PORTRÉT JEZDCE: Po několika profilech jezdců před loňskou Barum Rally, opět budeme nepravidelně přinášet další profily jezdců. Nyní Kris Meeke.
Kris Meeke se narodil 2. Července 1979 ve měste Dungannon nedaleko Belfastu. Vystudoval Královskou univerzitu v Belfastu. Je inženýrem. Pokud jsou zdroje pravdivé, tak Kris pracuje jako CAD Designer v M-Sportu.
Jeho kariéra začala tím, že jeho otec připravoval ve své dílně vůz hvězdě Irské rallyové scény, Bertie Fisherovi. Chris zde dělal mechanika. V roce 2000 se ale rozhodl rally zkusit na vlastní kůži a proto koupili Pegeota a hned vyhrál irský Peugeot Cup. V roce 2001 vyhrál stejný pohár v Británii.
Jeho kariéra se začala pořádně psát v roce 2002. V tomto roce se stal juniorským mistrem Anglie. V témže roce se s Fordem Puma postavil na start Wales Rally Great Britain. Soutěž nedokončil.
Už o rok později se stal mistrem ve třídě S1600, a zároveň obhájil titul juniorského mistra Anglie. To vše pod křídly mistra světa v rally z roku 1992, Colina McRae. Ten také inicioval a pomohl Krisovi ke startu v JWRC. Spolujezdcem mu byl a je Chris Patterson.
Rok 2003 tedy startoval v JWRC, s týmem Palmer a s vozem Opel Corsa S1600. Tato volba nebyla příliš ideální. V Monte Carlu nebodoval, nedojel pro různé poruchy a havárie tři další podniky, ve kterých startoval. Blýsknul se až na sklonku sezóny a to ve Španělsku, kde byl v JWRC druhý. Startoval ještě v Británii, ale zde havaroval.
V roce 2004 pokračoval s Corsou S1600. Výsledkově na tom byl stejně jako předchozí sezónu. V Monte Carlu byl třetí. Pak ale následovalo Turecko a Acropolis. Obě soutěže nevydržela technika. Ve Finsku zase v prvním dnu chyboval pilot a skončilo to havárií. Pak přišlo světlejší období, když dojel druhý v rámci JWRC ve Walesu, sedmý na Sardinii. V Itálii už sahal po prvním vítězství, ale porucha elektroniky jej srazila až na místo sedmé. Šestý skončil v Catalánsku. Zde už jel ale s Citroenem C2 S1600. Poslední soutěže roku absolvoval s McRaeovým spolujezdcem Davidem Seniorem.
Kris Meeke, Citroen C2 S1600, Kronos Racing Team - testing
Rok 2005 jede se spolujezdcem Glenem Pattersonem. Startují opět v JWRC. Jejich technikou je Citroen C2 S1600, který provozuje Kronos Racing. S mentální podporou Colina McRae tak Kris vyhrává svou první soutěž v JWRC a to hned v Monte Carlu. Dále byli třetí na Sardinii, šestí v Řecku a sedmí ve Finsku. V Německu je druhý. Následující soutěž MS v Anglii startuje se Subaru Impreza WRC S12 a končí na devátém místě. Poslední podniky ve Francii a Španělsku končí sedmí a osmí. Celkově v sezóně okupují třetí příčku v JWRC, jen o dva body za Wilksem. Tento ročník vyhrál rozdílem třídy Dani Sordo.
Nyní se podíváme do roku 2006. Vše je stejné, i vůz i spolujezdec. V Katalánské rally je třetí v JWRC. Ve Francii odstupují ze druhého místa s poruchou motoru. V Německu nedávají nikomu šanci a vítězí a s vozem S1600 jsou šestnáctí absolutně. Ve Finsku je opět zlobí technické problémy po havárii, které znamenají odstoupení. V Turecku jsou pátí. Tradičně se jim opět nedaří ve Walesu, kde odstupují pro havárii v RZ8. Celkově jsou ale až sedmí.
Na kompletní sezónu 2007 se nepodařilo sehnat dostatek financí. V JWRC už kvůli věku startovat nemohou. Startují s Paulem Naglem v Anglickém a Irském mistrovství, ale jen sporadicky. Ve světovém šampionátu startují pouze v Irsku s vozem Subaru Impreza S12 WRC týmu RED. Zde však v RZ7 vydechl naposledy motor jejich Subaru. Další podniky už letos neabsolvují. Tento rok byl pro Krise velmi náročný, neboť tragicky zahynul jeho učitel, rádce Colin McRae.
Kris Meeke - Paul Nagle, Galloway rally 2007
Sezóna 2008 je opět jen takové paběrkování. Spolujezdec je stejný, Paul Nagle. Vybrali si Renault Clio R3 a startují v IRC v Rusku. Soutěž nedokončili pro devastaci tlumičů a zavěšení. S Renaultem ale ve verzi S1600 startují s Paulem v Německu a jsou 24 absolutně. Pro Catalánskou rally se na sedadlo spolujezdce vrací Chris Patterson, s Cliem R3 odstupují v RZ 13 pro poruchu alternátoru.
V letošní sezóně se opět vrací Paul Nagle. Jejich plánenm je titul v IRC.Startují pod hlavičkou Peugeot UK. Prvním podnikem je RMC. Jejich náčiní je Peugeot 207 S2000 od Kronos Racing. Začali výborně, pohybovali se v první pětce. Druhou etapu končili na čtvrtém místě, dvě desetiny za Hänninenem, který ztratil defektem v deváté RZ. Bohužel ani Hänninen ani Meeke neustáli ranní stíhací jízdu a téměř ve stejném místě oba končí po havárii. Meekův Peugeot je hodně poškozen.
Kris Meeke - Paul Nagle, Peugeot 207 S2000 RMC 2009
Nyní je jasné, že bude startovat v Brazílii. Pojede s vítězným vozem Ogiera z Monte Carla. V dílnách Kronosu pro něj staví nový vůz, se kterým pojede v Ypres. Je jasné, že musí se s ním počítat minimálně do první desítky pořadí a možná je to i černý kůň IRC. Jeho cílem je se dostat do mistrovství světa.
Hlavním zdroj: www.krismeeke.com
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?