Už za týden se otevřou brány dalšímu podniku Dakar Series. Bude se závodit na Hedvábné stezce - pod názvem Silk Way Rally. Jede se v Rusku, Kazachstánu a Turkmenistánu.
V úterý proběhl na tatrováckém polygonu den s Loprais týmem. Na programu byly jízdy nejen ostrým závodním vozem, ale i řadou dalších Tater a nechyběla tisková konference.
Loprais tatra tým se včera vydal na cestu do centra rally v Kazani. Rally stratuje 5. září. Nyní ale necháme mluvit posádku ve složení Aleš Loprais - pilot, Milan Holáň - technický ředitel, Jaro Miškolci - navigátor.
Jak probíhá doprava týmu do Kazaně?
Aleš Loprais: Jedeme po ose do Hamburku a lodí do Petersburgu. Odtud už po vlastní ose až do Kazaně. Je to asi 1530 km.
Každý tým nějakým způsobem trénuje. Jak trénujete vy? A.L. U nás je trénink každý závod. Hlavní místo testování a tréninku jsou písky v okolí Senice. Máme taky jeden prostor na Valašsku. Technické věci se testují tady na polygonu v Kopřivnici. Kdysi jsme jezdili testovat i do Tunisu, ale nestabilní politická situace nezaručuje bezpečnost.
Jaké jsou novinky na závodní Tatře? Milan Holaň: Toto auto vychází z vozu , se kterým jsme jeli Dakar před dvěmi lety. Vůz má nový motor Deutz a nové tlumiče. Disponuje výkonem 950 koní a kroutícím momentem 3500 N.m, což je na limitu. Hlavním novým komponentem je speciální keramická spojka Sachs. Hlavní roura i polonápravy jsou de facto sériové.
Jak trénuje navigátor, nyní je nový.Aleš Loprais: Jaro do toho sedl a jde mu to se vším všudy. Dokonce si koupil GPS hodinky, takže můžeme si trasu zapsat a říct pak po závodě, kde jsme byli rychlí a kde pomalí. Jaro Miškolci: Známe se už dlouho. Nějaké testy proběhly v Senici a ukázalo se že to půjde a tak jedeme spolu.
Jaká je vlastně Silk Way Rally? Aleš Loprais: To v podstatě nikdo neví. Přesná trať bude známa až večer před závodem. Pomocí Google Earth nyní projíždíme možnou trasu a díváme se kde jsou bažiny a tak. Jaroslav Katriňák, který tam kdysi startoval nám říkal, že je velmi důležité vnímat a hlásit vykřičníky v roadbooku. Mlhou to být jak bažiym tak třeba trhliny v zemi, kde se dá zapadnout celým kolem a je po závodě.Milan Holaň: Hlavně je důležité říct to, že tato rally je pořádána více méně Kamazem, který je tam doma. Na startu tak budou jen auta a kamiony.
Váš tým kdysi už jel vlastně Paříž Peking, takže se trochu ví o čem tato soutěž bude.Karel Loprais: Důležité je říct, že my když jsme jeli do Pekingu, tak jsme závodili 14 dnů a najeli okolo 16 tis. kilometrů. Kluci pojedou týden. Soutěž se pojede také přes poušť Kysylkum a tam myslím je naše síla.
Kdo je hlavním Vašim konkurentem?Aleš Loprais: tím že to pořádá Kamaz tak Kamaz. Jak hlavní tým - Čagin, Mardějev tak třeba i juniorka Kamazu a třeba i Kazachstánský týnm v čele s autokrosařem Minikhanovem.Kamazů bude na startu asi deset. Záštitu nad tím má Putin. Dále také Stacey a De Royové.
Co se dá říct k rally, kolik etap soutěž má? Milan Loprais: Soutěž má osm etap. Uvádíme ostré etapy běz spojovaček.Nejprve jsou dvě na území Ruska - 141 a 231 km. Další tři jsou v Kazachstánu 581,425,514 km a tři v Turkmenistánu - 345, 458,151 km. start je 5.9.2009 cíl 13.9.2009. Celkem najedeme 2846 km rychlostních zkoušek.
Novinky budeme pravidelně přinášet zde na našich stránkách.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?