Uprostřed týdne bylo na okruhu v Sosnové, nedaleko České Lípy, pořádně rušno. Automobilka Hyundai zde novinářům prezentovala hned několik novinek. Mezi ně patřily modely Tuscon a i30 Fastback ve sportovní verzi N-Line, hřebem programu však bylo praktické testování novinky i30N Fastback a to přímo na okruhu v Sosnové. Jaký dojem na nás testování zanechalo? Neztratil fastback něco ze svého výborného hatchbackového předchůdce?
Než se však dostaneme k samotné jízdě s Fastbackem i30N, pojďme se na chvíli pozastavit u modelové řady N Line. Takto upravené modely vytvářejí určitý mezi stupeň mezi běžnými modely a řadou ostrých modelů "N". Naštěstí se však nejedná pouze o nejrůznější sportovní pakety, díky kterým se sériové automobily "ostře" pouze tváří. Úpravy modelů N Line se dotýkají všech prvků potřebných pro svižnou jízdu - motoru, brzd, podvozku i výfukového systému. Modely N Line jsou na českém trhu aktuálně dostupné v modelových řadách i30, i30 Fastback a Tuscon, a spojují tedy designové prvky, bohatou výbavu i hravost ostrých "N" modelů s komfortem modelů standardních. Během letošního roku bude navíc spuštěn nový koncept "N Option", který umožní zákazníkům vybírat si ze širokého katalogu tuningových dílů určených k dalšímu posílení sportovních vlastností. Výhodou takto pořízených dílů bude především homologace a jistota, že daný produkt prošel intenzivním testováním.
i30N FastbackHlavním důvodem naší návštěvy bylo však ostré testování nového Fastbacku na malé okruhové trati. Nejvíce nás přitom zajímalo, zda se bude jízda s Fastbackem nějak lišit od svého úspěšného předchůdce v karoserii hatchback. Model i30N totiž při svém loňském vstupu na trh posbíral nekonečnou řadu ocenění včetně "The Game Changer", laicky přeloženo "měnič hry", tedy automobil bořící zažitá pravidla. Na druhou stranu si někteří novináři a později i majitelé nebyli zcela jistí tím, zda tento hot-hatch není na (typicky české) silnice až příliš tvrdý. Jaká je tedy i30N Fastback a co vše se změnilo?
Nemusíme se bát říci, že Fastback přináší více změn, než jen větší zavazadlový prostor. Po stránce exteriéru a designu se největší změny odehrály v zadní části vozidla. Linie střechy a oblíbená splývavá záď ústí do zadního spoileru, jehož hrana je zvýrazněna černým lakem. Výrazně tvarovaný zadní nárazník je ozdoben reflexní červenou linkou, která prochází nad dvěma chromovanými koncovkami výfuku a umocňuje sportovní vzhled vozu. Známé trojúhelníkové světlo se přemístilo do spodní části vozu a nově plní funkci mlhového světlometu (u hatchabcku i30N se jednalo o klasické brzdové světlo).
Pohon modelů i30N naštěstí zůstal beze změn. O tuto práci se stále stará zážehový čtyřválec 2,0 T-GDI s výkonem 184 kW (250 k). Díky provedení Performance lze však výkon zvýšit až na 202 kW (275 k). Tato úprava ale nepřináší jen větší výkon, součástí je i aktivní diferenciál, výztuha v zavazadlovém prostoru, větší 19" kola obuté do Pirelli P-Zero, výkonnější brzdy a elektromagneticky ovládanou klapku ve výfuku. Jelikož si za provedení Performance připlatíte pouze 20.000 korun, dovolujeme si říci, že za tuto solidní cenu nemá potenciální majitel příliš co řešit - řadu Performance prostě musíte mít!
Fastback stejně jako předchůdce disponuje pěti jízdními režimy, od klasických Eco a Normal až po plně konfigurovatelný režim "N Custom". Pokud se však nechcete příliš zdržovat vlastní "customizací", v žádném případě neuděláte chybu stisknutím tlačítka N na volantu, tedy kárované vlajky v dosahu pravé ruky. Právě toto tlačítko má na svědomí nekontrolovaný přísun radosti sportovně založeného řidiče.
Ostré kola na okruhuDost však bylo teorie o zesílené karoserii a nových svárech, nás však zajímalo, jak se o 12 centimetrů delší (a 12 kg lehčí) Fastback bude chovat při reálné ostré jízdě. Je až překvapivé, že právě touto změnou má mít nyní mnohem vhodnější rozložení hmotnosti než jeho předchůdce, a to 60:40. Jelikož jsem byl součástí odpolední skupiny, obával jsem se spolu s ostatními novináři o stav testovacích vozidel - přeci jen, celé dopoledne řádění a neustálé kvílení pneumatik se musí na brzdách i obutí negativně projevit.
Jak se však ukázalo i přes usednutí do automobilu, který měl již mnoho ostrých kol za sebou, což dával najevo typickou kombinací vůně brzd, spojky a pneumatik, "enková" řada je na ostré chování opravdu připravena. I přes použití delších a měkčích dorazů tlumičů, které by měly zajistit zvýšení komfortu na rozbitých cestách se automobil v zatáčkách chová až ukázkově předvídavě. Zřejmě i díky novému rozložení hmotnosti se do zatáček vrhá s neuvěřitelnou chutí, kterou mohu z čerstvé paměti přirovnat snad jen k motokáře. Podvozek doslova miluje jízdu na hraně a automobil jako takový odpouští spousty začátečnických chyb. Chování automobilu se navíc nemění ani s neustálým střídáním plného plynu a ostrých brzd na malém okruhu, jen pneumatiky začínají zpívat čím dál více. Částečně to však může být způsobeno i tím, že se novináři nesnaží jet "čistou" stopu, ale užívají si chování automobilu v zatáčkách a hledání jeho limitů.
Jedinou negativní změnou (nelze říci k horšímu) je pouze zvuková kulisa, kterou nyní nově tlumí filtr pevných částic přidaný ve výfukovém systému. Nad touto změnou však nezle příliš polemizovat, zákony hovoří jasně a automobilkám nezbývá nic jiného, než se podřídit. Zvuk z výfuku je navíc stále velmi příjemný.
Sedím za volantem Fastbacku a nyní již volně zajíždím poslední, ochlazovací kolo. V hlavě se mi honí myšlenky ohledně cenové politiky Fastbacku ve srovnání s klasickou i30N - novinka je o 20.000,- dražší. Vzhledem k tomu, že nabízí větší zavazadlový prostor, moderní a oblíbené tvary karoserie, a navíc by měla být i o něco komfortnější, dává mi tento cenový rozdíl smysl. I když jsem si totiž I30N v karoserii hatchback zamiloval pro jeho sportovní jízdu, jako automobil na každodenní použití mi bohužel vzhledem k prostoru i tvrdosti podvozku nepřišel. U Fastbacku bude tato situace ve všech ohledech přijatelnější.
Podtrženo, sečtenoPod označením "N" se naštěstí stále ukrývají až mystické jízdní vlastnosti. Na základě tohoto seznámení věříme, že novinka Fastback bude pokračovat v úspěšných stopách svého předchůdce. Vzhledem k výčtu úprav provedení Perfromance doporučujeme jednoznačně tuto variantu, která u Fastbacku vyjde na 799.990 korun.
Posledním příjemným překvapením tiskové konference bylo i neustále zmiňování toho, že se časy v automobilce Hyundai změnily. Pokud jste Hyundai neměli rádi například kvůli agresivní reklamní kampani či pomlouvání konkurence, s tím je již definitivně konec. V měsíci březnu byl totiž nahrazen ředitel českého zastoupení Vladimír Vošický, který měl zřejmě určitou část tohoto negativního pohledu společnosti vůči značce na svědomí. Hyundai tedy obnovuje staré kontakty, splácí některé dluhy a dokonce i zrušila blacklisty novinářů a dalších "nevyhovujících". Byl to tedy velice příjemný den, který jsme my - novináři opouštěli s nadějí lepších a světlejších zítřků. Tak, snad to vyjde.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?