68. ročník autosalonu IAA ve Frankfurtu se stává dějištěm odhalení konceptu BMW Concept 4 – futuristické interpretace dlouholeté DNA společnosti BMW Group, reprezentující kouzlo jízdy automobilem s karoserií kupé v jeho nejvíce vzrušující podobě.
„Koncept BMW Concept 4 ztělesňuje estetickou podstatu značky BMW. Spojuje dokonalé proporce s jasným a precizním designem,“ říká Adrian van Hooydonk, senior viceprezident BMW Group Design.
Přední část –nová tvář řady 4Koncept BMW Concept 4 vypadá, jako by se nad silnicí vznášel. Osobitá přední maska ve tvaru ledvinek, nápadné nasávací otvory a výrazně tvarované plochy na první pohled prozrazují výkon vozu a jeho podmanivý charakter zaměřený na řidiče.
Přední část vozu na sebe strhává pozornost vertikálně orientovanou maskou chladiče ve tvaru ledvinek. „Přední maska ve tvaru ledvinek byla vždy charakteristickým rysem automobilů BMW,“ vysvětluje Domagoj Dukec, šéfdesignér BMW Design. „Koncept BMW Concept 4 představuje sebevědomé a elegantní provedení tohoto ikonického prvku. Současně BMW Concept 4 nabízí pohled na výraznou tvář budoucí řady 4.“
Svisle orientovaná maska chladiče nenásilně koresponduje jak s proporcemi přední části vozu, tak se zvučnou minulostí značky BMW. Opravdu, její podoba a design odkazují na legendární klasické modely, jakými je BMW 328 nebo BMW 3,0 CSi, a tím pádem navazuje na dlouhou a úspěšnou historii značky BMW jakožto výrobce mimořádných vozů kupé.
Přední maska chladiče zahrnuje také některé propracované detaily. Mřížka samotná obsahuje přesně vyřezané vodorovné prvky, jež vytvářejí čistý kontrast ke sportovnímu ztvárnění přední části a propůjčují masce hloubku a exkluzivitu. Bližší pohled odhalí další specialitu: spletitou výplň masky chladiče ve tvaru ledvinek a nasávacích otvorů tvoří řada malých, dohromady spojených číslic 4.
Úzké a soustředěné dvojité světlomety jsou mírně skloněné a spojené s přední maskou chladiče. Přední části vozu tak propůjčují moderní vzhled s výraznou identitou. Pozoruhodné LED světelné prvky nemají skleněný kryt a místo toho jsou do karoserie zapracovány jako trojrozměrné skulptury. Díky tomuto řešení se přední část vozu vyznačuje ještě větším smyslem pro modernost a technickou propracovanost. Ostře tvarovaná kapota prostřednictvím své délky a jednoznačné preciznosti protahuje kontury přední části vozu. Výrazné plochy lemují masku chladiče jako drahokam.
Boční partie – estetická podstata moderního kupé od BMWKoncept BMW Concept 4 zosobňuje charakteristické BMW proporce v jejich nejmodernější podobě. Protažená kapota, dlouhý rozvor, klesající střecha a krátké převisy vytvářejí moderní, elegantní a dynamickou siluetu kupé a prostřednictvím přikrčené karoserie vyzařují energii i ve chvíli, kdy automobil stojí. Ultra čisté plochy nového konceptu BMW Concept 4 tvoří z profilu hlavní část těla dynamické karoserie. Expresivní červená barva karoserie Forbidden Red obzvláště živým způsobem zvýrazňuje plochy automobilu, které na světle vyzařují pronikavou, lesklou červenou, zatímco stín vytváří téměř černý efekt a výrazný kontrast. Interakce obrysů a objemů proto vyvolává dramatický pocit lesku a hloubky.
Sportovně tvarovaná karoserie zaujme malým prosklením s nízkými okny, které dále zdůrazňují dynamickou podobu bočního profilu. Dlouhá klesající linie střechy pozvolna přechází do víka zavazadlového prostoru, což zadní části propůjčuje prvotřídní sportovní estetiku. Rozšířené zadní blatníky jsou vizuálním zosobněním výkonu, který přenášejí zadní kola, a zdůrazňují muskulaturní boky vozu. Nízká oblast nad předními koly současně vykazuje elegantní dynamickou rovnováhu. Podběhy předních a zadních kol dodávají novému konceptu BMW Concept 4 silný a sebevědomý postoj.
Horizontální hlavní linie mezi podběhy kol je tradičním rysem profilu. Vede relativně nízko bočními partiemi vozu, a tím snižuje optické těžiště. Ještě níže je umístěna další boční linie, která dynamicky stoupá z prostoru za předními koly směrem k víku zavazadlového prostoru. Tím přináší další porci agility.
Propracované detaily viditelné na druhý pohledBližší pohled na koncept BMW Concept 4 odhalí další elegantní detaily. Minimalistická, dvoudílná vnější zpětná zrcátka harmonicky vycházejí z lišt okolo bočních oken. Spodní část z leštěného hliníku plynulým způsobem prodlužuje tyto lišty, které se tak stávají součástí zrcátek. Jejich dynamické pojetí dotvářejí aerodynamické zadní strany provedené v barvě karoserie. Při pohledu z boku je na jejich vnitřní ploše umístěné logo BMW, které je viditelné až při bližším pohledu.
Stejně bohatá na detaily jsou i kola z lehké slitiny konceptu BMW Concept 4. Mají průměr 21 palců a představují silně „parabolické“ pojetí sportovního pětipaprskového designu, přitahující oko pozorovatele k jejich středům. Čelní plochy paprsků jsou leštěné, zatímco méně nápadné plochy jsou jemně broušené, vytvářejí mírně zatmavený efekt a designu ráfku dodávají důmyslně působící kontrast.
Zadní část – čistá, nápadná, dynamickáZadní část BMW Concept 4 leží nízko nad vozovkou, což ke sportovnímu vozu patří. Boční linie přechází z boků do zadní části vozu v širokém horizontálním zlomu a vizuálně ještě více celou zadní část snižuje. Stejně jako přední části, také zádi dominují velkoryse dimenzované a čisté plochy s minimem křivek. Purismus prochází každým prvkem zadní části, kde vytváří nápadnou grafiku. Svislé nasávací otvory rámují spodní část zádi a zdůrazňují rozkročený postoj automobilu.
Zadní LED světla jsou tvořena jediným optickým prvkem, který známému BMW tvaru v podobě písmene L propůjčuje grafiku „srdečního pulzu“. Jejich obrysy podtrhují sportovně horizontální orientaci zádi vozu a zdůrazňují její mohutnost. Design zadní části uzavírá výrazný difuzor integrovaný do muskulaturního nárazníku. Jeho vertikální lamely člení čisté plochy zádi a vysílají jasné poselství o špičkovém sportovním rodokmenu, zatímco leskle černá barva s kovovými částicemi mu propůjčuje další vizuální působivost. Dvojice koncovek výfuku se vyznačuje novým a dynamicky působícím lichoběžníkovým tvarem. Je detailem designu BMW Concept 4, který vyjadřuje vše, co tento vůz znamená: moderní pojetí vozu kupé, z nějž vyzařuje estetická přitažlivost z každého jeho póru.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?