hodin Le Mans budou první výsledky představeny veřejnosti.
Hlavní důraz je ovšem kladen na položku „Náklady“. Ta je alfou i omegou veškerého úsilí při přípravě nových technických pravidel. Společně se snížením nákladů se objevily hlasy volající po opuštění složitých a nákladných hybridních ústrojí pohonu. Avšak dle ujištění představitelů ACO toto nepřipadá v úvahu. Hybridní technologie jsou součástí DNA novodobých vytrvalostních závodů a tak tomu bude i v budoucnu.
„Je nemyslitelné, že bychom se v LMP1 rozloučili s hybridními technologiemi,“ uvedl Cyril Neveu, ředitel WEC. „Hybridní pohonné jednotky jsou již dlouhou dobu součástí vytrvalostní DNA a mají velký podíl na atraktivitě a přitažlivosti vytrvalostních závodů. Naším úkolem je nalézt ten správný kompromis mezi technologiemi a náklady.“
„Nelze dále rozvíjet náš koncept s tím, že pro účast potřebujete roční rozpočet minimálně 100 milionů Eur. Tolik stojí výzkum, vývoj, výroba a provoz v hybridní kategorii LMP1,“ uvedl dále Neveu. „Také musíme přihlédnout k současné globální ekonomické situaci a odhadnout její další vývoj. Chceme samozřejmě přilákat další značky, ale pokud bude náš koncept složitý a drahý, tak zůstane okruh případných zájemců velmi omezený.“
Po odchodu Audi se počet týmů redukoval o celou třetinu a současné startovní pole je z tohoto pohledu na spodním limitu udržitelnosti. Díky interním dohodám mezi Porsche, Toyotou a ACO zůstanou technické regule LMP1 zakonzervovány v současné podobě do sezóny 2019 včetně, což poskytlo prostor nutný pro práci na podobě nových technických regulí, které by měli vstoupit v platnost od roku 2020. Čím dříve budou tato technická pravidla potvrzena, tím větší prostor budou mít současní aktéři i noví zájemci o vstup do vytrvalostních závodů na vlastní vývoj a přípravu svých prototypů.
President ACO Pierre Fillon klade velký důraz na další důležitý aspekt, kterým je pestrost v oblasti použití různých druhů hybridních technologií a zároveň jejich výkonová vyrovnanost. Tento požadavek vzešel z faktu, že současná podoba pravidel v podstatě velmi výrazně nahrává energetické třídě 8MJ, dle které staví své konstrukce oba dva současní protagonisté, Porsche i Toyota. „Problém nespočívá v množství typů hybridních systémů,“ uvedl Pierre Fillon, „ale otázkou je jejich výkonová vyrovnanost v kontextu s náklady. Můžete vyvinout zcela nový systém za x desítek či stovek milionů eur, ale pokud jej pak nebudete používat, tak jsou to jen vyhozené peníze a to samozřejmě nikdo neudělá. Vždy platí, že dva jsou více, než jeden, jinými slovy pestrost nabídky vytváří atraktivní konkurenční prostředí a podporuje soutěživost. A to je náš cíl. Jen to nesmí být moc drahé.“
Gérard Néveu uvádí ještě další možné cesty snižování nákladů: „Známe další možnosti, jako jsou např. omezené testování v průběhu sezóny, předem stanovený počet vývojových žetonů a další opatření, která známe např. z F1. Ale je nutné se hluboce zamyslet nad tím, aby tato omezení nepoškodila atraktivitu soutěže. V tom musíme být velmi opatrní.“ Nutno podotknout, že v této oblasti zatím nedošlo k žádnému definitivnímu rozhodnutí a tak soutěživost a atraktivita vytrvalostních závodů v tomto nedoznala žádných, mnohdy spíše kontraproduktivních změn.
„Jsme zde, abychom se pokusili nalézt v jednotlivých kategoriích, ať je to LMP1, P2 nebo LMGTE tu nejlepší vyváženost i s ohledem na historii. V současné době je hlavním tématem všech výrobců tabulka s nadpisem „Náklady“. Jednotlivé značky si na trhu nevedou špatně, ale všichni si hlídají rozpočty. Je to současná realita a my těmto hlasům musíme naslouchat a dané situaci se přizpůsobit. Musíme jim proto nabídnout taková řešení, ze kterých si budou moci vybrat to, které je přivede k vytrvalostním závodům,“ uzavřel Gérad Néveu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?