68. ročník autosalonu IAA ve Frankfurtu se stává dějištěm odhalení konceptu BMW Concept 4 – futuristické interpretace dlouholeté DNA společnosti BMW Group, reprezentující kouzlo jízdy automobilem s karoserií kupé v jeho nejvíce vzrušující podobě.
„Koncept BMW Concept 4 ztělesňuje estetickou podstatu značky BMW. Spojuje dokonalé proporce s jasným a precizním designem,“ říká Adrian van Hooydonk, senior viceprezident BMW Group Design.
Přední část –nová tvář řady 4Koncept BMW Concept 4 vypadá, jako by se nad silnicí vznášel. Osobitá přední maska ve tvaru ledvinek, nápadné nasávací otvory a výrazně tvarované plochy na první pohled prozrazují výkon vozu a jeho podmanivý charakter zaměřený na řidiče.
Přední část vozu na sebe strhává pozornost vertikálně orientovanou maskou chladiče ve tvaru ledvinek. „Přední maska ve tvaru ledvinek byla vždy charakteristickým rysem automobilů BMW,“ vysvětluje Domagoj Dukec, šéfdesignér BMW Design. „Koncept BMW Concept 4 představuje sebevědomé a elegantní provedení tohoto ikonického prvku. Současně BMW Concept 4 nabízí pohled na výraznou tvář budoucí řady 4.“
Svisle orientovaná maska chladiče nenásilně koresponduje jak s proporcemi přední části vozu, tak se zvučnou minulostí značky BMW. Opravdu, její podoba a design odkazují na legendární klasické modely, jakými je BMW 328 nebo BMW 3,0 CSi, a tím pádem navazuje na dlouhou a úspěšnou historii značky BMW jakožto výrobce mimořádných vozů kupé.
Přední maska chladiče zahrnuje také některé propracované detaily. Mřížka samotná obsahuje přesně vyřezané vodorovné prvky, jež vytvářejí čistý kontrast ke sportovnímu ztvárnění přední části a propůjčují masce hloubku a exkluzivitu. Bližší pohled odhalí další specialitu: spletitou výplň masky chladiče ve tvaru ledvinek a nasávacích otvorů tvoří řada malých, dohromady spojených číslic 4.
Úzké a soustředěné dvojité světlomety jsou mírně skloněné a spojené s přední maskou chladiče. Přední části vozu tak propůjčují moderní vzhled s výraznou identitou. Pozoruhodné LED světelné prvky nemají skleněný kryt a místo toho jsou do karoserie zapracovány jako trojrozměrné skulptury. Díky tomuto řešení se přední část vozu vyznačuje ještě větším smyslem pro modernost a technickou propracovanost. Ostře tvarovaná kapota prostřednictvím své délky a jednoznačné preciznosti protahuje kontury přední části vozu. Výrazné plochy lemují masku chladiče jako drahokam.
Boční partie – estetická podstata moderního kupé od BMWKoncept BMW Concept 4 zosobňuje charakteristické BMW proporce v jejich nejmodernější podobě. Protažená kapota, dlouhý rozvor, klesající střecha a krátké převisy vytvářejí moderní, elegantní a dynamickou siluetu kupé a prostřednictvím přikrčené karoserie vyzařují energii i ve chvíli, kdy automobil stojí. Ultra čisté plochy nového konceptu BMW Concept 4 tvoří z profilu hlavní část těla dynamické karoserie. Expresivní červená barva karoserie Forbidden Red obzvláště živým způsobem zvýrazňuje plochy automobilu, které na světle vyzařují pronikavou, lesklou červenou, zatímco stín vytváří téměř černý efekt a výrazný kontrast. Interakce obrysů a objemů proto vyvolává dramatický pocit lesku a hloubky.
Sportovně tvarovaná karoserie zaujme malým prosklením s nízkými okny, které dále zdůrazňují dynamickou podobu bočního profilu. Dlouhá klesající linie střechy pozvolna přechází do víka zavazadlového prostoru, což zadní části propůjčuje prvotřídní sportovní estetiku. Rozšířené zadní blatníky jsou vizuálním zosobněním výkonu, který přenášejí zadní kola, a zdůrazňují muskulaturní boky vozu. Nízká oblast nad předními koly současně vykazuje elegantní dynamickou rovnováhu. Podběhy předních a zadních kol dodávají novému konceptu BMW Concept 4 silný a sebevědomý postoj.
Horizontální hlavní linie mezi podběhy kol je tradičním rysem profilu. Vede relativně nízko bočními partiemi vozu, a tím snižuje optické těžiště. Ještě níže je umístěna další boční linie, která dynamicky stoupá z prostoru za předními koly směrem k víku zavazadlového prostoru. Tím přináší další porci agility.
Propracované detaily viditelné na druhý pohledBližší pohled na koncept BMW Concept 4 odhalí další elegantní detaily. Minimalistická, dvoudílná vnější zpětná zrcátka harmonicky vycházejí z lišt okolo bočních oken. Spodní část z leštěného hliníku plynulým způsobem prodlužuje tyto lišty, které se tak stávají součástí zrcátek. Jejich dynamické pojetí dotvářejí aerodynamické zadní strany provedené v barvě karoserie. Při pohledu z boku je na jejich vnitřní ploše umístěné logo BMW, které je viditelné až při bližším pohledu.
Stejně bohatá na detaily jsou i kola z lehké slitiny konceptu BMW Concept 4. Mají průměr 21 palců a představují silně „parabolické“ pojetí sportovního pětipaprskového designu, přitahující oko pozorovatele k jejich středům. Čelní plochy paprsků jsou leštěné, zatímco méně nápadné plochy jsou jemně broušené, vytvářejí mírně zatmavený efekt a designu ráfku dodávají důmyslně působící kontrast.
Zadní část – čistá, nápadná, dynamickáZadní část BMW Concept 4 leží nízko nad vozovkou, což ke sportovnímu vozu patří. Boční linie přechází z boků do zadní části vozu v širokém horizontálním zlomu a vizuálně ještě více celou zadní část snižuje. Stejně jako přední části, také zádi dominují velkoryse dimenzované a čisté plochy s minimem křivek. Purismus prochází každým prvkem zadní části, kde vytváří nápadnou grafiku. Svislé nasávací otvory rámují spodní část zádi a zdůrazňují rozkročený postoj automobilu.
Zadní LED světla jsou tvořena jediným optickým prvkem, který známému BMW tvaru v podobě písmene L propůjčuje grafiku „srdečního pulzu“. Jejich obrysy podtrhují sportovně horizontální orientaci zádi vozu a zdůrazňují její mohutnost. Design zadní části uzavírá výrazný difuzor integrovaný do muskulaturního nárazníku. Jeho vertikální lamely člení čisté plochy zádi a vysílají jasné poselství o špičkovém sportovním rodokmenu, zatímco leskle černá barva s kovovými částicemi mu propůjčuje další vizuální působivost. Dvojice koncovek výfuku se vyznačuje novým a dynamicky působícím lichoběžníkovým tvarem. Je detailem designu BMW Concept 4, který vyjadřuje vše, co tento vůz znamená: moderní pojetí vozu kupé, z nějž vyzařuje estetická přitažlivost z každého jeho póru.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.