Značka Škoda přináší nový směr designových individualizací interiéru pro model Enyaq iV, který bude mít světovou premiéru na začátku září v Praze. Interiér prvního čistě elektrického SUV české automobilky se inspiruje světy moderního bydlení. Ty nahrazují dosavadní výbavové stupně a vyznačují se použitím přírodních, ekologicky zpracovaných a recyklovaných materiálů. Norbert Weber, vedoucí oddělení Design Interiéru a Color & Trim značky Škoda, ve videorozhovoru popisuje novou vnitřní výbavu vozu Enyaq iV a její vrcholné prvky.
Enyaq iV je prvním vozem značky Škoda na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB). Čím se interiér tohoto zcela nového vozu liší od interiéru modelů se spalovacím motorem? Norbert Weber: Enyaq iV profituje z dlouhého rozvoru platformy MEB, který v poměru k rozměrům karoserie umožňuje mimořádně velkorysou nabídku vnitřního prostoru. K tomu patří i rovná podlaha bez středového tunelu, který známe z vozů se spalovacími motory. Tuto koncepční zvláštnost jsme využili k tomu, abychom vytvořili opticky ještě vzdušnější interiér a pocit opravdu velkorysé prostornosti. To se týká také nové palubní desky, která je rozdělena do několika úrovní.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Mluvíte o novém konceptu designu interiéru ve voze Enyaq iV. Co si pod tím můžeme detailněji představit?Norbert Weber: Nový designový koncept vozu Enyaq iV kombinuje velkorysou prostornost a tzv. lounge-feeling. Namísto obvyklých výbavových verzí a četných dodatečných výbav nabízíme poprvé u modelu Enyaq iV i naše nové designové individualizace, připomínající světy moderního bydlení, jejichž barvy a materiály jsou spolu dokonale sladěné. Dále nabízíme přehledně strukturované balíčky s volitelnou výbavou pro různé tematické oblasti, několik individuálních prvků s volbou výbavy jsou k dispozici pro všechny modely. Zákazníkům tak nabízíme možnost volby, která bude jednoduchá, ale i přesto velice individuální.
Co představuje největší prostorové změny v architektuře interiéru vozu Enyaq iV?Weber: Řadu možností nám tu nabízí absence středového tunelu, daná koncepcí pohonu. Vpředu jsme tento prostor využili jako dodatečnou odkládací plochu pod středovým panelem, rozděleným do několika úrovní. Cestujícím na zadních sedadlech přijde vhod dodatečný prostor pro nohy před prostředním sedadlem, stejně jako mimořádně velkorysý prostor pro nohy, díky dlouhému rozvoru. Vedle této vynikající prostornosti pro posádku nabízí Enyaq iV také zavazadlový prostor o objemu 585 litrů.
Jak byste popsal design interiéru modelu Enyaq iV?Weber: Jako přehledný, vzdušný, inovativní a ekologický. Přehledný díky snadné konfiguraci designových individualizací a tematických balíčků, vzdušný na základě velkorysé nabídky prostoru a pocitu prostornosti. Inovativní díky prvkům, jako je třináctipalcový centrální displej a nový průhledový displej včetně rozšířené reality a ekologický díky použití přírodních a recyklovaných materiálů.
Které v oblasti automobilů nové a ekologické materiály a které nové barvy budou použity?Weber: Potahy sedaček v jedné z designových individualizací jsou například ze 40 procent vyrobeny ze střižní vlny a nesou vlněnou pečeť společnosti Woolmark Company. Zbylých 60 procent látky je vyrobeno z polyesteru, vzniklého recyklací PET lahví. Tyto potahy mají jedinečné haptické vlastnosti a příjemné sedací klima. Dalším příkladem je mimořádně ekologicky vyráběná kůže, k jejímuž vyčinění se namísto chemikálií zčásti používá extrakt z listů olivovníku.
Které jsou hlavní designové prvky v interiéru modelu Enyaq iV?Weber: Líbí se mi zejména dekorační lišta, které se horizontálně táhne přes celou přístrojovou desku modelu Enyaq iV až do výplní dveří a posiluje tak dojem prostornosti. Krom toho pod centrálním displejem kopíruje tvary přední masky vozů značky Škoda a současně slouží i jako opora ruky při ovládání dotykové obrazovky. Je obklopena velice měkkým materiálem, který se rozkládá v celém interiéru a navazuje pocit, že sedíte doma na gauči v obývacím pokoji.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.