Francouzký koncern PSA pod jehož křídla spadají automobilky Peugeot a Citroën hýbe světem soutěžního sportu. Ptáte se proč? Některá rozhodnutí, kterých jsme v poslední době byli svědky, se týkala převážně Citroënu nebo Peugeotu.
V živé paměti máme všichni poslední soutěž mistrovství světa v Austrálii, kde byli všichni jezdci s Citroëny C4 WRC penalizováni za použití nehomologovaných ramen stabilizátoru. Tato, vedením Citroën Racing prezentovaná administrativní chyba byla oceněna „jen“ jednou minutou penalizace. Za podobný prohřešek, za nehomologované přední brzdové kotouče byl Martin Prokop bez milosti vyloučen z rally Argentina. Je to tím, že sídlo mezinárodní automobilové federace je v Paříži? Na to si musí každý odpovědět sám. Ale že obě značky dělají pro úspěch maximum, v tom mě utvrdil další podnik Intercontinental Rally Challenge odehrávající ve Španělsku.Vítězem a dle mého soudu naprosto zaslouženým se stal Jan Kopecký s vozem Škoda Fabia S2000. Za celou soutěž neudělal jedinou chybu a vyhrál o „parník“ nad ostatními. Říkáte si, že ostatní byli postiženi defekty (všichni tři jezdci Kronos Racing s Peugeoty 207 S2000), ale proč tomu tak bylo? Jedou na hraně svých možností a možností vozu? Zřejmě ano. Nechci nijak snižovat jejich um a určitě ne um Krise Meekeho, ale ze sportovního hlediska se mě zdá rozhodnutí o „taktické“ penalizaci Vouiloze, jako znevážení výkonů jezdců a znehodnocení výsledků.Proč nepustil Juho Hänninen Jana Kopeckého na první místo v Rusku? Pokud by finský pilot Kopeckého „takticky“ pustil před sebe, měl by český pilot v této chvíli na kontě tři vítězství, byl by před Meekem a měl by i psychologickou výhodu před dalším podnikem, říjnovým San Remem. Je to snad znamení, že „frantíci“ neumějí prohrávat a nehrají fair play? Na to si opět odpovězte každý dle své úvahy.Asi opravdu žiju někde v „oblacích“ a předpokládal jsem, že závěr letošní sezony bude jedním z nejdramatičtějších za poslední léta, jak ve WRC tak v IRC a že se bude rozhodovat jen a jen na tratích rychlostních zkoušek. Bohužel jsem se šíleně mýlil a ani nechci domýšlet, čeho se můžeme dočkat v závěrečných dvou podnicích WRC a tří IRC.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.