I30N Fastback na okruhu v Sosnové - novinka od Hyundaie dostala pořádně zabrat

-jka / AutoRoad.cz, 6. dubna 2019, 08:11 Google+

Uprostřed týdne bylo na okruhu v Sosnové, nedaleko České Lípy, pořádně rušno. Automobilka Hyundai zde novinářům prezentovala hned několik novinek. Mezi ně patřily modely Tuscon a i30 Fastback ve sportovní verzi N-Line, hřebem programu však bylo praktické testování novinky i30N Fastback a to přímo na okruhu v Sosnové. Jaký dojem na nás testování zanechalo? Neztratil fastback něco ze svého výborného hatchbackového předchůdce?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
i30N Fastback

i30N Fastback | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Než se však dostaneme k samotné jízdě s Fastbackem i30N, pojďme se na chvíli pozastavit u modelové řady N Line. Takto upravené modely vytvářejí určitý mezi stupeň mezi běžnými modely a řadou ostrých modelů "N". Naštěstí se však nejedná pouze o nejrůznější sportovní pakety, díky kterým se sériové automobily "ostře" pouze tváří. Úpravy modelů N Line se dotýkají všech prvků potřebných pro svižnou jízdu - motoru, brzd, podvozku i výfukového systému. Modely N Line jsou na českém trhu aktuálně dostupné v modelových řadách i30, i30 Fastback a Tuscon, a spojují tedy designové prvky, bohatou výbavu i hravost ostrých "N" modelů s komfortem modelů standardních. Během letošního roku bude navíc spuštěn nový koncept "N Option", který umožní zákazníkům vybírat si ze širokého katalogu tuningových dílů určených k dalšímu posílení sportovních vlastností. Výhodou takto pořízených dílů bude především homologace a jistota, že daný produkt prošel intenzivním testováním.

img-responsive

i30 Fastback N-Line | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

i30N Fastback

Hlavním důvodem naší návštěvy bylo však ostré testování nového Fastbacku na malé okruhové trati. Nejvíce nás přitom zajímalo, zda se bude jízda s Fastbackem nějak lišit od svého úspěšného předchůdce v karoserii hatchback. Model i30N totiž při svém loňském vstupu na trh posbíral nekonečnou řadu ocenění včetně "The Game Changer", laicky přeloženo "měnič hry", tedy automobil bořící zažitá pravidla. Na druhou stranu si někteří novináři a později i majitelé nebyli zcela jistí tím, zda tento hot-hatch není na (typicky české) silnice až příliš tvrdý. Jaká je tedy i30N Fastback a co vše se změnilo? 

Nemusíme se bát říci, že Fastback přináší více změn, než jen větší zavazadlový prostor. Po stránce exteriéru a designu se největší změny odehrály v zadní části vozidla. Linie střechy a oblíbená splývavá záď ústí do zadního spoileru, jehož hrana je zvýrazněna černým lakem. Výrazně tvarovaný zadní nárazník je ozdoben reflexní červenou linkou, která prochází nad dvěma chromovanými koncovkami výfuku a umocňuje sportovní vzhled vozu. Známé trojúhelníkové světlo se přemístilo do spodní části vozu a nově plní funkci mlhového světlometu (u hatchabcku i30N se jednalo o klasické brzdové světlo). 

img-responsive

i30N Fastback, přístrojový štít | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Pohon modelů i30N naštěstí zůstal beze změn. O tuto práci se stále stará zážehový čtyřválec 2,0 T-GDI s výkonem 184 kW (250 k). Díky provedení Performance lze však výkon zvýšit až na 202 kW (275 k). Tato úprava ale nepřináší jen větší výkon, součástí je i aktivní diferenciál, výztuha v zavazadlovém prostoru, větší 19" kola obuté do Pirelli P-Zero, výkonnější brzdy a elektromagneticky ovládanou klapku ve výfuku. Jelikož si za provedení Performance připlatíte pouze 20.000 korun, dovolujeme si říci, že za tuto solidní cenu nemá potenciální majitel příliš co řešit - řadu Performance prostě musíte mít!

Fastback stejně jako předchůdce disponuje pěti jízdními režimy, od klasických Eco a Normal až po plně konfigurovatelný režim "N Custom". Pokud se však nechcete příliš zdržovat vlastní "customizací", v žádném případě neuděláte chybu stisknutím tlačítka N na volantu, tedy kárované vlajky v dosahu pravé ruky. Právě toto tlačítko má na svědomí nekontrolovaný přísun radosti sportovně založeného řidiče. 

img-responsive

i30N Fastback | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Ostré kola na okruhu

Dost však bylo teorie o zesílené karoserii a nových svárech, nás však zajímalo, jak se o 12 centimetrů delší (a 12 kg lehčí) Fastback bude chovat při reálné ostré jízdě. Je až překvapivé, že právě touto změnou má mít nyní mnohem vhodnější rozložení hmotnosti než jeho předchůdce, a to 60:40. Jelikož jsem byl součástí odpolední skupiny, obával jsem se spolu s ostatními novináři o stav testovacích vozidel - přeci jen, celé dopoledne řádění a neustálé kvílení pneumatik se musí na brzdách i obutí negativně projevit. 

Jak se však ukázalo i přes usednutí do automobilu, který měl již mnoho ostrých kol za sebou, což dával najevo typickou kombinací vůně brzd, spojky a pneumatik, "enková" řada je na ostré chování opravdu připravena. I přes použití delších a měkčích dorazů tlumičů, které by měly zajistit zvýšení komfortu na rozbitých cestách se automobil v zatáčkách chová až ukázkově předvídavě. Zřejmě i díky novému rozložení hmotnosti se do zatáček vrhá s neuvěřitelnou chutí, kterou mohu z čerstvé paměti přirovnat snad jen k motokáře. Podvozek doslova miluje jízdu na hraně a automobil jako takový odpouští spousty začátečnických chyb. Chování automobilu se navíc nemění ani s neustálým střídáním plného plynu a ostrých brzd na malém okruhu, jen pneumatiky začínají zpívat čím dál více. Částečně to však může být způsobeno i tím, že se novináři nesnaží jet "čistou" stopu, ale užívají si chování automobilu v zatáčkách a hledání jeho limitů. 

img-responsive

Tucson N-Line | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Jedinou negativní změnou (nelze říci k horšímu) je pouze zvuková kulisa, kterou nyní nově tlumí filtr pevných částic přidaný ve výfukovém systému. Nad touto změnou však nezle příliš polemizovat, zákony hovoří jasně a automobilkám nezbývá nic jiného, než se podřídit. Zvuk z výfuku je navíc stále velmi příjemný.

Sedím za volantem Fastbacku a nyní již volně zajíždím poslední, ochlazovací kolo. V hlavě se mi honí myšlenky ohledně cenové politiky Fastbacku ve srovnání s klasickou i30N - novinka je o 20.000,- dražší. Vzhledem k tomu, že nabízí větší zavazadlový prostor, moderní a oblíbené tvary karoserie, a navíc by měla být i  o něco komfortnější, dává mi tento cenový rozdíl smysl. I když jsem si totiž I30N v karoserii hatchback zamiloval pro jeho sportovní jízdu, jako automobil na každodenní použití mi bohužel vzhledem k prostoru i tvrdosti podvozku nepřišel. U Fastbacku bude tato situace ve všech ohledech přijatelnější. 

Podtrženo, sečteno

Pod označením "N" se naštěstí stále ukrývají až mystické jízdní vlastnosti. Na základě tohoto seznámení věříme, že novinka Fastback bude pokračovat v úspěšných stopách svého předchůdce. Vzhledem k výčtu úprav provedení Perfromance doporučujeme jednoznačně tuto variantu, která u Fastbacku vyjde na 799.990 korun. 

Posledním příjemným překvapením tiskové konference bylo i neustále zmiňování toho, že se časy v automobilce Hyundai změnily. Pokud jste Hyundai neměli rádi například kvůli agresivní reklamní kampani či pomlouvání konkurence, s tím je již definitivně konec. V měsíci březnu byl totiž nahrazen ředitel českého zastoupení Vladimír Vošický, který měl zřejmě určitou část tohoto negativního pohledu společnosti vůči značce na svědomí. Hyundai tedy obnovuje staré kontakty, splácí některé dluhy a dokonce i zrušila blacklisty novinářů a dalších "nevyhovujících". Byl to tedy velice příjemný den, který jsme my - novináři opouštěli s nadějí lepších a světlejších zítřků. Tak, snad to vyjde.

Vytisknout

Diskuze: I30N Fastback na okruhu v Sosnové - novinka od Hyundaie dostala pořádně zabrat

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nové logo Toyoty je zhuštěním původního do jednoduchého 2D formátu a bez nápisu

Která automobilka má největší hodnotu? A jak si stojí proti lídrům napříč celého trhu?

renault talisman

Nový Renault Talisman Grandtour míří na náš trh

DS 7 Crossback

Test: DS7 Crossback 1,6 PureTech 225, francouzský elegán

Hyundai i20 N

Zcela nový Hyundai i20 N nabídne přes 200 koní a váhu stejnou jako soutěžní i20 Coupe WRC

Hyundai Ioniq EV

Hyundai Motor Czech přináší vlastní dotační program, ušetřit lze až 200 000 Kč!

Ilustrační foto

Škoda vzkázala, jak to bude po nových opatřeních vlády kvůli Covid-19

Alfa Romeo Stelvio

Přední hráč vycítil zájem a nabídne k pronájmu i SUV od Alfy Romeo

Volkswagen ID.3 dosáhl při testech Euro NCAP plného hodnocení pěti hvězd

Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

Volkswagen K70 byl prvním modelem s kapalinovým chlazením a pohonem předních kol

Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

Ford Mustang Mach 1

Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

reklama

Doporučujeme

Leopaard

Urus po čínsku? Leopaard nabídne pohledné SUV s povědomými tvary

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

  2. Škoda vzkázala, jak to bude po nových opatřeních vlády kvůli Covid-19

  3. Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

  4. Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

  5. Přední hráč vycítil zájem a nabídne k pronájmu i SUV od Alfy Romeo

  6. Hyundai Motor Czech přináší vlastní dotační program, ušetřit lze až 200 000 Kč!

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud