Nová Audi A1 oficiálně: Co všechno nabídne dokonalý partner pro život ve městě?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 20. června 2018, 10:45 Google+

Značka Audi představila v roce 2010 zcela novou modelovou řadu A1. Úspěšný kompaktní model nyní přichází ve své druhé generaci. Nové Audi A1 Sportback se vyznačuje dynamickým designem a je ideálním partnerem pro cestování v městských oblastech, ale velmi vhodné je i pro delší trasy. Sportovně laděný kompaktní automobil zapustil pevné kořeny v digitálním světě svými informačními, zábavními a asistenčními systémy na úrovni vyšší třídy. Velký prostor pro individualizaci vytvářejí nové výbavové linie.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nová Audi A1

Nová Audi A1 | foto: Audi

Sdílejte článek

Vnější design: markantní, mužný, se sportovními geny původního modelu quattro

Nové Audi A1 Sportback prozrazuje svým designem na první pohled svou příslušnost ke značce Audi. Druhá generace v porovnání s předchůdcem výrazně povyrostla do délky a šířky. Vnější rozměry jsou následující: délka 4,03 metru, šířka 1,74 metru a výška jen 1,41 metru. Díky širokému rozchodu kol a kratším převisům karoserie je její vzhled sportovně uhlazený. Markantní přídi dominuje široká, nízko uložená maska chladiče Singleframe společně s naznačenými bočními otvory pro přívod vzduchu. Pod hranou kapoty motoru se nacházejí tři nízké otvory jako vzpomínka na Sport quattro, soutěžní ikonu značky z roku 1984.

Také z profilu prozrazuje nový model A1 Sportback vizuální spřízněnost s původním modelem Audi quattro a s již zmíněným modelem Sport quattro. Sportovně pojatý vůz vyzařuje již v klidu touhu po dynamickém pohybu širokými, šikmo skloněnými střešními sloupky C. Všechny linie na bocích, od spodní okenní lišty až po boční prahy, stoupají klínovitě směrem k zádi. Oblouk střechy se pne nízko nad tělesem karoserie. A1 Sportback stojí na silnici stabilně díky zvýrazněným kolům a nízké ramenní linii, procházející mezi nimi.

Sportovní charakter vozu umocňuje výbava S line četnými vytříbenými stylistickými prvky. Mezi ně patří mimo jiné větší otvory pro přívod vzduchu, doplňkové prahové lišty, protažený otvor pod kapotou se dvěma příčkami a větší zadní spoiler. Verzi s nejvýkonnějším motorem lze rozpoznat podle markantní dvojité koncovky výfukové soustavy.

Výrazné uspořádání světel pro denní svícení na přání dodávaných světlometů LED prozrazuje inspiraci dynamickými křídlovitými tvary z jachtařského sportu, tzv. hydrodynamickými křídly. Stejný zdroj inspirace využili designéři při návrhu krytů pro funkce hlavních světlometů. Pro Audi typická segmentace světel pro denní svícení je u nového modelu A1 odvážně interpretována. Křídlovité segmenty na bocích maximálně umocňují šířku vozu. Hluboký, soustředěný pohled vytváří v souhře s malými kosočtvercovými segmenty v horní části světlometů sportovní vzhled. Ke snadné rozpoznatelnosti světelného designu modelu A1 přispívá motiv dynamické segmentace také v zadních světlometech, které jsou zapuštěny do markantních prostorových tvarů zadního okna. Dvoudílné zadní světlomety jsou za tmy pozoruhodné svým světelným designem beze spár.

Paleta laků pro nový model A1 Sportback nabízí výběr jedenácti barev. Na přání se pne střecha kompaktního vozu od střešních sloupků A až ke střešnímu spoileru v kontrastní barvě. Kryty vnějších zpětných zrcátek, krajní lišty předního spoileru a boční prahy lze rovněž objednat v kontrastní barvě.

Mimořádně individuální charakter má verze Edition, která bude nabízena od uvedení modelu na trh. Designérskému stylu modelu A1 propůjčuje ještě působivější podobu mnoha kontrastními prvky. Velká 18“ kola – v závislosti na laku karoserie v bronzové, bílé nebo černé barvě – jsou nepřehlédnutelná. Přední a zadní světlomety LED mají tmavě tónované kryty, jimiž připomínají legendární Audi Sport quattro. Kruhy Audi v masce chladiče Singleframe a na zádi jsou černé.

img-responsive

Nová Audi A1 | foto: Audi

Libovolně kombinovatelné: výbavové linie

V závislosti na výbavové linii – Basis, advanced nebo S line – jsou vnější díly karoserie – mřížka masky chladiče, naznačené boční otvory pro přívod vzduchu, spodní část obou nárazníků, difuzor a zadní spoiler – nabízeny v různých variantách. Exteriér ještě více zvýrazňuje černý stylistický paket.

Novinkou pro modelovou řadu A1 je modulární struktura výbavových linií, která umožňuje mimořádnou flexibilitu. Poprvé mohou zákazníci zcela libovolně vzájemně kombinovat jednotlivé výbavové linie pro exteriér a interiér.

Nový vzhled: vnitřní design

Designéři si vytkli za cíl vytvořit „nejsportovnější interiér kompaktní třídy“. Tomu odpovídá zaměření interiéru na řidiče, mimořádný emocionální náboj a široké možnosti individualizace. Na první pohled zaujmou zejména tvary výdechů ventilační soustavy, digitálního panelu přístrojů a clony nad přístroji. Sportovně pojaté, uhlazené linie a plochy vládnou celému interiéru a uplatnění nalézají na přístrojové desce, ve výplních dveří i na středové konzole. Středová konzola a na přání dodávaný displej MMI touch jsou natočeny k řidiči pod úhlem 13 stupňů. Displej a pás výdechů ventilační soustavy na straně spolujezdce vpředu jsou integrovány do plochy se vzhledem černého panelu, která zasahuje až do dveří.

Tři varianty interiéru „advanced“, „design selection“ a „S line“ nabízejí četné možnosti výběru barev a materiálů podle individuálního vkusu. Ozdobné obložení přístrojové desky před sedadlem spolujezdce vpředu má různou podobu v závislosti na výbavové linii a je doplněno barevně sladěnými ozdobnými prvky na výdeších ventilační soustavy, středové konzole a plochách v bezprostřední blízkosti klik dveří.

Na přání dodávaný paket osvětlení kontur a dekoračního osvětlení umocní za tmy vnitřní design světelnými prvky LED ve 30 vybraných barvách.

Více místa a komfortu: prostorové uspořádání

Nové Audi A1 Sportback nabízí výrazně větší vnitřní prostor, a tím i více komfortu pro řidiče, spolujezdce vpředu i cestující na sedadlech vzadu. Objem zavazadlového prostoru vzrostl o 65 litrů. V normálním uspořádání pojme 335 litrů, se sklopenými opěradly zadních sedadel lze až po strop využít objem 1090 litrů. Výška prahu zavazadlového prostoru nad zemí je s 67 centimetry příjemně nízká.

Díky vzájemně oddělenému uložení pružin a tlumičů má zavazadlový prostor mezi podběhy kol šířku přesně jeden metr.

Audi nabízí dvě varianty sedadel. V obou případech lze na přání objednat funkci vyhřívání sedadel. Sportovní sedadlo má sériově manuálně nastavitelnou výšku. Výrazné boční polštáře a bederní opěrka, nastavitelná ve dvou směrech, poskytují tělu ještě lepší oporu. Navzdory kompaktním vnějším rozměrům a sportovní linii střechy modelu A1 Sportback si mohou i dospělé osoby užívat na sedadlech vzadu velkorysého prostoru pro hlavu a nohy.

img-responsive

Nová Audi A1 | foto: Audi

Všechno digitální: ovládání a zobrazování

Nové Audi A1 Sportback je připraveno na digitální budoucnost. Již v základní verzi je vůz sériově vybaven zcela digitálním panelem sdružených přístrojů s 10,25“ displejem vysokého rozlišení a multifunkčním volantem. Na přání dodávaný Audi virtual cockpit poskytuje řidiči přímo v jeho zorném poli rozsáhlé a rozmanité informace – od navigačních šipek přes dynamické animace navigační mapy a funkce informačního a zábavního systému včetně služeb Audi connect až po grafické informace některých asistenčních systémů.

Kompletně síťově propojené a vždy aktuální: informační a zábavní systémy a Audi connect

Filozofie ovládání odpovídá konceptu informačních a zábavních systémů z vyšší třídy. Nové Audi A1 Sportback je sérově vybaveno systémem MMI Radio, který se ovládá prostřednictvím multifunkčních tlačítek na volantu a ukazatele na digitálním panelu sdružených přístrojů a který již v základní verzi disponuje rozhraním Bluetooth. Se systémem MMI Radio plus zahrnuje přístrojová deska 8,8“ dotykový displej MMI, který dokonale splývá s okolními plochami se vzhledem černého panelu. Jak je obvyklé u chytrých telefonů, zadávají se veškeré ovládací povely dotykem. Nový koncept ovládání MMI touch rozpoznává také zadávání ručně psaným písmem, bez přerušování a čekání na jednotlivá písmena – jako u velkého Audi A8. Nejvyšší varianta MMI Navigation plus nabízí 10,1“ dotykový displej MMI.

Je-li k dispozici aktivní datové připojení, lze automaticky stáhnout a instalovat až čtyři bezplatné aktualizace mapových podkladů ročně. Alternativně je lze aktualizovat manuálně z paměťové karty SD, na kterou byly aktualizace staženy z portálu myAudi. Nejnovější generace hlasového ovládání se vyznačuje vylepšeným dialogem mezi řidičem a automobilem.

MMI Navigation plus ve spojení s Audi connect nabízí řidiči modelu A1 Sportback funkce z vyšší třídy, jako například hybridní vedení trasy, které uskutečňuje výpočet trasy v cloudu a zohledňuje v něm kompletní stav dopravy. Hybridní zadávání cílů – kombinace vyhledávání ve vlastních datech systému i na internetu – podporuje zákazníka při vyhledávání čerpacích stanic, parkovacích míst, restaurací nebo hotelů. Z internetu za tím účelem stahuje informace o cenách paliv, dostupnosti parkovacích míst nebo například hodnocení zákazníků na portálu Yelp a tyto údaje ukazuje přímo v seznamu výsledků vyhledávání pro zadání cíle. Alternativně je k dispozici vyhledávání Google. Dalšími přednostmi jsou zobrazování satelitních mapových podkladů a nové prostorové modely měst, které nabízejí precizní zobrazení mnoha městských center.

Se systémem MMI Navigation plus může zákazník využívat také rozmanité internetové služby Audi connect, které poskytují mimo jiné turistické informace, informace o parkovacích místech a dopravě, nabízejí přístup k Twitteru a do e-mailové schránky a umožňují navigaci s využitím portálů Google Earth a Google Street View. Uživatel si může zjistit také předpověď počasí a ceny paliv.

Nejlepší spojení v interiéru nového modelu A1 Sportback zaručuje paket Connectivity, který zahrnuje rozhraní Audi smartphone interface, jež integruje chytré telefony iOS a Android prostřednictvím systémů Apple CarPlay* a Android Auto* do speciálně vyvinutého uživatelského prostředí v MMI, jakož i dva vstupy USB (1x USB-A, 1x USB-C s vyšším nabíjecím proudem).

Audi phone box, další prvek výbavy na přání, propojí chytrý telefon s anténou vozidla, čímž zvýší kvalitu příjmu s technologií LTE. Kromě toho zahrnuje funkci indukčního nabíjení chytrého telefonu v souladu se standardem Qi. Nabídku informačních a zábavních systémů završují doplňkové moduly, dodávané na přání. Mezi ně patří přijímač digitálního rozhlasového vysílání DAB a funkce „Hybrid Radio“, která při špatné kvalitě příjmu automaticky a bez znatelného přerušení přejde z příjmu pozemního rozhlasového vysílání (FM/DAB) na příjem internetového vysílání. U něho má zákazník přístup k více než 25 000 různým rozhlasovým stanicím a podcastům z celého světa.

img-responsive

Nová Audi A1 | foto: Audi

Na přání dodávaná zvuková aparatura Audi napájí šestikanálovým zesilovačem o výkonu 180 W osm reproduktorů včetně subwooferu. Na přání dodávaný prémiový audiosystém Bang & Olufsen disponuje jedenácti reproduktory a výkonem 560 W. Mimořádné potěšení z poslechu, které je v tomto segmentu jedinečné, pramení ze speciálního efektu 3D, u něhož je čelní okno používáno jako odrazová plocha pro čtyři reproduktory, uložené v přístrojové desce. Touto doplňkovou, speciálními algoritmy vytvořenou zvukovou hladinou v úrovni hlavy se vnitřní prostor akusticky doslova otevře.

Jistota je jistota: asistenční systémy

Asistenční systémy modelu Audi A1 Sportback pocházejí z vyšší třídy. Nový model A1 Sportback udržují v bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozu, řidiči usnadňují udržování vozu ve svém jízdním pruhu nebo jej podporují při parkování.

Sériově dodávaná funkce upozorňování na vyjetí z jízdního pruhu podporuje řidiče při udržování vozidla ve svém jízdním pruhu. Systém zaznamenává kamerou podélné značení na vozovce od rychlosti jízdy 65 km/h a pomáhá udržovat vůz ve svém jízdním pruhu korigujícími zásahy do řízení i upozorňováním pomocí vibrací. Rovněž sériově dodávaný omezovač rychlosti jízdy spolehlivě zabraňuje překročení nastavené maximální rychlosti.

Další součástí sériové výbavy modelu A1 Sportback je Audi pre sense front. Audi A1 Sportback tímto systémem stanovuje nová měřítka ve svém segmentu. Radarový senzor rozpoznává kritické situace před vozem, způsobené jinými vozidly, přecházejícími chodci nebo cyklisty, a to i za špatné viditelnosti, například v mlze. Jakmile Audi pre sense front rozpozná hrozící kolizi, upozorní řidiče v několika krocích. Pokud řidič po vizuálním a akustickém upozornění nereaguje, aktivuje systém krátké „trhnutí“ náhlým přibrzděním. Přetrvává-li i nadále kritická situace, začne automobil v závislosti na situaci a okolí automaticky zpomalovat a v oblasti nízkých rychlostí brzdí až do úplného zastavení. V závislosti na okolnostech tím může A1 Sportback kolizi zcela zabránit, nebo minimalizovat její intenzitu snížením nárazové rychlosti. V případě nutnosti se aktivují ochranná opatření na přání dodávaného systému Audi pre sense basic. Bezpečnostní pásy na sedadlech vpředu se elektricky přitáhnou, otevřená okna se zavřou a zapnou se výstražné ukazatele.

img-responsive

Nová Audi A1 | foto: Audi

Rovněž adaptivní tempomat pracuje na základě radarového snímání situace před vozidlem. Audi A1 Sportback s tímto systémem udržuje požadovanou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, přičemž řidič může stanovit vzdálenost v pěti krocích a intenzitu zrychlení prostřednictvím režimů Audi drive select. Je-li vůz vybaven převodovkou S tronic, pokrývá systém rozsah rychlostí jízdy od 0 do 200 km/h, s mechanickou převodovkou je funkční od 30 km/h. V popojíždějící koloně brzdí Audi A1 Sportback s funkcí Stop & Go – ve spojení s převodovkou S tronic – za vpředu jedoucím vozidlem až do úplného zastavení. Sešlápne-li řidič u stojícího vozu brzdu, zůstává systém aktivní, jinak se vypne po cca třech sekundách.

Do každé mezery: komfortní parkování

Pro nové Audi A1 Sportback jsou k dispozici různé systémy, které usnadňují parkování. Kromě parkovacích senzorů vzadu je poprvé nabízena zadní kamera. Ta je kombinována s „parkovacími senzory plus“, které rozpoznávají také objekty před vozem a řidiče o nich informují akusticky a vizuálně.

Parkovací asistent převezme při parkování vozu A1 Sportback řízení. Při pomalé jízdě rozpoznává dvanáct ultrazvukových senzorů vhodné mezery, orientované podélně nebo napříč k vozovce. Řidič musí jen zařadit správný převodový stupeň, přidávat plyn a brzdit, zatímco parkovací asistent řídí nový kompaktní vůz při couvání do mezery.

A1 Sportback dokáže s novou verzí parkovacího asistenta zaparkovat na příčné parkovací místo také popředu – v případě nutnosti i v několika krocích. Systém zajistí rovněž vyjetí z podélného parkovacího místa.

Lehká a mimořádně odolná: karoserie

Skelet prostoru pro cestující je u karoserie nového modelu Audi A1 Sportback tvořen komponenty z oceli tvářené za tepla včetně tvrzení. Ultravysokopevnostní oceli mají 27% podíl v konstrukci skeletu karoserie. Tím je zaručena maximální úroveň pasivní bezpečnosti a vysoká torzní tuhost. Tuhá karoserie a nekompromisní kvalita výroby vytvářejí předpoklady pro sportovně precizní jízdu a vynikající odhlučnění interiéru.

img-responsive

Nová Audi A1 | foto: Audi

S čelní plochou A = 2,07 m2 a součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,31 proniká nový A1 Sportback vrstvami vzduchu jen s minimálním odporem. Detaily na karoserii, jako jsou aerodynamické prvky trojúhelníkového tvaru na střešním spoileru a speciálně tvarované zadní světlomety, zajišťují definované proudění vzduchu. Spodní část vozu je dalekosáhle zakrytá.

Výkonné a hospodárné: motory

Lhostejno, zda v městském provozu nebo během víkendového výletu, zdrojem potěšení z jízdy v novém modelu Audi A1 Sportback jsou především jeho výkonné motory. Na výběr jsou úsporné motory TFSI s rozsahem nejvyššího výkonu od 70 kW (95 k) do 147 kW (200 k). Pro jakýkoli požadavek je k dispozici správný agregát, který odpovídá filozofii značky Audi, používající pro daný účel motory s odpovídajícím zdvihovým objemem. Základ nabídky tvoří maloobjemový tříválec se zdvihovým objemem jeden litr, zatímco u vrcholných motorů se jedná o čtyřválce se zdvihovým objemem 1,5 nebo 2,0 litru. Sériová výbava zahrnuje přeplňování výfukovým turbodmychadlem, přímé vstřikování paliva a filtr pevných částic.

Audi nabízí pro všechny motory mechanickou převodovku nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic. Výjimku představuje verze 40 TFSI, u níž zajišťuje řazení sériově dodávaná šestistupňová převodovka S tronic.

Sportovně nastavený: podvozek

Konstrukce náprav nového modelu Audi A1 Sportback zajišťuje agilní ovladatelnost a sportovní zážitky z jízdy. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny. Naklápěcí ložiska jsou tvořena hliníkovými odlitky. Přední kola modelu A1 Sportback jsou odpružena vinutými pružinami s teleskopickými plynovými tlumiči. Vzadu nalézá uplatnění kompaktní, lehká náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou a integrovaným příčným zkrutným stabilizátorem.

img-responsive

Nová Audi A1 | foto: Audi

Audi nabízí pro nový model A1 Sportback tři různé konfigurace podvozku. Kromě základního podvozku je na přání k dispozici tužší sportovní podvozek. Vrcholnou verzí podvozku je sportovní podvozek vybavený adaptivními tlumiči. Ve spolupráci s elektromechanickým posilovačem řízení, závislým na rychlosti jízdy, je zajištěno kromě precizní směrové stability při jízdě přímým směrem také bezpečné, neutrální chování vozu při průjezdu zatáčkou.

Dva dynamické pakety kombinují prvky výbavy na přání, které dodají modelu A1 Sportback ještě více sportovního charakteru. Jejich součástí jsou kromě sportovního podvozku také červené brzdové třmeny a větší brzdové kotouče. Dynamický paket „Performance“ zahrnuje navíc adaptivní tlumiče, systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select a systém pro optimalizaci zvuku motoru.

Čtyři režimy pro individuální zážitky z jízdy: Audi drive select

Nový model A1 Sportback může být na přání vybaven systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Jeho prostřednictvím si může řidič zvolit čtyři režimy, které ovlivňují jízdní charakteristiku – auto, dynamic, efficiency a individual. V základní konfiguraci má Audi drive select vliv na posilovač řízení a charakteristiku motoru. Také prvky výbavy na přání, mezi něž patří převodovka S tronic, adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, tempomat, systém start-stop, adaptivní zvuk motoru a podvozek s adaptivními tlumiči, jsou propojeny se systémem řízení jízdní dynamiky.

img-responsive

Nová Audi A1 | foto: Audi

Brzdová soustava nového modelu A1 Sportback umožňuje citlivé dávkování brzdné síly a nabízí spontánní reakce s tuhou charakteristikou pedálu brzdy. Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením vpředu mají průměr 276 milimetrů, průměr kotoučových brzd vzadu je 230 milimetrů. Kotoučové brzdy vzadu se montují sériově pro verze s motory o výkonu 85 kW a vyšším. S dynamickým paketem, dodávaným na přání, mají brzdové kotouče průměr 312 milimetrů vpředu a 272 milimetrů vzadu. Na přání lze výbavu modelu A1 Sportback rozšířit o asistenta pro rozjezd, který zvyšuje bezpečnost ve stoupáních a klesáních tím, že po zastavení zabraňuje samovolnému pohybu vozidla.

Značka Audi připravila pro nový model A1 Sportback širokou nabídku kol. V závislosti na motoru se sériově dodávají 15“, 16“ nebo 17“ kola. Na přání nebo jako součástí výbavových linií „advanced“ a „S line“ jsou k dispozici kola z lehké slitiny se čtyřmi různými průměry ráfku od 15 do 18 palců, včetně 17“ kol s černými nebo platinově šedými ozdobnými prvky.

Vytisknout

Diskuze: Nová Audi A1 oficiálně: Co všechno nabídne dokonalý partner pro život ve městě?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Závodní stroj skončil po drobné kolizi v plamenech

Závodní stroj zachvátily plameny, odvážný otec přesto běžel vytáhnout svého syna

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud