68. ročník autosalonu IAA ve Frankfurtu se stává dějištěm odhalení konceptu BMW Concept 4 – futuristické interpretace dlouholeté DNA společnosti BMW Group, reprezentující kouzlo jízdy automobilem s karoserií kupé v jeho nejvíce vzrušující podobě.
„Koncept BMW Concept 4 ztělesňuje estetickou podstatu značky BMW. Spojuje dokonalé proporce s jasným a precizním designem,“ říká Adrian van Hooydonk, senior viceprezident BMW Group Design.
Přední část –nová tvář řady 4Koncept BMW Concept 4 vypadá, jako by se nad silnicí vznášel. Osobitá přední maska ve tvaru ledvinek, nápadné nasávací otvory a výrazně tvarované plochy na první pohled prozrazují výkon vozu a jeho podmanivý charakter zaměřený na řidiče.
Přední část vozu na sebe strhává pozornost vertikálně orientovanou maskou chladiče ve tvaru ledvinek. „Přední maska ve tvaru ledvinek byla vždy charakteristickým rysem automobilů BMW,“ vysvětluje Domagoj Dukec, šéfdesignér BMW Design. „Koncept BMW Concept 4 představuje sebevědomé a elegantní provedení tohoto ikonického prvku. Současně BMW Concept 4 nabízí pohled na výraznou tvář budoucí řady 4.“
Svisle orientovaná maska chladiče nenásilně koresponduje jak s proporcemi přední části vozu, tak se zvučnou minulostí značky BMW. Opravdu, její podoba a design odkazují na legendární klasické modely, jakými je BMW 328 nebo BMW 3,0 CSi, a tím pádem navazuje na dlouhou a úspěšnou historii značky BMW jakožto výrobce mimořádných vozů kupé.
Přední maska chladiče zahrnuje také některé propracované detaily. Mřížka samotná obsahuje přesně vyřezané vodorovné prvky, jež vytvářejí čistý kontrast ke sportovnímu ztvárnění přední části a propůjčují masce hloubku a exkluzivitu. Bližší pohled odhalí další specialitu: spletitou výplň masky chladiče ve tvaru ledvinek a nasávacích otvorů tvoří řada malých, dohromady spojených číslic 4.
Úzké a soustředěné dvojité světlomety jsou mírně skloněné a spojené s přední maskou chladiče. Přední části vozu tak propůjčují moderní vzhled s výraznou identitou. Pozoruhodné LED světelné prvky nemají skleněný kryt a místo toho jsou do karoserie zapracovány jako trojrozměrné skulptury. Díky tomuto řešení se přední část vozu vyznačuje ještě větším smyslem pro modernost a technickou propracovanost. Ostře tvarovaná kapota prostřednictvím své délky a jednoznačné preciznosti protahuje kontury přední části vozu. Výrazné plochy lemují masku chladiče jako drahokam.
Boční partie – estetická podstata moderního kupé od BMWKoncept BMW Concept 4 zosobňuje charakteristické BMW proporce v jejich nejmodernější podobě. Protažená kapota, dlouhý rozvor, klesající střecha a krátké převisy vytvářejí moderní, elegantní a dynamickou siluetu kupé a prostřednictvím přikrčené karoserie vyzařují energii i ve chvíli, kdy automobil stojí. Ultra čisté plochy nového konceptu BMW Concept 4 tvoří z profilu hlavní část těla dynamické karoserie. Expresivní červená barva karoserie Forbidden Red obzvláště živým způsobem zvýrazňuje plochy automobilu, které na světle vyzařují pronikavou, lesklou červenou, zatímco stín vytváří téměř černý efekt a výrazný kontrast. Interakce obrysů a objemů proto vyvolává dramatický pocit lesku a hloubky.
Sportovně tvarovaná karoserie zaujme malým prosklením s nízkými okny, které dále zdůrazňují dynamickou podobu bočního profilu. Dlouhá klesající linie střechy pozvolna přechází do víka zavazadlového prostoru, což zadní části propůjčuje prvotřídní sportovní estetiku. Rozšířené zadní blatníky jsou vizuálním zosobněním výkonu, který přenášejí zadní kola, a zdůrazňují muskulaturní boky vozu. Nízká oblast nad předními koly současně vykazuje elegantní dynamickou rovnováhu. Podběhy předních a zadních kol dodávají novému konceptu BMW Concept 4 silný a sebevědomý postoj.
Horizontální hlavní linie mezi podběhy kol je tradičním rysem profilu. Vede relativně nízko bočními partiemi vozu, a tím snižuje optické těžiště. Ještě níže je umístěna další boční linie, která dynamicky stoupá z prostoru za předními koly směrem k víku zavazadlového prostoru. Tím přináší další porci agility.
Propracované detaily viditelné na druhý pohledBližší pohled na koncept BMW Concept 4 odhalí další elegantní detaily. Minimalistická, dvoudílná vnější zpětná zrcátka harmonicky vycházejí z lišt okolo bočních oken. Spodní část z leštěného hliníku plynulým způsobem prodlužuje tyto lišty, které se tak stávají součástí zrcátek. Jejich dynamické pojetí dotvářejí aerodynamické zadní strany provedené v barvě karoserie. Při pohledu z boku je na jejich vnitřní ploše umístěné logo BMW, které je viditelné až při bližším pohledu.
Stejně bohatá na detaily jsou i kola z lehké slitiny konceptu BMW Concept 4. Mají průměr 21 palců a představují silně „parabolické“ pojetí sportovního pětipaprskového designu, přitahující oko pozorovatele k jejich středům. Čelní plochy paprsků jsou leštěné, zatímco méně nápadné plochy jsou jemně broušené, vytvářejí mírně zatmavený efekt a designu ráfku dodávají důmyslně působící kontrast.
Zadní část – čistá, nápadná, dynamickáZadní část BMW Concept 4 leží nízko nad vozovkou, což ke sportovnímu vozu patří. Boční linie přechází z boků do zadní části vozu v širokém horizontálním zlomu a vizuálně ještě více celou zadní část snižuje. Stejně jako přední části, také zádi dominují velkoryse dimenzované a čisté plochy s minimem křivek. Purismus prochází každým prvkem zadní části, kde vytváří nápadnou grafiku. Svislé nasávací otvory rámují spodní část zádi a zdůrazňují rozkročený postoj automobilu.
Zadní LED světla jsou tvořena jediným optickým prvkem, který známému BMW tvaru v podobě písmene L propůjčuje grafiku „srdečního pulzu“. Jejich obrysy podtrhují sportovně horizontální orientaci zádi vozu a zdůrazňují její mohutnost. Design zadní části uzavírá výrazný difuzor integrovaný do muskulaturního nárazníku. Jeho vertikální lamely člení čisté plochy zádi a vysílají jasné poselství o špičkovém sportovním rodokmenu, zatímco leskle černá barva s kovovými částicemi mu propůjčuje další vizuální působivost. Dvojice koncovek výfuku se vyznačuje novým a dynamicky působícím lichoběžníkovým tvarem. Je detailem designu BMW Concept 4, který vyjadřuje vše, co tento vůz znamená: moderní pojetí vozu kupé, z nějž vyzařuje estetická přitažlivost z každého jeho póru.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.