Na právě probíhajícím autosalonu v domovském Soulu představila automobilka Kia hned dva působivé koncepty SUV. Koncept velkého a prémiového SUV Masterpiece ukazuje podobu nové generace Mohave, zatímco menší SUV Signature by se mohlo stát předobrazem kompaktního SUV, které by mohlo být uvedeno na světových trzích.
Automobilka Kia je na jihokorejském autosalonu v Soulu jako doma a tak není divu, že si připravila premiéru hned dvou zajímavých konceptů. Tím prvním je očekávaný nástupce velkého prémiového SUV Mohave, který dostal jméno Masterpiece. Tím druhým pak koncept kompaktního SUV Signature, které by se brzy mohlo proměnit v další produkční SUV pro globální trhy. Co tedy o jednotlivých modelech víme?
Kia Masterpiece
Začněme u většího a exkluzivnějšího konceptu. Ačkoliv Kia poměrně nedávno představila model Telluride, velké a prémiově působící SUV, které by mělo zaujmout především na americkém trhu, model Mohave evidentně neodepsala. Ten automobilka kromě domovského trhu nabízela ještě v Číně nebo USA, kde byl však nabízen pod označením Borrego.
První informace o testování prototypů nového Mohave se objevily již začátkem roku, nicméně nyní vidíme první tvary konceptu. Na ten je automobilka evidentně značně pyšná, což je vidět jak z názvu Masterpiece (v překladu umělecké dílo), tak z designu.
Ten působí svalnatě, dominantně a přesto moderně a luxusně, čemuž napomáhá i nová podoba charakteristické přední masky označované jako „Tiger nose." Ta nově maže hranice mezi mřížkou chladiče a světlomety, které se v podobě menších LED elementů rozprostírají po celé její šířce. V krajích jsou pak umístěny hlavní světlomety se čtveřicí LED reflektorů.
Výrazný světelný design se objevuje i v zadní části, kde můžeme vidět LED zadní svítilny, obří třetí brzdové světlo a také podsvícený nápis Mohave. Tento detail je poměrně zajímavý, neboť na přední i zadní části vozu zcela nahrazuje známé logo Kia. Chce snad automobilka vytvořit vlastní odnož zaměřenou na prémiové vozy, třeba v podobě SUV, jako to dříve udělala Toyota s Lexusem, Honda s Acurou nebo Nissan s Infinity?
Nezbývá, než se nechat překvapit. Vzhledem k tomu, že koncept má silně začerněná skla se však dá předpokládat, že interiér ještě není hotový a do formy produkčního modelu zbývá novému Mohave ještě nějaký ten pátek.
Kia Signature
U konceptu Signature má však člověk pocit, jako by se díval na téměř hotový produkční model. A tím se vlastně Kia netají ani v tiskové zprávě. Koéncept Signature navazuje na koncept Kia SP, který byl představen v minulém roce na Auto Expo v indickém Dillí. Automobilka ubrala na extravagantnosti, přidala na praktičnosti a vůz tak vypadá připraveně na silnice.
Produkční model konceptu Signature by měl opět cílit na mladší generace a takzvané „udavače trendů." Už samotný koncept v sobě kombinuje poměrně moderní a výrazný design, který by měl být doplněn i moderními technologiemi a technikou. Chybět by tak neměly třeba přední i zadní LED svítilny, přičemž přední budou opět propojeny maskou ve stylu „Tiger nose."
Design tohoto konceptu by měl ovlivnit i budoucí modely Kia na světových trzích, na čemž rozhodně nevidíme nic špatného. Jediné, co nás celkem mrzí, je použití falešných koncovek výfuků v zadním nárazníku. Chápeme snahu automobilky o vytvoření sportovního dojmu, který rozšíří paletu potencionálních zájemců, nicméně u podobných modelů typu SUV už to spíše zamrzí.
Každopádně na produkční variantu, která by se měla světu představit ještě v tomto roce, se rozhodně těšíme.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.