Současná podoba kategorie LMP1, která je výkladní skříní vytrvalostních závodů, zůstane zachována do roku 2019. To však znamená, že je před námi jen něco málo přes 2 a půl sezóny a tak FIA společně s ACO usilovně pracují na nové podobě technických pravidel.
První návrhy nové podoby kategorie LMP1, tedy té nejlepší a samozřejmě i nejdražší třídy vytrvalostního okruhového závodění, již spatřily světlo světa. Pracovní skupina složená ze zástupců FIA, ACO a zainteresovaných výrobců (Porsche, Toyota, Peugeot) jednotlivé návrhy dále rozpracovala a z těchto podkladů vzešel základ další epochy novodobé podoby vytrvalostních závodů. V předvečer legendárního závodu 24 hodin Le Mans budou první výsledky představeny veřejnosti.
Hlavní důraz je ovšem kladen na položku „Náklady“. Ta je alfou i omegou veškerého úsilí při přípravě nových technických pravidel. Společně se snížením nákladů se objevily hlasy volající po opuštění složitých a nákladných hybridních ústrojí pohonu. Avšak dle ujištění představitelů ACO toto nepřipadá v úvahu. Hybridní technologie jsou součástí DNA novodobých vytrvalostních závodů a tak tomu bude i v budoucnu.
„Je nemyslitelné, že bychom se v LMP1 rozloučili s hybridními technologiemi,“ uvedl Cyril Neveu, ředitel WEC. „Hybridní pohonné jednotky jsou již dlouhou dobu součástí vytrvalostní DNA a mají velký podíl na atraktivitě a přitažlivosti vytrvalostních závodů. Naším úkolem je nalézt ten správný kompromis mezi technologiemi a náklady.“
„Nelze dále rozvíjet náš koncept s tím, že pro účast potřebujete roční rozpočet minimálně 100 milionů Eur. Tolik stojí výzkum, vývoj, výroba a provoz v hybridní kategorii LMP1,“ uvedl dále Neveu. „Také musíme přihlédnout k současné globální ekonomické situaci a odhadnout její další vývoj. Chceme samozřejmě přilákat další značky, ale pokud bude náš koncept složitý a drahý, tak zůstane okruh případných zájemců velmi omezený.“
Po odchodu Audi se počet týmů redukoval o celou třetinu a současné startovní pole je z tohoto pohledu na spodním limitu udržitelnosti. Díky interním dohodám mezi Porsche, Toyotou a ACO zůstanou technické regule LMP1 zakonzervovány v současné podobě do sezóny 2019 včetně, což poskytlo prostor nutný pro práci na podobě nových technických regulí, které by měli vstoupit v platnost od roku 2020. Čím dříve budou tato technická pravidla potvrzena, tím větší prostor budou mít současní aktéři i noví zájemci o vstup do vytrvalostních závodů na vlastní vývoj a přípravu svých prototypů.
President ACO Pierre Fillon klade velký důraz na další důležitý aspekt, kterým je pestrost v oblasti použití různých druhů hybridních technologií a zároveň jejich výkonová vyrovnanost. Tento požadavek vzešel z faktu, že současná podoba pravidel v podstatě velmi výrazně nahrává energetické třídě 8MJ, dle které staví své konstrukce oba dva současní protagonisté, Porsche i Toyota. „Problém nespočívá v množství typů hybridních systémů,“ uvedl Pierre Fillon, „ale otázkou je jejich výkonová vyrovnanost v kontextu s náklady. Můžete vyvinout zcela nový systém za x desítek či stovek milionů eur, ale pokud jej pak nebudete používat, tak jsou to jen vyhozené peníze a to samozřejmě nikdo neudělá. Vždy platí, že dva jsou více, než jeden, jinými slovy pestrost nabídky vytváří atraktivní konkurenční prostředí a podporuje soutěživost. A to je náš cíl. Jen to nesmí být moc drahé.“
Gérard Néveu uvádí ještě další možné cesty snižování nákladů: „Známe další možnosti, jako jsou např. omezené testování v průběhu sezóny, předem stanovený počet vývojových žetonů a další opatření, která známe např. z F1. Ale je nutné se hluboce zamyslet nad tím, aby tato omezení nepoškodila atraktivitu soutěže. V tom musíme být velmi opatrní.“ Nutno podotknout, že v této oblasti zatím nedošlo k žádnému definitivnímu rozhodnutí a tak soutěživost a atraktivita vytrvalostních závodů v tomto nedoznala žádných, mnohdy spíše kontraproduktivních změn.
„Jsme zde, abychom se pokusili nalézt v jednotlivých kategoriích, ať je to LMP1, P2 nebo LMGTE tu nejlepší vyváženost i s ohledem na historii. V současné době je hlavním tématem všech výrobců tabulka s nadpisem „Náklady“. Jednotlivé značky si na trhu nevedou špatně, ale všichni si hlídají rozpočty. Je to současná realita a my těmto hlasům musíme naslouchat a dané situaci se přizpůsobit. Musíme jim proto nabídnout taková řešení, ze kterých si budou moci vybrat to, které je přivede k vytrvalostním závodům,“ uzavřel Gérad Néveu.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.