DALŠÍ KROK LEXUSU? Po hybridech představil UX 300e

Lexus představil první bateriový elektromobil UX 300e
Lexus představil první bateriový elektromobil UX 300e, foto: Lexus
AutoRoad.cz 1. prosince 2019 19:31
Sdílej:

Lexus představIL na mezinárodní automobilové výstavě v čínském Kantonu svůj první bateriový elektromobil (BEV) UX 300e.

Již od dob uvedení svého modelu RX 400h v roce 2005 je Lexus průkopníkem technologií elektrifikace vozidel, zastávajícím klíčovou roli coby automobilka nabízející produkty proslulé jízdními schopnostmi i odpovědným přístupem k životnímu prostředí. Na autosalonu Tokio 2019 odhalil Lexus svoji celosvětovou strategii elektrifikace, jejímž cílem je dosáhnout významného pokroku ve smyslu výkonových charakteristik vozidel, jízdního chování, ovládání a potěšení za volantem.

Technologie zařazené do strategie elektrifikace podporují integrovanou kontrolu hnacího ústrojí, soustavy řízení, odpružení a brzd, čímž maximálně využívají potenciál technologie řízení elektromotorů, postupně vyladěné v hybridních modelech. Prostřednictvím uvedených technologií dokáží vozy regulovat hnací sílu ve prospěch optimálního postavení karoserie vozidla za každé jízdní situace. Snahou firmy Lexus je i nadále nabízet vozidla poskytující zábavu za volantem i bezpečnější cestování.

Čistě elektrické UX 300e, coby první sériový model čistě na elektřinu, bylo vyvinuto s cílem dosáhnout vynikajících jízdních schopností. Konstruktéři ponechali beze změny markantní design i užitné vlastnosti crossoveru UX a zaměřili se na příležitosti umožňující stavět na jedinečných výhodách elektromobilů z pohledu dynamiky a jízdních schopností. Výkonný elektromotor pro UX 300e se chlubí energickým zrychlováním s přirozeným charakterem; vysokokapacitní baterie uložené přímo pod podlahou kabiny zase přinášejí nízké těžiště a dojezd až 400 km (dle metodiky NEDC). UX 300e k tomu přidává i nejnovější technologie konektivity, a maximální měrou tak využívá výhod elektromobilů ve prospěch skvělých jízdních schopností i praktičnosti.

UX 300e se v roce 2020 začne prodávat v Číně a ve vybraných zemích Evropy; uvedení na japonský trh je naplánováno na počátek roku 2021.

První elektromobil značky Lexus zhmotňuje kultivované jízdní schopnosti a špičkové utlumení hluku i vibrací v duchu tradic značky 

Lexus se vždy zaměřoval na opojné jízdní schopnosti, a nejinak je tomu i v případě vývoje elektromobilu s bateriovým pohonem. Konstruktéři Lexus vyšli z kultivovaných jízdních vlastností UX a dokázali nový elektrický pohon efektivně využít tak, aby vůz nabídl ještě lepší jízdní schopnosti. UX 300e se kromě toho chlubí jedním z nejtišších interiérů v této třídě, jak ostatně přísluší špičkovým akustickým vlastnostem, které jsou pro vozy Lexus typické.

Volič jízdních režimů Drive Mode Select umožňuje majiteli UX 300e zajistit vždy hladké zrychlování a zpomalování podle aktuální situace. Řidič si může vychutnat mohutnou akceleraci a okamžitý točivý moment elektrického pohonu bezprostředně po sešlápnutí pedálu, resp. používat podobně i páčky pod volantem pro brzdění motorem s využitím čtyř úrovní zpomalování a rekuperace energie – při zachování zcela přirozených jízdních vlastností.

UX 300e se chlubí příkladnou jízdní dynamikou, která staví na nízkém těžišti díky elektromotoru a bateriím pod kabinou v kombinaci s optimálním rozložením hmotnosti mezi nápravami a momentem setrvačnosti.

Beztak vynikající dynamické vlastnosti podvozkové platformy GA-C byly ještě vylepšeny dalšími výztuhami a optimalizací síly tlumičů v souladu se změnami dynamiky v důsledku elektrifikace.

Elektromobily jsou známy svým tichým charakterem, nicméně UX 300e nekončí akustickou izolací elektrického pohonu a usiluje o účinné potlačení vnějšího hluku (např. aerodynamického svistu a odlétávajících kamínků), který by cestující při absenci spalovacího motoru a převodovky mohli zaznamenat. Díky zaměření techniků Lexus na akustický management si tak řidič může vychutnávat pohodlí mimořádně tiché kabiny.

Konstruktéři se soustředili i na zvuky vznikající během jízdy, aby dosáhli přirozeného prostředí v interiéru. Akustický systém Active Sound Control (ASC) přenáší přirozené okolní zvuky s cílem informovat o jízdních podmínkách a zprostředkovat celé posádce vozidla přirozený charakter.

Legendární spolehlivost Lexus staví na tradici hybridních modelů

Při vývoji UX 300e zužitkoval Lexus znalosti získané vývojem špičkových hybridních systémů této značky a stejnou úroveň kvality a pohodlného ovládání promítl i do svého prvního sériového elektromobilu, stejně jako postupuje u všech svých vozidel. Tým konstruktérů Lexus docílil mimořádné spolehlivosti baterií a současně uplatnil nejmodernější technologie konektivity pro maximální každodenní použitelnost a praktičnost ve spojení s chytrými telefony.

Optimalizace se zaměřila na co nejefektivnější chod elektromotoru, střídače, převodů a vysokokapacitní baterie s využitím poznatků získaných v rámci vývoje hybridních vozidel. Zlepšením parametrů celého systému se podařilo dosáhnout dojezdu 400 km pro cestování bez obav z vybití baterie UX 300e.

Baterie jsou vybaveny systémem teplotního managementu pro spolehlivý provoz za nízkých i vysokých okolních teplot. Ke zvýšení spolehlivosti přispívá i několik systémů monitorování, které regulují nabíjení a předcházejí rizikovým stavům, jako např. přebití.

UX 300e nabízí ty nejmodernější technologie palubní konektivity. Po propojení s chytrým telefonem pomocí speciální mobilní aplikace může řidič kdykoli zkontrolovat stav nabití baterie nebo dojezd. Zahrnuty jsou i funkce pro nabíjení, jako např. časovač informující majitele o tom, kdy bude vozidlo plně nabité, resp. umožňující naplánovat příští nabíjení podle předpokládaného času jízdy. Aplikace umožňuje majiteli ovládat na dálku různé funkce ke zvýšení pohodlí, např. klimatizaci, vyhřívání sedadel nebo odmrazování oken.

Specifikace elektromotoru pro UX300eUmístění - VpředuModel - 4KMMax. výkon - 150 kWMax. točivý moment - 300 Nm

Specifikace baterií pro UX300eTyp - Lithium-iontovéKapacita - 54,3 kWhDojezd - 400 kmRychlost nabíjení - Max. 6,6 kW (AC), Max. 50 kW (DC) 

Opět s markantním designem a vysokou praktičností původního modelu UX

Markantní stylistické ztvárnění a vysoká praktičnost kompaktního crossoveru Lexus UX se samozřejmě přenáší i na UX 300e, které tak zákazníkům dokáže nabídnout skutečně komplexní vlastnosti.

Kromě smělé a rafinované vnější podoby, poukazující na odolnost a agilní jízdní schopnosti, vyvinul Lexus pro UX 300e speciální aerodynamická kola a zakrytování podvozku.

K jednoduchosti a funkčnosti interiéru přispívá i umístění systému elektronického řazení na středovém panelu.

Lexus klade důraz na vývoj těch nejvyspělejších bezpečnostních technologií, které také v rychlém sledu nabízí řidičům. UX 300e opět používá bezpečnostní paket Lexus Safety System+ v souladu s nepolevující snahou značky předcházet dopravním nehodám a smrtelným zraněním, stejně tak jako potlačovat psychickou námahu při řízení a vyvíjet systémy na podporu řízení pro požitek z přirozené a bezpečné jízdy.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.