V případě pneumatik rozhodně platí, že za kvalitu se platí. Ano, část ceny výrobku tvoří samotná značka, nicméně mezi tzv. low-costovými a prémiovými pneumatikami jsou velké rozdíly. Níže jsme pro Vás připravili přehled výhod, které mají kvalitní pneumatiky. Snad Vás čtení těchto řádků motivuje k tomu, abyste zbytečně nehazardovali se zdravím Vaším a dalších účastníků silničního provozu.
A to na suché i mokré vozovce, kdy zejména mokré vozovky představují pro pneumatiky opravdovou výzvu. „Guma“ by Vám měla poskytnout maximálně stabilní kontakt s vozovkou a pomoci udržet jízdní dráhu i v zatáčkách na mokré vozovce (tato schopnost se v odborných testech hodnotí úhlem, o který auto v zatáčce „uhne“ od ideální jízdní dráhy).
Kromě toho kvalitní pneumatika musí odolat aquaplanningu a to i ve zvýšené rychlosti (60 km/h a více). Před ztrátou kontaktu s vozovkou na mokré vozovce při jízdě v rychlosti 30 km/h Vás samozřejmě ochrání i levné pneumatiky, při běžné jízdě na mimoměstských vozovkách či dálnici však tyto (levné) pneumatiky tuto schopnost ztrácí.
Rozhodně nesmí „škodit“ spotřeběMaximální přilnavost, ovšem ne za cenu výrazně vyššího valivého odporu, který by zvyšoval spotřebu vozidla. Kvalitní pneumatiky se musí s touto výzvou poprat a seriózní výrobce si dnes nemůže dovolit na trh pustit pneumatiku s výrazně negativním vlivem na spotřebu (dopad na spotřebu je zákazníkům komunikován na štítcích, kterými pneumatiky musí být označeny).
Na trhu jsou dokonce k dispozici tzv. ekologické pneumatiky, jejichž valivý odpor je dále snížen ( v porovnání s „běžnými“ prémiovými pneumatikami).
O tom, jak se předním výrobcům pneumatik daří tuto výzvu zvládnout. se můžete snadno přesvědčit právě na již zmíněných štítcích.
PohodlíMěřené nejen bezpečím, jemuž jsme se věnovali výše, ale také nízkým provozním hlukem. Údaje o míře hluku (měřeno decibely), který pneumatika vydává, najdete taktéž na štítku, jímž je daný výrobek označen. Vliv na vydávaný hluk má nejen dezén pneumatiky, ale také směs, z níž je vyrobena. Nízká úroveň hluku by pak rozhodně neměla být vykoupena horšími jízdními vlastnostmi pneumatiky, což se u kvalitních produktů nestává.
Stojí Vám to všechno za to?Pokud se podíváte na výčet výše uvedených výhod, stojí za to o ně přijít kvůli pár stovkám, které lze ušetřit koupí tzv. low-costové pneumatiky? Když rozdíl v ceně low-costových a prémiových pneumatik přepočtete na 1 km jízdy, jedná se o rozdíl v řádu jednotek či desítek haléřů.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?