Uprostřed týdne bylo na okruhu v Sosnové, nedaleko České Lípy, pořádně rušno. Automobilka Hyundai zde novinářům prezentovala hned několik novinek. Mezi ně patřily modely Tuscon a i30 Fastback ve sportovní verzi N-Line, hřebem programu však bylo praktické testování novinky i30N Fastback a to přímo na okruhu v Sosnové. Jaký dojem na nás testování zanechalo? Neztratil fastback něco ze svého výborného hatchbackového předchůdce?
Než se však dostaneme k samotné jízdě s Fastbackem i30N, pojďme se na chvíli pozastavit u modelové řady N Line. Takto upravené modely vytvářejí určitý mezi stupeň mezi běžnými modely a řadou ostrých modelů "N". Naštěstí se však nejedná pouze o nejrůznější sportovní pakety, díky kterým se sériové automobily "ostře" pouze tváří. Úpravy modelů N Line se dotýkají všech prvků potřebných pro svižnou jízdu - motoru, brzd, podvozku i výfukového systému. Modely N Line jsou na českém trhu aktuálně dostupné v modelových řadách i30, i30 Fastback a Tuscon, a spojují tedy designové prvky, bohatou výbavu i hravost ostrých "N" modelů s komfortem modelů standardních. Během letošního roku bude navíc spuštěn nový koncept "N Option", který umožní zákazníkům vybírat si ze širokého katalogu tuningových dílů určených k dalšímu posílení sportovních vlastností. Výhodou takto pořízených dílů bude především homologace a jistota, že daný produkt prošel intenzivním testováním.
i30N FastbackHlavním důvodem naší návštěvy bylo však ostré testování nového Fastbacku na malé okruhové trati. Nejvíce nás přitom zajímalo, zda se bude jízda s Fastbackem nějak lišit od svého úspěšného předchůdce v karoserii hatchback. Model i30N totiž při svém loňském vstupu na trh posbíral nekonečnou řadu ocenění včetně "The Game Changer", laicky přeloženo "měnič hry", tedy automobil bořící zažitá pravidla. Na druhou stranu si někteří novináři a později i majitelé nebyli zcela jistí tím, zda tento hot-hatch není na (typicky české) silnice až příliš tvrdý. Jaká je tedy i30N Fastback a co vše se změnilo?
Nemusíme se bát říci, že Fastback přináší více změn, než jen větší zavazadlový prostor. Po stránce exteriéru a designu se největší změny odehrály v zadní části vozidla. Linie střechy a oblíbená splývavá záď ústí do zadního spoileru, jehož hrana je zvýrazněna černým lakem. Výrazně tvarovaný zadní nárazník je ozdoben reflexní červenou linkou, která prochází nad dvěma chromovanými koncovkami výfuku a umocňuje sportovní vzhled vozu. Známé trojúhelníkové světlo se přemístilo do spodní části vozu a nově plní funkci mlhového světlometu (u hatchabcku i30N se jednalo o klasické brzdové světlo).
Pohon modelů i30N naštěstí zůstal beze změn. O tuto práci se stále stará zážehový čtyřválec 2,0 T-GDI s výkonem 184 kW (250 k). Díky provedení Performance lze však výkon zvýšit až na 202 kW (275 k). Tato úprava ale nepřináší jen větší výkon, součástí je i aktivní diferenciál, výztuha v zavazadlovém prostoru, větší 19" kola obuté do Pirelli P-Zero, výkonnější brzdy a elektromagneticky ovládanou klapku ve výfuku. Jelikož si za provedení Performance připlatíte pouze 20.000 korun, dovolujeme si říci, že za tuto solidní cenu nemá potenciální majitel příliš co řešit - řadu Performance prostě musíte mít!
Fastback stejně jako předchůdce disponuje pěti jízdními režimy, od klasických Eco a Normal až po plně konfigurovatelný režim "N Custom". Pokud se však nechcete příliš zdržovat vlastní "customizací", v žádném případě neuděláte chybu stisknutím tlačítka N na volantu, tedy kárované vlajky v dosahu pravé ruky. Právě toto tlačítko má na svědomí nekontrolovaný přísun radosti sportovně založeného řidiče.
Ostré kola na okruhuDost však bylo teorie o zesílené karoserii a nových svárech, nás však zajímalo, jak se o 12 centimetrů delší (a 12 kg lehčí) Fastback bude chovat při reálné ostré jízdě. Je až překvapivé, že právě touto změnou má mít nyní mnohem vhodnější rozložení hmotnosti než jeho předchůdce, a to 60:40. Jelikož jsem byl součástí odpolední skupiny, obával jsem se spolu s ostatními novináři o stav testovacích vozidel - přeci jen, celé dopoledne řádění a neustálé kvílení pneumatik se musí na brzdách i obutí negativně projevit.
Jak se však ukázalo i přes usednutí do automobilu, který měl již mnoho ostrých kol za sebou, což dával najevo typickou kombinací vůně brzd, spojky a pneumatik, "enková" řada je na ostré chování opravdu připravena. I přes použití delších a měkčích dorazů tlumičů, které by měly zajistit zvýšení komfortu na rozbitých cestách se automobil v zatáčkách chová až ukázkově předvídavě. Zřejmě i díky novému rozložení hmotnosti se do zatáček vrhá s neuvěřitelnou chutí, kterou mohu z čerstvé paměti přirovnat snad jen k motokáře. Podvozek doslova miluje jízdu na hraně a automobil jako takový odpouští spousty začátečnických chyb. Chování automobilu se navíc nemění ani s neustálým střídáním plného plynu a ostrých brzd na malém okruhu, jen pneumatiky začínají zpívat čím dál více. Částečně to však může být způsobeno i tím, že se novináři nesnaží jet "čistou" stopu, ale užívají si chování automobilu v zatáčkách a hledání jeho limitů.
Jedinou negativní změnou (nelze říci k horšímu) je pouze zvuková kulisa, kterou nyní nově tlumí filtr pevných částic přidaný ve výfukovém systému. Nad touto změnou však nezle příliš polemizovat, zákony hovoří jasně a automobilkám nezbývá nic jiného, než se podřídit. Zvuk z výfuku je navíc stále velmi příjemný.
Sedím za volantem Fastbacku a nyní již volně zajíždím poslední, ochlazovací kolo. V hlavě se mi honí myšlenky ohledně cenové politiky Fastbacku ve srovnání s klasickou i30N - novinka je o 20.000,- dražší. Vzhledem k tomu, že nabízí větší zavazadlový prostor, moderní a oblíbené tvary karoserie, a navíc by měla být i o něco komfortnější, dává mi tento cenový rozdíl smysl. I když jsem si totiž I30N v karoserii hatchback zamiloval pro jeho sportovní jízdu, jako automobil na každodenní použití mi bohužel vzhledem k prostoru i tvrdosti podvozku nepřišel. U Fastbacku bude tato situace ve všech ohledech přijatelnější.
Podtrženo, sečtenoPod označením "N" se naštěstí stále ukrývají až mystické jízdní vlastnosti. Na základě tohoto seznámení věříme, že novinka Fastback bude pokračovat v úspěšných stopách svého předchůdce. Vzhledem k výčtu úprav provedení Perfromance doporučujeme jednoznačně tuto variantu, která u Fastbacku vyjde na 799.990 korun.
Posledním příjemným překvapením tiskové konference bylo i neustále zmiňování toho, že se časy v automobilce Hyundai změnily. Pokud jste Hyundai neměli rádi například kvůli agresivní reklamní kampani či pomlouvání konkurence, s tím je již definitivně konec. V měsíci březnu byl totiž nahrazen ředitel českého zastoupení Vladimír Vošický, který měl zřejmě určitou část tohoto negativního pohledu společnosti vůči značce na svědomí. Hyundai tedy obnovuje staré kontakty, splácí některé dluhy a dokonce i zrušila blacklisty novinářů a dalších "nevyhovujících". Byl to tedy velice příjemný den, který jsme my - novináři opouštěli s nadějí lepších a světlejších zítřků. Tak, snad to vyjde.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?