Kopřivnická Tatrovka se během uplynulých let podílela na stavbě několika působivých hasičských speciálů, mezi které se není hrdě zařadí i model Tigon. Ten je určený do toho nejextrémnějšího průmyslového odvětví, jako jsou rafinérie, letiště doly nebo ropná pole. Díky legendárnímu podvozku Tatra si totiž Tigon dokáže poradit i s extrémním terénem a jeho nástavba pak poskytne hasičům dostatek vybavení i zásob hasiva.
Základem nového hasičského speciálu Tigon se stalo osvědčené šasi z kopřivnické Tatry, které již prokázalo své přednosti v průmyslu i mnoha armádách světa. Speciální hasičskou nástavbu pak přidala společnost Rosenbauer, která se specializuje na hasičské vybavení. Jako celek tak Tigon představuje jedno z nejuniverzálnějších, nejextrémnějších a současně nejodolnějších hasičských vozidel, jaké můžeme na světě najít.
Ostatně již na začátku si obě společnosti stanovili jasný cíl, kterým byl maximální hasičský výkon bez ohledu na náročnost terénu. A právě tady se opět geniálně uplatnila tatrovácká konstrukce v podobě centrální nosné roury a nezávisle zavěšených výkyvných náprav.
Čtyřnápravový speciál působí impozantně již na první pohled, ovšem skutečný údiv přichází v momentě, kdy se dostává na technická specifika. Stroj posazený na 21 palcových ráfcích totiž měří 12 285 mm na délku, jeo šířka je 2 900 mm a do výšky byste mu naměřili 3 700 cm. Ráfky v podbězích pak mají průměr 21-palců.
Jak už je z rozměrů jasné, tahle Tatrovka se zkrátka nejlépe uplatní v náročném terénu - ostatně s její šířkou a váhou okolo 43 tun by nebylo zrovna rozumné jezdit s ní do města. I přes hřmotné rozměry se však Tatra dokáže rozpohybovat vcelku svižně, za což vděčí 16.12 litrovému motoru Volvo o výkonu 700 koní (515 kW). Ten je spojen s automatickou převodovkou Allison 4800 a přídavnou převodovkou Tatra.
To pravé pro hasiče
U hasičského speciálu bychom ale neměli zanedbávat ani jeho hlavní smysl existence. Nástavba, kterou dodala společnost Rosenbauer, disponuje dvěma nádržemi: jedna pojme až 9 000 litrů vody a druhá až 3 500 litrů pěnidla - v případě potřeby je však možné v obou polypropylenových nádržích možné převážet i pitnou vodu.. Nástavba vyrobená z hliníku řezaného laserem je umístěna na pomocném rámu prostřednictvím silentbloků.
Na palubě vozu, jehož originální čtyřdveřová kabina Force pojme 5 hasičů (1+2+2 jak uvádí Tatra) jsou přítomna dvě čerpadla: standardní s pracovním tlakem 10 barů a kapacitou až 8000 l/min. a vysokotlaké s pracovním tlakem 40 barů a kapacitou 500 l/min.
Hasební prostředky je navíc možno vypouštět prostřednictvím dvou speciálních hasících věžiček - střešní s pokrytím 360 ° o výkonu až 9500 l/min, která dokáže dopravit hasicí prostředky až do vzdálenosti 100 metrů, nebo pomocí děla nad předním nárazníkem, které má výkon 2 000 l/min., jeho rotace se pohybuje okolo 330 ° a jeho dosah je až 70 metrů. Obě děla se ovládají elektronicky prostřednictvím joysticků. Díky speciální Rosenbauer převodovce a systému PTO navíc vůz dokáže hasit i při jízdě ve vysoké rychlosti.
Díky obrovské komplexnosti, fantastické prostupnosti terénem, schopnosti dosahovat vyšších rychlostí a masivnímu výkonu hasičské techniky je tak Tigon naprosto úchvatným a univerzálním hasičským speciálem, který může najít uplatnění i v dolech, rafinériích, na letištích nebo přímo na ropných polích.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.