Lexus představIL na mezinárodní automobilové výstavě v čínském Kantonu svůj první bateriový elektromobil (BEV) UX 300e.
Již od dob uvedení svého modelu RX 400h v roce 2005 je Lexus průkopníkem technologií elektrifikace vozidel, zastávajícím klíčovou roli coby automobilka nabízející produkty proslulé jízdními schopnostmi i odpovědným přístupem k životnímu prostředí. Na autosalonu Tokio 2019 odhalil Lexus svoji celosvětovou strategii elektrifikace, jejímž cílem je dosáhnout významného pokroku ve smyslu výkonových charakteristik vozidel, jízdního chování, ovládání a potěšení za volantem.
Technologie zařazené do strategie elektrifikace podporují integrovanou kontrolu hnacího ústrojí, soustavy řízení, odpružení a brzd, čímž maximálně využívají potenciál technologie řízení elektromotorů, postupně vyladěné v hybridních modelech. Prostřednictvím uvedených technologií dokáží vozy regulovat hnací sílu ve prospěch optimálního postavení karoserie vozidla za každé jízdní situace. Snahou firmy Lexus je i nadále nabízet vozidla poskytující zábavu za volantem i bezpečnější cestování.
Čistě elektrické UX 300e, coby první sériový model čistě na elektřinu, bylo vyvinuto s cílem dosáhnout vynikajících jízdních schopností. Konstruktéři ponechali beze změny markantní design i užitné vlastnosti crossoveru UX a zaměřili se na příležitosti umožňující stavět na jedinečných výhodách elektromobilů z pohledu dynamiky a jízdních schopností. Výkonný elektromotor pro UX 300e se chlubí energickým zrychlováním s přirozeným charakterem; vysokokapacitní baterie uložené přímo pod podlahou kabiny zase přinášejí nízké těžiště a dojezd až 400 km (dle metodiky NEDC). UX 300e k tomu přidává i nejnovější technologie konektivity, a maximální měrou tak využívá výhod elektromobilů ve prospěch skvělých jízdních schopností i praktičnosti.
UX 300e se v roce 2020 začne prodávat v Číně a ve vybraných zemích Evropy; uvedení na japonský trh je naplánováno na počátek roku 2021.
První elektromobil značky Lexus zhmotňuje kultivované jízdní schopnosti a špičkové utlumení hluku i vibrací v duchu tradic značky
Lexus se vždy zaměřoval na opojné jízdní schopnosti, a nejinak je tomu i v případě vývoje elektromobilu s bateriovým pohonem. Konstruktéři Lexus vyšli z kultivovaných jízdních vlastností UX a dokázali nový elektrický pohon efektivně využít tak, aby vůz nabídl ještě lepší jízdní schopnosti. UX 300e se kromě toho chlubí jedním z nejtišších interiérů v této třídě, jak ostatně přísluší špičkovým akustickým vlastnostem, které jsou pro vozy Lexus typické.
Volič jízdních režimů Drive Mode Select umožňuje majiteli UX 300e zajistit vždy hladké zrychlování a zpomalování podle aktuální situace. Řidič si může vychutnat mohutnou akceleraci a okamžitý točivý moment elektrického pohonu bezprostředně po sešlápnutí pedálu, resp. používat podobně i páčky pod volantem pro brzdění motorem s využitím čtyř úrovní zpomalování a rekuperace energie – při zachování zcela přirozených jízdních vlastností.
UX 300e se chlubí příkladnou jízdní dynamikou, která staví na nízkém těžišti díky elektromotoru a bateriím pod kabinou v kombinaci s optimálním rozložením hmotnosti mezi nápravami a momentem setrvačnosti.
Beztak vynikající dynamické vlastnosti podvozkové platformy GA-C byly ještě vylepšeny dalšími výztuhami a optimalizací síly tlumičů v souladu se změnami dynamiky v důsledku elektrifikace.
Elektromobily jsou známy svým tichým charakterem, nicméně UX 300e nekončí akustickou izolací elektrického pohonu a usiluje o účinné potlačení vnějšího hluku (např. aerodynamického svistu a odlétávajících kamínků), který by cestující při absenci spalovacího motoru a převodovky mohli zaznamenat. Díky zaměření techniků Lexus na akustický management si tak řidič může vychutnávat pohodlí mimořádně tiché kabiny.
Konstruktéři se soustředili i na zvuky vznikající během jízdy, aby dosáhli přirozeného prostředí v interiéru. Akustický systém Active Sound Control (ASC) přenáší přirozené okolní zvuky s cílem informovat o jízdních podmínkách a zprostředkovat celé posádce vozidla přirozený charakter.
Legendární spolehlivost Lexus staví na tradici hybridních modelů
Při vývoji UX 300e zužitkoval Lexus znalosti získané vývojem špičkových hybridních systémů této značky a stejnou úroveň kvality a pohodlného ovládání promítl i do svého prvního sériového elektromobilu, stejně jako postupuje u všech svých vozidel. Tým konstruktérů Lexus docílil mimořádné spolehlivosti baterií a současně uplatnil nejmodernější technologie konektivity pro maximální každodenní použitelnost a praktičnost ve spojení s chytrými telefony.
Optimalizace se zaměřila na co nejefektivnější chod elektromotoru, střídače, převodů a vysokokapacitní baterie s využitím poznatků získaných v rámci vývoje hybridních vozidel. Zlepšením parametrů celého systému se podařilo dosáhnout dojezdu 400 km pro cestování bez obav z vybití baterie UX 300e.
Baterie jsou vybaveny systémem teplotního managementu pro spolehlivý provoz za nízkých i vysokých okolních teplot. Ke zvýšení spolehlivosti přispívá i několik systémů monitorování, které regulují nabíjení a předcházejí rizikovým stavům, jako např. přebití.
UX 300e nabízí ty nejmodernější technologie palubní konektivity. Po propojení s chytrým telefonem pomocí speciální mobilní aplikace může řidič kdykoli zkontrolovat stav nabití baterie nebo dojezd. Zahrnuty jsou i funkce pro nabíjení, jako např. časovač informující majitele o tom, kdy bude vozidlo plně nabité, resp. umožňující naplánovat příští nabíjení podle předpokládaného času jízdy. Aplikace umožňuje majiteli ovládat na dálku různé funkce ke zvýšení pohodlí, např. klimatizaci, vyhřívání sedadel nebo odmrazování oken.
Specifikace elektromotoru pro UX300eUmístění - VpředuModel - 4KMMax. výkon - 150 kWMax. točivý moment - 300 Nm
Specifikace baterií pro UX300eTyp - Lithium-iontovéKapacita - 54,3 kWhDojezd - 400 kmRychlost nabíjení - Max. 6,6 kW (AC), Max. 50 kW (DC)
Opět s markantním designem a vysokou praktičností původního modelu UX
Markantní stylistické ztvárnění a vysoká praktičnost kompaktního crossoveru Lexus UX se samozřejmě přenáší i na UX 300e, které tak zákazníkům dokáže nabídnout skutečně komplexní vlastnosti.
Kromě smělé a rafinované vnější podoby, poukazující na odolnost a agilní jízdní schopnosti, vyvinul Lexus pro UX 300e speciální aerodynamická kola a zakrytování podvozku.
K jednoduchosti a funkčnosti interiéru přispívá i umístění systému elektronického řazení na středovém panelu.
Lexus klade důraz na vývoj těch nejvyspělejších bezpečnostních technologií, které také v rychlém sledu nabízí řidičům. UX 300e opět používá bezpečnostní paket Lexus Safety System+ v souladu s nepolevující snahou značky předcházet dopravním nehodám a smrtelným zraněním, stejně tak jako potlačovat psychickou námahu při řízení a vyvíjet systémy na podporu řízení pro požitek z přirozené a bezpečné jízdy.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?