PSA vládne světu soutěžních pneumatik

Vouilloz, Nicolas - Klinger, Nicolas
Vouilloz, Nicolas - Klinger, Nicolas, foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz
Josef Janoušek 13. září 2009 18:40
Sdílej:

Francouzký koncern PSA pod jehož křídla spadají automobilky Peugeot a Citroën hýbe světem soutěžního sportu. Ptáte se proč? Některá rozhodnutí, kterých jsme v poslední době byli svědky, se týkala převážně Citroënu nebo Peugeotu.

V živé paměti máme všichni poslední soutěž mistrovství světa v Austrálii, kde byli všichni jezdci s Citroëny C4 WRC penalizováni za použití nehomologovaných ramen stabilizátoru. Tato, vedením Citroën Racing prezentovaná administrativní chyba byla oceněna „jen“ jednou minutou penalizace. Za podobný prohřešek, za nehomologované přední brzdové kotouče byl Martin Prokop bez milosti vyloučen z rally Argentina. Je to tím, že sídlo mezinárodní automobilové federace je v Paříži? Na to si musí každý odpovědět sám. Ale že obě značky dělají pro úspěch maximum, v tom mě utvrdil další podnik Intercontinental Rally Challenge odehrávající ve Španělsku.Vítězem a dle mého soudu naprosto zaslouženým se stal Jan Kopecký s vozem Škoda Fabia S2000. Za celou soutěž neudělal jedinou chybu a vyhrál o „parník“ nad ostatními. Říkáte si, že ostatní byli postiženi defekty (všichni tři jezdci Kronos Racing s Peugeoty 207 S2000), ale proč tomu tak bylo? Jedou na hraně svých možností a možností vozu? Zřejmě ano. Nechci nijak snižovat jejich um a určitě ne um Krise Meekeho, ale ze sportovního hlediska se mě zdá rozhodnutí o „taktické“  penalizaci Vouiloze, jako znevážení výkonů jezdců a znehodnocení výsledků.Proč nepustil  Juho Hänninen Jana Kopeckého na první místo v Rusku? Pokud by finský pilot Kopeckého „takticky“ pustil před sebe, měl by český pilot v této chvíli na kontě tři vítězství, byl by před Meekem a měl by i psychologickou výhodu před dalším podnikem, říjnovým San Remem. Je to snad znamení, že „frantíci“ neumějí prohrávat a nehrají fair play? Na to si opět odpovězte každý dle své úvahy.Asi opravdu žiju někde v „oblacích“ a předpokládal jsem, že závěr letošní sezony bude jedním z nejdramatičtějších za poslední léta, jak ve WRC tak v IRC a že se bude rozhodovat jen a jen na tratích rychlostních zkoušek. Bohužel jsem se šíleně mýlil a ani nechci domýšlet, čeho se můžeme dočkat v závěrečných dvou podnicích WRC a tří IRC.

Témata:
Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.