KOMERČNÍ SDĚLENÍ - Máte auto? Nemusíte s ním nutně jezdit rallye, jelikož dnes jsou automobily hlavně praktickými pomocníky v mnoha směrech našeho života. Stejně jako zkušení jezdci, i my od svých automobilů vždy požadujeme spolehlivost. S tím souvisí i nutnost pravidelné základní údržby vozu. Podívejme se proto, na co nezapomínat. Nebudeme se však soustředit na základy spojené se stavem provozních kapalin a podobných věcí. Zaměříme se hlavně na to, co má vliv na přímou bezpečnost.
Důležitý je stav našich pneumatikPrávě ty jsou tím jediným, co je během naší jízdy v kontaktu s asfaltovou silnicí, nebo jakýmkoliv jiným podkladem. Měli bychom tedy pravidelně kontrolovat nejenom hloubku jejich dezénu, ale také jejich stav, stejně jako to, zda se nesjíždějí. Pokud zaznamenáme problém, je dobré investovat do nových. Dnes na trhu bez potíží najdeme i levné pneumatiky, které nás svou kvalitou zcela určitě nadchnou. Co jistě připomínat nemusíme, to je nutnost zaměřit se jak na varianty určené na léto, tak i na varianty na zimu.
Poslouchejte během vaší jízdyPokud je problém, který je také velmi častý, je to rozhodně špatné ložisko v jednom z vašich kol. Případnou komplikaci poznáte velmi snadno – kolo vydává během jízdy nestandardní zvuk. Není nic jednoduššího, než si vše ověřit na heveru. Stačí auto zvednout, ručně zatočit kolem a i vám může být během chvíle jasné, že nová ložiska budou nezbytností. Ani toto nedoporučujeme podceňovat. Proč? Jelikož případné vysypání nebo zadření toho stávajícího není ve vysokých rychlostech nic příjemného. Zvláště, pokud nepatříte mezi zkušené řidiče, kteří by zvládli na danou situaci zareagovat.
Kontrola motoru je základSrdcem každého automobilu je zcela jistě motor. Zde je dobré zaměřit se také na jakýkoliv nestandardní zvuk, stejně jako je dobré zaměřit se na jakékoliv nestandardní úniky třeba oleje, nebo nafty či benzinu. Pokud je v tomto ohledu vše v pořádku, stačí pouze jediná údržba. Prioritou by mělo být motor nezadřít. S tím souvisí nejenom pravidelná kontrola stavu oleje, ale i jeho výměna. Nabízíme motorové oleje i jiné autodoplňky, které patří mezi špičku na našem trhu. Konkrétní typ, který je určený pro vaše auto, zjistíte třeba v servisní knížce. Mezi ty nejvyužívanější dnes patří:
5W-40 10W-40 15W-40Jak na další kontrolu? Nechte si poraditTeoretické základy sice může znát každý, ale s těmi praktickými už to může být problém. Pokud se necítíte na to, abyste vůz zkontrolovali sami, můžete ho svěřit do péče odborného servisu. Druhou cestou může být doporučená autoškola. Součástí jejich kurzů jsou také technické hodiny, které jsou zaměřeny nejenom na teorii, ale právě i praxi. Ta se vám může hodit nejenom při kontrole jako takové, ale může se vám hodit i ve chvíli, kdy bude třeba vyřešit problém na vašich cestách.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.