I30N Fastback na okruhu v Sosnové - novinka od Hyundaie dostala pořádně zabrat

-jka / AutoRoad.cz, 6. dubna 2019, 08:11 Google+

Uprostřed týdne bylo na okruhu v Sosnové, nedaleko České Lípy, pořádně rušno. Automobilka Hyundai zde novinářům prezentovala hned několik novinek. Mezi ně patřily modely Tuscon a i30 Fastback ve sportovní verzi N-Line, hřebem programu však bylo praktické testování novinky i30N Fastback a to přímo na okruhu v Sosnové. Jaký dojem na nás testování zanechalo? Neztratil fastback něco ze svého výborného hatchbackového předchůdce?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
i30N Fastback

i30N Fastback | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Než se však dostaneme k samotné jízdě s Fastbackem i30N, pojďme se na chvíli pozastavit u modelové řady N Line. Takto upravené modely vytvářejí určitý mezi stupeň mezi běžnými modely a řadou ostrých modelů "N". Naštěstí se však nejedná pouze o nejrůznější sportovní pakety, díky kterým se sériové automobily "ostře" pouze tváří. Úpravy modelů N Line se dotýkají všech prvků potřebných pro svižnou jízdu - motoru, brzd, podvozku i výfukového systému. Modely N Line jsou na českém trhu aktuálně dostupné v modelových řadách i30, i30 Fastback a Tuscon, a spojují tedy designové prvky, bohatou výbavu i hravost ostrých "N" modelů s komfortem modelů standardních. Během letošního roku bude navíc spuštěn nový koncept "N Option", který umožní zákazníkům vybírat si ze širokého katalogu tuningových dílů určených k dalšímu posílení sportovních vlastností. Výhodou takto pořízených dílů bude především homologace a jistota, že daný produkt prošel intenzivním testováním.

img-responsive

i30 Fastback N-Line | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

i30N Fastback

Hlavním důvodem naší návštěvy bylo však ostré testování nového Fastbacku na malé okruhové trati. Nejvíce nás přitom zajímalo, zda se bude jízda s Fastbackem nějak lišit od svého úspěšného předchůdce v karoserii hatchback. Model i30N totiž při svém loňském vstupu na trh posbíral nekonečnou řadu ocenění včetně "The Game Changer", laicky přeloženo "měnič hry", tedy automobil bořící zažitá pravidla. Na druhou stranu si někteří novináři a později i majitelé nebyli zcela jistí tím, zda tento hot-hatch není na (typicky české) silnice až příliš tvrdý. Jaká je tedy i30N Fastback a co vše se změnilo? 

Nemusíme se bát říci, že Fastback přináší více změn, než jen větší zavazadlový prostor. Po stránce exteriéru a designu se největší změny odehrály v zadní části vozidla. Linie střechy a oblíbená splývavá záď ústí do zadního spoileru, jehož hrana je zvýrazněna černým lakem. Výrazně tvarovaný zadní nárazník je ozdoben reflexní červenou linkou, která prochází nad dvěma chromovanými koncovkami výfuku a umocňuje sportovní vzhled vozu. Známé trojúhelníkové světlo se přemístilo do spodní části vozu a nově plní funkci mlhového světlometu (u hatchabcku i30N se jednalo o klasické brzdové světlo). 

img-responsive

i30N Fastback, přístrojový štít | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Pohon modelů i30N naštěstí zůstal beze změn. O tuto práci se stále stará zážehový čtyřválec 2,0 T-GDI s výkonem 184 kW (250 k). Díky provedení Performance lze však výkon zvýšit až na 202 kW (275 k). Tato úprava ale nepřináší jen větší výkon, součástí je i aktivní diferenciál, výztuha v zavazadlovém prostoru, větší 19" kola obuté do Pirelli P-Zero, výkonnější brzdy a elektromagneticky ovládanou klapku ve výfuku. Jelikož si za provedení Performance připlatíte pouze 20.000 korun, dovolujeme si říci, že za tuto solidní cenu nemá potenciální majitel příliš co řešit - řadu Performance prostě musíte mít!

Fastback stejně jako předchůdce disponuje pěti jízdními režimy, od klasických Eco a Normal až po plně konfigurovatelný režim "N Custom". Pokud se však nechcete příliš zdržovat vlastní "customizací", v žádném případě neuděláte chybu stisknutím tlačítka N na volantu, tedy kárované vlajky v dosahu pravé ruky. Právě toto tlačítko má na svědomí nekontrolovaný přísun radosti sportovně založeného řidiče. 

img-responsive

i30N Fastback | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Ostré kola na okruhu

Dost však bylo teorie o zesílené karoserii a nových svárech, nás však zajímalo, jak se o 12 centimetrů delší (a 12 kg lehčí) Fastback bude chovat při reálné ostré jízdě. Je až překvapivé, že právě touto změnou má mít nyní mnohem vhodnější rozložení hmotnosti než jeho předchůdce, a to 60:40. Jelikož jsem byl součástí odpolední skupiny, obával jsem se spolu s ostatními novináři o stav testovacích vozidel - přeci jen, celé dopoledne řádění a neustálé kvílení pneumatik se musí na brzdách i obutí negativně projevit. 

Jak se však ukázalo i přes usednutí do automobilu, který měl již mnoho ostrých kol za sebou, což dával najevo typickou kombinací vůně brzd, spojky a pneumatik, "enková" řada je na ostré chování opravdu připravena. I přes použití delších a měkčích dorazů tlumičů, které by měly zajistit zvýšení komfortu na rozbitých cestách se automobil v zatáčkách chová až ukázkově předvídavě. Zřejmě i díky novému rozložení hmotnosti se do zatáček vrhá s neuvěřitelnou chutí, kterou mohu z čerstvé paměti přirovnat snad jen k motokáře. Podvozek doslova miluje jízdu na hraně a automobil jako takový odpouští spousty začátečnických chyb. Chování automobilu se navíc nemění ani s neustálým střídáním plného plynu a ostrých brzd na malém okruhu, jen pneumatiky začínají zpívat čím dál více. Částečně to však může být způsobeno i tím, že se novináři nesnaží jet "čistou" stopu, ale užívají si chování automobilu v zatáčkách a hledání jeho limitů. 

img-responsive

Tucson N-Line | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Jedinou negativní změnou (nelze říci k horšímu) je pouze zvuková kulisa, kterou nyní nově tlumí filtr pevných částic přidaný ve výfukovém systému. Nad touto změnou však nezle příliš polemizovat, zákony hovoří jasně a automobilkám nezbývá nic jiného, než se podřídit. Zvuk z výfuku je navíc stále velmi příjemný.

Sedím za volantem Fastbacku a nyní již volně zajíždím poslední, ochlazovací kolo. V hlavě se mi honí myšlenky ohledně cenové politiky Fastbacku ve srovnání s klasickou i30N - novinka je o 20.000,- dražší. Vzhledem k tomu, že nabízí větší zavazadlový prostor, moderní a oblíbené tvary karoserie, a navíc by měla být i  o něco komfortnější, dává mi tento cenový rozdíl smysl. I když jsem si totiž I30N v karoserii hatchback zamiloval pro jeho sportovní jízdu, jako automobil na každodenní použití mi bohužel vzhledem k prostoru i tvrdosti podvozku nepřišel. U Fastbacku bude tato situace ve všech ohledech přijatelnější. 

Podtrženo, sečteno

Pod označením "N" se naštěstí stále ukrývají až mystické jízdní vlastnosti. Na základě tohoto seznámení věříme, že novinka Fastback bude pokračovat v úspěšných stopách svého předchůdce. Vzhledem k výčtu úprav provedení Perfromance doporučujeme jednoznačně tuto variantu, která u Fastbacku vyjde na 799.990 korun. 

Posledním příjemným překvapením tiskové konference bylo i neustále zmiňování toho, že se časy v automobilce Hyundai změnily. Pokud jste Hyundai neměli rádi například kvůli agresivní reklamní kampani či pomlouvání konkurence, s tím je již definitivně konec. V měsíci březnu byl totiž nahrazen ředitel českého zastoupení Vladimír Vošický, který měl zřejmě určitou část tohoto negativního pohledu společnosti vůči značce na svědomí. Hyundai tedy obnovuje staré kontakty, splácí některé dluhy a dokonce i zrušila blacklisty novinářů a dalších "nevyhovujících". Byl to tedy velice příjemný den, který jsme my - novináři opouštěli s nadějí lepších a světlejších zítřků. Tak, snad to vyjde.

Vytisknout

Diskuze: I30N Fastback na okruhu v Sosnové - novinka od Hyundaie dostala pořádně zabrat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai Ioniq 6

TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Bezpečná jízda v zimních podmínkách

Pirelli radí, jak jezdit v zimě

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Cebia odhalila další velmi rozšířený podvod s ojetými vozy

Ilustrační foto

Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost

Pět nejčastějších omylů spojených se zimní dovolenou v karavanu

Volkswagen ID.7 - premiéra téměř pětimetrového čistě bateriového elektrického sedanu vyšší střední třídy

Potvrzeno. Tohle mluví o elektromobilech v Česku jasně

Hyundai IONIQ 5

TEST Hyundai Ioniq 5 AWD – vetřelec z jiné planety, který překvapí i pozlobí

Toyota

Pět základních smyslů při nehodě nečekaně v ohrožení

DS 4 Crossback 1.5 BlueHDi

Test DS4 Rivoli Cross 1.5 BlueHDi 130 EA8, moře stylu, malá spotřeba

ojetá auta

Situace v Česku na trhu ojetých aut za 9 měsíců letošního roku

Kia Stinger

Kia na českém trhu. Oslava nebo smutek?

Představení Škody Superb 4. generace

Škoda Superb 4. generace: Více prostoru a pohodlí, 6 pohonných jednotek, inovativní systémy

Toyota HySE-X1

Toyota bude na Dakaru testovat lehký vodíkový vůz

Toyota GR86

TEST Toyota GR86 - návyková záležitost za cenu běžné Octavie

Ilustrační foto

Podzimní nástrahy: Pozor na nízké slunce, zvěř i ledovku

reklama

Doporučujeme

Leopaard

Urus po čínsku? Leopaard nabídne pohledné SUV s povědomými tvary

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

  2. Pirelli radí, jak jezdit v zimě

  3. TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud