68. ročník autosalonu IAA ve Frankfurtu se stává dějištěm odhalení konceptu BMW Concept 4 – futuristické interpretace dlouholeté DNA společnosti BMW Group, reprezentující kouzlo jízdy automobilem s karoserií kupé v jeho nejvíce vzrušující podobě.
„Koncept BMW Concept 4 ztělesňuje estetickou podstatu značky BMW. Spojuje dokonalé proporce s jasným a precizním designem,“ říká Adrian van Hooydonk, senior viceprezident BMW Group Design.
Přední část –nová tvář řady 4Koncept BMW Concept 4 vypadá, jako by se nad silnicí vznášel. Osobitá přední maska ve tvaru ledvinek, nápadné nasávací otvory a výrazně tvarované plochy na první pohled prozrazují výkon vozu a jeho podmanivý charakter zaměřený na řidiče.
Přední část vozu na sebe strhává pozornost vertikálně orientovanou maskou chladiče ve tvaru ledvinek. „Přední maska ve tvaru ledvinek byla vždy charakteristickým rysem automobilů BMW,“ vysvětluje Domagoj Dukec, šéfdesignér BMW Design. „Koncept BMW Concept 4 představuje sebevědomé a elegantní provedení tohoto ikonického prvku. Současně BMW Concept 4 nabízí pohled na výraznou tvář budoucí řady 4.“
Svisle orientovaná maska chladiče nenásilně koresponduje jak s proporcemi přední části vozu, tak se zvučnou minulostí značky BMW. Opravdu, její podoba a design odkazují na legendární klasické modely, jakými je BMW 328 nebo BMW 3,0 CSi, a tím pádem navazuje na dlouhou a úspěšnou historii značky BMW jakožto výrobce mimořádných vozů kupé.
Přední maska chladiče zahrnuje také některé propracované detaily. Mřížka samotná obsahuje přesně vyřezané vodorovné prvky, jež vytvářejí čistý kontrast ke sportovnímu ztvárnění přední části a propůjčují masce hloubku a exkluzivitu. Bližší pohled odhalí další specialitu: spletitou výplň masky chladiče ve tvaru ledvinek a nasávacích otvorů tvoří řada malých, dohromady spojených číslic 4.
Úzké a soustředěné dvojité světlomety jsou mírně skloněné a spojené s přední maskou chladiče. Přední části vozu tak propůjčují moderní vzhled s výraznou identitou. Pozoruhodné LED světelné prvky nemají skleněný kryt a místo toho jsou do karoserie zapracovány jako trojrozměrné skulptury. Díky tomuto řešení se přední část vozu vyznačuje ještě větším smyslem pro modernost a technickou propracovanost. Ostře tvarovaná kapota prostřednictvím své délky a jednoznačné preciznosti protahuje kontury přední části vozu. Výrazné plochy lemují masku chladiče jako drahokam.
Boční partie – estetická podstata moderního kupé od BMWKoncept BMW Concept 4 zosobňuje charakteristické BMW proporce v jejich nejmodernější podobě. Protažená kapota, dlouhý rozvor, klesající střecha a krátké převisy vytvářejí moderní, elegantní a dynamickou siluetu kupé a prostřednictvím přikrčené karoserie vyzařují energii i ve chvíli, kdy automobil stojí. Ultra čisté plochy nového konceptu BMW Concept 4 tvoří z profilu hlavní část těla dynamické karoserie. Expresivní červená barva karoserie Forbidden Red obzvláště živým způsobem zvýrazňuje plochy automobilu, které na světle vyzařují pronikavou, lesklou červenou, zatímco stín vytváří téměř černý efekt a výrazný kontrast. Interakce obrysů a objemů proto vyvolává dramatický pocit lesku a hloubky.
Sportovně tvarovaná karoserie zaujme malým prosklením s nízkými okny, které dále zdůrazňují dynamickou podobu bočního profilu. Dlouhá klesající linie střechy pozvolna přechází do víka zavazadlového prostoru, což zadní části propůjčuje prvotřídní sportovní estetiku. Rozšířené zadní blatníky jsou vizuálním zosobněním výkonu, který přenášejí zadní kola, a zdůrazňují muskulaturní boky vozu. Nízká oblast nad předními koly současně vykazuje elegantní dynamickou rovnováhu. Podběhy předních a zadních kol dodávají novému konceptu BMW Concept 4 silný a sebevědomý postoj.
Horizontální hlavní linie mezi podběhy kol je tradičním rysem profilu. Vede relativně nízko bočními partiemi vozu, a tím snižuje optické těžiště. Ještě níže je umístěna další boční linie, která dynamicky stoupá z prostoru za předními koly směrem k víku zavazadlového prostoru. Tím přináší další porci agility.
Propracované detaily viditelné na druhý pohledBližší pohled na koncept BMW Concept 4 odhalí další elegantní detaily. Minimalistická, dvoudílná vnější zpětná zrcátka harmonicky vycházejí z lišt okolo bočních oken. Spodní část z leštěného hliníku plynulým způsobem prodlužuje tyto lišty, které se tak stávají součástí zrcátek. Jejich dynamické pojetí dotvářejí aerodynamické zadní strany provedené v barvě karoserie. Při pohledu z boku je na jejich vnitřní ploše umístěné logo BMW, které je viditelné až při bližším pohledu.
Stejně bohatá na detaily jsou i kola z lehké slitiny konceptu BMW Concept 4. Mají průměr 21 palců a představují silně „parabolické“ pojetí sportovního pětipaprskového designu, přitahující oko pozorovatele k jejich středům. Čelní plochy paprsků jsou leštěné, zatímco méně nápadné plochy jsou jemně broušené, vytvářejí mírně zatmavený efekt a designu ráfku dodávají důmyslně působící kontrast.
Zadní část – čistá, nápadná, dynamickáZadní část BMW Concept 4 leží nízko nad vozovkou, což ke sportovnímu vozu patří. Boční linie přechází z boků do zadní části vozu v širokém horizontálním zlomu a vizuálně ještě více celou zadní část snižuje. Stejně jako přední části, také zádi dominují velkoryse dimenzované a čisté plochy s minimem křivek. Purismus prochází každým prvkem zadní části, kde vytváří nápadnou grafiku. Svislé nasávací otvory rámují spodní část zádi a zdůrazňují rozkročený postoj automobilu.
Zadní LED světla jsou tvořena jediným optickým prvkem, který známému BMW tvaru v podobě písmene L propůjčuje grafiku „srdečního pulzu“. Jejich obrysy podtrhují sportovně horizontální orientaci zádi vozu a zdůrazňují její mohutnost. Design zadní části uzavírá výrazný difuzor integrovaný do muskulaturního nárazníku. Jeho vertikální lamely člení čisté plochy zádi a vysílají jasné poselství o špičkovém sportovním rodokmenu, zatímco leskle černá barva s kovovými částicemi mu propůjčuje další vizuální působivost. Dvojice koncovek výfuku se vyznačuje novým a dynamicky působícím lichoběžníkovým tvarem. Je detailem designu BMW Concept 4, který vyjadřuje vše, co tento vůz znamená: moderní pojetí vozu kupé, z nějž vyzařuje estetická přitažlivost z každého jeho póru.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.