VÍME KDY A JAK. Cena vodíkových aut klesne na úroveň hybridů

AutoRoad.cz, 20. června 2019, 11:46 Google+

Cena osobních aut na vodíkové palivové články se do deseti let vyrovná ceně hybridních modelů. Očekává to japonská automobilka Toyota, která po světě prodala už 15 milionů hybridů za značky Toyota a Lexus a zároveň je výrobcem prvního sériového vozu na vodík pojmenovaného Mirai.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 21.06. 17:08) Napište svůj názor
Toyota Mirai

Toyota Mirai | foto: Toyota

Sdílejte článek

První generace Mirai se zatím prodává na vybraných trzích. Technologie nabízí řidičům podobnou praktičnost a jízdní dosah jako klasické vozy na benzín, avšak bez výfukových emisí. "Realisticky očekáváme, že u třetí generace bude cena palivových článků srovnatelná s hybridy," uvedl evropský šéf prodeje a marketingu Toyoty Matt Harrison.

Dodal, že Toyota již není daleko od spuštění prodeje modelu druhé generace, přičemž do deseti let se objeví generace třetí.

Současný náskok technologie elektrických vozů je daný delší dobou vývoje i mnohem dostupnější nabíjecí infrastrukturou. Naopak stanic na doplňování vodíku je v Evropě jen několik desítek.

img-responsive

Toyota Mirai | foto: Toyota

Emisní limity se stále zpřísňují

Výrobce k hledání alternativních paliv nutí stále přísnější politika EU ohledně emisí CO2. Do roku 2021 musí být průměrné množství CO2 v rámci modelové nabídky každé automobilky 95 g/km a v dalších letech má dál výrazně klesat. Ke splnění emisních cílů podle Harrisona neexistuje žádná dokonalá technologie. "Připravujeme různé alternativy a necháme na našich zákaznících, která podoba jim nejvíce vyhovuje," dodal.

Hybridní technologie jsou sice ekologičtější než konvenční spalovací motor, stále ale emise CO2 produkují. Hybridní vozy jsou také limitované kapacitou baterií, případně dobou jejich dobití. Auta na vodík vypouští z výfuků pouze vodu, mají vysoký dojezd a doba načerpání vodíku se příliš neliší od běžného natankování benzínu či nafty.

Experti očekávají, že vodíkovou technologii čeká vzhledem k její perspektivě podobný vývoj jako u hybridů. Například Toyota od uvedení prvního Priusu v roce 1997 snížila cenu hybridní technologie o 75 procent.

img-responsive

Toyota Mirai | foto: Toyota

Klíč je v platině

Jedním z hlavních důvodů, proč jsou palivové články dražší než technologie pro elektromobily a hybridy, je používání platiny při jejich výrobě. Cesta tedy vede přes snižování spotřeby tohoto kovu na jeden automobil.

Technologická firma Bosch, která chce vstoupit na vodíkový trh, slibuje, že technologii dokáže zlevnit současně se snížením spotřeby vzácného kovu. Vlastní konstrukce Bosch si vyžádá pouze obdobné množství platiny jako katalyzátory dnešních naftových motorů. 

Vytisknout

Diskuze: VÍME KDY A JAK. Cena vodíkových aut klesne na úroveň hybridů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 21.06.2019 17:08 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Aussie Invader R5

Australané si brousí zuby na světový rychlostní rekord. Jejich cílem je 1000 MPH (1609 km/h)

Škoda Kamiq Monte Carlo

Škoda vyrobila dvoumilionté SUV

Toyota Yaris

Prestižní anketa evropské Auto roku 2021 zná vítěze

Lexus UX

Návrhář Jan Černý teď jezdí Lexusem, který si sám navrhl

Suzuki Ignis 4x4

Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4 premium - Atmosférický čtyřválec a manuální převodovka? Tady je svět ještě v pořádku

Škoda připravuje novou Octavii G-TEC s pohonem na zemní plyn (CNG)

Škoda Octavia G-TEC jde do prodeje. Za 531 tisíc dostanete 130 koní a manuální převodovku

NGDV

Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

Čtvrtá generace Škody Fabie zatím stále ještě skrývá svoji podobu

Nová Škoda Fabia, větší, sportovnější, bezpečnější. A motory?

Čerpací stanice Shell

Shell připravil oleje s neutrální uhlíkovou stopou

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

První test zimních pneumatik pro rok 2018 (Uniroyal  MS plus 77)

Tohle zamrzí. Mladíkovi nedal viník přednost, přesto odškodnění v milionech nedostane

Škoda představila Enyaq Sportline iV, atraktivní, sportovní, dynamické, na baterii

Škoda dosáhla špičkové aerodynamické účinnosti u velkého Enyaqu iV

Volkswagen ID.3 v Česku už za méně než 900 tisíc

Volkswagen ID.3 v Česku už za méně než 900 tisíc. Má to však své ale...

U příležitosti 3. výročí značky Cupra byl oficiálně představen limitovaný model Formentor VZ5

Cupra slaví, limitovaný Formentor VZ5 je hozenou rukavicí do stojatých prémiových vod SUV

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Majitelé elektromobilů zatleskají. Další dvě rychlodobíjecí stanice tam, kde jsou nejvíc třeba

reklama

Doporučujeme

Renault Triber

Nové sedmimístné SUV? Kvůli motoru by ho tady ale nikdo nechtěl

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nová Škoda Fabia, větší, sportovnější, bezpečnější. A motory?

  2. Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4 premium - Atmosférický čtyřválec a manuální převodovka? Tady je svět ještě v pořádku

  3. Tohle zamrzí. Mladíkovi nedal viník přednost, přesto odškodnění v milionech nedostane

  4. Jako z animovaného filmu, US Post modernizuje vozový park

  5. Peugeot představil nové logo. Už jedenácté...

  6. Návrhář Jan Černý teď jezdí Lexusem, který si sám navrhl

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud