SERIÁL O NEÚSPĚŠNĚJŠÍCH VÝROBCÍCH VE WRC; V následujícím dílu seriálu o nejúspěšnějších výrobcích jsme pro Vás připravili povidání o úspěších Fordu. Jedná se o seriál serveru wrc.com.
Žádná jiná automobilka se nemůže pochlubit tak bohatou historii v MS jako Ford. Proto se není čemu divit, že Ford již brzy převezme od Lancie titul nejúspěšnějšího výrobce ve WRC.Ale ještě než přišly úspěchy Fordu, tak si tým musel vytrpět své s neohrabaným Fordem Falcon. Smysluplným modelem se stala až Cortina GT, konkrétně Lotus Cortina. Tým si také mezitím stačil vytvořit novou základnu na bývalém letišti v Essexu (říkalo se mu Boreham). A právě Boreham by se mohl stát synonymem pro vývoj Fordů do World Rally Championship.Cortina odešla do důchodu v roce 1967, nahrazena byla prvním Escortem specifikace Twin Cam. Jméno Escort se postupem času stalo v MS legendárním. První vítězství Escortu přišlo už v roce 1968, když Hannu Mikkola vyhrál Rally 1 000 Jezer. Escort poté sbíral úspěchy dalších třicet let, ten poslední přišel v rukou Carlose Sainze, když Španěl vyhrál v roce 1997 Rally of Indonesia.Původní Escort Twin Cam byl brzy nahrazen novým Escortem s motorem BDA a převodovkou ZF (její již několikátá evoluce je momentálně používána pod názvem TC). Od roku 1970 dělal Ford s Escortem opravdu velké pokroky, vůz byl lehký, měl fantastický balanc, a motor o výkonu až 200 koní (tuto hodnotu zajišťoval šestnáctiventilový motor o objemu 1,8l). Vůz vyhrál jak na klasických evropských soutěžích, jakými jsou například Rally 1 000 Jezer nebo RAC, ale také na maratónské Safari Rally. Ale pokud si Ford myslel, že s první generací Escortu dosáhl opravdových úspěchů, tak se mýlil, protože to nejlepší měl Escort ještě před sebou.Evoluce Escortu, zvaná RS1800, zůstává i nadále nejúspěšnějším modelem americké značky. RS1800 získal celkem 17 vítězství, když první z nich se podařilo dosáhnout Timu Makinenovi v roce 1975 na RAC Rally. Motor už v té době dával 245 koní, tato hodnota byla ještě navýšena v roce 1979, když Ford přišel se vylepšeným vstřikováním paliva. Není tedy k podivu, že Bjorn Waldegaard v této sezoně získal titul stejně tak jako Ford. O dva roky později získal titul Ari Vatanen, bylo to opět s RS1800, ovšem privátního týmu.
Když soutěžím MS kralovaly vozy skupiny B, Ford zrovna nezářil, a tak si musel počkat až na jejich zákaz. Ten přišel a Ford nasadil model Sierra. První evoluce Sierry měla výkon zhruba 300 koní, ovšem náhon pouze na přední nápravu byl handicapem. Přesto dokázal s tímto vozem Didier Auriol zvítězit na Tour de Corse, to se psal rok 1988. Příchod Sierry Cosworth 4x4 měl opět udělat Fordu papírového aspiranta na titul. Jenže praxe byla jiná. Jedním z mála povedených podniků byla například Rally Monte Carlo 1991, kterou Francois Delecour dokončil jen malý kousek od vítězství. Jen připomeňme, že to byl jeho debut nejen s Fordem, ale i s vozem s pohonem 4x4. O pár let později vyhrával Delecour s Escortem Cosworth, ale celkově byla 90. léta 20. století lety nenaplněnými.
Další velký krok přišel ironicky až po odstěhování se z Borehamu. Na konci roku 1996 převzal vývoj Escortu a začal se pomalu soustředit na vývoj Focusu WRC tým M-Sport z Cumbrian, jehož majitelem je Malcolm Wilson. Focus “si užíval“ úspěch již od počátku, když ho pilotoval především Colin McRae. Skot dosáhl devíti vítězství s počáteční evolucí Fordu Focus WRC.
Model z roku 2003 byl důležitým základem pro úplně nový model, první model navržený Christianem Loriauxem, Focus RS WRC 05. Tento model ukončil 27leté čekání Fordu na dominanci v MS, když v roce 2006 Marcus Grönholm a Mikko Hirvonen získali titul. Tento úspěch se jim podařil zopakovat i o 12 měsíců později. Marcus Grönholm se stal neúspěšnějším jezdcem Fordu, když pro něj za dva roky jeho působení u týmu získal 12 vítězství.
Statistika Fordu: Vítězství: 73Nejúspěšnější jezdec: Marcus Grönholm, 12 vítězství
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.