Automobilka Nissan dnes odhalila zcela nový Leaf – podle jejích slov "nejvyspělejší elektromobil na světě" určený pro masový trh a ikonu firemní vize Inteligentní mobility. Čistě elektrický Leaf je vybaven mnoha chytrými technologiemi, mimo jiné je prvním Nissanem v Evropě, který přináší první prvky autonomního řízení. Mezi další technické inovace patří třeba e-Pedal, jenž umožňuje jezdit a brzdit zcela novým a plynulým způsobem. Úprav se dočkala i pohonná soustava, která nově nabízí dojezd až 378 km na jedno nabití.
Nový Leaf bude na trzích v Evropě v prodeji od ledna 2018.
„Nový Nissan LEAF je ikonou naší vize Inteligentní mobility, která je základem směřování značky do budoucnosti.“ řekl Hiroto Saikawa, prezident a výkonný ředitel společnosti Nissan. „Nový Nissan Leaf s vylepšeným dojezdem na jedno nabití v kombinaci s prvky autonomního řízení, jako je ProPILOT Park, a technologií jednoduchého ovládání e-Pedal, posiluje vedoucí postavení Nissanu v segmentu elektromobilů a připravuje značku na globální expanzi elektromobilů. Řada jeho silných stránek bude použita v dalších modelech Nissan v budoucnu.“
Vize Inteligentní mobility Nissan je firemním plánem pro budoucnost řízení a posílení role vozidla tak, aby bylo více než jen dopravním prostředkem. Vize Inteligentní mobility Nissan odráží to, jak se vůz řídí, jak se pohání a jak se integruje do společnosti.
Zcela nový Nissan Leaf je praktickým ztělesněním vize Inteligentní mobility Nissan, který průkopnicky zavádí prvky technologie autonomního řízení ProPilot, disponuje vyspělým, zcela elektrickým hnacím ústrojím a má jedinečnou schopnost připojovat se k budovám, a také je napájet.
Technologie Nissan Intelligent Power: elektrické hnací ústrojí
Ústředním bodem technologie Nissan Intelligent Power v novém Nissanu Leaf je jeho elektrické hnací ústrojí, které nabízí vyšší energetickou efektivitu, vyšší točivý moment a výkon přinášející dynamičtější jízdní vlastnosti. Toto nové hnací ústrojí doplňuje špičková sestava lithium-iontových baterií s vyšším výkonem a vyšší kapacitou uložení energie.
S vyšší energetickou efektivitou poskytuje nové elektrické hnací ústrojí ohromující, lineární jízdní vlastnosti s výkonem 110 kW. Točivý moment vzrostl na 320 Nm, což se příznivě projevuje v lepší akceleraci.
Dojezd nového modelu Leaf narostl na 378 km (Nový evropský jízdní cyklus) na jedno nabití. Pro ty, kteří chtějí jezdit se svým Nissanem Leaf ještě dále, uvede Nissan koncem roku 2018 na trh verzi s vyšším výkonem a kapacitou baterie za vyšší cenu. Tato verze poskytne ještě větší dojezd a zákazníci si tak budou moci vybrat variantu dojezdu podle svých potřeb.
Technologie Nissan Intelligent Driving: technologie navržené pro zvýšení požitku z jízdy, posílení bezpečnosti a omezení stresu
Nový Leaf disponuje třemi hlavními technologiemi Intelligent Driving. První je technologie autonomního řízení ProPILOT. Využívá se při jízdě v jednom jízdním pruhu na dálnici a přispívá k tomu, že jízda je snadnější, méně stresující a uvolněnější.
Druhá technologie, ProPILOT Park, mění způsob, jak lidé uvažují o parkování. Při aktivaci tato technologie převezme kontrolu nad veškerým řízením, zrychlováním, brzděním a řazením rychlostí a automaticky vůz umístí do parkovacího místa. Parkování tak bude pro všechny řidiče bez starostí a mnohem přesnější.
Třetí technologie, e-Pedal, je revoluční technologií, která mění způsob, jakým jezdíme. Umožňuje řidiči nastartovat, zrychlovat, zpomalovat a zastavovat jednoduše působením na plynový pedál. Když je plynový pedál zcela uvolněný, postupně se aktivují rekuperační a mechanické brzdy a plynule vůz zastaví. Vůz si pak udržuje svou pozici, i v prudkých kopcích, až do opětovného sešlápnutí plynového pedálu. Vynikající odezva technologie e-Pedal umožňuje řidičům maximalizovat jejich požitek z jízdy, když pak mohou opět vyrazit dál.
V situacích vyžadujících agresivní brzdění je však nutné použít tradiční brzdový pedál.
Technologie Nissan Intelligent Integration: připojení energie z baterie k sociální infrastruktuře
Průkopnická vize společnosti Nissan o potenciálu elektromobilů však nekončí pohonem nového modelu Leaf. Baterie vozu lze rovněž použít jako mobilní zařízení k ukládání energie.
Systém funguje tak, že umožňuje majitelům elektromobilů Nissan připojit se k elektrické síti a hrát aktivní roli ve službách energetické sítě a poskytuje jim příležitost alternativního zdroje příjmu. Technologie vozidel v síti (Vehicle2Grid – V2G) dovoluje obousměrné dodávky energie a umožňuje elektromobily plně integrovat do národní elektrické sítě. Přispívá ke zlepšení schopnosti sítě zvládat obtížně předvídatelný přísun energie z obnovitelných zdrojů. Zajistí tak ještě širší integraci obnovitelných zdrojů energie a přispěje k jejich vyšší dostupnosti. Až se technologie V2G rozšíří, může úplně změnit pravidla hry pro majitele elektromobilů Nissan. Ti se totiž stanou aktivní skupinou ovlivňující dění na trhu s elektrickou energií.
Usilovat o udržitelnější společnost znamená přijímat lepší rozhodnutí každý den. Systém pro ukládání energie xStorage využívá kolektivní zkušeností těch nejlepších v oboru, aby byla spotřeba energie domácností efektivnější a udržitelnější. Systém xStorage Home ukládá energii v ekonomicky nejvýhodnějších obdobích dne a zároveň kontroluje, jak a kdy se tato energie využívá, čímž šetří zákazníkům peníze a zlepšuje fungování celého energetického systému. V jediném zařízení dokonale integruje veškerý hardware a software potřebný pro řízení a ukládání energie potřebné pro domácnost. Funguje jako energetická síť: jednotka xStorage Home se může nabíjet z elektrické sítě, anebo energii do sítě dodávat, čímž přináší flexibilitu potřebnou k dalšímu navyšování podílu obnovitelných zdrojů energie.
Zákazníci mohou rovněž využívat nově navržené rozhraní aplikace nového Nissanu Leaf pro chytré telefony, která jim umožní monitorovat stav nabití jejich vozidla, najít nejbližší nabíjecí stanici a předem vyhřát nebo vychladit vozidlo na ideální teplotu před vyjetím.
Design exteriéru: elegantní silueta s atraktivními technologickými rysy
Design nového modelu Leaf vyjadřuje progresivní přístup společnosti Nissan. Design byl inspirován konceptem IDS, který byl poprvé předveden na tokijském autosalonu 2015.
V přední části najdeme pro Nissan charakteristickou mřížku chladiče V-motion. Ta odkazuje na geny, které sdílí s dalšími globální bestselery Nissanu, jako je Nissan X-Trail a nejprodávanější crossover v Evropě Nissan Qashqai. Odlišuje se však modrou barvou mřížky, která je novým charakteristickým prvkem elektromobilů Nissan. Tzv. plovoucí střecha dodává vozu styl a pocit dynamiky. Štíhlé LED světlomety mají pro Nissan typický tvaru bumerangu.
Design interiéru: luxusnější dojem, pocit čistoty a ticha
Zcela přepracovaná kabina nového modelu Leaf působí vkusně a neokázale. Bylo toho dosaženo použitím vysoce kvalitních materiálů a celkovým řemeslným provedením, které propojuje „život na palubě“ s vytříbenými jízdními vlastnostmi.
Řidiči a cestující okamžitě ocení charakteristické výrazně modré prošívání sedadel, palubní desky a volantu a nový vzhled 7“ barevné (TFT) obrazovky. Také rozložení obrazovky bylo přepracováno, aby klíčové prvky, jako je technologie Safety Shield, stav nabití, ukazatel výkonu a informace audiosystému a navigačního systému, byly přehlednější. Do informačního a zábavního systému byly v některých zemích doplněny i systémy Apple CarPlay a Android Auto.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ Baterie Lithium-iontová Kapacita 40 kWh Maximální výkon 110 kW(150 k) Maximální točivý moment 320 Nm Jízdní výkony: Dojezd 378 km Maximální rychlost 144 km/h Čas nabití (normální) 16 / 8 hodin ( 3 / 6 kW nabíječka) Čas nabití na 80% (rychlonabíjení) 40 minut Rozměry: Délka 4 480 mm Výška 1 535 / 1 545 mm Šířka 1 790 mm Hmotnost 1 535 kgNissan ČR
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.