Společnost Hyundai včera na mezinárodním autosalonu IAA 2019 ve Frankfurtu nad Mohanem odhalila koncepční elektromobil „45“. Koncept je vzpomínkou na historické kořeny značky. Míří však do budoucnosti, pro niž zvěstuje novou éru automobilového designu Hyundai se zaměřením na elektrifikaci, autonomní jízdu, inteligentní technologie a ekologickou mobilitu. Nově koncipovaná studie 45 je inspirována 45letou ikonou, koncepčním kupé Hyundai Pony. Představuje však zcela nové zážitky z cestování autonomním automobilem budoucnosti.
Pohled do minulosti je pro pokrok zásadní a dramatický vnější design studie 45 čerpá inspiraci z prvního vozu značky Hyundai, koncepčního kupé Hyundai Pony z roku 1974. Ikonický charakter studie 45 je definován aerodynamickým designem samonosné karoserie s lehkou konstrukcí, inspirovaným architektonickými aspekty letadel z 20. let 20. století. Označení vozu také částečně odkazuje na úhly 45° na přídi a zádi. Výsledná silueta ve tvaru diamantu naznačuje směřování designu u budoucích elektromobilů.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Nový koncepční vůz dává stranou složitost a oslavuje čisté linie i minimalistické struktury původního koncepčního kupé. Studie 45, kombinující tradice s vizí, zahrnuje evoluci designérského stylu „smyslné sportovnosti“ značky Hyundai. „Smyslnost“ reprezentuje intenzivní emoce, které může zákazník prožívat prostřednictvím designu, a „sportovnost“ převádí tyto hodnoty do reality prostřednictvím inovativních řešení pro mobilitu.
Exteriér – nová definice styluStudie 45 nově interpretuje osobitou mřížku masky chladiče původního konceptu designem, který nese označení „Kinetic cube lamp“. Ikonická příď se světlomety s motivem kinetické kostky vyvolává podobné emoce, ale současně používá nejmodernější technologie. Kromě toho také posouvá světelný design značky Hyundai na novou úroveň. Vůz je díky tomu okamžitě rozpoznatelný i z velké vzdálenosti.
Studie 45 má siluetu moderního automobilu se splývavou zádí, která ztělesňuje stabilitu a dynamiku, což jsou vlastnosti, jež umocňuje velká šířka vozidla i jeho postoj směřující vpřed. Exteriéru dodává precizní a zároveň energický charakter prostor pro cestující, který je strukturován dynamicky navrženými okny, jejichž plochy jsou zakončeny velmi skloněnými střešními sloupky C. Tím vzniká pocit dynamického pohybu vpřed dokonce i u stojícího vozu.
Nová technika progresivního elektromobilu se odráží v designu studie 45. Ve spodní části dveří poukazuje speciální obložení na dlouhý dojezd koncepčního vozu 45 a na základě aktivních světel LED se mohou uživatelé intuitivně dozvědět o aktuálním dojezdu ještě dřív, než usednou do vozu. Tyto pozorné detaily jsou koncipovány zejména pro uživatele, kteří získávají první zkušenosti s elektromobilem.
Koncepční vůz 45 představuje také budoucí technologie, které ovlivní příští generace modelů Hyundai. Příkladem jsou boční kamery místo tradičních vnějších zpětných zrcátek, které eliminují postupné zhoršování viditelnosti v důsledku nečistot, které se usazují na zrcátkách. Studie tento problém řeší otočným modulem, k němuž je připevněn objektiv kamery. Otáčející se kamera je kartáčem zbavována nečistot, aby byla vždy zajištěna dokonalá viditelnost. Vozidlo je vybaveno po celém obvodu větším počtem skrytých kamer, aby bylo možné používat systémy autonomního řízení a další budoucí technologie. Hyundai tím potvrzuje svou otevřenost vůči budoucímu vývoji.
Interiér – pokrytí všech aspektů životního stylu zákazníkůHyundai s příchodem nové éry budoucí mobility představuje novou podobu zážitků z cestování v autonomním automobilu. Interiér nové studie 45 je jedinečným životním prostorem s variabilitou, která vychází vstříc rozmanitým požadavkům a životním stylům cestujících. Studie 45 vychází z konceptu osvobozeného stylu, „STYLE SET FREE“, společnosti Hyundai Motor a nabízí letmý pohled do představ lidí o cestování v éře autonomních vozidel.
Designérský tým značky Hyundai pojal vnitřní prostor jako místo, věnované nejen řízení, a zaměřil se na evoluci automobilu, koncipovaného jako životní prostor. Minimalistický interiér, inspirovaný nábytkářským designem, je vybaven přitažlivou fúzí dřeva, tkaniny a kůže. Výsledná útulná atmosféra je uvolňující. Tento pocit je navíc umocněn mimořádnou prostorností. Také denní světlo bylo považováno za stylistický prvek, který přirozeným způsobem vyvolává podobné emoce.
Vůz nabízí cestujícím komfortní prostředí s pocitem vzájemnosti díky zadním sedadlům ve stylu pohodlných čalouněných křesel a předním sedadlům, která lze otočit čelem k ostatním cestujícím. V rámci dalšího vývoje designu a techniky mohou cestující vpředu vstupovat do interakce s informačním a zábavním systémem prostřednictvím promítacího rozhraní, které nahrazuje centrální dotykový displej řadou dílčích displejů a funkcí, integrovaných do samotné přístrojové desky.
Elektrický pohon umožňuje zcela nový přístup k vnitřnímu uspořádání automobilu. Akumulátory a elektromotory jsou uloženy mimo prostor pro cestující nebo pod ním, aby bylo možné maximálně využít disponibilní obestavěný prostor.
Akumulátory studie jsou uloženy v ploché podlaze vozidla, a přispívají tak k mimořádné prostornosti interiéru. Ploché podlaze vozu, v níž jsou uloženy akumulátory, se přezdívá „skateboard“, protože jej připomíná. Designéři nad ní mohli vytvořit prostor, který připomíná obývací pokoj s novým nábytkem. Sedadla se při otvírání dveří natočí směrem k nastupujícím cestujícím.
Zahrnutí lidského aspektu do moderní techniky umožní navázání vztahu značky Hyundai s životním stylem řidiče i mimo prostor za volantem, se zaměřením na jeho emoce.
Čisté linie, ergonomicky rozmístěné ovládací prvky a součásti interiéru ve stylu „luxusní elektroniky“ umocňují pocit velkorysého prostoru a jednoduché modernosti designu studie 45. Vůz mnoha inovativními způsoby mění podobu odkládacích prostorů, například přihrádkou ve dveřích s horizontálně protáhlým tvarem, do níž lze odložit knihy nebo tablety. Odkládací přihrádka je navíc vyrobena z transparentního materiálu, takže věci v ní uložené jsou snadno viditelné.
Trvalá udržitelnost patří dlouhodobě mezi největší priority značky Hyundai. Nová studie 45 využívá odpady a vytváří z nich znovu hodnotné produkty. Tím nalézá emocionální hodnoty dokonce i v odhozených odpadech. Další vývoj designu značky Hyundai začíná právě zde.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.