PORTRÉT JEZDCE: Po několika profilech jezdců před loňskou Barum Rally, opět budeme nepravidelně přinášet další profily jezdců. Nyní Kris Meeke.
Kris Meeke se narodil 2. Července 1979 ve měste Dungannon nedaleko Belfastu. Vystudoval Královskou univerzitu v Belfastu. Je inženýrem. Pokud jsou zdroje pravdivé, tak Kris pracuje jako CAD Designer v M-Sportu.
Jeho kariéra začala tím, že jeho otec připravoval ve své dílně vůz hvězdě Irské rallyové scény, Bertie Fisherovi. Chris zde dělal mechanika. V roce 2000 se ale rozhodl rally zkusit na vlastní kůži a proto koupili Pegeota a hned vyhrál irský Peugeot Cup. V roce 2001 vyhrál stejný pohár v Británii.
Jeho kariéra se začala pořádně psát v roce 2002. V tomto roce se stal juniorským mistrem Anglie. V témže roce se s Fordem Puma postavil na start Wales Rally Great Britain. Soutěž nedokončil.
Už o rok později se stal mistrem ve třídě S1600, a zároveň obhájil titul juniorského mistra Anglie. To vše pod křídly mistra světa v rally z roku 1992, Colina McRae. Ten také inicioval a pomohl Krisovi ke startu v JWRC. Spolujezdcem mu byl a je Chris Patterson.
Rok 2003 tedy startoval v JWRC, s týmem Palmer a s vozem Opel Corsa S1600. Tato volba nebyla příliš ideální. V Monte Carlu nebodoval, nedojel pro různé poruchy a havárie tři další podniky, ve kterých startoval. Blýsknul se až na sklonku sezóny a to ve Španělsku, kde byl v JWRC druhý. Startoval ještě v Británii, ale zde havaroval.
V roce 2004 pokračoval s Corsou S1600. Výsledkově na tom byl stejně jako předchozí sezónu. V Monte Carlu byl třetí. Pak ale následovalo Turecko a Acropolis. Obě soutěže nevydržela technika. Ve Finsku zase v prvním dnu chyboval pilot a skončilo to havárií. Pak přišlo světlejší období, když dojel druhý v rámci JWRC ve Walesu, sedmý na Sardinii. V Itálii už sahal po prvním vítězství, ale porucha elektroniky jej srazila až na místo sedmé. Šestý skončil v Catalánsku. Zde už jel ale s Citroenem C2 S1600. Poslední soutěže roku absolvoval s McRaeovým spolujezdcem Davidem Seniorem.
Kris Meeke, Citroen C2 S1600, Kronos Racing Team - testing
Rok 2005 jede se spolujezdcem Glenem Pattersonem. Startují opět v JWRC. Jejich technikou je Citroen C2 S1600, který provozuje Kronos Racing. S mentální podporou Colina McRae tak Kris vyhrává svou první soutěž v JWRC a to hned v Monte Carlu. Dále byli třetí na Sardinii, šestí v Řecku a sedmí ve Finsku. V Německu je druhý. Následující soutěž MS v Anglii startuje se Subaru Impreza WRC S12 a končí na devátém místě. Poslední podniky ve Francii a Španělsku končí sedmí a osmí. Celkově v sezóně okupují třetí příčku v JWRC, jen o dva body za Wilksem. Tento ročník vyhrál rozdílem třídy Dani Sordo.
Nyní se podíváme do roku 2006. Vše je stejné, i vůz i spolujezdec. V Katalánské rally je třetí v JWRC. Ve Francii odstupují ze druhého místa s poruchou motoru. V Německu nedávají nikomu šanci a vítězí a s vozem S1600 jsou šestnáctí absolutně. Ve Finsku je opět zlobí technické problémy po havárii, které znamenají odstoupení. V Turecku jsou pátí. Tradičně se jim opět nedaří ve Walesu, kde odstupují pro havárii v RZ8. Celkově jsou ale až sedmí.
Na kompletní sezónu 2007 se nepodařilo sehnat dostatek financí. V JWRC už kvůli věku startovat nemohou. Startují s Paulem Naglem v Anglickém a Irském mistrovství, ale jen sporadicky. Ve světovém šampionátu startují pouze v Irsku s vozem Subaru Impreza S12 WRC týmu RED. Zde však v RZ7 vydechl naposledy motor jejich Subaru. Další podniky už letos neabsolvují. Tento rok byl pro Krise velmi náročný, neboť tragicky zahynul jeho učitel, rádce Colin McRae.
Kris Meeke - Paul Nagle, Galloway rally 2007
Sezóna 2008 je opět jen takové paběrkování. Spolujezdec je stejný, Paul Nagle. Vybrali si Renault Clio R3 a startují v IRC v Rusku. Soutěž nedokončili pro devastaci tlumičů a zavěšení. S Renaultem ale ve verzi S1600 startují s Paulem v Německu a jsou 24 absolutně. Pro Catalánskou rally se na sedadlo spolujezdce vrací Chris Patterson, s Cliem R3 odstupují v RZ 13 pro poruchu alternátoru.
V letošní sezóně se opět vrací Paul Nagle. Jejich plánenm je titul v IRC.Startují pod hlavičkou Peugeot UK. Prvním podnikem je RMC. Jejich náčiní je Peugeot 207 S2000 od Kronos Racing. Začali výborně, pohybovali se v první pětce. Druhou etapu končili na čtvrtém místě, dvě desetiny za Hänninenem, který ztratil defektem v deváté RZ. Bohužel ani Hänninen ani Meeke neustáli ranní stíhací jízdu a téměř ve stejném místě oba končí po havárii. Meekův Peugeot je hodně poškozen.
Kris Meeke - Paul Nagle, Peugeot 207 S2000 RMC 2009
Nyní je jasné, že bude startovat v Brazílii. Pojede s vítězným vozem Ogiera z Monte Carla. V dílnách Kronosu pro něj staví nový vůz, se kterým pojede v Ypres. Je jasné, že musí se s ním počítat minimálně do první desítky pořadí a možná je to i černý kůň IRC. Jeho cílem je se dostat do mistrovství světa.
Hlavním zdroj: www.krismeeke.com
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?