Extrémní Tatra Tigon? Hasičský speciál, který se dostane kamkoliv

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. srpna 2018, 19:33 Aktualizováno 9.8.2018, 12:23 Google+

Kopřivnická Tatrovka se během uplynulých let podílela na stavbě několika působivých hasičských speciálů, mezi které se není hrdě zařadí i model Tigon. Ten je určený do toho nejextrémnějšího průmyslového odvětví, jako jsou rafinérie, letiště doly nebo ropná pole. Díky legendárnímu podvozku Tatra si totiž Tigon dokáže poradit i s extrémním terénem a jeho nástavba pak poskytne hasičům dostatek vybavení i zásob hasiva.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Tatra Tigon: Spojením osvědčeného podvozku Tatra a nástavby od společnosti Rosenbauer vznikl naprosto výjimečný hasičský speciál

Tatra Tigon: Spojením osvědčeného podvozku Tatra a nástavby od společnosti Rosenbauer vznikl naprosto výjimečný hasičský speciál | foto: Rosenbauer

Sdílejte článek

Základem nového hasičského speciálu Tigon se stalo osvědčené šasi z kopřivnické Tatry, které již prokázalo své přednosti v průmyslu i mnoha armádách světa. Speciální hasičskou nástavbu pak přidala společnost Rosenbauer, která se specializuje na hasičské vybavení. Jako celek tak Tigon představuje jedno z nejuniverzálnějších, nejextrémnějších a současně nejodolnějších hasičských vozidel, jaké můžeme na světě najít.

Ostatně již na začátku si obě společnosti stanovili jasný cíl, kterým byl maximální hasičský výkon bez ohledu na náročnost terénu. A právě tady se opět geniálně uplatnila tatrovácká konstrukce v podobě centrální nosné roury a nezávisle zavěšených výkyvných náprav.

Čtyřnápravový speciál působí impozantně již na první pohled, ovšem skutečný údiv přichází v momentě, kdy se dostává na technická specifika. Stroj posazený na 21 palcových ráfcích totiž měří 12 285 mm na délku, jeo šířka je 2 900 mm a do výšky byste mu naměřili 3 700 cm. Ráfky v podbězích pak mají průměr 21-palců.

Jak už je z rozměrů jasné, tahle Tatrovka se zkrátka nejlépe uplatní v náročném terénu - ostatně s její šířkou a váhou okolo 43 tun by nebylo zrovna rozumné jezdit s ní do města. I přes hřmotné rozměry se však Tatra dokáže rozpohybovat vcelku svižně, za což vděčí 16.12  litrovému motoru Volvo o výkonu 700 koní (515 kW). Ten je spojen s automatickou převodovkou Allison 4800 a přídavnou převodovkou Tatra.

To pravé pro hasiče

U hasičského speciálu bychom ale neměli zanedbávat ani jeho hlavní smysl existence. Nástavba, kterou dodala společnost Rosenbauer, disponuje dvěma nádržemi: jedna pojme až 9 000 litrů vody a druhá až 3 500 litrů pěnidla - v případě potřeby je však možné v obou polypropylenových nádržích možné převážet i pitnou vodu.. Nástavba vyrobená z hliníku řezaného laserem je umístěna na pomocném rámu prostřednictvím silentbloků.

Na palubě vozu, jehož originální čtyřdveřová kabina Force pojme 5 hasičů (1+2+2 jak uvádí Tatra) jsou přítomna dvě čerpadla: standardní s pracovním tlakem 10 barů a kapacitou až 8000 l/min. a vysokotlaké s pracovním tlakem 40 barů a kapacitou 500 l/min.

Tatra Tigon | zdroj: youtube.com

Hasební prostředky je navíc možno vypouštět prostřednictvím dvou speciálních hasících věžiček - střešní s pokrytím 360 ° o výkonu až 9500 l/min, která dokáže dopravit hasicí prostředky až do vzdálenosti 100 metrů, nebo pomocí děla nad předním nárazníkem, které má výkon 2 000 l/min., jeho rotace se pohybuje okolo 330 ° a jeho dosah je až 70 metrů. Obě děla se ovládají elektronicky prostřednictvím joysticků. Díky speciální Rosenbauer převodovce a systému PTO navíc vůz dokáže hasit i při jízdě ve vysoké rychlosti.

Díky obrovské komplexnosti, fantastické prostupnosti terénem, schopnosti dosahovat vyšších rychlostí a masivnímu výkonu hasičské techniky je tak Tigon naprosto úchvatným a univerzálním hasičským speciálem, který může najít uplatnění i v dolech, rafinériích, na letištích nebo přímo na ropných polích. 

Vytisknout

Diskuze: Extrémní Tatra Tigon? Hasičský speciál, který se dostane kamkoliv

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Heku Car Camp

Znáte divnější "obytňák", než Heku Car Camp?

Elon Musk během rozhovoru pro Axios

Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

Peugeot 308 SW

Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

Novomanželé David a jeho krásná Anička

Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

Ilustrační foto

Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

Škoda Enyaq iV 80

Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

Hyundai IONIQ 5

Česká premiéra Hyundai IONIQ 5, změní novinka pravidla hry?

Panel klimatizace, ilustrační foto

Auta, lidé, klimatizace, nejde jen o komfort, ale i o zdraví

Ilustrační foto

Jak postupovat při nehodě v zahraničí a zkušenost se švýcarským lumpem

Peugeot e-208 GT

Test Peugeot e-208, lvíček na baterky

Harley Davidson

Nová generace Harley-Davidson Sportster

Red Bull

VIDEO: Reklama na Česko a Slovensko v podání formule Red Bull aneb "From castle to castle"

Jeep Willys

US Army se s konstruktéry džípu nemazala. Pro jméno legendy jsou tři hypotézy

Tatra buggyra racing

Soutěž o jízdu v terénních speciálech Tatra

reklama

Doporučujeme

Ford slaví významné výročí, na silnice již vyslal přes 10 000 000 Mustangů

Legenda jménem Mustang slaví výročí, z pásů již sjelo přes 10 000 000 vozů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Musk dal tweet o síti nabíječek Tesly. Ještě letos zásadní změna

  2. Peugeot elektrifikoval již 70 % modelů, v roce 2025 má být tento podíl 100%

  3. Svatební etiketa aneb kdo s kým jede a jak je to s tím troubením?

  4. Babiš se vyjádřil k návrhu zákazu benzínových a naftových motorů

  5. Reuters: Česká vláda jedná o továrně na baterie. Jeden investor je tajný, druhým je VW

  6. Do Rakouska s elektrickou Škodou Enyaq iV 80 – radost či starost?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud