Hyundai odhalil první snímky nové generace modelu Sonata, která má vzhled sportovního čtyřdveřového kupé. Osmá generace modelu Sonata ztělesňuje designérský koncept smyslné sportovnosti. Model zcela nové konstrukce nahradí dosavadní generaci modelové řady Sonata, představenou v roce 2014.
„Sonata oslavuje svou inovativní siluetou atraktivní styl kupé,“ řekl Sang Yup Lee, viceprezident a vedoucí designérského centra Hyundai. „Krátkými převisy, výrazně klesající linií střechy a nízkým víkem zavazadlového prostoru vzniká harmonický a současně dynamický dojem. Pro značku Hyundai charakteristické chromované ozdobné prvky nyní zasahují až do oblasti kapoty, čímž ji vizuálně prodlužují. Do kapoty je rovněž integrováno osvětlení LED. Design smyslné sportovnosti díky těmto stylistickým prvkům doslova ožívá.“
Zcela nová Sonata čerpá inspiraci z oceňovaného konceptu Le Fil Rouge, který debutoval na Ženevském autosalonu 2018. Stejně jako koncepční vůz přitahuje i sériově vyráběná Sonata okamžitě pozornost svým designem smyslné sportovnosti.
Smyslná sportovnost je definována vzájemným souladem čtyř základních aspektů designu vozidla: proporcí, celkového uspořádání, estetiky a techniky. Sonata vytváří při pohledu ze strany dojem výjimečného napětí pomocí harmonické kombinace vrstvených ostrých linií na karoserii a čistých ploch. K sexy charakteru ve stylu kupé přispívá také pečlivě navržené tvarové uspořádání konkávních a konvexních ploch.
Nová Sonata má mnohem sportovnější vzhled než její předchůdce. Její vnější výška je o 30 mm nižší a vnější šířka vzrostla o 25 mm. Rozvor byl prodloužen o 35 mm a vnější délka o 45 mm. Příď nového modelu Sonata definují dva prvky: výrazně prostorové tvary, zdůrazňující hladká zaoblení, a jasně vymezená kapota. Kaskádovitá maska chladiče s digitálním pulzem připomíná svými rytmickými vizuálními efekty masku chladiče sportovního vozu a elegantně navazuje na kapotu, čímž umocňuje celkový dojem přídě.
Světla pro denní svícení, doplněná funkcí „skrytých“ světlometů, poprvé použitou ve vozidle značky Hyundai, jsou nejvýznamnější inovací v oblasti designu, jež doplňuje nejmodernější osvětlovací techniku modelu Sonata. „Skryté“ světlomety mají ve vypnutém stavu chromovaný vzhled a po zapnutí je jejich výrazné světlo nepřehlédnutelné. Tato světelná technika byla poprvé představena na koncepčním voze Hyundai HDC-2 loni v červnu na autosalonu v Busanu. Světlomety s těmito detaily se staly působivým designérským prvkem. Nové uspořádání světlometů definuje společně s konceptem smyslné sportovnosti designérskou identitu budoucích automobilů Hyundai.
Boční plochy modelu Sonata jsou zvýrazněny světelnými prvky, které plynule navazují na dvě chromované linie propojující okna a světla pro denní svícení. Sonata vyzařuje díky těmto dvěma charakteristickým liniím atletický a elegantní šarm. Zcela nová Sonata má širokou, dlouhou kapotu motoru, velmi nízkou výšku a elegantní linii střechy. Dojem šířky umocňují také mimořádně široké zadní svítilny. Nová světelná technika nalézá uplatnění také ve vnitřním prostoru v podobě dekoračního osvětlení přístrojové desky a výplní dveří.
Moderní přístrojová deska v interiéru je bohatě vybavena a na první pohled zaujme křídlovitým tvarem, inspirovaným letadlem Stealth. Celek při pohledu vyvolává dojem, jako by se vznášel, a tento efekt, který umocňují saténově chromované ozdobné prvky, se opakuje u dlouhých loketních opěrek. Designéři maximálně snížili výšku přístrojové desky a výdechů ventilační soustavy, čímž navozují pocit lehkosti. Svěží a uvolněnou atmosféru pro řidiče vytvářejí kvalitní tkaniny a kůže v moderních, světlých barvách.
Čistým a elegantním designem se vyznačuje také centrální displej panelu přístrojů. Designéři záměrně nepoužili velké displeje, jimiž je v současnosti vybaveno mnoho luxusních automobilů, protože odvádějí pozornost od řízení. Oba displeje modelu Sonata 2020 jsou přitom vizuálně propojeny jedinečnou křivkou ve tvaru písmene S. Displeje jsou dokonale zapuštěny do okolních ploch a vybaveny kapacitními dotykovými tlačítky. Volant vypadá jako řídicí páka letadla a zdobí jej saténově chromované prvky. Elektronický volič převodovky ponechává více místa pro odkládací prostory.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?