Loprais Tatra tým na Silk Way Rally

Loprais, Aleš
Loprais, Aleš, foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz
Tomáš Urban 28. srpna 2009 16:48
Sdílej:

Už za týden se otevřou brány dalšímu podniku Dakar Series. Bude se závodit na Hedvábné stezce - pod názvem Silk Way Rally. Jede se v Rusku, Kazachstánu a Turkmenistánu.

V úterý proběhl na tatrováckém polygonu den s Loprais týmem. Na programu byly jízdy nejen ostrým závodním vozem, ale i řadou dalších Tater a nechyběla tisková konference.

Loprais tatra tým se včera vydal na cestu do centra rally v Kazani. Rally stratuje 5. září. Nyní ale necháme mluvit posádku ve složení Aleš Loprais - pilot, Milan Holáň - technický ředitel, Jaro Miškolci - navigátor.

Jak probíhá doprava týmu do Kazaně?

Aleš Loprais: Jedeme po ose do Hamburku a lodí do Petersburgu. Odtud už po vlastní ose až do Kazaně. Je to asi 1530 km.

Každý tým nějakým způsobem trénuje. Jak trénujete vy? A.L. U nás je trénink každý závod. Hlavní místo testování a tréninku jsou písky v okolí Senice. Máme taky jeden prostor na Valašsku. Technické věci se testují tady na polygonu v Kopřivnici. Kdysi jsme jezdili testovat i do Tunisu, ale nestabilní politická situace nezaručuje bezpečnost.

Jaké jsou novinky na závodní Tatře? Milan Holaň: Toto auto vychází z vozu , se kterým jsme jeli Dakar před dvěmi lety. Vůz má nový motor Deutz a nové tlumiče. Disponuje výkonem 950 koní a kroutícím momentem 3500 N.m, což je na limitu. Hlavním novým komponentem je speciální keramická spojka Sachs. Hlavní roura i polonápravy jsou de facto sériové.

Jak trénuje navigátor, nyní je nový.Aleš Loprais: Jaro do toho sedl a jde mu to se vším všudy. Dokonce si koupil GPS hodinky, takže můžeme si trasu zapsat a říct pak po závodě, kde jsme byli rychlí a kde pomalí. Jaro Miškolci: Známe se už dlouho. Nějaké testy proběhly v Senici a ukázalo se že to půjde a tak jedeme spolu.

Jaká je vlastně Silk Way Rally? Aleš Loprais: To v podstatě nikdo neví. Přesná trať bude známa až večer před závodem. Pomocí Google Earth nyní projíždíme možnou trasu a díváme se kde jsou bažiny a tak. Jaroslav Katriňák, který tam kdysi startoval nám říkal, že je velmi důležité vnímat a hlásit vykřičníky v roadbooku. Mlhou to být jak bažiym tak třeba trhliny v zemi, kde se dá zapadnout celým kolem a je po závodě.Milan Holaň: Hlavně je důležité říct to, že tato rally je pořádána více méně Kamazem, který je tam doma. Na startu tak budou jen auta a kamiony.

Váš tým kdysi už jel vlastně Paříž Peking, takže se trochu ví o čem tato soutěž bude.Karel Loprais: Důležité je říct, že my když jsme jeli do Pekingu, tak jsme závodili 14 dnů a najeli okolo 16 tis. kilometrů. Kluci pojedou týden. Soutěž se pojede také přes poušť Kysylkum a tam myslím je naše síla.

Kdo je hlavním Vašim konkurentem?Aleš Loprais: tím že to pořádá Kamaz tak Kamaz. Jak hlavní tým - Čagin, Mardějev tak třeba i juniorka Kamazu a třeba i Kazachstánský týnm v čele s autokrosařem Minikhanovem.Kamazů bude na startu asi deset. Záštitu nad tím má Putin. Dále také Stacey a De Royové.

Co se dá říct k rally, kolik etap soutěž má? Milan Loprais: Soutěž má osm etap. Uvádíme ostré etapy běz spojovaček.Nejprve jsou dvě na území Ruska - 141 a 231 km. Další tři jsou v Kazachstánu 581,425,514 km a tři v Turkmenistánu - 345, 458,151 km. start je 5.9.2009 cíl 13.9.2009. Celkem najedeme 2846 km rychlostních zkoušek.

Novinky budeme pravidelně přinášet zde na našich stránkách.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.