Na právě probíhajícím autosalonu v domovském Soulu představila automobilka Kia hned dva působivé koncepty SUV. Koncept velkého a prémiového SUV Masterpiece ukazuje podobu nové generace Mohave, zatímco menší SUV Signature by se mohlo stát předobrazem kompaktního SUV, které by mohlo být uvedeno na světových trzích.
Automobilka Kia je na jihokorejském autosalonu v Soulu jako doma a tak není divu, že si připravila premiéru hned dvou zajímavých konceptů. Tím prvním je očekávaný nástupce velkého prémiového SUV Mohave, který dostal jméno Masterpiece. Tím druhým pak koncept kompaktního SUV Signature, které by se brzy mohlo proměnit v další produkční SUV pro globální trhy. Co tedy o jednotlivých modelech víme?
Kia Masterpiece
Začněme u většího a exkluzivnějšího konceptu. Ačkoliv Kia poměrně nedávno představila model Telluride, velké a prémiově působící SUV, které by mělo zaujmout především na americkém trhu, model Mohave evidentně neodepsala. Ten automobilka kromě domovského trhu nabízela ještě v Číně nebo USA, kde byl však nabízen pod označením Borrego.
První informace o testování prototypů nového Mohave se objevily již začátkem roku, nicméně nyní vidíme první tvary konceptu. Na ten je automobilka evidentně značně pyšná, což je vidět jak z názvu Masterpiece (v překladu umělecké dílo), tak z designu.
Ten působí svalnatě, dominantně a přesto moderně a luxusně, čemuž napomáhá i nová podoba charakteristické přední masky označované jako „Tiger nose." Ta nově maže hranice mezi mřížkou chladiče a světlomety, které se v podobě menších LED elementů rozprostírají po celé její šířce. V krajích jsou pak umístěny hlavní světlomety se čtveřicí LED reflektorů.
Výrazný světelný design se objevuje i v zadní části, kde můžeme vidět LED zadní svítilny, obří třetí brzdové světlo a také podsvícený nápis Mohave. Tento detail je poměrně zajímavý, neboť na přední i zadní části vozu zcela nahrazuje známé logo Kia. Chce snad automobilka vytvořit vlastní odnož zaměřenou na prémiové vozy, třeba v podobě SUV, jako to dříve udělala Toyota s Lexusem, Honda s Acurou nebo Nissan s Infinity?
Nezbývá, než se nechat překvapit. Vzhledem k tomu, že koncept má silně začerněná skla se však dá předpokládat, že interiér ještě není hotový a do formy produkčního modelu zbývá novému Mohave ještě nějaký ten pátek.
Kia Signature
U konceptu Signature má však člověk pocit, jako by se díval na téměř hotový produkční model. A tím se vlastně Kia netají ani v tiskové zprávě. Koéncept Signature navazuje na koncept Kia SP, který byl představen v minulém roce na Auto Expo v indickém Dillí. Automobilka ubrala na extravagantnosti, přidala na praktičnosti a vůz tak vypadá připraveně na silnice.
Produkční model konceptu Signature by měl opět cílit na mladší generace a takzvané „udavače trendů." Už samotný koncept v sobě kombinuje poměrně moderní a výrazný design, který by měl být doplněn i moderními technologiemi a technikou. Chybět by tak neměly třeba přední i zadní LED svítilny, přičemž přední budou opět propojeny maskou ve stylu „Tiger nose."
Design tohoto konceptu by měl ovlivnit i budoucí modely Kia na světových trzích, na čemž rozhodně nevidíme nic špatného. Jediné, co nás celkem mrzí, je použití falešných koncovek výfuků v zadním nárazníku. Chápeme snahu automobilky o vytvoření sportovního dojmu, který rozšíří paletu potencionálních zájemců, nicméně u podobných modelů typu SUV už to spíše zamrzí.
Každopádně na produkční variantu, která by se měla světu představit ještě v tomto roce, se rozhodně těšíme.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.